AnonymBruker Skrevet søndag kl 20:12 #1 Skrevet søndag kl 20:12 Plast er både skadelig for miljøet og produserer enormt mye avfall i mitt hjem. En del frukt/grønnsaker har plastemballasje osv. Vi ønsker å redusere på dette og lurer på hva andre gjør. Hvordan oppbevarer dere brød? Hva brukes i stedet plastfolie? Hva har dere søppel i? Hvorfor må paprika, tomater. Agurk ol være pakket i plast? Anonymkode: d5d11...023 1
Schmuhu Skrevet søndag kl 22:27 #2 Skrevet søndag kl 22:27 (endret) Dette med grønnsak i plast er et kjempeproblem. Det hadde vært mye bedre om butikken hadde solgt de uten plast. -> Ingen løsning Når det gjelder brød, så bør den ikke være i plast i det hele tatt. Godt surdeigsbrød gir fra seg vann over tid og varer minst 2 uker før den blir dårlig. Men butikkens loff tja! -> Bak selv Schmuhi Endret søndag kl 22:28 av Schmuhu
Kvalitet Skrevet i går, 06:30 #3 Skrevet i går, 06:30 Schmuhu skrev (8 timer siden): Dette med grønnsak i plast er et kjempeproblem. Det hadde vært mye bedre om butikken hadde solgt de uten plast. -> Ingen løsning Når det gjelder brød, så bør den ikke være i plast i det hele tatt. Godt surdeigsbrød gir fra seg vann over tid og varer minst 2 uker før den blir dårlig. Men butikkens loff tja! -> Bak selv Schmuhi Takk. Enig i at grønnsaker pakket i plast burde uunngås. Vurderer å handle utenlandske butikker. Hva bruker man til søppel? Må jo nesten pakkes i poser?
AnonymBruker Skrevet i går, 06:37 #4 Skrevet i går, 06:37 Eksotisk butikk har ofte ikke plast. Da plukker jeg det jeg vil ha i et luftig bærenett, tar det til kassen, de veier opp, og legger tilbake i nettet. Vi har sodastreamer - kjøper aldri drikkevarer på plast. Baker alt selv - også ting som lefser, pitabrød, kjeks.. Men så er vi to uker i midtøsten, og går gjennom 20 slike 0,2liters vannflasker hver om dagen, som bare blir hevet i hauger ute i naturen. Og da føles alt ganske meningsløst. Kvalitet skrev (5 minutter siden): Takk. Enig i at grønnsaker pakket i plast burde uunngås. Vurderer å handle utenlandske butikker. Hva bruker man til søppel? Må jo nesten pakkes i poser? Nedbrytbare søppelposer. Anonymkode: 5137b...883
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #5 Skrevet 23 timer siden Plastemballasje er i visse situasjoner et stort miljøproblem, ingen tvil om det. Men hva tenker du, som bosatt i Norge og som en som selvsagt kvitter deg med akkurat denne plasten – altså plastemballasjen – på riktig måte, at oppsiden er for deg, miljøet etc.. at du minsker forbruket av plast i hverdagen? Jeg er genuint nysgjerrig, og åpen for at det er noe jeg ikke har fått med meg her… Anonymkode: 4929a...2e8 1
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #6 Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Eksotisk butikk har ofte ikke plast. Da plukker jeg det jeg vil ha i et luftig bærenett, tar det til kassen, de veier opp, og legger tilbake i nettet. Vi har sodastreamer - kjøper aldri drikkevarer på plast. Baker alt selv - også ting som lefser, pitabrød, kjeks.. Men så er vi to uker i midtøsten, og går gjennom 20 slike 0,2liters vannflasker hver om dagen, som bare blir hevet i hauger ute i naturen. Og da føles alt ganske meningsløst. Nedbrytbare søppelposer. Anonymkode: 5137b...883 Du kan jo kjøpe større dunker og fylle over i medbrakte drikkeflasker. Er imponert over de som baker alt fra (tortilla)lefser og pitabrød selv. Jeg har forsøkt flere ganger, men blir sjelden fornøyd. Hamburgerbrød og pølsebrød derimot blir vellykket. *** Til TS: du kan kjøpe brødposer i stoff (eller sy selv), bruk bivokspapir i stedet for plastfolie. Bruke matboks i stedet for matpapir, bakeark i stedet for bakepapir. Gjenbrukbare ziplock-poser i stedet for vanlige i plast når du trenger å bruke poser. Her har de endel forskjellig: https://levlogisk.no Anonymkode: bc214...5d6 2
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #7 Skrevet 23 timer siden https://glimja.com/nb?country=no https://www.beeorganic.no/?gad_source=1&gad_campaignid=8996612801&gbraid=0AAAAACgPbVfK2_aAMHu5R9p_oV_6Vt3r6&gclid=CjwKCAjw_fnFBhB0EiwAH_MfZoJBf59jlGH0eJ1mhMvYupNM45nDnGi2WtkvdEG0ecLPHwe8uGpEUxoCetUQAvD_BwE Jeg liker å handle plastfrie alternativer her. Anonymkode: fc882...841
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #8 Skrevet 23 timer siden Kvalitet skrev (1 time siden): Takk. Enig i at grønnsaker pakket i plast burde uunngås. Vurderer å handle utenlandske butikker. Hva bruker man til søppel? Må jo nesten pakkes i poser? Grunnen til at jeg ikke handler grønnsaker i utenlandske butikker, er fordi dem ikke oppgir hvor varene deres kommer fra. Dessuten, å pakke det i plast gjør at varene holder seg lengre. Og for oss som bor slik at man kan dyrke selv, så oppbevarer vi maten i kjelleren helt uten plast og henter opp ved behov. AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Vi har sodastreamer - kjøper aldri drikkevarer på plast. Og nettopp dette er det jeg vil unngå, å støtte Israel. Ingen trenger å drikke noe med kullsyre. Anonymkode: ae0bd...a05
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #9 Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Du kan jo kjøpe større dunker og fylle over i medbrakte drikkeflasker. Er imponert over de som baker alt fra (tortilla)lefser og pitabrød selv. Jeg har forsøkt flere ganger, men blir sjelden fornøyd. Hamburgerbrød og pølsebrød derimot blir vellykket. *** Til TS: du kan kjøpe brødposer i stoff (eller sy selv), bruk bivokspapir i stedet for plastfolie. Bruke matboks i stedet for matpapir, bakeark i stedet for bakepapir. Gjenbrukbare ziplock-poser i stedet for vanlige i plast når du trenger å bruke poser. Her har de endel forskjellig: https://levlogisk.no Anonymkode: bc214...5d6 Da tror jeg ikke vi har reist i samme områder Anonymkode: 5137b...883
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #10 Skrevet 10 timer siden Enig i det med plast rundt matvarer, men jeg har hørt at det reduserer matsvinnet nok til at det faktisk er bedre enn om det var uten, men ta det med ei klype salt. Som andre nevner så kjøper jeg gjerne grønt på eksotiske butikker for der er det ikke pakket i plast:) De jeg har i nærheten oppgir opprinnelsesland. Og, 100g ruccola for 20 kr fremfor 75 til 25kr er greit det altså! Bruker også sånne lett nedbrytbare poser på badet og til matavfallet(tror jeg kjøper det på obs, grønne), men ikke funnet store nok til plast og rest. Tar bare med hele bøtta til glass og metall og papp for å slippe pose. Gjenbruker en ikeapose til panteflasker. Jeg bruker heller nesten ikke plastfolie, går i gjenbrukbare bokser(skulle helst hatt glass over plast men). Skjærefjøl i tre over plast. Mener IKEA og har sånne gjenbrukbare bakeark. Anonymkode: f2e6c...edc
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #11 Skrevet 10 timer siden Slutte med smokk, tåteflaske og lodne lekedyr til barn. Anonymkode: 9006d...4f9
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #12 Skrevet 9 timer siden Etter å ha bodd på Bali i Indonesia har jeg faktisk valgt å resignere kampen mot plast fordi det spiller ingen rolle hva man gjør som enkelt-individ her oppe i Nord....dessverre Anonymkode: 06a48...659 1
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #13 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (På 7.9.2025 den 22.12): Plast er både skadelig for miljøet og produserer enormt mye avfall i mitt hjem. En del frukt/grønnsaker har plastemballasje osv. Vi ønsker å redusere på dette og lurer på hva andre gjør. Hvordan oppbevarer dere brød? Hva brukes i stedet plastfolie? Hva har dere søppel i? Hvorfor må paprika, tomater. Agurk ol være pakket i plast? Anonymkode: d5d11...023 Brød i papirpose i brødboks eller keramikkrukke. Har aldri kjøpt/brukt plastfolie, så vet ikke hva jeg skulle brukt det til. Pakker vekk mat i diverse bokser. Vi kjøper stort sett grønnsaker i løs vekt, så aldri plast på tomater, av og til på paprika. Agurk, og også paprika må pakkes i plast for å redusere matsvinn. Plasten beskytter varen, og hindrer nedbrytning. Det å kjøpe rett fra bonden i sesong er en løsning. Dyrke selv en annen. Bruker søppelposer i plast. Tynne poser til restavfall. Fyller dem for å redusere antall. Hovedmengden av plastavfall hos oss er yoghurtbeger etc. Prøver å kjøpe yoghurt på kartong. Jeg skulle gjerne også hatt rømme, kesam osv på kartong. Anonymkode: 2ff78...82f
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #14 Skrevet 7 timer siden - Bruker gjenbrukbare "poser" (min mor har heklet) til grønnsaker og frukt i butikken. - Oppbevarer rester i bokser eller skåler med trekk sydd av gamle håndklær og laken (mamma igjen ❤️). Evt kan man bruke bivokspapir. - Brød har vi erfaring med at holder seg best satt med "skjæresiden" ned på trefjøl. - Bruker ikke plastfolie. - Skjærefjøler i tre. Det viktigste tenker jeg er at vi faktisk kaster plasten dit den skal. Jeg har vært flinkere til å bruke mindre plast tidligere, men som en over her sier; man mister litt motet når man ser hvordan mange land håndterer søppel. Samtidig kan vi jo prøve å gjøre litt. Anonymkode: c7f2d...7e0
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #15 Skrevet 6 timer siden Schmuhu skrev (På 8.9.2025 den 0.27): Når det gjelder brød, så bør den ikke være i plast i det hele tatt. Godt surdeigsbrød gir fra seg vann over tid og varer minst 2 uker før den blir dårlig. Men butikkens loff tja! Men den blir jo steinhard i løpet av en natt hvis den ikke er pakket inn 😕 Anonymkode: fb7ed...139
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #16 Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men den blir jo steinhard i løpet av en natt hvis den ikke er pakket inn 😕 Anonymkode: fb7ed...139 Vi pakker inn i rent kjøkkenhåndkle bare. Holder seg godt 😊 Anonymkode: b66b0...396
Schmuhu Skrevet 20 minutter siden #17 Skrevet 20 minutter siden AnonymBruker skrev (5 timer siden): Men den blir jo steinhard i løpet av en natt hvis den ikke er pakket inn 😕 Anonymkode: fb7ed...139 Folk har tydeligvis ikke så mye kunnskap om brød lenger. Om du har et ekte surdeigsbrød så kan den ligge mange dager på kjøkkenbenken før den blir hard. Det skylles av at brødet gir fra seg vann og at denne prosessen tar tid med mindre du steker det aktivt. Brød fra butikken har nesten ingen reell andel vann lenger. Ikke en gang disse såkalte surdeigsbrød som bare er kødd (mindre enn 10% surdeig) er bygget opp rett. Deigene har for lite heving og tilsettes hormoner og annet tull for at deigen ikke setter seg fast i fabrikkens maskiner. Et ekte surdeigsbrød som har blitt hard kan raspes og brukes som krydder i et nytt brød, eller så kan du bruke det til f.eks. panering. Brødet fra butikken blir dårlig og begynner å mugge, noe som ikke er vanlig oppførsel. Jeg kan anbefale å kjøpe seg en fin brødkurv og dekke til brødet på kjøkkenbenken. Et surdeigsbrød kan da vare opp mot 2 uker uten problem. Men når det er sagt, så er jo det deilig med frisk brød rett fra ovnen. Schmuhu
AnonymBruker Skrevet 12 minutter siden #18 Skrevet 12 minutter siden Bruk gjenbruksposer. Kjøp løsvekt. Jeg bruker små heklede poser tiltomater osv. På innvandrerbutikker, er det meste av grønt uten plast. Anonymkode: 7a50f...490
AnonymBruker Skrevet 11 minutter siden #19 Skrevet 11 minutter siden AnonymBruker skrev (6 timer siden): Men den blir jo steinhard i løpet av en natt hvis den ikke er pakket inn 😕 Anonymkode: fb7ed...139 Faktisk ikke. Ha skjæresiden ned mot et trebrett. Anonymkode: 7a50f...490
AnonymBruker Skrevet 6 minutter siden #20 Skrevet 6 minutter siden Benytter beholdere som kan benyttes flere ganger istedenfor plastposer til oppbevaring av mat. Har sluttet å kjøpe engangskluter og svamper. Kjøper nå ren bomull/lin. Samme med klær. Prøver å unngå syntetisk og da særlig fleece. Med unntak av regntøy og sko. Benytter gjenbruksposer, og forsøker å kjøpe frukt og grønt som ikke er innpakket. Har også kuttet ut endel egenpleie-produkter som sprer plast, blant annet bodyscrubber, svamper og selvbruningsspray. Kuttet også ut impregneringsspray til sko. Anonymkode: 2b2b8...d46
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå