AnonymBruker Skrevet 7. september #1 Skrevet 7. september Hei! Jeg har nylig blitt koordinator på en avdeling i et sykehjem (jeg er helsefagarbeider og har høyre utdanning i helse), og lurer på to ting: Er det noen andre koordinatorer her som kan dele litt om hvilke oppgaver og ansvar dere har i rollen som koordinator? Vi vurderer å innføre ansvarsvakt på avdelingen. Har noen av dere erfaring med dette? Hvordan fungerer det hos dere, og hvilke oppgaver/ansvar har den som er ansvarsvakt? Hos oss kommer det til å være enten en helsefagarbeider eller en sykepleier på avdelingen. Tusen takk for innspill! Anonymkode: 748ff...12a
AnonymBruker Skrevet 7. september #2 Skrevet 7. september AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hei! Jeg har nylig blitt koordinator på en avdeling i et sykehjem (jeg er helsefagarbeider og har høyre utdanning i helse), og lurer på to ting: Er det noen andre koordinatorer her som kan dele litt om hvilke oppgaver og ansvar dere har i rollen som koordinator? Vi vurderer å innføre ansvarsvakt på avdelingen. Har noen av dere erfaring med dette? Hvordan fungerer det hos dere, og hvilke oppgaver/ansvar har den som er ansvarsvakt? Hos oss kommer det til å være enten en helsefagarbeider eller en sykepleier på avdelingen. Tusen takk for innspill! Anonymkode: 748ff...12a Vi har ansvarsvakt i hjemmesykepleien, og da har helsefagarbeidereren som har ansvar alle telefonene om pårørende ringer. Feks drar ut på ekstra alarmer.. tar uforutsette ting Anonymkode: 8c9e9...2f2
AnonymBruker Skrevet 7. september #3 Skrevet 7. september Er utdannet hjelpepleier, og de siste årene jeg jobbet på helsehus så begynte vi med ansvarsvakt, å jeg hadde ofte ansvarsvakter. Ansvarsvakten hadde ansvar for uforutsette ting, samtidig som hen hadde sin arbeidsliste. Noen av oppgavene ansvarsvakten hadde var å ha oversikt over hele avdelingen, ringe eks lege, ringe pårørende, ha ansvar for terminale og de som døde. Noen ganger måtte jeg delegere bort noe av min arbeidsliste for å ta meg av akutte situasjoner. Ansvarsvakten hadde også ansvar for alt som følger med brannalarmer, som delegere oppgaver til de andre på jobb, og ha kontakt med brannvesenet, man hadde også ansvar for kontakt med politi når det var behov. Så det var egentlig en stor oppgave å ha ansvarsvakt. Jeg ble syk i 2019, å har ikke jobbet siden, men tror nok arbeidsplassen fortsatt har ansvarsvakter. Anonymkode: 586cb...b40
AnonymBruker Skrevet 7. september #4 Skrevet 7. september nå jobber jeg på en kortttidsavdeling og ikke sykehjem. Ansvarsvakt hos oss er alltid en spl. Den har ansvar for legevisitten, brann ansvar, Dekke opp vakter ved fravær når koordinerende ikke er til stede. Følge med på PLO mld. og dialog med mestringstorget når koordinerende ikke er til stede. Går også med ansvars tlf. Mulig det er mer jeg ikke kommer på nå Anonymkode: 1baf5...c2e 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. september #5 Skrevet 7. september Jobber på psykiatrisk avdeling. Hos oss er det kun sykepleier eller vernepleier som kan ha ansvarsvakt, da vi også har ansvar for medisiner, overordnet ansvar for gruppen, tar telefoner fra pårørende, snakker med leger, føre protokoller, ha generell oversikt over gruppen. Holde rapport ved vaktskifte, holde morgenmøte med leger, psykologer og avdelingsleder. Passe på at de andre som jobber der får skrevet rapport og får spist. Vi har en egen alarmtelefon som en annen erfaren person har, de har da ansvar for å løpe når en annen avdeling slår alarm for å bistå med hjelp. Anonymkode: 5acfa...df0
AnonymBruker Skrevet 7. september #6 Skrevet 7. september På et sykehjem jeg jobba på før var det en sykepleier som gikk på “topp” dag/kveld. Ansvarsvakta hadde hovedtelefon, brannansvar, legevisitt, ansvar for multidoser/dosetter når det kom fra apoteket, hovedansvar for sykepleieoppgavene m.m. Det var helt himmelsk med den ordningen! Vi hjalp til i stell og ved måltider, men det var ikke forventet at vi skulle gjøre det. Særlig på dagene hvor det var legevisitt var vi “ute” av avdelingen. Når vi hadde dårlige pasienter kunne vi ha fullt fokus på dem. I tillegg kunne vi ofte være bakvakt på annen avdeling, og da ha ansvar for opptil 40 pasienter. Det var ikke noe problem, fordi vi gikk på topp. Selvfølgelig, dagen gikk jo fort, vi satt ikke og tvinna tommeltotter… Men vi hadde bedre tid til å fokusere på “våre” oppgaver. Er det mulig burde dere definitivt legge til rette for en slik ordning. Anonymkode: d1794...2b4
AnonymBruker Skrevet 7. september #7 Skrevet 7. september AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Jobber på psykiatrisk avdeling. Hos oss er det kun sykepleier eller vernepleier som kan ha ansvarsvakt, da vi også har ansvar for medisiner, overordnet ansvar for gruppen, tar telefoner fra pårørende, snakker med leger, føre protokoller, ha generell oversikt over gruppen. Holde rapport ved vaktskifte, holde morgenmøte med leger, psykologer og avdelingsleder. Passe på at de andre som jobber der får skrevet rapport og får spist. Vi har en egen alarmtelefon som en annen erfaren person har, de har da ansvar for å løpe når en annen avdeling slår alarm for å bistå med hjelp. Anonymkode: 5acfa...df0 Samme her! Anonymkode: 65c00...94d
Majer Skrevet 8. september #8 Skrevet 8. september Sykepleier på topp som ansvarsvakt og helsefagarbeider som mellomvakt. En pleier på hver avdeling i tillegg til dette på natt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå