AnonymBruker Skrevet 7. september #1 Skrevet 7. september Vet ikke om forrige innlegget mitt kom ut. Men prøver igjen. Jeg er på et sted i livet mitt nå der jeg er så klar for barn på nesten alle mulige måter, men har ingen kjøreste, ingen mann og heller ingen planer om å få det, vil leve alene uten partner, men å lage en familie selv er en stor drøm i mitt liv. Så da er det assistert befruktning som da blir aktuelt. Fant en nettside som heter European spermbank, ser jo egentlig ganske trygt ut. Men hva vet jeg. Noen som har vært innom denne siden eller hatt kontakt via dem? og om dette er en valid senter, kan man få bestilt disse donor rørene til norge eller må det sendes til en dansk klinikk? Nå vet jeg veldig lite om hvordan assistert befruktning funker i norge. Så råd og erfaringer rundt det blir satt stor pris på. Så for å rydde mer opp i teksten, her er alt jeg lurer på: - er european spermank en trygg klinikk? - hvordan funker det å få sendt donor rør fra en sånn side? - kan man bestille sånne donor rør til en norsk fertilitetsklinikk? - hvordan blir enslige kvinner behandlet og tatt imot i norge? - hva må jeg igjennom hos legen og fertilitetsklinikken for å få hjelp med assistert befrukning? - er det andre donor sider som er tryggere eller bedre? -dere som har fått barn via fertilitetsklinikk i norge eller utenlands, hvordan er hele prosessen? - hvilke motbakker møtte dere på? - hvor skal jeg begynne? Anonymkode: dee03...8fd
AnonymBruker Skrevet 7. september #2 Skrevet 7. september I Norge kan man ikke bare bestille sæd fra en bank, du må gjøre hele prosessen gjennom en klinikk. Som singel kan du enten bli henvist via fastlegen til det offentlige, der man kan få assistert befruktning med donor i de største byene Oslo, Trondheim, Bergen og nå snart Tromsø. Da kan du ta fertilitetssjekk på en privat klinikk slik at fastlegen legger det ved på søknaden hen sender. Positivt med offentlig er at det er mye billigere, ca 12-15000 for sæd og en liten egenandel på ca 1000 kr for selve utførelsen. Det negative er svært lang ventetid pga stor mangel på sæd i Norge. Hvis du ikke har det travelt kan du velge offentlig. Det andre alternative er å gjøre det gjennom en privat klinikk som Medicus, Hausken og sikkert flere. Bare å google. Her er det ingen ventetid eller henvisning, men til gjengjeld er det mye dyrere. Da ordner klinikken med alt av undersøkelser, bestilling av sæd og alt sammen. Jeg valgte privat klinikk, men er samtidig på den offentlige ventelisten dersom det er vanskelig å bli gravid. Dette mtp økonomi, kan fort bli mange hundre tusen i det private om man sliter med å bli gravid. Anonymkode: 6e745...72d
AnonymBruker Skrevet 7. september #3 Skrevet 7. september Bra du fikk svar Jeg kan lite om prosessen i Norge. Jeg skrev i den andre tråden. Anonymkode: ca577...0a3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå