Gå til innhold

Hvordan fordele utgifter når vi flytter sammen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan fordele utgiftene mest mulig rettferdig? Begge eier. Vi skal bo i min bolig, hans bolig skal leies ut.

Min bolig: sentral, ca 10-15 kvadrat større, moderne. Renteutgifter 13.000. Fellesutgifter 4500. Strøm 500-1500. Kan leies ut for ca 18.000 kr. 

Hans bolig: utenfor sentrum, 10-15 kvadrat mindre, ikke pusset opp de siste 10 årene. Renter+diverse boutgifter (ikke strøm) 8000. Kan leies ut for ca 12.000 kr. 

Han har en hund som blir med på flyttelasset. 

Han foreslår å dele hans leieinntekter  12.000 x0,78 = 9.360 etter skatt. Dvs 4680 kr på hver. Da blir hans boligutgifter ca 3300 kr (8000-4700) pluss strøm og mine blir ca 12.800 kr pluss strøm. Ettersom min leilighet er betraktelig større og mer sentral enn hans, i tillegg til at han tar med seg en hund, synes jeg det hadde vært rettferdig å heller avtale en fast sum på feks 5500 pluss halvparten av strømregningen. Hva tenker dere? 

Anonymkode: 2b7dc...7e7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

I utgangspunktet støtter jeg hans forslag der dere deler inntektene. Han bærer i tillegg da formueskatt siden hans bolig beskattes som sekundærbolig og at han ved salg må skatte av hele gevinsten. Hvis han dekker strøm i sin bolig, dekker du i din.

Anonymkode: 6d3c5...69b

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes han bør betale deg 8000 kr.

Da har han boutgifter på 16000 i måneden, minus 9360 i leieinntekter= 6640 i boutgifter, for å flytte til større og mer sentral bolig. 

Dere tjener da begge på dette. Du noen kroner mer, men han er den som får oppgradering av bolig, og du vil uansett stå for største del av faktiske boutgifter for din bolig.

Å betale under 5000 i boutgifter på bolig som koster nesten 20000 kr i mnd er bare flaut. Spesielt når han har med seg hund som trolig vil bidra til en del mer slitasje. 

Anonymkode: a5794...b5d

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Synes 5.500,- virker lite, hvis dere begge er i full jobb.

Det er mindre enn hva de fleste studenter må betale for å leie en hybel i et kollektiv. 

Skal dere prøvebo først, for så å kjøpe noe felles, og planlegger han å selge leiligheten på sikt? 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Halvparten av totalsummen vell.. Blir helt matt av dagens gjerrige femi menn. Altså dere skal dele ett hjem. Hva er rettferdig med at han skal betale 25% av utgiftene og bruke over 50% av plassen. Hadde aldri gått med på noe under 50%.. Om han syns det er kjipt å måtte betale på ditt lån så skulle han vært flinkere tidligere i livet og kjøpt noe større og bedre så du hadde flytta inn til han, og betalt 20% av utgiftene hans. 
Husk at menn også spiser mye mer enn kvinner. Dette kan bli dyrt for deg i lengen ts dersom han prøver å forhandle seg til en like god deal - i hans favør. 

Anonymkode: efc1f...302

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Halvparten av totalsummen vell.. Blir helt matt av dagens gjerrige femi menn. Altså dere skal dele ett hjem. Hva er rettferdig med at han skal betale 25% av utgiftene og bruke over 50% av plassen. Hadde aldri gått med på noe under 50%.. Om han syns det er kjipt å måtte betale på ditt lån så skulle han vært flinkere tidligere i livet og kjøpt noe større og bedre så du hadde flytta inn til han, og betalt 20% av utgiftene hans. 
Husk at menn også spiser mye mer enn kvinner. Dette kan bli dyrt for deg i lengen ts dersom han prøver å forhandle seg til en like god deal - i hans favør. 

Fordi han har vært flink og betalt ned sitt lån, skal han nå betale hennes? De skal fordele boutgifter, ikke finansutgifter. Hva han skal betale må være uavhengig av både hans og hennes utgifter til renter og avdrag.

De flytter sammen, utgiftene forblir de samme, men de får leieinntekter.  Disse fordeles. De tjener da like mye på å flytte sammen. Selger han ikke det første året må han i tillegg skatte av fortjenesten som kan være et veldig høyt beløp. Derfor bør han ikke betale mer.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Han bør betale halvparten av dine renteutgifter minus skattefradraget ditt på 22%. Han bør betale halvparten av fellesutgiftene og halvparten av rentene på fellesgjelden minus 22%. Han bør betale halvparten av strømmen. Siden han bringer en hund inn i boligen din bør han betale ekstra for slitasje. Summen kommer an på størrelsen og aktivitetsnivået på hunden. Han bør også betale for egen slitasje. Dette inkluderer f.eks hvitevarer.

Husk også på andre mindre utgifter du har som innboforsikring. Han bør betale halvparten av den også. Generelt spiser menn mer enn kvinner, og er det slik for dere bør han betale mer for maten. 

Jeg synes at det at han eier og betaler på en egen bolig er irrelevant. 

• Liker 2
Skrevet
Unike skrev (1 time siden):

Han bør betale halvparten av dine renteutgifter minus skattefradraget ditt på 22%. Han bør betale halvparten av fellesutgiftene og halvparten av rentene på fellesgjelden minus 22%. Han bør betale halvparten av strømmen. Siden han bringer en hund inn i boligen din bør han betale ekstra for slitasje. Summen kommer an på størrelsen og aktivitetsnivået på hunden. Han bør også betale for egen slitasje. Dette inkluderer f.eks hvitevarer.

Husk også på andre mindre utgifter du har som innboforsikring. Han bør betale halvparten av den også. Generelt spiser menn mer enn kvinner, og er det slik for dere bør han betale mer for maten. 

Jeg synes at det at han eier og betaler på en egen bolig er irrelevant. 

Så om hun er smart så øker hun belåningen på huset til 85% igjen og investerer i fond for pengene? Eller en ny bil og baker bilen inn i lånet? Ganske gøy å få kjæresten til å finansiere kostnadene til eget fond. 

Til hælvete med kjærligheten, menn er onde og skal flås!

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
newman01 skrev (9 minutter siden):

Så om hun er smart så øker hun belåningen på huset til 85% igjen og investerer i fond for pengene? Eller en ny bil og baker bilen inn i lånet? Ganske gøy å få kjæresten til å finansiere kostnadene til eget fond. 

Det sier seg selv at han ikke skal betale for. 

Menn er ikke et onde. 

Det er svært dyrt å kjøpe en bolig i dag. TS har antagelig kostet en utdannelse hun har måtte ha for å få en jobb. En jobb hun har brukt til å generere egenkapital og inntekt til å betale renter og avdrag med. Hun bor i et kostbart investeringsobjekt. Ikke bare en bolig. 

Hvis TS ønsker å ta opp lån for å kjøpe fond er det hennes utgift. Ønsker hun å kjøpe bil, som han ikke skal bruke, er det hennes utgift.

Ts og denne mannen er ikke gift. Så lenge de ikke er gift har de adskilt økonomi. 

Da jeg traff han som nå er min mann hadde vi en slik utregning. Han eide egen bolig som han leide ut. Etterhvert giftet vi oss. Så det sto ikke i veien for kjærligheten. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi delte totalsummen på 2. 
Slo sammen utgiftene på begge leilighetene, trakk fra leieinntektene, og delte resten på 2. 

Anonymkode: 14090...cdc

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
newman01 skrev (7 timer siden):

Eller så kan han jo bare gjøre slik som de fleste kvinner gjør? 

Betale for all mat, oppussing av hennes bolig, kjøpe nye møbler, pyntenips, og alle andre løpende utgifter og forbruk.

( Så kan hun bruke mer penger på seg selv og sine investeringer.)

Det er jo det som er kjærlighet 🥰 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Fordi det er urimelig å ikke hensynta økt skattebelastning for den som leier ut sin bolig.

Etter mitt syn er det idiotisk å flytte inn til en. Begge bør selge og så kjøper man sammen. Slik ts og partneren gjør gir bare grunnlag for urettferdighet og krangling.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi delte totalsummen på 2. 
Slo sammen utgiftene på begge leilighetene, trakk fra leieinntektene, og delte resten på 2. 

Har dere regnet inn skatt og fremtidig fordelsbeskatning ved salg?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns han skal betale : 13.000-renter skrevet av på skatten /2= 4680, halvparten av fellesutgiftene, halvparten av strømmen og eventuelt forsikringer du måtte ha i tillegg på innbo. 

Han beholder sin leieinntekt. 

Anonymkode: 7ccdf...1ba

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg syns han skal betale : 13.000-renter skrevet av på skatten /2= 4680, halvparten av fellesutgiftene, halvparten av strømmen og eventuelt forsikringer du måtte ha i tillegg på innbo. 

Hvorfor skal han betale hennes renter? Hvorfor skal han betale mer enn om hun har nedbetalt boliggjeld? Han må betjene sin gjeld, og har it fra info allerede mindre gjeld enn henne.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for mange svar med forskjellige innfallsvinkler. Den store forskjellen i renteutgifter skyldes en kombinasjon av at min bolig er dyrere pga str og beliggenhet, noe som kommer til uttrykk i utleieprisene, samt at han kjøpte bolig før meg. 

Til dem som spør: vi flytter sammen for å se om vi fungerer som samboere, før vi tar skrittet med å kjøpe felles bolig. Han tenker å fortsette med å leie ut sin nåværende bolig også etter kjøp av felles bolig, da han har en del kapital. Mitt boliglån er utelukkende til bolig - ikke bil eller fond. 

Anonymkode: 2b7dc...7e7

AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (2 timer siden):

Har dere regnet inn skatt og fremtidig fordelsbeskatning ved salg?

Vi regnet med felles økonomi i fremtiden, og vi delte skattebelastningen og verdiøkningen da vi solgte å kjøpte felles bolig. Ingen av oss er interessert i ett forhold hvor man må føre regnskap mellom partene, og hvem som tjener hva. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor skal han betale hennes renter? Hvorfor skal han betale mer enn om hun har nedbetalt boliggjeld? Han må betjene sin gjeld, og har it fra info allerede mindre gjeld enn henne.

Fordi alle må betale for å bo

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Har du da tatt hensyn til at verdiøkningen på boligen som leies ut blir skattbar ved salg i fremtiden når man ikke har bodd i den selv i leieperioden? 22% skatt på verdiøkningen kan fort bli ubehagelig mye i skattekostnad... Mens TS kan selge skattefritt siden hun har bodd i leiligheten hele tiden

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville tenkt at leieinntektene fra hans bolig var dere "felles pott" til f.eks mat og felleskostnader. 

Anonymkode: 84385...0d0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...