Gå til innhold

Ingen energi

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har over lengre tid slitt med at jeg føler meg helt utslitt. Energien er på bånn og jeg orker ingenting. Jeg tvinger meg selv til å gjøre ting på grunn av barna, men har mest lyst til å bare ligge på sofaen hele dagen. Har vært hos lege og sjekket vitaminer og slikt, og hadde da lave B12 verdier før sommeren. Har gått på tilskudd og dette er innenfor normale nivåer nå. Problemet er at jeg føler meg fortsatt helt tom. Jeg verker i kroppen, spesielt i beina. Alt er et ork. Jeg kan sove 8 timer, men fortsatt føler jeg meg ikke uthvilt. Kunne egentlig ha sovet hele dagen.. Lurer på om jeg er utbrent siden det ikke er noe fysisk galt med meg i følge prøver.. Vet egentlig ikke helt hva jeg vil med dette innlegget, men håper vel på noen tips eller råd til hva jeg kan prøve for å ordne dette.

Anonymkode: 09a2b...fb4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Får du dagslys på kroppen og i øynene? :) Gjerne om morgenen. Å bare være innendørs blir man trøtt av.

Anonymkode: d53b4...26c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ligger b12 nå i nedre sjikt, eller har har du kommet deg godt opp i verdi? Jeg er ingen ekspert, men vet at noen leger tenker at «innafor er innafor», mens realiteten er at noen har en funksjonell mangel også i nedre sjikt av referanseverdi.

Uansett er det også selvsagt verdt å se på helheten: har du hatt for mye å deale med over for lang tid? For meg var det for eksempel en kombinasjon av ubehandlet psykisk sykdom (kompleks PTSD), jern- og d-vitaminmangel, små barn og en alt for travel og stressende jobb som gjorde at jeg ble utbrent. 

Anonymkode: bdf61...9fe

Skrevet

Regner med at flere prøver utenom B 12 er tatt? Blant annet Leucocytter (hvite blodlegemer) og D-vitamin? 

Hvor i beina verker det? Under dem, eller i leggene? 

AnonymBruker
Skrevet

Trener du? Er du utendørs? Om ikke, så ligger nok mye av svaret der.

Anonymkode: ab035...cb7

AnonymBruker
Skrevet
Gaia skrev (6 minutter siden):

Regner med at flere prøver utenom B 12 er tatt? Blant annet Leucocytter (hvite blodlegemer) og D-vitamin? 

Hvor i beina verker det? Under dem, eller i leggene? 

Usikker på om leucocytter er tatt. D-vitamin var før sommeren innenfor referanseområdet, men i nedre sjikt. Har tatt litt d-vitamin tilskudd i tillegg. Har også tatt litt magnesium da jeg sliter med kramper i leggene. 

Det verker mest i leggene, litt i lårene. Vanskelig å forklare hvordan, men som om jeg har hatt en skikkelig hard treningsøkt på bein. De kjennes veldig tunge ut.

AnonymBruker
Skrevet

Sjekket for diabetes?

Får du nok sol og dagslys i løpet av dagen?

Anonymkode: 00b54...c0e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Trener du? Er du utendørs? Om ikke, så ligger nok mye av svaret der.

Anonymkode: ab035...cb7

Ja trener. Ja er utendørs. Men det hjelper ikke. Er siste året at dette har blitt verre og verre..

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Usikker på om leucocytter er tatt. D-vitamin var før sommeren innenfor referanseområdet, men i nedre sjikt. Har tatt litt d-vitamin tilskudd i tillegg. Har også tatt litt magnesium da jeg sliter med kramper i leggene. 

Det verker mest i leggene, litt i lårene. Vanskelig å forklare hvordan, men som om jeg har hatt en skikkelig hard treningsøkt på bein. De kjennes veldig tunge ut.

Er leggene dine store? Måten du beskriver vondtene på, gjør at jeg tenker på lipødem. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan være long covid. 

Anonymkode: 12dd8...51a

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har vært hos lege og sjekket vitaminer og slikt, og hadde da lave B12 verdier før sommeren. Har gått på tilskudd og dette er innenfor normale nivåer nå.

Du har fortsatt B12-mangel. Så snart du begynner å ta kosttilskudd (tabletter eller injeksjoner), vil blodverdiene dine være «falske» i årevis. I mange land står dette også i den medisinske håndboken. Testing etter at du har startet behandlingen er meningsløst (for flere mnd/år). Verdien sier ingenting lenger.

https://pernicious-anaemia-society.org/faq/medical-professionals-faq/

(Dette handler om injeksjoner, men det fungerer det samme med tabletter.)

Sitat

Testing B12 during treatment
Control of the vitamin B12 status during treatment is considered to be of little use. During vitamin B12 injections, transcobalamin en haptocorrin are fully saturated with vitamin B12. Therefore, serum and Active B12 values cannot be used to ascertain the effect of treatment. The patient’s symptoms should be the guideline for basing treatment. After the loading dose, a maintenance dose can be determined based on the symptoms.

Her er en god og viktig artikkel om testing av b12-mangel og behandling. Skriv den ut for legen din og gi den til ham/henne. 

https://pernicious-anaemia-society.org/blog/only-one-chance/

Og viktig å vite:

Sitat

9. Treatment is for life
If you are B12 deficient and it is NOT due to a dietary lack of B12 or due to a parasite or other curable forms, you will require injections for life.

https://www.b12info.com/what-to-do-next/

Les mye om B12-mangel selv, leger ofte vet lite eller ingenting om det. Jeg tenker at du egentlig trenger injeksjoner i stedet for tabletter.

B12-mangel er vanskelig og komplekst, og det finnes mange dårlige nettsider om det. Så vær forsiktig.

Endret av MNK2017
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Gaia skrev (4 timer siden):

Er leggene dine store? Måten du beskriver vondtene på, gjør at jeg tenker på lipødem. 

Nei leggene er helt normale i utseende.. 

AnonymBruker
Skrevet
MNK2017 skrev (4 timer siden):

Du har fortsatt B12-mangel. Så snart du begynner å ta kosttilskudd (tabletter eller injeksjoner), vil blodverdiene dine være «falske» i årevis. I mange land står dette også i den medisinske håndboken. Testing etter at du har startet behandlingen er meningsløst (for flere mnd/år). Verdien sier ingenting lenger.

https://pernicious-anaemia-society.org/faq/medical-professionals-faq/

(Dette handler om injeksjoner, men det fungerer det samme med tabletter.)

Her er en god og viktig artikkel om testing av b12-mangel og behandling. Skriv den ut for legen din og gi den til ham/henne. 

https://pernicious-anaemia-society.org/blog/only-one-chance/

Og viktig å vite:

https://www.b12info.com/what-to-do-next/

Les mye om B12-mangel selv, leger ofte vet lite eller ingenting om det. Jeg tenker at du egentlig trenger injeksjoner i stedet for tabletter.

B12-mangel er vanskelig og komplekst, og det finnes mange dårlige nettsider om det. Så vær forsiktig.

Aha, så selv om verdiene ser fine ut nå så vil ikke det nødvendigvis si at det er bra? Jeg skal til legen neste uke så får høre hva han sier da. Hva slags leger er det som egentlig har god kunnskap om sånne ting? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Nei leggene er helt normale i utseende.. 

Husker du om du har blitt bitt av flått? ..

Anonymkode: 5b272...008

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Aha, så selv om verdiene ser fine ut nå så vil ikke det nødvendigvis si at det er bra? Jeg skal til legen neste uke så får høre hva han sier da. Hva slags leger er det som egentlig har god kunnskap om sånne ting? 

Det stemmer.

Større sjanse hos en utenlandsk fastlege, fordi dette er mer kjent i utlandet. Men det er ingen garanti for at alle utenlandske leger har kunnskapen. Leger lærer ikke om vitaminmangel på skolen. Så om en fastlege har kunnskap, avhenger av om de selv har satt seg inn i emnet.

I Nederland er B12-klinikker. F.eks B12 kliniek

Jeg vet at det finnes noen organisasjoner/selskaper i Norge som jobber med dette. Men jeg stoler ikke helt på dem ennå. Så derfor nevner jeg dem ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...