Gå til innhold

Er det billigere å bake brød selv

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har bakt brød siste året fordi jeg hadde hørt det var billiger. Baker 3 brød hver gng, ikke plass til flere i ovenen. Jeg har grovregnet(måler ikke når jeg baker), og kommet fram til en stk pris pr brød på ca 20 kr. Med pris på råvarer(mel og gjær), blir prisen nesten lik som de billigste brødene i butikken(Holdbart har brød til ca 20 kr). Føler meg lurt, men hjemebakt ee definitivt best.....

Anonymkode: 4b73d...904

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Baker ikke brød, men ja - har forbauset meg over de som sier det er (mye) billigere å bake selv. Spessielt om man lager brød med litt dyre råvarer som frø etc. 

Hjemmebakt best - tja, det kommer jo litt an på. De dyre brødene fra de beste bakeriene synes jeg er bedre enn de jevne hjemmebakte, noe som kanskje ikke er så rart - de beste råvarer, proffe bakere som har finjustert teknikken og har de beste utstyret (særlig ovner) gir veldig gode brød. Det gjelder også andre bakervarer. 

Hjemmebakt er selvsagt hyggelig, koselig og gir god lukt i huset - men at det alltid er best, det tror jeg er noe man bare sier. 

Anonymkode: b37ae...af3

• Liker 1
Skrevet

Det er jo billig med tanke på at du får et mye bedre og sunnere brød sammenlignet med billigbrødene i butikken. Og sammenligner du med de bedre grovbrødene i butikk så er det iallfall billigere med hjemmebakt.

Verdt å merke seg er alle tilsetningsstoffene som er i butikkbrød, fra melbehandlingsmiddel til tilsatt gluten. Har hørt på en del podcaster om dette med ultraprossesert mat og helse og tenker det er mye disse stoffene gjør med helsa vår som vi ikke vet om.

Jeg har derfor bestemt meg for å begynne å bake brød igjen. Gjorde det en periode før også, men slutta fordi jeg endte opp med å bare spise brød til alle måltider for det er så godt. Får bare karre sammen litt mer viljestyrke og spise mer variert likevel denne gangen 😅

Anonymkode: 87f2a...5e5

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg vil tro at brødene i butikken man sammenligner med (altså billigere enn hjemmelaget) har en del fyllstoff som sirup, emulgator, enzymer og sukker for at de skal bli mykere og ha lengre holdbarhet. Hjemme har du full kontroll over ingrediensene. 

Anonymkode: fde2f...eb0

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Blir ikke billigere enn ferdigkjøpt Kneipp.

Anonymkode: 96bb6...2f7

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Blir ikke billigere enn ferdigkjøpt Kneipp.

Anonymkode: 96bb6...2f7

Joda. Helt klart. Kneippbrødet jeg av og til kjøper koster 51 kroner på Rema

Anonymkode: 4a6ab...7d6

Skrevet

Hjemmebakt brød er godt det første døgnet. Etter det blir det sånn tørt. Det klarer jeg ikke. 

Kjøper jeg heller brød fra butikken fordi de blir ikke så tørre. Akkurat brød er ikke noe jeg sparer inn penga på.

Anonymkode: 4c74d...b91

• Liker 1
Skrevet

Alle brød i butikken er ultraprossesserte for å få dem fluffy og til å vare lengre. 

Ditt valg, men jeg vet hva jeg foretrekker…:plystre:

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hjemmebakt brød er godt det første døgnet. Etter det blir det sånn tørt. Det klarer jeg ikke. 

Kjøper jeg heller brød fra butikken fordi de blir ikke så tørre. Akkurat brød er ikke noe jeg sparer inn penga på.

Anonymkode: 4c74d...b91

Enig. Samt om man hamstrer litt når det er tilbud og fryser dem ned halve blir det minimalt med svinn 👍

Anonymkode: f1993...5a6

Skrevet
Knirke skrev (3 minutter siden):

Alle brød i butikken er ultraprossesserte for å få dem fluffy og til å vare lengre. 

Nei, nå må dere UP-hjernevaskede gi dere...  

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg baker både glutenfritt og vanlig, og begge deler er billigere.

Det glutenfri brødet jeg baker veier ca 1kg, og koster ca 70 kr med råvarer og strøm.  

Til sammenligning koster et tilsvarende brød i butikken ca 150 kr/kg.

Det glutenholdige brødet jeg baker koster ca 30 kr med råvarer og strøm.  

Til sammenligning koster et tilsvarende brød i butikken ca 50 kr.

Jeg kan få kjøpt billigere brød, men de har ikke det jeg ønsker meg næringsinnhold.

Anonymkode: 8fcfb...296

• Liker 2
Skrevet
Knirke skrev (12 minutter siden):

Kjøpebrød 😊

Anonymkode: eab9a...31c

Skrevet

Bruker melblanding kornbrød som koster 20-30 kr pr pose, holder til 2 brød. Gjær koster ca 5 kr pr pose, holder også til 2 brød. I tillegg har jeg i litt salt og en skvett olje. Hvert brød koster da 12,50-17,50.

De gangene jeg kjøper brød i butikken er det utkornbrød, koster ca 65 kr.

Anonymkode: dcde8...4a9

• Liker 2
Skrevet

Jeg kjøper de ferdig melpakkene for brød. De koster 25 eller noe sånt? Baker ett brød av gangen, jeg bor alene. Det blir saftige brød og er veldig sunne og gode. 

De gangene jeg har kjøpt brød, solsikkebrød fx koster rundt 50-lappen. Det sier seg selv hva som er best og billigst. (kneip vil jeg ikke se i mitt hus! )

• Liker 1
Skrevet

Man kan jo også tenke pris ut fra hvor mye næring/mat man får per brødskive sammenlignet med de billigste kneipbrødene. Man blir ikke like mett av to skiver kneip som av to skiver hjemmebakt brød.  

Anonymkode: 354dd...d1e

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg baker for det meste økologiske, veldig grove surdeigsbrød. Slike brød er vanskelige å få tak i. Et langt lysere surdeigsbrød av ellers lignende kvalitet koster 85 kroner her. 

Jeg får 3 store brød til råvarer for ca. 70 kr. Så ja, hjemmebakt er billigere (og sparer også kjøring her). Må legge til at jeg prøver å kjøpe mye mel når Sunkost har kampanjer og hos Godt brød med Bakekompis-rabatt. 

Anonymkode: e171a...a36

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg bruker den ferdigpakken med havrebrød: 

image.thumb.jpeg.c4245bbff8aba4897b0efa86bfcc6f06.jpeg

Man tilsetter kun en pose tørrgjær. Ca 18-20 kr per brød blir det. Havrebrød i butikken her koster i alle fall ca 50 kr/stk. 

Anonymkode: 3778c...9b6

• Liker 2
Skrevet

Jeg baker dansk rugbrød ca 1 gang i måneden. Det blir et stort brød som jeg kutter i skiver og fryser.

Spiser ikke brød hver dag og har ikke regnet på pris, jeg baker fordi jeg liker å bake og fordi jeg syns det smaker godt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Nei, nå må dere UP-hjernevaskede gi dere...  

Er jeg aldeles ikke. Jeg spiser kjøpebrød selv.

🙄

Skrevet

Hvis du baker ordentlig grovt brød, med sunne ingredienser, så kan ikke du sammenlikne det med brød til 20,- i butikken, som er laget på billigste måte, med mye rart i. Det er uansett sunnest å lage ting selv uten tilsetningsstoffer. 

Et ordentlig brød på Rema 1000 som her skikkelig grovt, koster fort opp mot 50,- pr. stk. Og da er det nok en del salt, sukker og tilsetningsstoffer i disse også. 

Anonymkode: 52ea7...5a1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...