Gå til innhold

Lure snapchat kartet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Har en sønn på 16 år, som ble tatt i å ruse seg I år. Da vi gikk gjennom telefonen hans, ser vi at dette ikke er et engangstilfelle. Vi blir fulgt opp og får hjelp. Men problemet mitt nå, er at jeg ikke klarer å stole på han. Vi tar han ofte i å lyve, og historiene henger ikke alltid på greip. Forrige uke stjal han alkohol på butikken. Nå har han begynt å ville sove hos kompiser i helgene, gjerne hele helgen. Dette er egentlig litt uvant, for han har pleid å være hjemmekjær. Vi sier han skal ha  på snapkartet. Og det har han og. Utifra kartet ser det ut som er hos kompisen hele natta. Ser også når han "sist var aktiv", og det virker jo greit. Kompisene han sover hos nå, er greie men jeg vet at foreldrene ikke følger så godt med og er litt naive når det kommer til eget barn og vårt. 

Mitt spørsmål til dere. Finnes det noen måte å lure snapkartet på? Evt om det er noe nytt som har kommet som jeg ikke har fått med meg? Har en veldig dårlig magefølelse. 

Til info sliter vi også med familiemedlemmer som ikke skjønner tegninga, og som gir han penger. Så han har ofte altfor mye tilgang på penger, fordi folk ikke tør å si nei når han spør. Selv om vi har snakket masse om at han ikke skal ha det. Det er ikke alltid vi ser hvor pengene går heller. Hele situasjonen har blitt så vanskelig.

Anonymkode: c31d4...8d0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvsagt. Det finnes et vel av apper, som fungerer som gps-emulator. Du slår av telefonens egen gps, og appen fører den med koordinater fra hvorsomhelst i verden. Dette kan enhver ungdom, og utro person, og så jeg da. 

Anonymkode: 86379...621

• Nyttig 2
Skrevet

Oi! Min tenåring hadde IKKE fått lov å ha noen overnattingsbesøk eller noe slikt når det helt åpenbart ikke er noe tillit her. Spesielt når du sier dere tar han ofte i lyving, vrir på historiene, og dette med stjeling. Hadde vært knallharde konsekvenser i heimen, for dette ville jeg hatt slutt på umiddelbart.

Anonymkode: 39dfe...7eb

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er forresten ikke nytt, men har eksistert like lenge som telefoner med gps.

Anonymkode: 86379...621

Skrevet

Legge igjen telefonen hos kompisen sin og dra ut for å gjøre andre ting 

Anonymkode: e0b1e...912

• Liker 5
Skrevet

Men hvis han gjør dette med gpsen. Hvordan forklarer man at han har åpnet snap uten at telefonen rikker seg fra stedet? Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men hvis han gjør dette med gpsen. Hvordan forklarer man at han har åpnet snap uten at telefonen rikker seg fra stedet? Ts

Det er lett med en app. Men det kan også hende han er der. Egentlig en uting å overvåke poden via snapmap.

Anonymkode: ef4e3...899

• Liker 2
Skrevet

Virker da heller ikke "hvor er" appen når de skrur av GPS? 

Skrevet

Rimelig enkelt å registrere seg his kompisen, og så slå av snapmap. Da ser det ut som han er på samme sted uten egentlig å være det.

Anonymkode: e7d39...6ab

Skrevet

Enten må dere stole på han eller ikke la han overnatte 

Anonymkode: ab6f9...68c

• Nyttig 1
Skrevet

Snakk med foreldrene til dem han sover hos ? Er også helt greit å si nei når han har brutt tilliten deres flere ganger . 

Anonymkode: 54675...fc0

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Så lenge han ikke går inn på snapchat så oppdaterer kartet seg ikke. Så er ganske enkelt:p

Anonymkode: e67e6...1e4

Skrevet

Ja man kan «låse» hvor man er på snapmap. Men hvordan vet jeg ikke. Datteren min har gjort der

Anonymkode: 2e8a0...4ab

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Virker da heller ikke "hvor er" appen når de skrur av GPS? 

Alle apper kan manipuleres eller styres med en tredjeparts app. Det jeg stusser på er at dere bruker apper som "barnevakt". Dere må ha bedre kontroll på hva han gjør og hvem han omgås med og ha regler for hvem og hvor han kan være. Om han bryter dette må det få konsekvenser.

Anonymkode: 2d399...859

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Null problem å fryse snapkartet. Og med en slik atferd hadde overnatting vært helt uaktuelt. Hadde det vært hos oss kunne vi vurdert å tilby overnatting i vårt hjem, men hadde ikke latt han dra bort. En slik tillit må man vise seg fortjent til.

Anonymkode: 9089f...4cb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Snapmap oppdateres jo ikke hvis man ikke åpner Snap. Så akkurat det er veldig lett 

Anonymkode: 81307...5e8

AnonymBruker
Skrevet

Ja, man kan fryse snappkartet. 
Da står man på samme posisjon, men man kan forsatt åpne snapper og sånn. 

Om han har iPhone, så kan du be han ta på «hvor er». Det er mer til å stole på. 

Det sagt. Når han nå har en historie med rus, så hadde jeg som forelder ikke latt han overnatte borte, samt at jeg alltid hadde hentet han i helgene. 

Noe konsekvenser må det da få når han blir tatt i å ruse seg.

Og når det kommer til familie som sponser rusbruken hans.. det finnes et varmt sted for slike folk.. 

(har en 16.åring selv). 

Anonymkode: 32754...fe8

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet at mange lar andre logge inn på deres snapchat for å beholde "streak"  om man er utilgjengelig, eller for å late som man er et sted man ikke er... Dvs, sønnen deres later som han er hos kompis A. Kompis A logger inn på hans snap og er aktiv der, men i realiteten er sønnen deres hos kompis B et helt annet sted.... 

Anonymkode: 21256...a04

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg vet at mange lar andre logge inn på deres snapchat for å beholde "streak"  om man er utilgjengelig, eller for å late som man er et sted man ikke er... Dvs, sønnen deres later som han er hos kompis A. Kompis A logger inn på hans snap og er aktiv der, men i realiteten er sønnen deres hos kompis B et helt annet sted.... 

Kan da gjøres enklere ved å slå av posisjonen på tlf eller bruke en tredjepartsapp som flytter/låser posisjonen. 

Anonymkode: 9d9c4...e15

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kan da gjøres enklere ved å slå av posisjonen på tlf eller bruke en tredjepartsapp som flytter/låser posisjonen. 

Anonymkode: 9d9c4...e15

Helt sikkert, jeg kan ikke noe om det. Jeg sa bare hva jeg vet flere av mine elever gjør.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...