Gå til innhold

Ville du kjøpt bil i denne situasjonen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi bor relativt sentralt i by, i leilighet, med barn på tre og seks år. Både jeg og mannen pendler med elsykkel eller kollektivt; matbutikk, barnehage og skole ligger i  enkel gangavstand. På helgene kommer vi oss rundt med sykkelvogn, kollektivt, eller leier bil om vi skal lengre bort (fins biler som kan leies på timesbasis i garasje fem-seks minutters gange unna).

Vi trenger ikke bil i hverdagen, men jeg begynner å kjenne på at eldste begynner på aktiviteter og sånt der det hadde vært enklere å ta seg med bil. Og er litt lei av å montere barneseter i leiebil hver gang vi skal kjøre et sted en søndag. Samtidig kjennes det som galskap å legge masse penger på (og betale garasjeplass for) en bil jeg kommer til å kjøre 3-4 ganger i måneden. 

Hva ville du gjort? Og om vi skulle kjøpt bil, tips til bruktbil som gir mye for pengene? 

Anonymkode: 9babd...f78

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei

Anonymkode: 24254...3c7

Skrevet

Helt klart ikke.
Skulle ønske jeg bodde slik at jeg kunne klare meg uten bil.
Men her jeg bor er dem ikke villig til å gjøre noe for fotgjengere eller sykkelister.
Viktigere at folk som kjører med matpakken som eneste passasjer slipper å stå i kø en å fikse gang og sykkelvegen so man må ha ATV for å ta seg frem på.

Skrevet

Ja. Vi har to selv om vi kunne klart oss med

en. Tidsbruk og komfort er verdt mye.

Anonymkode: 639b8...5bd

Skrevet

Hvis dere har råd til det, så ville jeg ha kjøpt bil. Men sett dere ned og se på hva bilen vil koste i året, ikke bare se på kjøpsprisen. Hvor mye koster garasjeplass? Forsikring koster en del, service, eu-kontroll, dekk slites og må byttes ut, drivstoff/lading, bompenger... Må dere ta opp lån for å kjøpe bil?

Så kan dere sammenligne med hvor mye dere bruker på leiebil hvert år.

Anonymkode: 3e995...62e

Skrevet

Det kommer an på fritidsmønsteret deres, tenker jeg. Om det blir flere turer ut i naturen etter hvert, mer kjøring på fritidsaktiviteter - kanskje.

En simpel bensinbil til 30k kr kan være grei å ha stående. Bare hold tanken full med 98 bensin og bruk den ved behov. Denne modellen her er kompakt utvendig, og veldig romslig inni.

honda-jazz-magic-seats-2.jpg

Den enkleste brukbare elbilen får du for rundt 100k kr. Utrolig mye rimeligere og enklere i drift, så de 70k kr i prisforskjell henter du inn etter noen år, selv om du kjører lite. Men her bør du kunne lade hjemme og passe på å ikke sette bort bilen med mer enn 80% ladet batteri. Ikke noe særlig langkjøringsbil heller, men en drøm i byen.

Anonymkode: 0638f...ba1

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis dere har råd til det, så ville jeg ha kjøpt bil. Men sett dere ned og se på hva bilen vil koste i året, ikke bare se på kjøpsprisen. Hvor mye koster garasjeplass? Forsikring koster en del, service, eu-kontroll, dekk slites og må byttes ut, drivstoff/lading, bompenger... Må dere ta opp lån for å kjøpe bil?

Så kan dere sammenligne med hvor mye dere bruker på leiebil hvert år.

Anonymkode: 3e995...62e

Økonomisk lønner det seg helt klart ikke å kjøpe bil. Vi hadde betalt nesten like mye bare for garasjeplass som vi bruker på leiebil og taxi idag. Samtidig har vi relativt god råd, og kunne fint klart et par hundre tusen uten å måtte ta opp lån. Klarer ikke bestemme meg for om jeg er gjerrig som ikke har egen bil, eller om det hadde vært penger rett ut av vinduet. 

Jeg tenker at med egen bil kunne vi vært litt mer spontane (leiebil i helga må gjerne reserveres i alle fall noen dager i forveien), og hadde spart tid på aktiviteter vi i dag bruker 40 minutter på å ta bussen til men kunne kjørt på 15-20. Men er det verdt det? 

-TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Økonomisk lønner det seg helt klart ikke å kjøpe bil. Vi hadde betalt nesten like mye bare for garasjeplass som vi bruker på leiebil og taxi idag. Samtidig har vi relativt god råd, og kunne fint klart et par hundre tusen uten å måtte ta opp lån. Klarer ikke bestemme meg for om jeg er gjerrig som ikke har egen bil, eller om det hadde vært penger rett ut av vinduet. 

Jeg tenker at med egen bil kunne vi vært litt mer spontane (leiebil i helga må gjerne reserveres i alle fall noen dager i forveien), og hadde spart tid på aktiviteter vi i dag bruker 40 minutter på å ta bussen til men kunne kjørt på 15-20. Men er det verdt det? 

-TS

Om man har råd synes jeg fleksibilitet, opplevelser, tid spart, med mer, er verdt det mer enn pengene på konto. 

Tenk over om dere også vil finne på mer som familie. Det er ikke sjelden vi kjører til steder som ikke er så tilgjengelig uten bil - åpen gård, klatrepark, et badested, skiløyper. Det er godt å kunne sette seg i bilen og møte ei venninne for en kveldstur midt i mellom, uten å være avhengig av å ha tur-venninner i nabolaget. 

Synes også det er greit å ha vår bil med våre ting. Lader til telefon, et førstehjelsskrin, våtservietter og tørkepapir og litt andre småting. 

Det er vel heller ikke lenge til barna begynner med besøk og overnattingsbesøk i tillegg til aktiviteter, og da er det MYE logistikk. 

Anonymkode: 639b8...5bd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...