AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #1 Skrevet 19 timer siden Jeg var på besøk forleden, og barnet i huset på 10 år skulle synge en sang for meg. 75% av sangen sang hun falskt, men både foreldrene og de andre som var på besøk klappet og sa det var nydelig (noe det overhodet ikke var) Var også på en gatefestival i sommer der noen barn skulle opptre, og de klarte ikke å holde tonen. På tiktok dukker det opp en jente fra England som heter Melody Star, som spiller elgitar og ønsker å være en liten rockestjerne. Hun synger som en kråke og det er ikke fint å høre på, men i kommentarfeltet er det bare ros og superlativer. Er det bare slik de fleste barn synger, eller er det foreldrene som hauser det opp? Litt synd hvis barn vokser opp og tror de er Celine Dion allerede som 8-10 åring. Anonymkode: 44fc3...129
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #2 Skrevet 18 timer siden Det er som med voksne, noen klarer og noen klarer ikke. Det er også en del voksne som totalt mangler gehør, og da klarer de ikke høre om barna synger rent eller ikke. Anonymkode: 67028...de8 4 1
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #3 Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det er som med voksne, noen klarer og noen klarer ikke. Det er også en del voksne som totalt mangler gehør, og da klarer de ikke høre om barna synger rent eller ikke. Anonymkode: 67028...de8 Eller så synes foreldrene at barna synger fantastisk nettopp fordi de er deres barn ts Anonymkode: 44fc3...129 3
Seff Skrevet 18 timer siden #4 Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Eller så synes foreldrene at barna synger fantastisk nettopp fordi de er deres barn ts Anonymkode: 44fc3...129 Det er jo helt vanlig, man kommer ikke med en objektiv, faglig bedømmelse av barns tegninger heller. Man sier jo ikke til en tiåring som skal synge i familiesammenheng at det var skjærende falskt. Hvis det hadde vært en sekstenåring som ville melde seg på en talentkonkurranse, derimot, burde man være ærlig og si det som det er. Men det blir jo noe helt annet. 7
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #5 Skrevet 18 timer siden Dette med gehør er medfødt, men som med mye annet er det ikke enten eller, men på en skala fra helt skjærende surt til helt rent, så er det mange variasjoner. Mange barn som synger surt vil kunne greie å synge renere etter hvert som de blir eldre, men alle vil ikke greie det. Barn (og voksne) som synger nesten helt rent kan trenes opp til å bli ganske brukbare sangere, men omfanget kan da bli ganske begrenset der man trener seg opp. Da vil det ta lang tid før man synger rent både langt nede i registeret og langt oppe. De som synger ekstremt surt vil aldri kunne trene opp gehøret for å synge rent, dessverre. Hilsen vokalpedagog Anonymkode: 399a3...88a 2 3
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #6 Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Jeg var på besøk forleden, og barnet i huset på 10 år skulle synge en sang for meg. 75% av sangen sang hun falskt, men både foreldrene og de andre som var på besøk klappet og sa det var nydelig (noe det overhodet ikke var) Var også på en gatefestival i sommer der noen barn skulle opptre, og de klarte ikke å holde tonen. På tiktok dukker det opp en jente fra England som heter Melody Star, som spiller elgitar og ønsker å være en liten rockestjerne. Hun synger som en kråke og det er ikke fint å høre på, men i kommentarfeltet er det bare ros og superlativer. Er det bare slik de fleste barn synger, eller er det foreldrene som hauser det opp? Litt synd hvis barn vokser opp og tror de er Celine Dion allerede som 8-10 åring. Anonymkode: 44fc3...129 De fleste voksne synger faktisk heller ikke helt klokkerent. Det å treffe samtlige toner i en skala med nøyaktig pitch er faktisk relativt krevende. Anonymkode: 2aa7e...980 1
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #7 Skrevet 18 timer siden Noen barn kan synge rent. Nedre aldersgrense i sølvguttene er syv. Det ene barnet mitt har sunget rent hele livet, og begynte å synge samtidig som hun begynte å prate. Det andre barnet mitt synger som en kråke. Anonymkode: ea494...fbd 1 2
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #8 Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Dette med gehør er medfødt, men som med mye annet er det ikke enten eller, men på en skala fra helt skjærende surt til helt rent, så er det mange variasjoner. Mange barn som synger surt vil kunne greie å synge renere etter hvert som de blir eldre, men alle vil ikke greie det. Barn (og voksne) som synger nesten helt rent kan trenes opp til å bli ganske brukbare sangere, men omfanget kan da bli ganske begrenset der man trener seg opp. Da vil det ta lang tid før man synger rent både langt nede i registeret og langt oppe. De som synger ekstremt surt vil aldri kunne trene opp gehøret for å synge rent, dessverre. Hilsen vokalpedagog Anonymkode: 399a3...88a Nja.. noen nyanser: Noe gehør er medfødt ja. Absolutt gehør f.eks... Som i at når man får avspille en "A" som er 444 hz i istedenfor 440 så hører man det (uten å ha noen referansepunkt). Dette kan ikke trenes. Men så har man det gehøret som de flest av oss andre må operere med, altså relativt gehør, som grovt sett går ut på å høre ting i forhold til hverandre. Høre intervall mellom toner, og å høre om noe er surt eller rent i forhold til et referansepunkt. Det kan definitiv trenes. Ellers har du rett i at sang kan trenes, dersom utgangspunktet ikke er helt katastrofe. Selv sang jeg aldri særlig i barndommen og ungdommen. Det lå liksom ikke naturlig for meg, og jeg spillte mye med folk som var natutlige sangtalenter, så jeg turte aldri helt å gi meg selv sjansen heller. Men gehøret har alltid vært relativt bra. I voksen alder har jeg sunget mer og tatt timer hos sangpedagog. Jeg synger stort sett rent, og har med riktig teknikk også utvidet registeret ganske mye både oppover og nedover. Anonymkode: 2aa7e...980 2
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #9 Skrevet 18 timer siden Jeg hører at barnet mitt synger surt, likevel klapper jeg og roser jeg barnet mitt for barnet er bare 10 år. Hun blir tidsnok fortalt hva andre mennesker mener om henne både utseende og stemme. Så hvorfor skal jeg som voksen ytterligere trykke ned barnet? Mange barn synger rent, mange barn synger surt. Akkurat som voksene. Jeg sier syng med den stemmen du har, for sang gir glede. Anonymkode: ff252...634 1 2
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #10 Skrevet 14 timer siden I et selskap der barnet opptrer for de voksne, er det nok vanlig å klappe og si at det var fint selv om det ikke var rent. Hadde jeg vært gjest der, hadde jeg tenkt at det var imponerende å tørre å opptre og kanskje å huske teksten og andre ting med fremføringen, selv om det var surt. Og kanskje hørte ikke familien heller at det var så surt. Mitt ene barn synger veldig surt og er veldig glad i å synge, mens mitt andre barn stort sett treffer tonene, men er sjenert, og hadde aldri sunget foran folk hun ikke kjente. Hun som synger surt, slet med timing og rytme også da hun var mindre, så om hun sang sammen med noen, sang hun ikke samtidig med dem. På avslutninger i barnehagen sang hun høyest av alle, men ikke rett tone til rett tid, for å si det sånn. Det kan hende det bare var meg, men jeg syntes hun var sjarmerende og god likevel. Timingen gikk seg til, men ganske surt er det fortsatt. Jeg jobber med småbarn, og møter innimellom 2-åringer som synger helt klokkerent. Anonymkode: cc8c3...cd6 2 1
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #11 Skrevet 12 timer siden Mine har arvet gehør av meg, så ja det kan de. Anonymkode: a8f39...639
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #12 Skrevet 11 timer siden Sølvguttene. Nidarosdomens guttekor og jentekor. Kings college choir. St. Pauls Cathedral choir. Westminster Abbey choir. Osv osv osv osv. Så klart det er mange barn som er svært dyktige sangere! ✨️✨️✨️ Anonymkode: cd762...e50 1 2
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #13 Skrevet 11 timer siden Ts her Jeg trodde faktisk at omtrent alle barn synger falskt når de er små, og at de begynner å synge rent rundt 10-12 års alderen, men det stemmer altså ikke🤔 Anonymkode: 44fc3...129
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #14 Skrevet 11 timer siden Min eldste datter var helt tonedøv i starten. Nå er hun seks og jeg klarer å høre at hun synger en melodi, selv om det ikke er helt rent. Hun får heller ikke til timing helt, om vi synger sammen blir det ikke samtidig. Lillesøsteren er tre og har sunget noenlunde rent fra starten. Jeg synger selv mye både til dem samt i kor. Så tror det varierer mye! Anonymkode: d1d60...e84 1
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #15 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ts her Jeg trodde faktisk at omtrent alle barn synger falskt når de er små, og at de begynner å synge rent rundt 10-12 års alderen, men det stemmer altså ikke🤔 Anonymkode: 44fc3...129 Det stemmer ikke nei. De barna som synger godt, synger ofte rent fra fødselen ☺️ https://youtu.be/P8TyKNycHes?si=SBHJYUDNf-A9j0Vy Anonymkode: cd762...e50
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #16 Skrevet 7 timer siden Ganske sært å plage gjestene med en 10-åring som gneller i vei uten å være et ekstraordinært talent, ingen andre enn foreldre og besteforeldre har noen glede av det. Jeg kunne sikkert hørt på Angelina Jordan eller Christina Aguilera som 10-åringer, men mitt eget barn er det kun kjærlighet som får meg til å holde ut å høre på. Hun synger semiakseptabelt, og blir aldri en så god sanger at hun bør synge for et publikum. Anonymkode: 0dea3...fdc 1
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #17 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg var på besøk forleden, og barnet i huset på 10 år skulle synge en sang for meg. 75% av sangen sang hun falskt, men både foreldrene og de andre som var på besøk klappet og sa det var nydelig (noe det overhodet ikke var) Var også på en gatefestival i sommer der noen barn skulle opptre, og de klarte ikke å holde tonen. På tiktok dukker det opp en jente fra England som heter Melody Star, som spiller elgitar og ønsker å være en liten rockestjerne. Hun synger som en kråke og det er ikke fint å høre på, men i kommentarfeltet er det bare ros og superlativer. Er det bare slik de fleste barn synger, eller er det foreldrene som hauser det opp? Litt synd hvis barn vokser opp og tror de er Celine Dion allerede som 8-10 åring. Anonymkode: 44fc3...129 Jeg er hobbymusiker og kan både spille flere instrumenter og synge reint. Jeg jobbet i en barmehage en gang, og der var det to jenter på snaut tre år som sang helt rent. Alle de andre barna sang falskt som bare det, men disse to sang klokkerent. Det har mye å si hvordan barna stimuleres i oppveksten. Jeg hadde en far som spilte og sang, som jeg lærte av. Det er mulig for barn å lære seg å synge reint selv uten musikerforeldre, f eks hvis de ansatte i barnehagen eller lærere er gode til å lære bort. Anonymkode: b910a...d38 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå