AnonymBruker Skrevet 7. september #1 Skrevet 7. september Har fått jobb som helsefagarbeider og lurer på om andre har jobbet med voksne med autisme? Er det mye utagering i form av vold etc? Er selvfølgelig andre der også men har mer erfaring rundt utviklingshemming. Bolig med flere Anonymkode: 595b3...f6a
AnonymBruker Skrevet 7. september #2 Skrevet 7. september er vel ikke mer vold blant autister enn andre folk Anonymkode: 6bdb5...405 1
AnonymBruker Skrevet 7. september #3 Skrevet 7. september Har du møtt en med autisme har du møtt en. Alle mennesker er ulike. Fra non verbal til høytfungerende i jobb. Anonymkode: e5407...b30 1
AnonymBruker Skrevet 7. september #4 Skrevet 7. september AnonymBruker skrev (9 minutter siden): er vel ikke mer vold blant autister enn andre folk Anonymkode: 6bdb5...405 Følelsesregulering er en av tingene man kan ha vansker med når man har autisme. Så det kommer jo også an på graden av autisme.. Anonymkode: 7d593...420 4
AnonymBruker Skrevet 8. september #5 Skrevet 8. september AnonymBruker skrev (7 timer siden): Har du møtt en med autisme har du møtt en. Alle mennesker er ulike. Fra non verbal til høytfungerende i jobb. Anonymkode: e5407...b30 Nå skal hun jobbe i en bolig, og da forstår vi at det er ikke mennesker med ordinær jobb og som mestrer livet selv hun skal jobbe med. Men når det gjelder vold, så vil jeg tro at det er omtrent som du er vant med fra arbeid med psyk utviklingshemmede. Anonymkode: 15269...17d 3 1
AnonymBruker Skrevet 8. september #6 Skrevet 8. september Først tenker jeg du bør lese deg grundig opp på autisme. Ut fra spørsmålet ditt, virker det ikke som du helt vet hva det er for noe, og forstår at det er et stort, STORT spekter.. Jeg er voksen, og er autist. Jeg har mann, to barn, full jobb som systemutvikler i en finansinstitusjon, FAU-leder på skolen til ungene, kampsportinstruktør, og altså autist. Så har man autister som er ikke-verbale, som har så stort hjelpebehov at de ikke kan bo alene. Og så har du en million mellomting. Autister er like forskjellige som ikke-autister. De som har høyt hjelpebehov, og ikke klarer å bo alene, kan ha helt ulike trekk. Ja, noen kan slite med følelsesregulering og impulskontroll. Noen kan bli fysisk utagerende ved meltdowns. Mens andre igjen ikke får meltdowns, men shutdowns, og imploderer heller enn eksploderer. Det er litt meningsløst å stille det spørsmålet du gjør. Du må høre med din arbeidsgiver, hvordan de spesifikke menneskene du skal jobbe med, er. For autismediagnosen er altså en spekter-diagnose, og sier ikke så fryktelig mye om hvordan det enkeltmennesket er. Anonymkode: 0b908...63b
AnonymBruker Skrevet 8. september #7 Skrevet 8. september AnonymBruker skrev (2 timer siden): Først tenker jeg du bør lese deg grundig opp på autisme. Ut fra spørsmålet ditt, virker det ikke som du helt vet hva det er for noe, og forstår at det er et stort, STORT spekter.. Jeg er voksen, og er autist. Jeg har mann, to barn, full jobb som systemutvikler i en finansinstitusjon, FAU-leder på skolen til ungene, kampsportinstruktør, og altså autist. Så har man autister som er ikke-verbale, som har så stort hjelpebehov at de ikke kan bo alene. Og så har du en million mellomting. Autister er like forskjellige som ikke-autister. De som har høyt hjelpebehov, og ikke klarer å bo alene, kan ha helt ulike trekk. Ja, noen kan slite med følelsesregulering og impulskontroll. Noen kan bli fysisk utagerende ved meltdowns. Mens andre igjen ikke får meltdowns, men shutdowns, og imploderer heller enn eksploderer. Det er litt meningsløst å stille det spørsmålet du gjør. Du må høre med din arbeidsgiver, hvordan de spesifikke menneskene du skal jobbe med, er. For autismediagnosen er altså en spekter-diagnose, og sier ikke så fryktelig mye om hvordan det enkeltmennesket er. Anonymkode: 0b908...63b Jeg er helt enig i at autisme er helt forskjellig fra person til person, var absolutt ikke meningen å fornærme noen. Samtidig høres det ut som du fungerer godt i det daglige liv, og om man har autisme og bor i bolig vil nok forskjellen være stor. Da har man gjerne mer «likhetstrekk» selv om autismespekteret selvfølgelig er bredt. Om noen har jobbet i lignende jobb, er det fult mulig å høre andres erfaring rundt det - uten at det er meningsløst å spørre om, selv om det er meningsløst for deg. Anonymkode: 595b3...f6a 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 16:32 #8 Skrevet mandag kl. 16:32 Jeg jobber med ungdommer med autisme. Hos oss er det mye utagerende atferd, men vi har god bemanning og er godt trent i hvordan vi skal håndtere disse situasjonene. Stort fokus på forebygging. Har dagsplaner vi følger til punkt og prikke. Men som nevnt over er jo autister forskjellige. Det er mange som ikke utagerer også - men om man har behov for bemannet bolig så har man jo en del utfordringer i hverdagen på et eller annet vis. En fin gruppe å jobbe med synes jeg😊 Anonymkode: 27e29...c5e
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 12:17 #9 Skrevet tirsdag kl. 12:17 AnonymBruker skrev (På 8.9.2025 den 13.24): Først tenker jeg du bør lese deg grundig opp på autisme. Ut fra spørsmålet ditt, virker det ikke som du helt vet hva det er for noe, og forstår at det er et stort, STORT spekter.. Jeg er voksen, og er autist. Jeg har mann, to barn, full jobb som systemutvikler i en finansinstitusjon, FAU-leder på skolen til ungene, kampsportinstruktør, og altså autist. Så har man autister som er ikke-verbale, som har så stort hjelpebehov at de ikke kan bo alene. Og så har du en million mellomting. Autister er like forskjellige som ikke-autister. De som har høyt hjelpebehov, og ikke klarer å bo alene, kan ha helt ulike trekk. Ja, noen kan slite med følelsesregulering og impulskontroll. Noen kan bli fysisk utagerende ved meltdowns. Mens andre igjen ikke får meltdowns, men shutdowns, og imploderer heller enn eksploderer. Det er litt meningsløst å stille det spørsmålet du gjør. Du må høre med din arbeidsgiver, hvordan de spesifikke menneskene du skal jobbe med, er. For autismediagnosen er altså en spekter-diagnose, og sier ikke så fryktelig mye om hvordan det enkeltmennesket er. Anonymkode: 0b908...63b Jeg har selv en autismediagnose, men skjønner godt at det ikke er mennesker som meg (eller oss!) TS snakker om. Anonymkode: f019e...01c
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 17:43 #10 Skrevet onsdag kl. 17:43 Forsøkte meg en periode i bolig med 5 voksne autister, alle måtte ha hjelp med det aller meste her i livet, det var mye utagering og mye roping, og et fast system som alltid må holdes. Det var ikke noe for meg. Anonymkode: d7d69...908
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå