Gå til innhold

Barn som flyttet hjem fra fosterhjem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tror du foreldre som får barna  hjem fra fosterhjem etter 6-7 år klarer å være gode foredre eller tror du de får vansker med grensesetting/gi god omsorg til barna?

Anonymkode: af753...6d4

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

De trenger nok veiledning. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Varierer nok akkurat som med alt annet. 

Anonymkode: cb218...c17

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er veldig uvanlig

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Det vil være krevende for begge parter, både barn og foreldre. Det er ikke lett å sette grenser på et barn du ikke kjenner og det er ikke lett for barnet å godta de grensene som blir satt, da de er vokst opp med noe annet. 

Anonymkode: 5472d...e01

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg tror at det varierer. Alle er ikke like.

Skrevet

Jeg tror ikke, jeg vet. At det varierer. 

Anonymkode: b7a08...84e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Tror du foreldre som får barna  hjem fra fosterhjem etter 6-7 år klarer å være gode foredre eller tror du de får vansker med grensesetting/gi god omsorg til barna?

sikkert like flink som du hadde vært i samme situasjon. 

Anonymkode: e6606...48d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg tror nok det er helt  avhengig av hvorfor de mistet omsorgen for barnet sitt i første omgang, om de har hatt mye samvær, etc. 

Anonymkode: 1f1a6...b0e

• Nyttig 3
Skrevet

Vet om 2 som fikk barna hjem igjen. Ene barnet valgte mor å frivillig plassere i fosterhjem etter 1 år hjemme. Andre barnet flyttet foreldrene til besteforeldrene som igjen ga barnet tilbake til barnevernet. 

Anonymkode: 75798...d37

• Hjerte 1
Skrevet

Kommer an på årsak. Om det er barna eller foreldrene som var årsaken til fosterhjem.

Anonymkode: cd95d...2b7

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Foreldrene hadde helt sikkert klart det, med nok hjelpetiltak. 

Men jeg er skeptisk til å rive barn ut av en trygg og stabil tilværelse etter 6-7 år i fosterhjem. 

Tror det vil være mer skadelig enn å la de forbli i fosterhjemmet.

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet

Det spørs, kan tenke meg at man lett kan bli tivoliforeldre, spesielt om man ikke har hatt hverdager sammen og bare helg. Men som oftest så er det jo en myk overgang fra fosterforeldre til biologiske foreldre og det er jo begrenset hvor lenge tivoli vil fungere.

Kjenner ei og hun mistet alle barna, når ting kom i orden et par år senere så flyttet de eldste hjem men minstebarnet ville bli værende i fosterhjemmet. Det var greit, hun gjorde det som var best for barnet så de fortsatte med annenhver helg og et besøk i uken videre. Det ville aldri fungert for minstebarnet for det barnet hadde tilbrakt livet lenger hos fosterforeldre enn mor på det tidspunktet . Igjen så vil jeg kommentere at det var hun som aksepterte at barnet skulle bli videre, hun hadde både vedtak og dom på at hun skulle ha barnet men hun prioriterte barnets behov. Dessuten så hadde det barnet vært heldige med fosterforeldrene og de så jo på barnet som en av sine, slik var det ikke der som de andre barna bodde.

Tenker at i slike saker så må man være veldig påpasselige med å høre barnet, både det barnet sier og det som det ikke sier.

Anonymkode: 0b5c1...fef

• Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Kjenner bare til et tilfelle, og det gikk ikke bra. Mor hadde vist i flere år, at det gikk veldig bra med henne, hun hadde og fått et nytt barn, som hun tok godt vare på. Men det var jo ikke bare, og få hjem 3 tenåringer. Så mor raknet fullstendig. Og det endte opp med at hun mistet alle barna igjen, 

Anonymkode: 33002...26c

Skrevet

Jeg kjenner meg, hadde min unge kommet hjem til meg hadde jeg vært streng, kjærlig og trygg, akkurat som da ungen var liten og bodde hos meg.

Jeg har aldri hatt særlig til selvtillit som mor etter en oppvekst i et stort følelsesmessig vakuum, så jeg hadde gjerne tatt imot støtte. Jeg var svært ulykkelig i livet mitt da ungen var liten, dette er bedre i dag, så jeg er mindre gretten. Jeg vurderer å be om omsorgen for ungen igjen, men sliter med helsa og det å få etablert meg i arbeidslivet, så foreløpig føler jeg det er en større stabilitet i fosterfamilien. Jeg håper barnet mitt tilgir meg for årene jeg ikke har kjempet for å få henne tilbake.

Anonymkode: 5837d...3e2

• Hjerte 1
Skrevet
Rødvinsfilosofen skrev (3 timer siden):

Foreldrene hadde helt sikkert klart det, med nok hjelpetiltak. 

Men jeg er skeptisk til å rive barn ut av en trygg og stabil tilværelse etter 6-7 år i fosterhjem. 

Tror det vil være mer skadelig enn å la de forbli i fosterhjemmet.

Er verre med de som blir sendt fra fosterhjem til fosterhjem. Og som står uten familie nettverk når de blir voksne. 

Fosterhjem er ikke alltid en trygg og stabil tilværelse, og ikke alle ser på fosterbarn som fullverdige familiemedlemmer eller voksne utflyttede fosterbarn som familie....

Anonymkode: 391e2...cb5

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Vet om 2 som fikk barna hjem igjen. Ene barnet valgte mor å frivillig plassere i fosterhjem etter 1 år hjemme. Andre barnet flyttet foreldrene til besteforeldrene som igjen ga barnet tilbake til barnevernet. 

Anonymkode: 75798...d37

Stakkars barn 😭

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Er verre med de som blir sendt fra fosterhjem til fosterhjem. Og som står uten familie nettverk når de blir voksne. 

Fosterhjem er ikke alltid en trygg og stabil tilværelse, og ikke alle ser på fosterbarn som fullverdige familiemedlemmer eller voksne utflyttede fosterbarn som familie....

Anonymkode: 391e2...cb5

Men dette var ikke det tenkte scenarioet her.

Ikke alle barn og ungdommer er friske nok til å bo i fosterhjem.

Når et barn / ungdom flyttes fra sted til sted så kan det også skyldes ting som har med dem å gjøre. 

Det snakkes lite om de som utsetter andre for vold, trusler, direkte fare, eller seksuelle overgrep. 

Skrevet

Vet om ett tilfelle og det gikk ikke bra. Mor var rusmisbruker og barnet havnet i fosterhjem i 6-7-årsalderen. Kom hjem igjen da han var 12-13 da mor ble rusfri. Men selv om mor var rusfri var hun helt fjern og klarte ikke å følge opp sønnen. Husarbeid ble belønnet med røyk og alkohol og gutten fikk reke rundt som han ville. Null oppfølging fra barnevernet fordi han begynte å bli så stor. Han kom seg aldri ut i jobb og døde dessverre av overdose da han var i starten av 20-årene. 

Anonymkode: 7541b...e27

• Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...