Gå til innhold

Er du redd for plastpartikler i kroppen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er du som er født på 60- og 70-tallet redd for at du har plast i kroppen? 

Nå er det opplyst og dagens unge får nok i seg mindre plast enn oss født for 50 og 60 år siden, da plast var nytt og ble brukt til alt. 

Kan man foreta noen målinger eller ta noen tester for å finne ut OM man har plast i kropp eller hjerne. Eller er disse partiklene så små at man må obduseres for å se det? Mikroplast vises kanskje ikke på MR om det ikke har klumpet seg sammen. 

Anonymkode: 263c5...e8a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er jeg ikke redd for… jeg har garantert noe

Anonymkode: a6dfc...3e1

AnonymBruker
Skrevet

Et jo plast i og rundt alt, jeg har en vannkoker i plast jeg har brukt masse. Tenker jeg snart er like mye plast som en barbie, sikkert vi alle.

De fant jo plast i testikkler på unge gutter, og de fant det vel i en hjerne og for en stund siden. Vi er nok alle fucka med tanke på mengden feks fleece som har blitt vaska og skylt ut i naturen igjen. 

Anonymkode: 678d2...e45

• Nyttig 3
Skrevet

Nei, jeg orker ikke bekymre meg så veldig for det. Litt bekymret er jeg kanskje. Men ikke noe jeg ligger søvnløs over.

Byttet ut min gamle stekepanne med teflonbelegg da, til en jernpanne i stedet. Men kjøkkenredskaper i tre orker jeg ikke. De suger jo til seg alt av sauser og fett etc i treverket, synes det er ekkelt. Orker heller ikke drive og håndvaske masse ting. Det jeg har må stort sett tåle oppvaskmaskin.

Jeg bruker ikke polyesterundertøy og lite bluser etc i polyester heller (som er plast). Vet at det ved vask av slike materialer i vaskemaskin, skylles ut mengder av mikroplast i omløpet. Bruker stort sett bomull, og litt ull.

Skrevet

Der er uunngåelig, tenker jeg. Ergo ingen vits å tenke så mye på.

• Liker 1
Skrevet

Nei. Har en annen genetisk sykdom som nok vil påvirke mye mer i årene fremover enn plasten. Så har lagt bort plasttanken bare.

• Hjerte 2
Skrevet (endret)

Nei, men prøver å unngå plast nå. Når jeg pusser tennene, skyller og spytter jeg mange ganger når jeg er ferdig. Andre ting og; at jeg oppbevarer ting i glass, steker i jern, stål. Osv

Oppbevarer poteter og grønnsaker i tøypose i bla kjøleskapet. Det holder seg og mye bedre da

Endret av exictence
Skrevet

Jeg er ikke bekymret for egen helse på grunn av plast, men jeg er bekymret for naturen. Jeg er bonde og jeg finner alltid plast i jorda når jeg jobber ute. Det bekymrer meg. Det er mange "gamle synder", hvor man kanskje bare har pløyd ned plasten man hadde over grønnsakene på 60-tallet, det er rester av fyrverkeri eller en gammel søppelfylling som det dyrkes på, og hvor plasten kommer tytende opp med åra. En ting er gamle ting fra en tid da man ikke tenke over at det var et problem, men man skulle jo tro vi hadde lært? Neida, vi har ikke det. Det dukker også opp mye ny plast. Det er plast fra usikret last, ofte private som er på vei til gjenvinningsstasjonen med noe på tilhengeren, plast fra halmballer, sjokoladepapir, flasker, snusbokser, hurtigmatemballasje fra burgerkjeder og bensinstasjoner, poser med søppel som enten er kastet i naturen med vilje eller som dyr har dratt med seg og spredt utover åkeren fordi eieren har satt det tilgjengelig for dyrene.

Dere som eventuelt skulle være ansvarlig for at plast havner i naturen, f.eks. ved å kaste snusboksen ut bilvinduet, SKJERPINGS!!!

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig ikke, for jeg har helt sikker masse plast i den. 

Jeg har vokst opp med plast over alt og jeg ble født redt før atomulykken i 1986, i innlandet. Så jeg har også blitt utsatt for nedfall. Får ikke gjort noe med det. 

Jeg kan kanskje gjøre noe med plast fremover.

Anonymkode: 558c3...880

Skrevet (endret)
aksase skrev (4 minutter siden):

Jeg er ikke bekymret for egen helse på grunn av plast, men jeg er bekymret for naturen. Jeg er bonde og jeg finner alltid plast i jorda når jeg jobber ute. Det bekymrer meg. Det er mange "gamle synder", hvor man kanskje bare har pløyd ned plasten man hadde over grønnsakene på 60-tallet, det er rester av fyrverkeri eller en gammel søppelfylling som det dyrkes på, og hvor plasten kommer tytende opp med åra. En ting er gamle ting fra en tid da man ikke tenke over at det var et problem, men man skulle jo tro vi hadde lært? Neida, vi har ikke det. Det dukker også opp mye ny plast. Det er plast fra usikret last, ofte private som er på vei til gjenvinningsstasjonen med noe på tilhengeren, plast fra halmballer, sjokoladepapir, flasker, snusbokser, hurtigmatemballasje fra burgerkjeder og bensinstasjoner, poser med søppel som enten er kastet i naturen med vilje eller som dyr har dratt med seg og spredt utover åkeren fordi eieren har satt det tilgjengelig for dyrene.

Dere som eventuelt skulle være ansvarlig for at plast havner i naturen, f.eks. ved å kaste snusboksen ut bilvinduet, SKJERPINGS!!!

Jeg forstår frustrasjonen. Det er virkelig ille hvordan enkelte forsøpler med vilje ute. Nærmeste søppelkasse er kanskje ikke langt unna, men de bare hiver det fra seg.

Jeg var gift med en som pleide å rulle ned sidevinduet på bilen og bare hive hva enn han hadde ut av vinduet. En gang vi stanset på en bensinstasjon, åpnet han døren og feide all søpla på bilgulvet ut gjennom døren, smelte den igjen og kjørte videre. Hjalp ikke at jeg ropte stopp og kjør tilbake og plukk opp. Kjørte bare videre. Helt vanvittig frustrerende å være vitne til, jeg ble så sint.

Sånt natursvin var han. Ikke rart jeg hadde null respekt for han etter hvert. Skilte meg fra han av mange grunner, men dette med manglende respekt for omgivelsene og bare forsøplet i vei, var en av de.

Endret av Million
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Et jo plast i og rundt alt, jeg har en vannkoker i plast jeg har brukt masse. Tenker jeg snart er like mye plast som en barbie, sikkert vi alle.

De fant jo plast i testikkler på unge gutter, og de fant det vel i en hjerne og for en stund siden. Vi er nok alle fucka med tanke på mengden feks fleece som har blitt vaska og skylt ut i naturen igjen. 

Anonymkode: 678d2...e45

det er plast i alle hjerner de har sjekket, plast i morsmelken på alle kvinner som er sjekket. Ja, vi er nok alle fucka.  

Anonymkode: dd599...292

AnonymBruker
Skrevet

Vi har alle mikroplast i oss. Så er vel ikke vits å teste uansett. Men for å svare på spørsmålet: jeg er ikke så bekymret på egne vegner, tenker at løpet er kjørt uansett. Men  jeg er bekymret på barnas vegne, og tar derfor aktive grep for å minske plastbruken i hjemmet.

Anonymkode: 2d5ff...e3d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nå er jeg født tidlig 80-tallet. Men jeg gjør mine tanker ang mikroplast. Har fått kroniske nevrologiske sykdommer og ingen vet hvorfor jeg har de. Tankene mine går jo derfor til om mikroplast kan være årsaken til det… Sannelig ikke godt å si. 

Nå kan vi i det minste velge bort klær i plast, og det gjør vi her i huset. Men maten er jo pakket i plast, så er jo fucked uansett. Ganske frustrende egentlig. 

Anonymkode: f0433...2bc

Skrevet

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Er du som er født på 60- og 70-tallet redd for at du har plast i kroppen? 

Nå er det opplyst og dagens unge får nok i seg mindre plast enn oss født for 50 og 60 år siden, da plast var nytt og ble brukt til alt. 

Kan man foreta noen målinger eller ta noen tester for å finne ut OM man har plast i kropp eller hjerne. Eller er disse partiklene så små at man må obduseres for å se det? Mikroplast vises kanskje ikke på MR om det ikke har klumpet seg sammen. 

Anonymkode: 263c5...e8a

Har du kilder på dette? 

jeg tror ikke vi får i oss mindre plast enn før, men heller tvert imot. 

Vi drikker mer brus (masse nanoplast som blir frigjort fra bruskorkene) vi spiser mer ferdig mat med plastetikette ( fjordlands  feks)  plastbestikk, sugerør osv. Skjærefjøler osv. 

Det går ikke an å unngå å få i seg plast. Men jeg er bevisst på det ja. Jeg har byttet ut alle skjærefjølene i tre, det er et veldig enkelt tiltak for å få i seg mindre plastartikler. 

• Liker 1
Skrevet

Er overbevist om at jeg som er født på 80- tallet er relativt full av plast men det går fint, overhodet ikke noe jeg bekymrer meg for. Barnet mitt vil nok ikke få like mye plast i seg som jeg har fått og hans barn vil nok få enda mindre i seg men om det utgjør noe fare for meg personlig bryr jeg meg svært lite om. Håper ikke det vil ha for store konsekvenser for mitt barn og eventuelle barn han får. 

Men det er så mye som skjer i verden og rundt oss at dette er ikke noe som holder meg våken om natten. Har byttet ut det jeg kan bytte ut men noe plast kommer jeg ikke utenom.

AnonymBruker
Skrevet

Tror vi får i oss mer plast nå enn noensinne. Har tatt grep selv og byttet ut alt som kan byttes ut, som plastfjøl (som er en av verstingene) kjøkkenredskaper, bruker kun matbokser og flasker i stål eller glass. Teflonpanne har jeg byttet ut med jernpanne. Prøver å bruke minst mulig plastklær, går for lin, bomull,silke,  ull og viskose. Varmer aldri mat i plastemballasje.

Men tenker like mye på hva vi får i oss av kjemikalier, fra f.eks. kosmetikk, parfyme, duftlys, vaskemidler etc. Bruker kun miljøvennlige selv, selv om de ofte er dyrere…

Anonymkode: d44e5...743

Skrevet

Født i 86, og jeg kunne ikke gitt mer beng i det. Hvis det reduserer livslengden min går det helt fint.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er mer redd for tungmetaller, noe som blir komplett ignorert. Det å ta ut flere amalgamfyllinger på 90-tallet, samtidig, uten beskyttelse, gjorde meg kronisk syk.

Anonymkode: a6f6e...666

AnonymBruker
Skrevet

Du sier "OM" men det er garantert at du har plast i hjernen, blodårene, og hele kroppen. 

Det du kan gjøre er å ikke bruke plast-skjærefjøl, og steke- og kokeredskaper i plast, og ikke varme opp mat i plast. Heller ikke ta varm mat i plastbeholdere før den er kald. (hvis du ikke vil bytte dem ut med andre beholdere)

Selv forsøker jeg å bruke mer bomull, lin og ull. Men tenker det er viktigere å ikke spise plast, enn å ha det på kroppen, tross alt. 

Anonymkode: 5a36d...ade

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Du sier "OM" men det er garantert at du har plast i hjernen, blodårene, og hele kroppen. 

Det du kan gjøre er å ikke bruke plast-skjærefjøl, og steke- og kokeredskaper i plast, og ikke varme opp mat i plast. Heller ikke ta varm mat i plastbeholdere før den er kald. (hvis du ikke vil bytte dem ut med andre beholdere)

Selv forsøker jeg å bruke mer bomull, lin og ull. Men tenker det er viktigere å ikke spise plast, enn å ha det på kroppen, tross alt. 

Anonymkode: 5a36d...ade

Klær laget av plast (polyester, akryl, nylon, polyamid, elastan etc) må jo vaskes, og da havner mikroplast i vannet som igjen kan havne i drikkevannet vårt…

Anonymkode: d44e5...743

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...