Gå til innhold

Noen spørsmål om hormonplaster/overgangsalder

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

1. Hva er forskjellen på Sequidot 24 x 1 og Sequidot 12 + 12?

2. Legen sa at ved bruk av hormonplaster vil man fremdeles ha en månedlig blødning.  Det sendte meg litt i kjelleren.  :flau: Jeg har vært plaget med kraftige smerter og blødninger,  så jeg har bare gledet meg til å slippe dette.  Men jeg kommer altså til å fortsette med dette dersom jeg begynner med plaster...? På samme måte som en mens? Må si at det frister lite..... 😬

Anonymkode: 0c0ef...e61

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er kun ett registert på markedet i Norge : Sequidot DEPOTPLASTER (I + II)

hva mener du?

Anonymkode: 3ac12...e48

AnonymBruker
Skrevet

Så disse er det samme?Screenshot_20250907_232726_SamsungInternet.thumb.jpg.aa4e388f23af2118a2fbd832965ec275.jpg

Hilsen min venn Google. 

Beklager om spørsmålet er teit, det virket som to ulike da jeg Googlet. 🤷‍♀️

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! 

Skrevet (endret)

Er samme plastre ja men forskjellig måte å promotere ish dem på. Men fy for et opplegg å måtte forholde seg til bruken av de! Innmari lite brukervennlig!

Dag 1- 2 så settes 1 plaster på og deretter dag 3-4 med 2 plastre osv ...også er det forskjellige plastre på de forskjellige dagene. Det er 2 typer plastre i pakka der de har forskjellig mengde av de ulike hormonene. Makan til styrete opplegg👎 Hadde lett heller tatt 1 pille hver morgen om de fungerte greit. 

Endret av Fighter83
AnonymBruker
Skrevet

Fikk dere andre alternativer enn plaster? 

Anonymkode: f6e9f...e09

Skrevet

Hva må egentlig til for å få dette? 

Holder det med iritabillitet, svettetokter sånn ca minst 20/7. Uavbrutt nattesøvn pga hetetokter. Våkner minst 20 ganger hver natt. Smerter i ledd.

Har hatt et vannvittig håravfall, halen min var like tykk som en 2/3 spagetti pakke til sammenlikning. Nå er halen på tykkelse med en porsjon spagetti, altså som hullet i spagettisleiva..  ser jo så shabby ut 😩

Null sexlyst, gremmes av tanken. Ingen menn på denne planeten frister, jeg hadde fnyst og ledd hånlig om verdens flotteste mann prøvde seg. En sjokolade frister tusen ganger mer!

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Forundret.. skrev (6 timer siden):

Holder det med iritabillitet, svettetokter sånn ca minst 20/7. Uavbrutt nattesøvn pga hetetokter. Våkner minst 20 ganger hver natt. Smerter i ledd.

Har hatt et vannvittig håravfall, halen min var like tykk som en 2/3 spagetti pakke til sammenlikning. Nå er halen på tykkelse med en porsjon spagetti, altså som hullet i spagettisleiva..  ser jo så shabby ut 😩

Null sexlyst, gremmes av tanken. Ingen menn på denne planeten frister, jeg hadde fnyst og ledd hånlig om verdens flotteste mann prøvde seg. En sjokolade frister tusen ganger mer!

Jeg hadde veldig uvante og plutselig humørsvingninger, og hetetokter. Fortalte det til gynekolog, hun tok blodprøver, celleprøver og sånt, og så fikk jeg resept for å starte opp på spray allerede samme dag, mens vi ventet på prøvesvar. 

Anonymkode: 5b8ba...e82

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er veldig fornøyd med estradot plaster.
Brukt det i mange år. Ingen blødninger. 
Har ikke prøvd spray eller tabletter siden plasteret fungerer så godt 

Anonymkode: adbb1...4d9

AnonymBruker
Skrevet
Forundret.. skrev (7 timer siden):

Det holder! Gå til legen, jo før jo bedre for forebyggende helse

Anonymkode: 8d781...980

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Forundret.. skrev (7 timer siden):

Jepp, det er bare å gå til lege. Du har masse symptomer..

Anonymkode: 7d2cc...de6

Skrevet

Takk for respons. 

Da tenker jeg at det er ei som skal bestille legetime.

AnonymBruker
Skrevet
Forundret.. skrev (5 minutter siden):

Takk for respons. 

Da tenker jeg at det er ei som skal bestille legetime.

Hvis legen avfeier deg, be om henvisning til gynekolog, eller bestill time selv hos privat gynekolog! 
Det er mange leger som fortsatt er veldig restriktive til å starte hormonbehandling. Tidligere ventet man til overgangsalderen kunne vises på prøver, men nå begynner man behandle tidligere fordi man anerkjenner symptomene og at prøver er alt for diffuse når det gjelder hormoner. 
Symptomene begynner ofte en stund før det i det hele tatt er mulig påvise ubalanse i hormonene, og prøver må tas på helt nøyaktig riktig tidspunkt i syklusen for å kunne tolkes korrekt (som igjen også betyr at du må ha stålkontroll på syklusen, som igjen er ganske motstridende med tanke på OA).

Anonymkode: 5b8ba...e82

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Forundret.. skrev (17 timer siden):

Gå til en gynekolog som kan overgangsalder. Så lenge du er 40 (noen kan få det før også) og har symptomer så er det indikasjoner på at du kan prøve hormoner. Alt du ramser opp der er mer en nok til å få utskrevet hormonterapi. 

Anonymkode: 637e4...ad5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...