AnonymBruker Skrevet 7. september #1 Skrevet 7. september Har hatt Spiralen kyleena i 5 år, og nå har den gått ut på dato. Det er tiltak å komme meg til gynekolog for å fjerne den (pga utmattelse) og eventuelt sette opp en ny pga av overgangsalder. Jeg var hos gynekolog for tre år siden og da sa han at trådene hadde kröpet opp i livmoren, så regner med jeg må til en gynekolog / i verste fall fjerne den i narkose. Er det ok å bare la den bli der inne eller blir det infeksjoner? Anonymkode: efd94...931
urenluren Skrevet 7. september #2 Skrevet 7. september Du må fjerne den ja. Den kan gro fast i livmorveggen hvis den blir værende lenge etter at den har gått ut på dato. 3 1
AnonymBruker Skrevet 7. september #3 Skrevet 7. september Det høres risikabelt ut å la den bli, det hadde jeg ikke turt. Anonymkode: ae39e...5a0 1
AnonymBruker Skrevet 7. september #4 Skrevet 7. september Du må jo ta den ut. Men det vet du vel ?? Anonymkode: 3fe74...a05 2
AnonymBruker Skrevet 7. september #5 Skrevet 7. september Har nettopp satt inn spiral, og fikk beskjed om at den ikke må fjernes, så lenge du ikke har den i på grunn av prevensjon. Faktisk sa de at hormonspiral kan være hjelpsom under overgangsalderen. Jeg fikk denne beskjeden på hormonspiral, kan være andre regler om du feks har kobberspiral. Ring og hør med legekontoret ditt 😊 Anonymkode: a9f18...b73 2
AnonymBruker Skrevet 7. september #6 Skrevet 7. september Den avgir hormoner noen år "over dato", og kan derfor sitte et par år til, ifølge min gynekolog. Hvis du ikke bruker den som prevensjon da... Anonymkode: e9e4e...699 1
AnonymBruker Skrevet 7. september #7 Skrevet 7. september 😳👀👀👀👀👀 var det ikke et tema å fjerne den da du fikk vite at den har krøpet oppover??? Anonymkode: ae3a2...151
AnonymBruker Skrevet 7. september #8 Skrevet 7. september AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Den avgir hormoner noen år "over dato", og kan derfor sitte et par år til, ifølge min gynekolog. Hvis du ikke bruker den som prevensjon da... Anonymkode: e9e4e...699 TS er 56 år. Hvilke 56 åringer trenger spiral som prevensjon? Sjansen for graviditet er lik null for flere år siden. Anonymkode: 352f4...ee3 3
AnonymBruker Skrevet 7. september #9 Skrevet 7. september AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Har nettopp satt inn spiral, og fikk beskjed om at den ikke må fjernes, så lenge du ikke har den i på grunn av prevensjon. Faktisk sa de at hormonspiral kan være hjelpsom under overgangsalderen. Jeg fikk denne beskjeden på hormonspiral, kan være andre regler om du feks har kobberspiral. Ring og hør med legekontoret ditt 😊 Anonymkode: a9f18...b73 Det samme sa de til meg. Anonymkode: 3d236...b8a
AnonymBruker Skrevet 7. september #10 Skrevet 7. september AnonymBruker skrev (2 minutter siden): TS er 56 år. Hvilke 56 åringer trenger spiral som prevensjon? Sjansen for graviditet er lik null for flere år siden. Anonymkode: 352f4...ee3 Feil! Anonymkode: e9e4e...699 1 3
AnonymBruker Skrevet 7. september #11 Skrevet 7. september AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Har nettopp satt inn spiral, og fikk beskjed om at den ikke må fjernes, så lenge du ikke har den i på grunn av prevensjon. Faktisk sa de at hormonspiral kan være hjelpsom under overgangsalderen. Jeg fikk denne beskjeden på hormonspiral, kan være andre regler om du feks har kobberspiral. Ring og hør med legekontoret ditt 😊 Anonymkode: a9f18...b73 Er det sant? Men kan man bare ha den inni der i årevis? Ikke bytte til ny, liksom? 😊 Anonymkode: ae39e...5a0
AnonymBruker Skrevet 7. september #12 Skrevet 7. september AnonymBruker skrev (4 minutter siden): 😳👀👀👀👀👀 var det ikke et tema å fjerne den da du fikk vite at den har krøpet oppover??? Anonymkode: ae3a2...151 Trådene har kröpet oppover med andre spiraler jeg har hatt også. Jeg har alltid bedt gynekolog om å klippe trådene korte slik at jeg/min partner har kjent de under sex, og da kan de krype opp i livmoren. Ts Anonymkode: efd94...931
AnonymBruker Skrevet 7. september #13 Skrevet 7. september AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Feil! Anonymkode: e9e4e...699 Det er ikke feil. SJansen er null. Men har vi i menneskehetens historie lest i mediene om en kvinne eller to, som har blitt naturlig gravid et sted i verden i en alder av 56? Kanskje det. Men sjansen er likevel fremdeles null for den vanlige kvinne. Null komma null null null og så videre bortover etter kommaet, til man kommer til 01 %. Det kaller jeg null prosent. Det er virkelig ingen grunn til å gå rundt med prevensjon når man er godt over 50. Anonymkode: 352f4...ee3 3
AnonymBruker Skrevet 7. september #14 Skrevet 7. september AnonymBruker skrev (7 timer siden): Trådene har kröpet oppover med andre spiraler jeg har hatt også. Jeg har alltid bedt gynekolog om å klippe trådene korte slik at jeg/min partner har kjent de under sex, og da kan de krype opp i livmoren. Ts Anonymkode: efd94...931 Hvis trådene er lange (5cm) legger de seg rundt livmorhalsen, plager ikke partner og forsvinner ingen plass. Men det er mange uvitende gynekologer som ikke holder seg oppdatert. Anonymkode: 195a0...509 1
AnonymBruker Skrevet 7. september #15 Skrevet 7. september AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det er ikke feil. SJansen er null. Men har vi i menneskehetens historie lest i mediene om en kvinne eller to, som har blitt naturlig gravid et sted i verden i en alder av 56? Kanskje det. Men sjansen er likevel fremdeles null for den vanlige kvinne. Null komma null null null og så videre bortover etter kommaet, til man kommer til 01 %. Det kaller jeg null prosent. Det er virkelig ingen grunn til å gå rundt med prevensjon når man er godt over 50. Anonymkode: 352f4...ee3 Du vet at hormonspiral kan lindre mange plager med overgangsalder eller er du litt trangsynt? Anonymkode: 195a0...509 1
Hensatt Skrevet 7. september #16 Skrevet 7. september AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du vet at hormonspiral kan lindre mange plager med overgangsalder eller er du litt trangsynt? Anonymkode: 195a0...509 Nå var det vel snakk om prevansjon, ikke lindring av plager...
AnonymBruker Skrevet 7. september #17 Skrevet 7. september AnonymBruker skrev (7 timer siden): Er det sant? Men kan man bare ha den inni der i årevis? Ikke bytte til ny, liksom? 😊 Anonymkode: ae39e...5a0 Ja, den kunne bare sitte der! Jeg er nå 37, så de anbefalte meg å bytte om 5-6 år, også vil den jeg skifer til da mest sannsynlig være hjelpsom under overgangsalder og etter det kan den bare være der, så lenge man ikke får plager av den. jeg satte i spiral ikke pga prevensjon, men plager ved pms.så de da at jeg kom til å kjenne at plagene kom tilbake så kunne vi bytte, og den nye da kan sitte i for livet. Anonymkode: a9f18...b73
svartkatt Skrevet 7. september #18 Skrevet 7. september Åh herregud.. jeg er blitt fortalt av gynekolog og lege at jeg har nåværende spiral i 8 år.. men før sa de alltid 5 år. Betyr det at den kanskje ikke virker som prevensjon de siste årene nå? For det er ganske sykt at de ikke sier noe om det i såfall. Det virker som de bare tenker på spiralen min i forbindelse med menstruasjon og overgangsalderen nå.. jeg har jo fremdeles mens, og regner med at den er der i noen år til.. Gynekolog har også sagt at dette er min siste spiral, men det tror jeg heller ikke. Det er kanskje to-tre år til jeg har hatt denne i åtte år. Og det går max 50 dager mellom hver første dag med blødning.
AnonymBruker Skrevet 7. september #19 Skrevet 7. september Fikk beskjed fra legen at den kunne bare bli værende på grunn av alderen min. Anonymkode: 1f446...531
blvck Skrevet 7. september #20 Skrevet 7. september AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Fikk beskjed fra legen at den kunne bare bli værende på grunn av alderen min. Anonymkode: 1f446...531 Men den må vel ut på et tidspunkt? Eller tenker du å ha den der for alltid?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå