Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Midt i valgkampen ble det avgjort hvilke fregatter Norge skulle velge. Og det ble Britiske Type 26 fregatter fra BAE systems.

Det har vært veldig lite media omtale og debatt før fregattvalget i forhold til f.eks jagerfly valget som fikk massiv dekning og debatt i media på tross av at det var en mindre kostnad enn fregattkjøpet. Fregattene koster 136 milliarder mot jagerfly kjøpet som var på 90 milliarder. Det er innkjøpspris, men jeg regner med at vedlikeholds og drifts kostnader også vil bli høyere for fregattene med tilhørende våpensystemer enn for jagerflyene.

Valget ser ut til å være fullstendig politisk basert, og ikke begrunnet i militærfaglige vurderinger.

Akkurat som med Nansen klassen fregattene har vi valgt en fregatt med radarsystem som er utdatert lenge før skipene vil settes ut i vannet. Radar systemet vil være over 20 år gammelt innen den første fregatten flyter under Norsk flagg. Alle de andre alternativene har mer moderne radar systemer. Radar systemet på de nye fregattene vi har valgt er IKKE kapabelt til å takle trusler fra ballistiske missiler og hypersoniske våpen. Noe som våre potensielle fiender satser stort på.

De norske NSM antiskips missilene fra Kongsberg gruppen som er hovedvåpenet i Skjold-klassen korvettene og som vi også eksporterer til flybruk som JSM vil IKKE få plass på disse fregattene. Et helt uforståelig valg.

Fregattene vil ikke bli levert med våpensystemer til det som er hovedoppgaven til en fregatt nemlig anti-ubåt krigføring da de ikke vil ha torpedorør. Istedenfor blir det muligens utviklet små anti-ubåt torpedoer som kan avfyres fra MK-41 VLS (vertical launching system) cellene så man kan avfyre torpedoer via missiler "en gang i fremtiden". Om dette faktisk kommer til å bli en suksess, eller i det hele tatt skje er vel heller tvilsomt med tanke på helikopter fadesen med dagens fregatter som enda ikke har helikopter, og heller aldri kommer til å få det over 20 år etter de ble satt i drift, og dermed ikke har hatt reelle anti-ubåt krigførings kapasiteter i løpet av hele levetiden til fregattene.

Type 26 fregattene har opprinnelig 24 MK-41 VLS rør som kan ta en rekke missil typer og 48 VLS rør dedikert til CAMM luftvern missiler som Norge høyst sannsynlig ikke vil bruke. Hva som eventuelt kommer istedenfor CAMM VLS rørene er usikkert. Men kjenner jeg politikerne rett blir det nok grunnlaget for nok en fadese.

Fregattene vil også få to Phalanx CIWS luftvern kanoner som fungerer som siste skanse mot luftangrep hvis trusler slipper gjennom de andre lagene med luftvern, eller andre former for luftverns missiler er brukt opp. CIWS luftvern kanoner er på en rekke amerikanske skip, ol. men det ser ut til at amerikanerne i dag faser det ut og setter inn RIM-116 Rolling Airframe Missile systemer istedenfor CIWS kanonene. Det ser altså ut til at dette er et utdatert system som vi får på våre nye fregatter.

Ellers er det en 127 mm hovedkanon, og to 30mm kanoner/mitraljøser. Disse er greie nok, men det kan være en utfordring at disse bruker ammunisjonstyper som ikke brukes øvrig i forsvaret eller marinen, og dermed kan bli et logistikk og forsyningsmessig problem i forhold til om vi f.eks heller hadde gått for f.eks en 76 mm hovedkanon som er det vi har både på dagens Nansen klasse fregatter, og på Skjold klassen korvetter og dermed har en del av på lager og erfaring med og ville ha blitt felles for både korvettene og fregattene som i dag. Det er også merkelig at de nye fregattene ikke skal utstyres med det Norske Kongsberg gruppens Sea Protector RWS stasjoner for 12,7 mm mitraljøser som Skjold klassen har i dag og en rekke andre landbaserte enheter også har pluss at 12,7mm mitraljøser er veldig utbredt i forsvaret. Disse kunne tatt over mye av oppgavene til 30mm kanonene på fregatten, og man kunne da oppgradert til to mer kapable 40mm kanoner istedenfor 30mm kanonene for oppgaver som krever grovere skyts.

Kommer politikerne i forsvars byråkratiet til å spesifisere noen spesialmodifikasjoner til helikoptrene til de nye fregattene også så vi gjentar hele helikopter fadesen på nytt? Ikke usannsynlig tenker jeg...

Eneste positive jeg ser med dette valget er at vi har valgt fregatter fra en nasjon som er kapabel til å bygge bra marine fartøyer, og ikke fra Spania som Nansen klassen var. Britene, USA, og Tyskland er alle kapable nasjoner når det kommer til å bygge marine fartøyer, mens Spania, not so much....

Endret av LeveMannen
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen på KG er interessert i hva 136 milliarder skattekroner skal kjøpe av skip til marinen altså...

Mens 90 milliarder til F-35 jagerfly har det vært en rivende debatt om her.

Skrevet

Tror fregatter er litt fremmed for de fleste som ikke har vært i sjøforsvaret, det blir ganske enkelt for komplisert. Og veldig mange har ikke engang sett en fregatt... 

Selv jeg som kan synse mye om mange ting jeg ikke kan mye om tenker at her er det nok noen som vet mer en meg :) (Selv om jeg og har hatt blå beret på hodet en liten periode av livet. Men jeg skulle likt å vite hva som er de militærfaglige argumentene for valget, særlig for at radarsystemet ikke skal oppgraderes. 

  • Liker 2
Skrevet

Jeg synes jo det er litt rart med disse politiske aveiningene. Hva er så spesielt med Uk? Jeg forstår det slik at de produseres i Skottland og at flere av disse, som er i bruk, er tatt ut av drift i Storbritannia? At de bare fungerer tidvis. Det kan være problemer de er klare over nå, og kan forbedres, men jeg skjønner vel ikke helt begrunnelsen? 

Ja, vi deler viktig farvann med UK... 

Skrevet (endret)
Tiuren skrev (10 timer siden):

Tror fregatter er litt fremmed for de fleste som ikke har vært i sjøforsvaret, det blir ganske enkelt for komplisert. Og veldig mange har ikke engang sett en fregatt... 

De fleste som diskuterte jagerflykjøpet hadde jo heller ingen kunnskap om jagerfly. Men likevel var det altså en heftig debatt om det som altså var et mindre kjøp enn fregattkjøpet.

Og de aller fleste burde da ha fått opp litt nyheter om fregatter etter helikopter fadesen, og Helge Ingstad sirkuset.

Endret av LeveMannen
Skrevet

Interessant er det at Storbritannia har forpliktet seg til en 100% tilbakekjøpsavtale med Norge i forbindelse med kjøpet av fregatter, dvs å bruke 136 milliarder kroner i Norge. Hvorfor er det ingen som er bekymret for inflasjonen her? Man legger ned skoler i Norge fordi 100 millioner kroner ekstra vil øke inflasjonen, men å bruke 136 milliarder kroner ekstra vil ikke gi inflasjon. Er det forskjell på de pengene som Storbritannia bruker på til tilbakekjøp i Norge, og de pengene som brukes på norske skoler?

Skrevet
Rick skrev (7 minutter siden):

Interessant er det at Storbritannia har forpliktet seg til en 100% tilbakekjøpsavtale med Norge i forbindelse med kjøpet av fregatter, dvs å bruke 136 milliarder kroner i Norge. Hvorfor er det ingen som er bekymret for inflasjonen her? Man legger ned skoler i Norge fordi 100 millioner kroner ekstra vil øke inflasjonen, men å bruke 136 milliarder kroner ekstra vil ikke gi inflasjon. Er det forskjell på de pengene som Storbritannia bruker på til tilbakekjøp i Norge, og de pengene som brukes på norske skoler?

Det går vel da like mye penger ut som inn, og dermed ikke inflasjon?

Med det sagt tviler jeg på at 100 millioner på skoler ville hatt noe som helst merkbar innvirkning på inflasjon heller. Det er en liten dråpe i havet i forhold til resten av stats- og komune-budsjettet som brukes innenlands.

Skrevet
LeveMannen skrev (10 minutter siden):

Det går vel da like mye penger ut som inn, og dermed ikke inflasjon?

Det blir jo ikke det samme da. Jeg vet ikke nøyaktig hvordan kjøpet av fregatter blir regnskapsført, men jeg er sikker på at kjøpet av fregatter blir belastet oljefondet, enten ved at kjøpet blir direkte finansiert ved at man belaster oljefondet, eller at det blir indirekte finansiert ved at man dekker underskuddet på statsbudsjettet ved uttak fra oljefondet. Så 136 milliarder kroner fra Storbritannia vil få den samme virkningen som å sprøyte 136 milliarder kroner fra oljefondet inn i norsk økonomi. 

Ellers honnør til deg for å sette fokus på vanviddet ved kjøp av norske fregatter. Det er tydelig at dette har du godt kjennskap til.

 

 

 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...