AnonymBruker Skrevet 7. september #1 Skrevet 7. september Noen som har erfaring med dette? hva var hcg da det ble oppdaget? ble du kvitt det uten cellegift? hvordan var prosessen og hvordan ble det oppdaget? trodde de det var MA først eller så de det på ul med det samme? Anonymkode: 36d5b...c56
AnonymBruker Skrevet 7. september #2 Skrevet 7. september Jeg hadde dette for noen år siden, første gangen jeg ble gravid. Det ble oppdaget da jeg hadde litt brunlig blødning ca i uke 9, og så ble det fulgt opp med ultralyd som viste partiell mola i tillegg til MA ca uke 5. Husker dessverre ikke hva hcg-nivået var, men måtte ikke ha cellegift. Jeg måtte ta kirurgisk abort, og deretter målte jeg hcg-nivået jevnlig helt til det hadde sunket til null. Ble anbefalt å vente med å prøve å bli gravid igjen også, husker ikke akkurat hvor lenge. Ble uansett ikke gravid igjen før etter 9-10 måneder. Det tok 3-4 måneder før jeg fikk tilbake mensen igjen etter aborten. Har fått friske barn etter dette. Anonymkode: 1c00d...1c0
AnonymBruker Skrevet 7. september #3 Skrevet 7. september AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg hadde dette for noen år siden, første gangen jeg ble gravid. Det ble oppdaget da jeg hadde litt brunlig blødning ca i uke 9, og så ble det fulgt opp med ultralyd som viste partiell mola i tillegg til MA ca uke 5. Husker dessverre ikke hva hcg-nivået var, men måtte ikke ha cellegift. Jeg måtte ta kirurgisk abort, og deretter målte jeg hcg-nivået jevnlig helt til det hadde sunket til null. Ble anbefalt å vente med å prøve å bli gravid igjen også, husker ikke akkurat hvor lenge. Ble uansett ikke gravid igjen før etter 9-10 måneder. Det tok 3-4 måneder før jeg fikk tilbake mensen igjen etter aborten. Har fått friske barn etter dette. Anonymkode: 1c00d...1c0 De var forresten ikke helt sikre på ultralyden at det var mola. Måtte ta en prøve som bekreftet det, så vidt jeg husker. Anonymkode: 1c00d...1c0
AnonymBruker Skrevet 7. september #4 Skrevet 7. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg hadde dette for noen år siden, første gangen jeg ble gravid. Det ble oppdaget da jeg hadde litt brunlig blødning ca i uke 9, og så ble det fulgt opp med ultralyd som viste partiell mola i tillegg til MA ca uke 5. Husker dessverre ikke hva hcg-nivået var, men måtte ikke ha cellegift. Jeg måtte ta kirurgisk abort, og deretter målte jeg hcg-nivået jevnlig helt til det hadde sunket til null. Ble anbefalt å vente med å prøve å bli gravid igjen også, husker ikke akkurat hvor lenge. Ble uansett ikke gravid igjen før etter 9-10 måneder. Det tok 3-4 måneder før jeg fikk tilbake mensen igjen etter aborten. Har fått friske barn etter dette. Anonymkode: 1c00d...1c0 Okei, tusen takk for svar. Trenger alle oppløftende svar jeg kan få og det er ikke så mye om dette på nett. Forståelig nok da det er veldig sjeldent 💔 Anonymkode: 36d5b...c56
Katie88 Skrevet lørdag kl. 11:14 #5 Skrevet lørdag kl. 11:14 Jeg hadde det for flere år siden. Ble oppdaget MA på UL, ca uke 12 så ble henvist videre. Etter kirurgisk abort så fikk jeg beskjed noen dager senere at det var Mola. Så det ble oppdaget i ettertid eller jeg fikk beskjed i hvertfslll i ettertid. Hadde Regelmessig blodprøver litt over halvt år, men legen min var ikke bekymret for kreft og sånt, men det måtte følges opp. Det var tøft å få høre at jeg ikke kunne prøve å bli gravid halvt år når jeg var kjempe klar for å prøve igjen etter aborten for å komme meg videre etter aborten. Ta vare på deg selv ❤️
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 17:08 #6 Skrevet lørdag kl. 17:08 Takk for svar ❤️ det har gått tre uker nå siden utskrapingen og venter fortsatt på histologi men det kan se ut som det ikke er mola likevel. De som hadde analysert prøven de første dagene mente at det ikke så ut som mola. Får bare vente videre i «spenning» 🤞 Anonymkode: 36d5b...c56
Sjokoladekosmos Skrevet lørdag kl. 20:28 #7 Skrevet lørdag kl. 20:28 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Takk for svar ❤️ det har gått tre uker nå siden utskrapingen og venter fortsatt på histologi men det kan se ut som det ikke er mola likevel. De som hadde analysert prøven de første dagene mente at det ikke så ut som mola. Får bare vente videre i «spenning» 🤞 Anonymkode: 36d5b...c56 Jeg opplevde dette for et par år siden. De trodde det var mola på ultralyd, og fikk kirurgisk abort. Seks uker etter aborten fikk jeg beskjed om at det ikke var mola likevel og at jeg kunne prøve igjen ☺️ det tok såpass lang tid å få svar på prøven da sykehuset sendte prøven for second opinion til Ullevål, da de ville være helt sikre på at det ikke var mola likevel. Håper på det samme for deg! 🤞 heftig beskjed å få at de mistenker mola… håper det går bra med deg! Mitt hcg var forresten 130 000
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 22:15 #8 Skrevet lørdag kl. 22:15 Sjokoladekosmos skrev (1 time siden): Jeg opplevde dette for et par år siden. De trodde det var mola på ultralyd, og fikk kirurgisk abort. Seks uker etter aborten fikk jeg beskjed om at det ikke var mola likevel og at jeg kunne prøve igjen ☺️ det tok såpass lang tid å få svar på prøven da sykehuset sendte prøven for second opinion til Ullevål, da de ville være helt sikre på at det ikke var mola likevel. Håper på det samme for deg! 🤞 heftig beskjed å få at de mistenker mola… håper det går bra med deg! Mitt hcg var forresten 130 000 Huff ja seks uker er lenge! Min hcg var 73 000 og det var i uke 7+2. det så ut som embryoet hadde sluttet å utvikle seg i midten av uke 5. Men gyn ga meg beskjed om at de uansett anbefalte å vente to sykluser etter utskraping, og spesielt ved tilfeller som mola mistanke for da er de ekstra nøye med å skrape ut alt og livmorslimhinnen trenger å bygge seg opp igjen i et par sykluser. Fikk du samme beskjed? Føler det er en evighet å måtte vente to sykluser etterpå. Er klar til å prøve igjen nå liksom. Så hvis jeg får klarsignal på den molaen nå i løpet av den neste måneden så har jeg veldig lyst å prøve igjen etter første mens etter utskrapning har vært. Anonymkode: 36d5b...c56
Venterpåregnbuen Skrevet mandag kl. 18:48 #9 Skrevet mandag kl. 18:48 Jeg hadde partiell mola i desember 2023. Ble gravid gjennom IVF, og fikk OHSS (overstimulering) av å bli gravid. Sett i etterkant forklart av den raske stigningen i hcg. MA oppdaget rundt uke 7 (hadde stoppet i uke 6). Jeg ønsket utskrapning, og da dette var tredje gang jeg mistet så sendte de restene til histologisk undersøkelse. Hcg var 150 000 på dagen for aborten, men det var ingen mistanke om mola. Ble oppringt flere uker senere med beskjed om at prøvene viste partiell mola. Måtte deretter måle hcg annenhver uke til den var nede under 1. Legen sa de hadde gått bort i fra flere mndrs karantene, slik at jeg fikk klarsignal til å prøve igjen så fort hcg hadde gått ned og bekreftet med ytterligere en prøve 14 dager senere (det gikk 3 mnd fra utskrapning til jeg var friskmeldt). Hadde nytt ivf-forsøk første syklus etter dette, og det resulterte i min nå 8 mndr gamle datter.
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 18:55 #10 Skrevet mandag kl. 18:55 Jeg hadde blæremola i 2021, men vet ikke om det er «verre» eller «bedre»? Merket at det var noe gale allerede i uke 5, hadde svært sterke magesmerter og blødde mye. HCG var på mange mange hundre. Måtte ta utskrapning som ble sendt til histologi og måtte deretter ta CT. Måtte også gjennom flere runder med cellegift. Krysser fingrene for deg♥️ Anonymkode: 03ef0...8b8
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 20:18 #11 Skrevet mandag kl. 20:18 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg hadde blæremola i 2021, men vet ikke om det er «verre» eller «bedre»? Merket at det var noe gale allerede i uke 5, hadde svært sterke magesmerter og blødde mye. HCG var på mange mange hundre. Måtte ta utskrapning som ble sendt til histologi og måtte deretter ta CT. Måtte også gjennom flere runder med cellegift. Krysser fingrene for deg♥️ Anonymkode: 03ef0...8b8 Fant de det raskt på histologi? Gikk ikke hcg raskt ned siden du måtte ta CT og cellegift? Det finnes to typer blæremola, en med foster og en uten foster. Partiell mola er den med foster:) det hørtes helt grusomt ut det du har vært gjennom. Går det bra med deg i dag? Anonymkode: 36d5b...c56
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #12 Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (16 timer siden): Fant de det raskt på histologi? Gikk ikke hcg raskt ned siden du måtte ta CT og cellegift? Det finnes to typer blæremola, en med foster og en uten foster. Partiell mola er den med foster:) det hørtes helt grusomt ut det du har vært gjennom. Går det bra med deg i dag? Anonymkode: 36d5b...c56 Kom svar etter noen dager på histologi og tok CT dagen etter der igjen. CT kom det svar på etter bare et par timer, da det var prioritert svar fort. Samme dag måtte jeg ta fly til Radiumhospitalet for å få cellegift, måtte ha ca åtte runder med det. Ok, det stemmer nok ja, her var ikke foster. Var egentlig grusomt, egentlig fordi jeg hadde så helseangst og har hatt det litt tidligere også, så dette gjorde det ikke noe bedre. Men fikk beskjed om tidlig at jeg kom til å bli helt frisk igjen. Går fint i dag og har fått to barn🥰 Har du fått noe mer svar? Anonymkode: 03ef0...8b8
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #13 Skrevet 16 timer siden Måtte foresten ta hcg prøver i 6 måneder etter endt cellegift før jeg kunne prøve å bli gravid igjen AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kom svar etter noen dager på histologi og tok CT dagen etter der igjen. CT kom det svar på etter bare et par timer, da det var prioritert svar fort. Samme dag måtte jeg ta fly til Radiumhospitalet for å få cellegift, måtte ha ca åtte runder med det. Ok, det stemmer nok ja, her var ikke foster. Var egentlig grusomt, egentlig fordi jeg hadde så helseangst og har hatt det litt tidligere også, så dette gjorde det ikke noe bedre. Men fikk beskjed om tidlig at jeg kom til å bli helt frisk igjen. Går fint i dag og har fått to barn🥰 Har du fått noe mer svar? Anonymkode: 03ef0...8b8 Anonymkode: 03ef0...8b8
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #14 Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Kom svar etter noen dager på histologi og tok CT dagen etter der igjen. CT kom det svar på etter bare et par timer, da det var prioritert svar fort. Samme dag måtte jeg ta fly til Radiumhospitalet for å få cellegift, måtte ha ca åtte runder med det. Ok, det stemmer nok ja, her var ikke foster. Var egentlig grusomt, egentlig fordi jeg hadde så helseangst og har hatt det litt tidligere også, så dette gjorde det ikke noe bedre. Men fikk beskjed om tidlig at jeg kom til å bli helt frisk igjen. Går fint i dag og har fått to barn🥰 Har du fått noe mer svar? Anonymkode: 03ef0...8b8 Tusen takk for at du tar deg tid til å svare❤️ Det har nå gått tre og en halv uke og i går ringte gyn og sa at det var nå tre patologer som har analysert histologien og de kan ikke finne mola. Men siden jeg har lyst å bli gravid så fort som mulig blir prøven sendt til St. Olav for genanalyse eller hva det var. Fordi det kan finnes mikrobiter av mola som de ikke har funnet og det er farlig å bli gravid igjen dersom det er casen. Så da må jeg vente enda lenger. Men hcg hadde sunket fra 73000 til 55 på tre uker og nå er testen ca positiv så det er jo lovende. Men jeg har blitt veldig skremt av hele greia og jeg også har helseangst fra før så nå vet jeg ikke om jeg tørr å bli gravid igjen i det hele tatt..💔 Anonymkode: 36d5b...c56
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå