Gå til innhold

Når bør jeg fortelle daten om fortiden min?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har møtt en mann som jeg har begynt å få følelser for og har intrykk av at han også har følelser for meg. Vi har datet i 3 måneder nå.

Jeg har hatt en vond barndom som jeg egentlig ikke snakker med noen om, det er kun de nærmeste som vet. Men jeg kjenner at jeg har lyst til å fortelle han det, fordi det er en stor del av hvem jeg er. Samtidig vet jeg ikke helt hva som er innafor å fortelle og eventuelt når? 

Anonymkode: 71eda...844

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det vil du oppdage.

Det er uansett ikke noe du hverken må fortelle eller som behøver å definere hvem du er .

• Liker 3
Skrevet

Jeg fortalte alt i chat før vi datet. 

Nå er jeg veldig ærlig og rett frem da.

Men jeg har bearbeidet fortiden og har ingen "bagasje" pga fortiden.

Fortiden har derimot gjort meg sterkere, mer moden og tryggere i meg selv. Aldri opplevd at fortiden min har skremt beilere bort.

Anonymkode: f890b...3de

• Liker 3
Skrevet

Vent til du vet at du kan stole på han og dere er i et forhold. 

Anonymkode: fe169...91c

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg fortalte alt i chat før vi datet. 

Nå er jeg veldig ærlig og rett frem da.

Men jeg har bearbeidet fortiden og har ingen "bagasje" pga fortiden.

Fortiden har derimot gjort meg sterkere, mer moden og tryggere i meg selv. Aldri opplevd at fortiden min har skremt beilere bort.

Det er heller helt motsatt grunn til at man burde vente, enn frykten for at det skal skremme dem bort. Mennesker som er ute etter å utnytte andre, ser spesifikt etter mennesker som har opplevd traumer og bagasje, fordi disse er lettere å manipulere. Man bør avvente med å dele spesielt tidligere mishandling eller misbruk av denne grunn. Det burde heller komme frem litt etter en stund, når man har hatt mulighet til å være obs på eventuelle røde flagg. 

Anonymkode: 542b4...e6e

• Nyttig 3
Skrevet

Jeg ville ikke sagt det som om det var noe jeg skjulte "det er noe jeg må fortelle deg", men enten sagt det som forklaring på oppførsel "du har kanskje lagt merke til at jeg blir litt rar i situasjon x eller tåler y dårlig, jeg pleier ikke å snakke med folk om dette, men.." eller som forklaring på omstendigheter "du har kanskje merket at jeg ikke har mye kontakt med foreldrene mine, det er fordi". Og så sier du bare litt av det, kanskje bare oppsummerer det kort "foreldrene mine var egentlig ganske kjipe mot meg " eller "jeg ble mobbet ganske grovt på skolen" eller noe annet sånt. Da får du sett litt an reaksjonen hans før du utdyper for mye.

Anonymkode: 7c443...16a

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg har møtt en mann som jeg har begynt å få følelser for og har intrykk av at han også har følelser for meg. Vi har datet i 3 måneder nå.

Jeg har hatt en vond barndom som jeg egentlig ikke snakker med noen om, det er kun de nærmeste som vet. Men jeg kjenner at jeg har lyst til å fortelle han det, fordi det er en stor del av hvem jeg er. Samtidig vet jeg ikke helt hva som er innafor å fortelle og eventuelt når? 

Anonymkode: 71eda...844

Siden dere ikke har snakket om følelser enda, ref: "Har inntrykk av at han også har følelser for meg", ville jeg ventet til du virkelig visste om han hadde følelser for deg. 

Bærer du fortsatt på mye bagasje i forhold til dette? Kan det forklare visse ting med tanke på hvordan du er? 

Hvis ja, ville jeg kanskje sagt at det er en årsak til mine reaksjoner. Uansett, jeg er alltid skeptisk til å utlevere livet mitt til folk jeg ikke vet er der for meg, uansett. Så jeg ville nok ventet. 

Anonymkode: 1f2d5...ef3

• Liker 1
Skrevet

Hvis du er sikker på at han er forelsket i deg. Det merker du ved at han vil være mye sammen med deg.😉
Rett og slett ha deg i nærheten.  💕

Da vil din vanskelige barndom bare vekke omsorg/beskyttelses egenskapene hans.
Er det bare snakk om sex fra han sin side vil det nok kunne slå motsatt, da vil barndommen dine kun vanskeliggjøre forholdet.

Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Det er heller helt motsatt grunn til at man burde vente, enn frykten for at det skal skremme dem bort. Mennesker som er ute etter å utnytte andre, ser spesifikt etter mennesker som har opplevd traumer og bagasje, fordi disse er lettere å manipulere. Man bør avvente med å dele spesielt tidligere mishandling eller misbruk av denne grunn. Det burde heller komme frem litt etter en stund, når man har hatt mulighet til å være obs på eventuelle røde flagg. 

Mennesker som er ute etter å utnytte andre, merker sårbare mennesker lenge før de har åpnet seg om vonde ting. Så det tror jeg ikke har noe å si.

Anonymkode: 289fb...7dc

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er ikke en av de som blir utnyttet. Det lyser temmelig heftig ut av meg at jeg er selvsikker, uavhengig og trygg i meg selv.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Mennesker som er ute etter å utnytte andre, merker sårbare mennesker lenge før de har åpnet seg om vonde ting. Så det tror jeg ikke har noe å si.

Anonymkode: 289fb...7dc

Jo, det har noe å si, absolutt.

Det er derfor viktig at mennesker som dater er obs på dette, særlig hvis de har vært i usunne relasjoner tidligere. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...