Gå til innhold

«Kvinner bruker sex som belønning for husarbeid» NEI! Her er forklaringen fra ei som har mista lysta

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Joda, menn planlegger ting også. Kanskje noe med bil, for eksempel. Ifølge enkelte I tråden har også alle landets menn både peis og egen skog å hugge ved i. Så da må det planlegges. Huset pusses også opp kontinuerlig av de samme menn, så da må det planlegges. Det er ihvertfall bra disse mennene ikke har noen barn å planlegge for.

Anonymkode: 0bb84...b93

Ja

Har skrive dette på flere innlegg i denne tråden.

Den ene partneren tenker/planlegger kanskje middag,gaver til jul,henge opp nye gardiner,vaske huset til helgen osv

Den andre partneren tenker/planlegger dekkskift,stabling av ved til vinteren,er snøfresen i orden før snøen kommer, kjøring av barn til trening,betale regninger osv

Det er ikke tredjeskiftet, det er oppgaver som gjøres for at hverdagen skal fungere. Oppgaver som har eksistert i alle år. Selv om konen i gamle dager var hjemme, så var jo oppgavene på den tiden også mer tungvinte enn i dag. Idag kan vi planlegge klesvask (tidsinnstille) og har roboter som jobber for oss. Når man kommer hjem fra jobb i dag, så er jo klesvasken gjort, bare henge opp som tar 5 min. 

Og disse oppgavene/gjøremålene må utføres av den/de som har kapasitet eller interesse av å gjøre det.

Mannen min liker å lage mat f.eks. Ja, da har han ansvaret for det. Handle inn mat og lager middag hver dag 

Jeg liker f.eks regnskap. Ja, da tar jeg meg av å betale regninger. Jeg liker også at det er rent rundt meg, han bryr seg ikke så mye. Så da tar jeg det ansvaret, for meg selv og min trivsel. Som de andre i familien nyter godt av. Men jeg nyter jo godt av mannen fyrer i peisen og gjør det varmt i huset eller han kjører barna på trening. For det er ikke jeg så glad i.

Anonymkode: f8fb7...443

• Liker 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Ja

Har skrive dette på flere innlegg i denne tråden.

Den ene partneren tenker/planlegger kanskje middag,gaver til jul,henge opp nye gardiner,vaske huset til helgen osv

Den andre partneren tenker/planlegger dekkskift,stabling av ved til vinteren,er snøfresen i orden før snøen kommer, kjøring av barn til trening,betale regninger osv

Det er ikke tredjeskiftet, det er oppgaver som gjøres for at hverdagen skal fungere. Oppgaver som har eksistert i alle år. Selv om konen i gamle dager var hjemme, så var jo oppgavene på den tiden også mer tungvinte enn i dag. Idag kan vi planlegge klesvask (tidsinnstille) og har roboter som jobber for oss. Når man kommer hjem fra jobb i dag, så er jo klesvasken gjort, bare henge opp som tar 5 min. 

Og disse oppgavene/gjøremålene må utføres av den/de som har kapasitet eller interesse av å gjøre det.

Mannen min liker å lage mat f.eks. Ja, da har han ansvaret for det. Handle inn mat og lager middag hver dag 

Jeg liker f.eks regnskap. Ja, da tar jeg meg av å betale regninger. Jeg liker også at det er rent rundt meg, han bryr seg ikke så mye. Så da tar jeg det ansvaret, for meg selv og min trivsel. Som de andre i familien nyter godt av. Men jeg nyter jo godt av mannen fyrer i peisen og gjør det varmt i huset eller han kjører barna på trening. For det er ikke jeg så glad i.

Jeg tror ikke du finner så mange kvinner som klager over det tredje skiftet i hjem hvor det er mange og omfattende «manneoppgaver», hvis de selv trives best med «kvinneoppgavene».

Mange av oss bor i moderne nye hus med små hager hvor både tomt og bygning krever minimalt med vedlikehold. Da provoserer det å høre at dag inn og dag ut med huslige sysler er jevnbyrdig med å ha ansvar for å levere bilen inn på service en gang i året og klippe 30 kvm plen en gang i uka i sommerhalvåret.

Det går an å være skeptisk til påstander om at kanskje folk ikke har så mye av ansvaret som de tror, og at den andre gjør en del man ikke ser. Men det må også gå an å være åpen for at det finnes en del par der det er en urettferdig total fordeling, og hvordan det selvfølgelig kan føre til misnøye og brudd.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Joda, menn planlegger ting også. Kanskje noe med bil, for eksempel. Ifølge enkelte I tråden har også alle landets menn både peis og egen skog å hugge ved i. Så da må det planlegges. Huset pusses også opp kontinuerlig av de samme menn, så da må det planlegges. Det er ihvertfall bra disse mennene ikke har noen barn å planlegge for.

Anonymkode: 0bb84...b93

Det ble vist til en studie lenger opp her, en doktogradsoppgave, som en slags fasit på det tredje skiftet. Det var dybdestudier på tre områder; barnebursdag, karneval og juleforberedelser. Utover at det langt på vei var en latterliggjøring av menn fordi de tenkte "feil" om disse oppgavene (altså ikke som kvinnen mener er riktig), så manglet den jo fullstendig oppgaver som tradisjonelt utføres av menn. Jeg ser du også latterliggjør typiske "manneoppgaver".

Men vi er vel da enige, det tredje skiftet er forbeholdt oppgaver kvinner helst gjør,  og begrepet er skapt av og for kvinner. 

Anonymkode: 65d06...101

Skrevet
Bimbo skrev (1 time siden):

Jeg tror ikke du finner så mange kvinner som klager over det tredje skiftet i hjem hvor det er mange og omfattende «manneoppgaver», hvis de selv trives best med «kvinneoppgavene».

Mange av oss bor i moderne nye hus med små hager hvor både tomt og bygning krever minimalt med vedlikehold. Da provoserer det å høre at dag inn og dag ut med huslige sysler er jevnbyrdig med å ha ansvar for å levere bilen inn på service en gang i året og klippe 30 kvm plen en gang i uka i sommerhalvåret.

Det går an å være skeptisk til påstander om at kanskje folk ikke har så mye av ansvaret som de tror, og at den andre gjør en del man ikke ser. Men det må også gå an å være åpen for at det finnes en del par der det er en urettferdig total fordeling, og hvordan det selvfølgelig kan føre til misnøye og brudd.

Poenget er at det er utelukkende kun kvinner som gneldrer om dette "tredje skiftet". Ingen mann kommer til å bruke dette oppkonstruerte tulleuttrykket.

Anonymkode: 9ef84...29c

• Nyttig 1
Skrevet

Ja, dette er kjernen av problemet.

Dere som bor i en liten leilighet med veranda, sammenligner dere med mennesker som bor i hus, på gård eller har skog.

Førstnevnte er kronisk misfornøyd med mennene sine, men det handler mer om at det ikke finnes mannfolkoppgaver, enn at mennene ikke gjør kvinnfolkoppgaver. Dere ville ikke blitt mer glad i mennene deres, eller tent seksuelt, om han hadde støvsugd mer fornuftig og planlagt bursdager. Dere ville blitt mer glad i mennene deres, og tent seksuelt, om de hadde hogget ved og stått opp i femtiden for å jobbe ute. 

Anonymkode: 5567b...b83

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Dere som bor i en liten leilighet med veranda, sammenligner dere med mennesker som bor i hus, på gård eller har skog.

Førstnevnte er kronisk misfornøyd med mennene sine, men det handler mer om at det ikke finnes mannfolkoppgaver, enn at mennene ikke gjør kvinnfolkoppgaver. Dere ville ikke blitt mer glad i mennene deres, eller tent seksuelt, om han hadde støvsugd mer fornuftig og planlagt bursdager. Dere ville blitt mer glad i mennene deres, og tent seksuelt, om de hadde hogget ved og stått opp i femtiden for å jobbe ute. 

Tull og tøys, det handler om å dele på stresset med den man lever tettest sammen med. For øvrig har vi hus og ikke en liten leilighet, derfor er det mye ting å gjøre inne, lite å gjøre ute. Og det lille som er å gjøre ute, beising av terrasse og maling av vinduer det deler vi på for det synes jeg er mye kjekkere enn å vaske klær dag inn og dag ut. 

• Nyttig 1
Skrevet

Tull og tøys, det handler om å dele på stresset med den man lever tettest sammen med. For øvrig har vi hus og ikke en liten leilighet, derfor er det mye ting å gjøre inne, lite å gjøre ute. Og det lille som er å gjøre ute, beising av terrasse og maling av vinduer det deler vi på for det synes jeg er mye kjekkere enn å vaske klær dag inn og dag ut. 

Du skrev nettopp det;

Bimbo skrev (3 timer siden):

Bestem deg!

• Nyttig 1
Skrevet

…det er jo bare å se til det faktum at INGEN kvinner som bor på gård eller har mennene sine i drift i skog eller sjø eller på gård, driver og klager over det tredje skiftet, eller at de mister lysten.

Jeg utfordrer dere til å finne én slik kvinne som gjør det.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jepp, det gjør mannen min og jeg sørger for det som er inne. Vi bor på landsbygda 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

…det er jo bare å se til det faktum at INGEN kvinner som bor på gård eller har mennene sine i drift i skog eller sjø eller på gård, driver og klager over det tredje skiftet, eller at de mister lysten.

Kan bare snakke for meg selv. Vi bor på landsbygda og har veldig tradisjonell fordeling. Ikke noe tredjeskift her i gården. Bra sex har vi også😁

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du skrev nettopp det;

Bestem deg!

Nettopp. Moderne hus med all slags moderne fasiliteter. Kjøleskap som sender melding når noe må handles, robotstøvsuger og kran med kokende vann. Apper som gir beskjed om treningstider og lekser til barna. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nettopp. Moderne hus med all slags moderne fasiliteter. Kjøleskap som sender melding når noe må handles, robotstøvsuger og kran med kokende vann. Apper som gir beskjed om treningstider og lekser til barna. 

Trenger nesten ikke å tenke da 😂

Anonymkode: f0d10...fd2

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Tvert imot! Forskning viser at kvinner på gård ofte sjonglerer tre jobber: jobb utenfor, gårdsarbeid og alt hjemme. Det gir skyhøyt stress og utmattelse, som er kjent for å drepe sexlysten. Gårdsstresset tærer også på forholdet, og noen studier viser til og med mer seksuell dysfunksjon på bygda.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kan bare snakke for meg selv. Vi bor på landsbygda og har veldig tradisjonell fordeling. Ikke noe tredjeskift her i gården. Bra sex har vi også😁

Greit å fordele slik alle er fornøyd med. Men det er ikke alltid slik for alle

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Poenget er at det er utelukkende kun kvinner som gneldrer om dette "tredje skiftet". Ingen mann kommer til å bruke dette oppkonstruerte tulleuttrykket.

Anonymkode: 9ef84...29c

Det er fordi de ikke gjør det...

• Nyttig 1
Skrevet
Maleficenta skrev (10 minutter siden):

Greit å fordele slik alle er fornøyd med. Men det er ikke alltid slik for alle

Dere påstår så, men dere mangler noe som underbygger påstanden.

Du kan jo vise til ett eksempel på en husholdning som har rikelig med maskuline oppgaver som mannen tar seg av, og hvor kvinnen fremdeles klager over det tredje skiftet.

Det holder med ett eksempel. Kom igjen, nå da! ;) 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du kan jo vise til ett eksempel på en husholdning som har rikelig med maskuline oppgaver som mannen tar seg av, og hvor kvinnen fremdeles klager over det tredje skiftet.

Hæ man påstår at ikke alle er fornøyde? De som klager juger eller?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Landbruk, der har du det. Mye tredje skiftet, og trend med lavere sexlyst hos kvinner enn utenfor landbruk. 

Skrevet
Maleficenta skrev (16 minutter siden):

Hæ man påstår at ikke alle er fornøyde? De som klager juger eller?

Min påstand er at ingen snakker om det tredje skiftet der det er rikelig med maskuline oppgaver. Den du siterte var en som bekreftet dette.

Jeg har tidligere oppfordret dere til å komme med ett eksempel som kan avkrefte påstanden. Jeg kommer ikke til å påstå at de lyver. Jeg tror bare ikke dere kommer til å klare å finne et eksempel.

De som klager over det tredje skiftet er utelukkende kvinner fra husholdninger uten stort med maskuline oppgaver. De ville ikke vært fornøyd om alt var 50:50 heller, for mannen ville fremdeles ikke vært ordentlig mann.

Hjernen og munnen ville nok påstått at han var det, men kjønnsorganet ville like fullt ha streiket. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg siterer meg selv for å gjenta utfordringen :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...