Gå til innhold

Vil studere 1-2 år til, men får ikke mer studielån. Hva gjør jeg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i midlten av 40-årene, og har en allsidig bakgrunn. Jeg har studert tre ulike ting, har jobbet med litt forskjellig, men i hovedsak er jeg pedagog med 16 års erfaring. 

Jeg kom inn på et årsstudium på Kristiania for ca 2 år siden, men Lånekassen sa nei. Jeg klarer ikke å slippe tanken om å ta det studier. Det er innenfor noe annet jeg har jobbet med (tatt kurs og jobbet med), men jeg vil styrke kompetansen min slik at jeg får en jobb innen dette. 

Må jeg ta opp et forbrukslån…? Det lønner seg vel ikke..

Anonymkode: 4908b...b3d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jobbe

Anonymkode: 450ca...376

• Liker 13
  • Nyttig 7
Skrevet

Må vel kanskje betale en god del for det studiet i tillegg til penger å leve for? 

Men rent praktisk- så bør du jo legge opp til å jobbe ved siden av så du klarer deg økonomisk og kutte utgifter ser du kan. 

Hvor mye tre ger du i mnd for å leve? 

Anonymkode: 0ad30...795

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Selge rumpa di?

Anonymkode: 77dc3...628

• Hjerte 1
Skrevet

Du får jobbe ved siden av da. Mange som gjør det. 

Anonymkode: 19b3b...207

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Jeg er i midlten av 40-årene, og har en allsidig bakgrunn. Jeg har studert tre ulike ting, har jobbet med litt forskjellig, men i hovedsak er jeg pedagog med 16 års erfaring. 

Jeg kom inn på et årsstudium på Kristiania for ca 2 år siden, men Lånekassen sa nei. Jeg klarer ikke å slippe tanken om å ta det studier. Det er innenfor noe annet jeg har jobbet med (tatt kurs og jobbet med), men jeg vil styrke kompetansen min slik at jeg får en jobb innen dette. 

Må jeg ta opp et forbrukslån…? Det lønner seg vel ikke..

ta studiet samlingsbasert om mulig eller på nett, + jobbe ved siden av.

Anonymkode: 8b8df...b17

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Ikke ta forbrukslån for å forsørge deg selv!!! Det er helt idiotisk økonomisk sett.

Du kan jo studere deltid og jobbebdeltid, eventuelt får du spare opp penger på forhånd. Men ikke forbrukslån!!!!

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

men i hovedsak er jeg pedagog med 16 års erfaring. 

Hvorfor jobber du ikke ved siden av?

Anonymkode: a5bcb...a80

• Liker 1
Skrevet

Det er helt avhengig av hva studiet er om det er fornuftig å ofre arbeidsinntekt i et helt år for å få gjennomført + det det koster i skolepenger. Det høres i utgangspunktet ikke særlig fornuftig ut når studiet er på Kristiania da det er lite matnyttig derfra som faktisk betaler seg.

Anonymkode: 27d29...45b

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet

Spare opp penger, jobbe ved siden av studiene eller finne en arbeidsgiver som betaler for videreutdanning.

Anonymkode: d07c9...a58

• Liker 2
Skrevet

De fleste årsstudiene fra Kristiania er ikke verdt papiret. Vi anser dem ikke som relevante (jeg rekrutterer innen it)

• Liker 11
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Hvorfor jobber du ikke ved siden av?

Anonymkode: a5bcb...a80

Jeg jobber jo selvsagt 100%! Jeg har familie, hus og utgifter som alle andre, så er avhengig av full lønn. 

Krisitiana koster jo ganske mye, så jeg lurte rett og slett på hva som er lurt her ift lån. Jeg har jobbet og studert deltid før, men da var utgiftene som helt annet. Nå er jeg ikke villig til å kutte så mye, jeg vil «leve». 

Ts 

Skrevet
Summeer skrev (18 minutter siden):

De fleste årsstudiene fra Kristiania er ikke verdt papiret. Vi anser dem ikke som relevante (jeg rekrutterer innen it)

Er det sant?! 😳 Oisann, takk for info! Jeg trodde virkelig det var et ok studiested. Har lest om mange som er fornøyde? 

Ts 

Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Det er helt avhengig av hva studiet er om det er fornuftig å ofre arbeidsinntekt i et helt år for å få gjennomført + det det koster i skolepenger. Det høres i utgangspunktet ikke særlig fornuftig ut når studiet er på Kristiania da det er lite matnyttig derfra som faktisk betaler seg.

Anonymkode: 27d29...45b

Ja, det var dét da. Er ikke villig til å ofre så mye inntekt. Grubler jo veldig, har jo nok lån fra før. Samtidig er jeg sikker på at jeg vil jobbe i den bransjen. Ikke lett dette! 

Ts 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, det var dét da. Er ikke villig til å ofre så mye inntekt. Grubler jo veldig, har jo nok lån fra før. Samtidig er jeg sikker på at jeg vil jobbe i den bransjen. Ikke lett dette! 

Ts 

Hvilken bransje er det snakk om?

Anonymkode: d3ac2...534

Skrevet
Pippi Lotta skrev (36 minutter siden):

Ikke ta forbrukslån for å forsørge deg selv!!! Det er helt idiotisk økonomisk sett.

Du kan jo studere deltid og jobbebdeltid, eventuelt får du spare opp penger på forhånd. Men ikke forbrukslån!!!!

Ja, veit jo egentlig det 🤦‍♀️ Er en fornuftig voksen, Ikke noe «tull» innen økonomi, så det (forbrukslån) bare datt ut av meg. Har aldri kjøpt noe på kreditt, her betaler jeg med penger jeg har.

Ser ut som jeg ev må spare, men det kommer til å ta evig lang tid.. 

ts 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvilken bransje er det snakk om?

Anonymkode: d3ac2...534

Innholdsmarkedsføring. 

Ts 

Skrevet

Det er veldig vanlig å måtte spare for å kunne ta utdanning. Jeg sparte i 5 år for å ta master.

Anonymkode: d6898...759

• Liker 1
Skrevet

Da gjør du som oss andre, og studerer på deltid mens du jobber fullt eller mer. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

ta studiet samlingsbasert om mulig eller på nett, + jobbe ved siden av.

Anonymkode: 8b8df...b17

Kan tas samlingsbasert og på nett, men studiet i seg selv koster jo opp mot 100.000 🥴

Ts 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...