Gå til innhold

Tulipaner

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Kjøpte tulipaner hos den lokale blomsterforretningen, og de holdt seg pene ganske lenge. Da de hadde gjort jobben kjøpte jeg tulipaner hos Mester Grønn. De er mye blassere i fargen, og ser ikke ut til å holde like lenge. Er det kvalitetsforskjell på tulipaner, eller er dette bare tilfeldigheter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Jeg er vanligvis mest fornøyd med de jeg får hos Mestergrønn, for de har høy omsetningshastighet på sine varer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er forskjell fra blomst til blomst, men ikke fra butikk til butikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg tviler på om en butikk "alltid" har dårlige tupilaner, men du kan av og til se på dem om de har vært lagret lenge ller oppbevart feil; hvis bladene er gulakige og "tøre" i større eller mindre grad er det ikke snakk om ferske, nyplukka tulipaner.

Jeg har kjøpt fine tulipaner på Prix, mens på Mester Grønn her i byen (trondheim) har jeg sett hauger og lass av små, gulvisne tulipaner i forbindelse med "tilbud"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Nå tar jo mange inn fra de samme leverandørene, men om din lokale butikk og Mester Grønn gjør det vet jeg jo ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

MesterGrønn har slike der de selger tre buketter (7 i hver) for 99 kr, og de har en bukett med 15 til 129 kr. Jeg kjøper heller en av de til 129 for min erfaring er at de alltid står lengst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest synseren

Min erfaring er at de blomstene en kjøper i blomsterforretninger varer lenger enn de en kjøper i kolonialforretninger. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter

Mester Grønn har Norges høyeste kvalitet på tulipaner. Både omløpshastigheten, størrelsen på løken hos gartner (har mye å si for størrelsen og kvaliteten på blomsten), oppbevaring og sorter er bedre enn alle våre konkurrenter.

Selvsagt er det kvalitetsforskjell fra blomst til blomst og sort til sort, og MG jobber kontinuerlig med forbedring av et alllerede bra produkt. Derfor er det viktig at du som kunde benytter deg av femdagersgarantien, som MG er alene om å ha. Du har ALLTID fem dagers garanti på ALLE avskårne blomster hos Mester Grønn. Når du er misfornøyd av en eller annen grunn, og ikke kommer og sier fra, så får vi ikke gjort noe med det. Kommer alle og klager på en spesiell sort tulipaner, f.eks, så kutter vi ut eller krever forbedring fra produsenten (som forøvrig er norsk og leverer til alle MG-butikkene). Og alle de misfornøyde kundene får blomstene sine erstattet.

Når det gjelder kvalitetsforskjell på Karamell og 7pk, så eksisterer den ikke. Det er de samme tulipanene, like nye, fra samme produsent, bare blandet og pakket i gavepapir. Det er litt mer jobb og koster litt mer for papiret, derfor koster de også mer enn den helt basic 7pk'en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Vi har jo også garanti... Detter rosene og kunden kommer tilbake får h*n selvfølgelig nye blomster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel også viktig at tullipanene får det stellet de trenger i form av skjæring, den mengden vann de skal ha og gjerne kjølige netter?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tulipaner er en av mine favorittter!

Jeg har dem stort sett i 5-8 dager.

- Litt kaldt vann og rett snitt .

-Påfyll av vann hver dag.

-Kjølig på natten.

- ren vase.

- 1 dråpe klorin for å drepe bakteriene i vannet.

- ikke sukker for jeg ønsker ikke å ha dem "overvokste".

Mester grønn har fine tulipaner, men jeg har kjøpt fine på super`n også. :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta

Jeg synes absolutt jeg merker kvalitetsforskjell på blomstene. Det gjelder særlig sånne type "sesong-blomster", feks tulipaner, julestjerner og roser til valentines. Kjøper man i blomsterforretning står de lenger enn de fra feks Ikea.

Jeg innbiller meg at man kan "sjokk-dyrke" planter, og at det gjøres før sesonger, og det er derfor det er så mye blomster av dårlig kvalitet..? Mener å ha lest/hørt om dette en gang, men nå når jeg tenker meg om er jeg slett ikke sikker på om det går an..? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter
Jeg synes absolutt jeg merker kvalitetsforskjell på blomstene. Det gjelder særlig sånne type "sesong-blomster", feks tulipaner, julestjerner og roser til valentines. Kjøper man i blomsterforretning står de lenger enn de fra feks Ikea.

Jeg innbiller meg at man kan "sjokk-dyrke" planter, og at det gjøres før sesonger, og det er derfor det er så mye blomster av dårlig kvalitet..? Mener å ha lest/hørt om dette en gang, men nå når jeg tenker meg om er jeg slett ikke sikker på om det går an..? :klø:

Klart det er kvalitetsforskjell. Og ja, det går an å drive fram blomster veldig fort - og det går ut over kvaliteten. Du kan tenke deg at du har et gartneri som er så og så stort, og har plass til så og så mange planter. Så får du en bestilling på det du dyrker som er større enn det du egentlig har kapasitet til ved normal vekst - og de vil ha det fort. Klart du gjør ditt beste for å møte bestillingen.

De første blomstene som kommer i sesongen er som regel finest, for de har fått stå og vokse "riktig", og har ikke blitt presset fram en uke eller to før tiden for å rekke å møte bestillingen. Kvaliteten mot slutten av sesongen er merkbart dårligere.

Og så har du jo alt det som dyrkes mer eller mindre ute. Er det dårlig vær i Europa, så blir det lavere kvalitet og høyere priser på svært mye - mindre og dårligere produksjon, men etterspørselen er like høy, så da presses prisene.

Valentine er veldig spesielt: Det feires samtidig over hele verden, og prisene presses i taket siden etterspørselen er så vanvittig stor. Det fører til at gartnere "lagrer opp" roser i kanskje så mye som et par uker i forveien, oppbevares så godt som mulig for at de skal holde til den store dagen, og så blir alt sendt ut på en gang. Jeg kjøper aldri roser til Valentine, selv om jeg vet at kvaliteten er bra. Prisen er altfor høy.

Det skulle jo bare mangle at blomstene i blomsterbutikken er bedre enn blomstene på IKEA. Vi gjør jo ikke annet, vi. Må jo kunne det vi holder på med. :) IKEA selger jo møbler og sånt.. og så litt blomster innimellom. Samme med matbutikker - og de frakter ofte blomstene på samme bil som frukt og grønnsaker. Veldig dårlig ide. Etylengassen som frukt og grønnsaker utskiller (i mengder!) er en modningsgass som gjør at blomstene "blir gamle", rett og slett. Dette gjelder både avskårne og potteplanter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Det skulle jo bare mangle at blomstene i blomsterbutikken er bedre enn blomstene på IKEA. Vi gjør jo ikke annet, vi. Må jo kunne det vi holder på med.  :) IKEA selger jo møbler og sånt.. og så litt blomster innimellom.

Jeg vil bare kommentere at IKEA frakter sine blomster direkte fra et gartneri i Danmark, og bestillinger og leveranser skjer helt uavhengig av resten av varehuset.

Klart blomsterbutikkene er flinkere, men jeg har egentlig veldig god erfaring med planter og blomster fra IKEA. Tulipanene derfra har faktisk holdt lenger enn de jeg har kjøpt i blomsterbutikker. Jeg vet ikke om det er tilfeldig, men det er i allefall min erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...