Gå til innhold

Hva skjer med barnehagene i fremtiden?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kommer andelen pedagoger til å synke og kommunene til å godta langt flere ufaglærte bare i håp om å få inn arbeidskraft nok?

Eller kan det gå så langt at det kan resultere i at man plutselig står med en så enorm mangel på ansatte så det potensielt kan ende med at bare enkelte får plass? Type de med samfunnskritisk jobb fordi man må prioritere i så stor grad? 

Anonymkode: dcbb6...d6b

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tipper at i et 50-100 års perspektiv at barnehager blir drevet av det offentlige, men med noe privat, à la slik grunnskolen drives.

Antar at det vil medføre krav om minimum fagbrev som barn- og ungdomsarbeider. 

Tror ufaglærte assistenter vil forsvinne ut og erstattes av spesialpedagoger.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det enda større problemet er jo at kommunene må få ned utgifter i barnehagene. Her i vår barnehage skal utgiftene ned mer rundt 800 000 i år. Altså ikke i kommunens barnehager, men i vår ene barnehage i denne kommunen.

Anonymkode: 551f0...d69

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det enda større problemet er jo at kommunene må få ned utgifter i barnehagene. Her i vår barnehage skal utgiftene ned mer rundt 800 000 i år. Altså ikke i kommunens barnehager, men i vår ene barnehage i denne kommunen.

Anonymkode: 551f0...d69

Helse og omsorg er underfinansiert i Norge og de presses mer og mer å spare. Mer overbelastning, økt sykefravær, økt overtid - jeg ser ikke logikken bak dette. Og det skjer overalt i Norge. 

Anonymkode: a6602...99f

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer veldig på det samme. Slik det ser ut nå, med uansvarlig lav bemanning, barn som er stadig yngre når de begynner, barn med bakgrunn fra krig og konflikt som kommer til Norge og må ivaretas med omsorg og tid frykter jeg for fremtiden. Samtidig øker tallet på barn med funksjonsnedsettelser som autisme, språkvansker mm som ikke får den spesialpedagogiske hjelpen de trenger for å sikre god utvikling. 

Jobbet som ped.leder i 23 år før jeg måtte slutte for å ta vare på egen fysiske og psykiske helse. Med dagens bemanning bør man skrote rammeplan og høye pedagogiske mål og gå tilbake til tilsyn og «park-filosofi». Uten egen kokk/ kjøkkenpersonalet bør det ikke være matservering, men matpakke til alle måltider. Dokumentasjon bør utgå. 

Om politikerne mener alvor med sine visjoner for dagens og fremtidens barnehage må det bevilges penger til bedre bemanning, styrking av PPT/ spesialpedagogisk team. Men ingen vil bruke de milliardene det vil koste og pjatter om økt kompetanse, løpende opptak og sparing… 

Anonymkode: 1862e...c36

• Liker 3
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg lurer veldig på det samme. Slik det ser ut nå, med uansvarlig lav bemanning, barn som er stadig yngre når de begynner, barn med bakgrunn fra krig og konflikt som kommer til Norge og må ivaretas med omsorg og tid frykter jeg for fremtiden. Samtidig øker tallet på barn med funksjonsnedsettelser som autisme, språkvansker mm som ikke får den spesialpedagogiske hjelpen de trenger for å sikre god utvikling. 

Jobbet som ped.leder i 23 år før jeg måtte slutte for å ta vare på egen fysiske og psykiske helse. Med dagens bemanning bør man skrote rammeplan og høye pedagogiske mål og gå tilbake til tilsyn og «park-filosofi». Uten egen kokk/ kjøkkenpersonalet bør det ikke være matservering, men matpakke til alle måltider. Dokumentasjon bør utgå. 

Om politikerne mener alvor med sine visjoner for dagens og fremtidens barnehage må det bevilges penger til bedre bemanning, styrking av PPT/ spesialpedagogisk team. Men ingen vil bruke de milliardene det vil koste og pjatter om økt kompetanse, løpende opptak og sparing… 

Utrolig godt skrevet! Jeg jobber som spesialpedagog i en barnehage og ser hvor dårlig bemanning det er i barnehagen og hvor utrolig vanskelig det da er for avdelingene å oppfylle rammeplanen og gi et tilstrekkelig pedagogisk tilbud. Altfor ofte handler det bare om å komme seg gjennom dagen på avdelingene. Det er helt nødvendig med økte ressurser i barnehagene!

Anonymkode: 6aac9...918

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer til å være 75% pedagoger i bemanningen, kveld og helgeåpent (denne delen tar kun de ufaglærte fordi de må jo få tillegg 🙃), høyere dokumentasjonskrav og samme bemanningsnorm som nå (bare smurt ut over lengre åpningstider). Da ser tilbudet bedre ut på papiret nesten uten å koste en krone ekstra. 

Anonymkode: 7613e...736

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke bare barnehagene som kommer til å slite enda mer, men også skolene, sykehjemmene, sykehusene osv. Og sikkert også en rekke andre etater og næringsliv for øvrig. Men sånn blir det i et land hvor en stor andel ikke vil jobbe, og hvor dette tillates…

Jada, vet at det er flere andre faktorer som spiller inn, men det gjør sannelig akkurat denne faktoren også. Jeg skjønner også at det det ikke er så enkelt som jeg fremstiller det mtp sykefravær/uføre/AAP, men at noe er helt riv ruskende galt er 100 prosent sikkert.

Anonymkode: 92089...afd

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Det kommer til å være 75% pedagoger i bemanningen, kveld og helgeåpent (denne delen tar kun de ufaglærte fordi de må jo få tillegg 🙃), høyere dokumentasjonskrav og samme bemanningsnorm som nå (bare smurt ut over lengre åpningstider). Da ser tilbudet bedre ut på papiret nesten uten å koste en krone ekstra. 

Hvor skal de/du hente disse pedagogene fra? Høres mindre attraktivt ut enn nå å jobbe i barnehage.

https://www.nationen.no/bemanning-i-barnehagene-fallende-sokertall-til-barnehagelarerutdanningen-bekymrer/s/5-148-724890

Kvelds- og helgåpent er prøvd bla i sykehusbarnehager, men ble droppet da det ble lite brukt, mitt inntrykk er at det sitter langt inne for norske foreldre å la andre enn familie ivareta barna sine utenom vanlig åpningstid. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Det er ikke bare barnehagene som kommer til å slite enda mer, men også skolene, sykehjemmene, sykehusene osv. Og sikkert også en rekke andre etater og næringsliv for øvrig. Men sånn blir det i et land hvor en stor andel ikke vil jobbe, og hvor dette tillates…

Jada, vet at det er flere andre faktorer som spiller inn, men det gjør sannelig akkurat denne faktoren også. Jeg skjønner også at det det ikke er så enkelt som jeg fremstiller det mtp sykefravær/uføre/AAP, men at noe er helt riv ruskende galt er 100 prosent sikkert.

Anonymkode: 92089...afd

Barnehagelærerne finnes, men med høyest slitasje, sykemeldingsrate og en gjennomsnittsalder på 52 år for å bli ufør er det lite attraktivt å jobbe der. Jeg ble nesten syk av presset om å nå alle mål samtidig ivareta behovene til små 1-3 åringer. Ved sykdom må man jobbe for 2 eller 3 personer, alt er skrapt til bunnen. Å jobbe i barnehage er i utgangspunktet min drømmejobb og har vært det siden 1990. Men med dagens rammer og bemanning er det ikke levedyktig, dessverre. 

https://www.barnehage.no/barnehagelaerer-kari-nessa-nordtun-kunnskapsdepartementet/tre-av-ti-barnehagelaerere-hadde-forlatt-yrket-etter-sju-ar/265270

• Liker 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

De som bryr seg om barna sine vil måtte hjemmepasse ihvertfall til 3 års alder.

Anonymkode: d098d...17b

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor skal de/du hente disse pedagogene fra? Høres mindre attraktivt ut enn nå å jobbe i barnehage.

https://www.nationen.no/bemanning-i-barnehagene-fallende-sokertall-til-barnehagelarerutdanningen-bekymrer/s/5-148-724890

Kvelds- og helgåpent er prøvd bla i sykehusbarnehager, men ble droppet da det ble lite brukt, mitt inntrykk er at det sitter langt inne for norske foreldre å la andre enn familie ivareta barna sine utenom vanlig åpningstid. 

Jeg tror det blir sånn fordi symbolpolitikk er det som preger helse og omsorgssektoren. Politikerne vil pynte på bildet folket har på sektoren, uten å bruke mer penger (aller helst mindre). Da spesialskolene og lignende institusjoner ble avslørt som et mekka for psykopater og seksualforbrytere så ble mange institusjoner lagt ned. Hva skjedde med elevene/brukerne? Jo de ble satt inn i de vanlige offentlige skolene under påskudd av "enhetsskolen". Det kom med noe ekstra ressurser til å begynne med (de hadde jo masse til overs etter at institusjonene ble lagt ned). Siden da har det blitt innført såkalte ostehøvelkutt jevnt og trutt som har ført til dagens situasjon i skolene der læreren har blitt pålagt å følge opp og legge til rette for spesialundervisning av ymse slag.

Jeg har bare fulgt trenden i sektoren da jeg skrev mitt utkast for fremtidens barnehage. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

De som bryr seg om barna sine vil måtte hjemmepasse ihvertfall til 3 års alder.

Anonymkode: d098d...17b

Eller så kan man ha de i private barnehager. Og da ikke private som vi har i dag der prisen er den samme som i offentlige. Men privat som i utlandet. At prisene er mye høyere enn i de offentlige.

Endret av Brunello
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (1 minutt siden):

Eller så kan man ha de i private barnehager. Og da ikke private som vi har i dag der prisen er den samme som i offentlige. Men privat som i utlandet. At plassen er mye høyere enn i de offentlige.

Finnes de i Norge? 

AnonymBruker
Skrevet

Antall barn går jo også ned så det blir ikke nødvendigvis noen krise. Er mye mer bekymret for skolen, ettersom antall lærerstudenter stuper. 

Og eldreomsorgen, der antall eldre skyter i været. Det går jo ikke opp matematisk, kvaliteten MÅ ned. 

Barnehagene er jeg ikke bekymret for. Ja, kanskje kvaliteten må litt ned, men vi overlevde nå i barnehagene på 90-tallet også. 

Anonymkode: 3167a...08a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Finnes de i Norge? 

Det kommer nok til å komme. De som har råd til det kommer nok også til å ansette barnepiker til barna når de er helt små. 

Anonymkode: afa40...263

Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Finnes de i Norge? 

Vet ikke. Det finnes noen få private gamlehjem etter dette prinsippet. Plassene koster godt over en million i året (tipper rundt 1,5). En ordinær offentlig koster jo rundt en million om vi ser på reelle kostnader. Barnehageplasser er selvsagt mye rimeligere.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er helt vilt at så mange synser om arbeidsmarkedet 5+ år frem i tid uten å ha snøring om at verden om ekstremt kort tid kommer til å stå på hodet. AI kommer til å fjerne ekstremt mange jobber innen kort tid. Jeg jobber med data og ser arbeid jeg i fjor brukte 2 uker på, kan jeg nå gjøre på en halv arbeidsdag. Tenk folk som jobber med økonomi, advokater, data, media osv. Alt dette trenger vi kun en brøkdel av ansatte om få år. Vi står overfor en så stor endring at verden vi kjenner den i dag ikke vil være der om 5 år. For oss som kjenner AI utviklingen fra innsiden, og da mener jeg mer enn hva du leser i media, ser veldig mørkt på dette. 

Det få jobbene vi virkelig fortsatt vil trenge mennesker til er barnehager, skole, helse (og da mer for den psykososisale biten) så hvis samfunnet klarer å opprettholde en form for struktur gjennom endringene som kommer så er vel barnehageansatte noe vi burde klare å få på plass.

Anonymkode: d6162...ad5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg synes det er helt vilt at så mange synser om arbeidsmarkedet 5+ år frem i tid uten å ha snøring om at verden om ekstremt kort tid kommer til å stå på hodet. AI kommer til å fjerne ekstremt mange jobber innen kort tid. Jeg jobber med data og ser arbeid jeg i fjor brukte 2 uker på, kan jeg nå gjøre på en halv arbeidsdag. Tenk folk som jobber med økonomi, advokater, data, media osv. Alt dette trenger vi kun en brøkdel av ansatte om få år. Vi står overfor en så stor endring at verden vi kjenner den i dag ikke vil være der om 5 år. For oss som kjenner AI utviklingen fra innsiden, og da mener jeg mer enn hva du leser i media, ser veldig mørkt på dette. 

Det få jobbene vi virkelig fortsatt vil trenge mennesker til er barnehager, skole, helse (og da mer for den psykososisale biten) så hvis samfunnet klarer å opprettholde en form for struktur gjennom endringene som kommer så er vel barnehageansatte noe vi burde klare å få på plass.

Problemet er at jobbene innen data har historisk sett vært inntektsgivende. Altså får man mer penger inn på den jobben 1 person gjør enn den personen koster i lønn, skatt og forsikring. Og avkastningen kas høstes umiddelbart eller innen et par år. 

Barnehagene kan ikke vise til noen inntekt. Barnehagen er en ren utgiftspost og er til bryderi for hver eneste kommune i hele landet. Barnehagen kan vise til verdiskaping i et samfunnsperspektiv i form av bidrag til utjevning av forskjeller, avdekking av omsorgssvikt og foreldreveiledning og at de er et svært godt ledd mellom foreldre og de relevante kommunetjenestene. Men man ser ikke utfallet av den jobben som blir gjort i barnehagen på 20 år og derfor "eksisterer" den ikke i økonomiplanen. Barnehagen kommer aldri til å nok midler til å gjøre en god nok jobb fordi det ikke er lønnsomt på kort sikt.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Problemet er at jobbene innen data har historisk sett vært inntektsgivende. Altså får man mer penger inn på den jobben 1 person gjør enn den personen koster i lønn, skatt og forsikring. Og avkastningen kas høstes umiddelbart eller innen et par år. 

Barnehagene kan ikke vise til noen inntekt. Barnehagen er en ren utgiftspost og er til bryderi for hver eneste kommune i hele landet. Barnehagen kan vise til verdiskaping i et samfunnsperspektiv i form av bidrag til utjevning av forskjeller, avdekking av omsorgssvikt og foreldreveiledning og at de er et svært godt ledd mellom foreldre og de relevante kommunetjenestene. Men man ser ikke utfallet av den jobben som blir gjort i barnehagen på 20 år og derfor "eksisterer" den ikke i økonomiplanen. Barnehagen kommer aldri til å nok midler til å gjøre en god nok jobb fordi det ikke er lønnsomt på kort sikt.

Men dette er utenfor poenget. Jeg hadde vært helt enig med deg, hadde verden fremover vært linjær.

Hva skjer når 50–80 % av jobbene i Norge blir overflødige? Hvem skal betale for vårt livsopphold? Klarer staten å fordele rettferdig, uten at grupper begynner å gå imot hverandre?

Trenger vi egentlig barnehager i like stor grad hvis foreldrene ikke lenger har jobber å gå til? Eller blir barnehager tvert imot en av de siste ekte jobbene som folk konkurrerer om, nettopp fordi omsorg og menneskelig nærhet ikke kan erstattes av AI?

Hvis AI tar over produksjon, vil varer kunne bli nesten gratis. Men hva hjelper det hvis mange står uten inntekt, identitet og mening?

Poenget mitt er at vi ikke kan planlegge fremtidens samfunn, inkludert barnehagestrukturen, som om utviklingen går rett frem i samme spor. AI vil endre spillereglene grunnleggende, og vi aner ikke hvordan arbeidslivet eller hverdagen vår ser ut om bare fem år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...