Gå til innhold

Behandling av herpes-munnsår 11 åring, tips?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en 11 åring som har fått et heftig utbrudd av herpes-munnsår. Er det noen som har tips til hva vi kan behandle det med i påvente av at apotek evt. lege åpner? (Usikker på om vi må ha resept for å få kjøpt egnet salve?)

Har en del ulike sårsalver og salver for behandling av eksem liggende, så kom med tips, så leser jeg meg opp før jeg evt påfører noe av dette.

Anonymkode: 3497e...8cf

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bud nr 1 med herpes er å la det være i fred! Bud nr 2, hold det tørt.

Dere må ikke få hull på blemmer, for den væske smitter veldig. Og da blir det større sår

Midler er mest effektive før blemmer 

Anonymkode: 60af8...890

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Har en 11 åring som har fått et heftig utbrudd av herpes-munnsår. Er det noen som har tips til hva vi kan behandle det med i påvente av at apotek evt. lege åpner? (Usikker på om vi må ha resept for å få kjøpt egnet salve?)

Har en del ulike sårsalver og salver for behandling av eksem liggende, så kom med tips, så leser jeg meg opp før jeg evt påfører noe av dette.

Anonymkode: 3497e...8cf

Ikke smør med kortison! Hold det tørt ha på alkohol evnt frem til du kan komme deg til apotek

Anonymkode: 29e82...e9b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vær obs på huden rundt ikke må bli tørr da herpes sprer seg lettere på tørr hud da hubarrieren er svekket 

Anonymkode: 29e82...e9b

AnonymBruker
Skrevet

Man får tak i salve på apoteket. Men er igrunn ikke verdt pengene. 

Anonymkode: c2f1f...695

AnonymBruker
Skrevet

VÆR SÅ SNILL!! Husk at det går an å smitte seg til øyet også, om man tar på munnsåret og så rett opp i øyet med samme finger. Og det kan føre til permanent skade på hornhinne, og i verste fall kraftig nedsatt syn/blindhet. Jeg ble selv feilbehandlet av en lege som ikke skjønte hva det var for noe, og gikk alt for lenge. Fikk permanent skade på hornhinnen.

Videre vil jeg anbefale å la det være i fred så mye som mulig. Vær ekstremt nøye med håndhygiene, alle sammen. 

Google sier:

Behandling av herpes hos barn avhenger av type og alvorlighetsgrad, men kan inkludere smertestillende medisiner for feber og ubehag, samt reseptfrie antivirale kremer ved munnleppevirus for å lindre og forkorte utbrudd. Ved alvorlige tilfeller, som førstegangsutbrudd i munnen eller en infeksjon i øyet, kan legen skrive ut resept på antivirale legemidler i tablettform eller som øyedråper. 

Anonymkode: f44ff...eef

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg har hatt herpes siden jeg var 5-6 år. Foruten å være nøye med håndvask går det absolutt fint å leve med. Litt viktig å si, tross alt.

Jeg anbefaler Zovirax-krem som er beregnet på munnsår. Nei, man blir ikke kvitt munnsåret, men jeg opplever at ting går raskere, dvs at det fremskynder prosessen litt. Munnsårplaster er også kjekt å bruke, synes jeg. Begge deler kjøpes på apotek. 

Lykke til, dette går fint. Vi er mange som lever gode og fullverdige liv med dette. :)

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Be hen legge en rå potetskive på flere ganger i løpet av dagen. Poteter har lysin, som dreper herpesviruset. Jeg har gjort dette selv og det funker.

Anonymkode: 9e820...c08

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk kenacort før. Det eneste som fungerte. Munnsåret var borte på fire dager. Men det går en visstnok ikke lenger, så nå har jeg munnsår i ca ti dager.. ingenting av andre kremer har fungert.

Anonymkode: f5ba7...7a0

AnonymBruker
Skrevet

Denne er best. Jeg bruker den med en gang jeg kjenner at det blir varmt, da vet jeg at det er herpes. Smører på med denne med en gang, da blir det ikke utbrudd. Anbefaler å ha denne hjemme fast.

IMG_5144.thumb.webp.18734963deab0acc9c0b9db16e9f0b3e.webp

Anonymkode: 2db0b...b2a

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvit tannkrem. Jeg smører det på bare blemmen på leppa, og lar det tørke. Tannkremen gjør at blemmen desinfiseres og skrumper inn. Ta på ny tannkrem når den første påsmurningen smuldrer bort eller blir borte pga spising osv.

Fungerer utmerket med tannkrem, og det forebygger spredning av blemmene da tannkremen tørker og desinfiserer og legger et "lokk" over blemmen så det ikke smitter så lett videre.

Har brukt tannkrem (hvit) i alle år på dette.

Anonymkode: f3013...568

AnonymBruker
Skrevet

Det beste jeg har brukt er flytende antibac. Men det må smøres på med engang man skjenner noe. Så vanskelig for ett barn å passe på sikkert. Salver har jeg ikke hatt god virkning. 

Anonymkode: e2fb2...431

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...