Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er på et sted i livet mitt nå der jeg er så klar for barn på nesten alle mulige måter, men har ingen kjøreste, ingen mann og heller ingen planer om å få det, vil leve alene uten partner, men å lage en familie selv er en stor drøm i mitt liv. Så da er det assistert befruktning som da blir aktuelt. Fant en nettside som heter European spermbank, ser jo egentlig ganske trygt ut. Men hva vet jeg. Noen som har vært innom denne siden eller hatt kontakt via dem? 
og om dette er en valid senter, kan man få bestilt disse donor rørene til norge eller må det sendes til en dansk klinikk? Nå vet jeg veldig lite om hvordan assistert befruktning funker i norge. Så råd og erfaringer rundt det blir satt stor pris på.

Så for å rydde mer opp i teksten, her er alt jeg lurer på:

- er european spermank en trygg klinikk?

- hvordan funker det å få sendt donor rør fra en sånn side? 

- kan man bestille sånne donor rør til en norsk fertilitetsklinikk?

- hvordan blir enslige kvinner behandlet og tatt imot i norge?

- hva må jeg igjennom hos legen og fertilitetsklinikken for å få hjelp med assistert befrukning?

- er det andre donor sider som er tryggere eller bedre?

-dere som har fått barn via fertilitetsklinikk i norge eller utenlands, hvordan er hele prosessen?

- hvilke motbakker møtte dere på?

- hvor skal jeg begynne?

Anonymkode: 186f8...aa5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bestilte fra European Spermbank for 9 år siden. Fikk behandling ved Copenhagen Fertility Center, København. Er ikke oppdatert på mulighetene i Norge, annet enn at jeg selvfølgelig har fått med meg at enslige kvinner nå kan få behandling i Norge. 

Det er helt sikkert andre her som kan svare. Ellers anbefaler jeg å søke etter grupper på Facebook for svar ( som regel mindre dømmende enn forum for alt mulig)

Vil bare si at European Spermbank absolutt er seriøse. De er en av de aller største sædbankene. 

Vær oppmerksom på at de sender til "hele verden" og at barnet ditt vil få mange halvsøsken/diblings i mange land. Dette vet du nok allerede. 

Har forstått det slik at hvis du behandles i Norge, så får du ikke oppgitt donornr. og hvis du/barnet ønsker finne diblings, så er dere avhengig av dna-analyser/ My heritage og lignende firma.

Jeg fikk oppgitt donornr. og har funnet diblings. 

Anonymkode: 82c76...6ca

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Du begynner i feil ende. 

Enten få fastlegen til å henvise deg i det offentlige (da får du ikke velge donor selv og ting går ofte tregere, men det er billigere) eller kontakt en av de private klinikkene. 

Det er få grunner til å dra til Danmark nå, med mindre du er medisinsk kompleks eller opptatt av å ha helt anonym donor.

Anonymkode: e058f...04c

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Bestilte fra European Spermbank for 9 år siden. Fikk behandling ved Copenhagen Fertility Center, København. Er ikke oppdatert på mulighetene i Norge, annet enn at jeg selvfølgelig har fått med meg at enslige kvinner nå kan få behandling i Norge. 

Det er helt sikkert andre her som kan svare. Ellers anbefaler jeg å søke etter grupper på Facebook for svar ( som regel mindre dømmende enn forum for alt mulig)

Vil bare si at European Spermbank absolutt er seriøse. De er en av de aller største sædbankene. 

Vær oppmerksom på at de sender til "hele verden" og at barnet ditt vil få mange halvsøsken/diblings i mange land. Dette vet du nok allerede. 

Har forstått det slik at hvis du behandles i Norge, så får du ikke oppgitt donornr. og hvis du/barnet ønsker finne diblings, så er dere avhengig av dna-analyser/ My heritage og lignende firma.

Jeg fikk oppgitt donornr. og har funnet diblings. 

Anonymkode: 82c76...6ca

Skjønner. Tskk for svar. Gikk du gjennom fastlegen her i norge flrst? Eller tok du da kontakt selv med klinikk i danmark? Vet ikke om de henviser utenlands

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du begynner i feil ende. 

Enten få fastlegen til å henvise deg i det offentlige (da får du ikke velge donor selv og ting går ofte tregere, men det er billigere) eller kontakt en av de private klinikkene. 

Det er få grunner til å dra til Danmark nå, med mindre du er medisinsk kompleks eller opptatt av å ha helt anonym donor.

Skjønner. Men på european spermbank kan jeg jo velge donor selv, og om det er id release på donoren. Vil jo at ungen skal kunne få vite om sin andre halvdel en dag om den har behov for det. Det synes jeg er utrolig viktig. Og å velge donor selv synes jeg er en trygg og fin ting. Å få littegrann innblikk. :)  Og om jeg gjør det her i norge så har jeg fårt høre at det er flere som trenger donorer enn det finnes donorer her og derfor lenger ventelister. Og ikke minst prisen på den private klinikkene. Skal selvfølgelig henvise meg på andre grupper og snakke med legen min om dette :) 

AnonymBruker
Skrevet

Kontakt Medicus eller Spiren med dine spm. 

Anonymkode: 66d4e...120

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et barn vha. donorstrå fra European Spermbank. Kun positiv erfaring med dem. Siden jeg ønsket å kunne gi noe info til mitt barn, før 18 år ( det er 16 år i Norge) , så valgte jeg å gjennomgå IVF I Danmark. I Norge får du ikke velge donor, og får heller ikke noe som helst info. Det er legen som velger.Som sagt så var det viktig for meg å kunne gi noe info til ungen min. I dag har jeg barnebilder, intervju og generell info jeg kan dele når ungen min er gammel nok. Ved å selv velge donor så får jeg ikke dekket noe, og med valutakursen og reise så er det dyrere å gjøre det i Danmark enn å skulle ha gjort det i Norge.

Anonymkode: a2ba0...223

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

De private i Norge kan bestille inn fra utlandet og du kan velge. Det offentlige gjør ikke det. 

Prisdifferansen til Danmark er sjelden så stor at det er mye å spare. Det er også litt masete å stadig skulle innfinne seg i Danmark på relativt kort varsel. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Spør på babyverden-forumet. Mange som driver med ivf både inn og utland, og det er flere alenemødre der som lager familie alene 

Anonymkode: 325d7...f51

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...