Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kronisk migrene og målet fremover er å prøve å jobbe 50%. Har altid jobbet 100 men helsen har blitt verre og verre og jeg ser at dette ikke går lenger . Så kommer de økonomiske bekymringene nå. Leser også at når man går på delvis AAP så har man ikke rett på egenmeldinger eller sykemelding . Når jeg jobber 50 så kan jeg da altså ikke bli syk for da taper jeg enda mer penger ? 💴  og hvor mye får man? Jeg har ca 670000 i året nå. Tenker jeg riktig at jeg da får halvparten i min 50% stilling. Altså 335000 og fra nav 33% av resterende 50? Ca 225000? At jeg da har 560000 i året ? Taper 110000 i året på å gå i en 50% AAP?  Dette er så trist!! 

Anonymkode: 90e83...410

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser du skriver 33% av 50, det er vel 66% av 50. Allikevel ser regnestykket riktig ut. Ja, du vil gå ned i inntekt. Sånn må det nesten være, men det er trist og være syk ja. Kanskje det at du jobber mindre gir deg bedre overskudd til bedre økonomiske valg? Vet jo ikke hvordan du lever, men siste tiden jeg jobbet fullt uten og være frisk nok ble det mye take away, vaskehjelp , taxi osv fordi jeg klarte ikke noe mer enn og jobbe. Sikkert individuelt da. 
jeg mener du kan være syk på aap ,men saksbehandler må godkjenne fraværet? Var sånn før i hvert fall. 
har du fått innvilget aap eller er du fortsatt sykmeldt? Tenker du kan ta opp sånne ting med saksbehandler, om du har fått godkjent denne aktivitetsplanen. 

Anonymkode: 94a2a...c2c

AnonymBruker
Skrevet

Regnestykket ditt stemmer, ja. Man får lønn fra arbeidsgiber for den halvparten man jobber, og så får man 66% av den halvparten man ikke jobber fra NAV.

Har du vært sykemeldt i ett år? Man har jo full lønn mens man er sykemeldt, det er først etter det man går over på AAP.

Dersom du blir syk (mer syk enn du allerede er) har du rett på AAP for de dagene du er syk. Det blir altså litt som å redusere stillingen; du får mindre fra arbeidsgiver men du får mer i AAP.

Anonymkode: 9bb27...628

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du får innvilget aap vil det ståni vedtaket ditt hva som er dagsatsen din. Hvis du jobber fører du timer på meldekortet og du vil få redusert utbetaling av aap. Du kan prøve å regne ut hva du kan forvente å få på kalkulatoren på nav: https://www.nav.no/aap/kalkulator

Men ja, du vil gå ned i inntekt når du går over på aap dessverre. 

Når det gjelder sykdom. Hvis du kombinerer jobb med aap, kan du ha rett på sykepenger fra arbeidsgiver i arbeidsgiverperioden. Men du vil ikke tjene opp ny rett fra folketrygden så lenge du mottar aap. Hvis du er syk lengre enn arbeidsgiverperioden, vil du ikke få sykepenger men du får aap isteden. Hvis du får sykepenger fra arbeidsgiver i arbeidsgiverperioden, skal du føre timer på meldekort som vanlig. Hvis ikke så fører du ikke timer når du er syk.

Anonymkode: 9dbb1...9f0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...