Gjest Gjest Skrevet 27. mars 2006 #1 Skrevet 27. mars 2006 Jeg er nysgjerrig på hvorfor noen er gothere. Er det klærne, sminken eller livsstilen som er årsaken? Jeg synes gothere er spesielle, med svarte klær og heavy sminke. Selv ville det ikke falt meg inn å se sånn ut. Lurer derfor på hva det er som gjør at noen tiltrekkes av dette. Spørsmålet gjelder ikke bare gothere, men de som kler seg ekstremt i en eller annen retning. Selv kler jeg meg "vanlig", noen vil vel si kjedelig, andre vil si at jeg "følger strømmen", og kan lure på hvorfor jeg gjør det.
Ravenna Skrevet 27. mars 2006 #2 Skrevet 27. mars 2006 Det har jeg også lurt på. Hvordan er livsstilen? Om klærne og sminken er for å skille seg ut, så funker ikke det så veldig bra når det finnes drøssevis av andre som ser akkurat likedan ut.
Gjest Elfrida Skrevet 27. mars 2006 #3 Skrevet 27. mars 2006 Antrekket sier mye om en person, enten det er vanlig eller ekstremt. Dersom man er gother har det vel både med å markere avstand fra det vanlige og å markere tilhørighet til en spesiell gruppe, som man antagelig føler at man har mye til felles med.
Gjest GreenSky Skrevet 27. mars 2006 #4 Skrevet 27. mars 2006 Hvis du søker på goth, vil du kanskje finne svar. Spørsmålet har vært stilt før, og jeg var blant dem som svarte da. (gidder derfor ikke gjenta meg, hehehe)
Gjest Gjest Skrevet 27. mars 2006 #5 Skrevet 27. mars 2006 Hvorfor går noen med rosa klær, og andre med brune klær? Ja, også hvite klær?
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 27. mars 2006 #6 Skrevet 27. mars 2006 Er det noe å lure på? Folk er forskjellige, det er snakk om forskjellige interesser og klessmak. Jeg synes en gjennomført gother er vakrere enn en gjennomført berte.
Gjest Gjest Skrevet 27. mars 2006 #7 Skrevet 27. mars 2006 Jeg synes en gjennomført gother er vakrere enn en gjennomført berte. ← Jeg synes begge ser like tragiske ut. Folk som til enhver tid ser "gjennomførte" ut bruker altfor mye tid og energi på utseendet, etter min mening.
Gjest 1111 Skrevet 27. mars 2006 #8 Skrevet 27. mars 2006 Jeg har blitt kalt "gother" altfor mange ganger til å telle det, fordi jeg har en litt annerledes klesstil og musikksmak enn andre. Går mye i sort, korte skjørt/kjoler, blått, lilla og rødt, boots, av og til korsett osv. Har i tillegg langt, sort hår. Men jeg definerer ikke meg selv som noen gother av den grunn, det er vel heller et begrep jeg tar avstand fra at jeg er. Jeg er jo akkurat som alle andre; jeg kler meg i det jeg føler meg vel i og syns er fint, og jeg hører på den musikken jeg liker. Så det så.
Gjest Varg-Menja Skrevet 27. mars 2006 #9 Skrevet 27. mars 2006 Jeg har heller aldri definert meg selv som gother, selv om jeg har hentet mange elementer i klesstilen, musikksmak og litteratur min fra goth. Grunnen til at jeg kler meg sånn og hører på slik musikk er ganske enkelt fordi jeg liker det, og fordi det er det jeg synes ser bra ut. Men det finnes jo selvsagt gothere som ser mere og mindre bra ut en andre, stilen er ikke stygg eller fin i seg selv, det kommer helt an på hvordan man setter ting sammen, og hvor godt det passer til personen.
hecuba Skrevet 28. mars 2006 #10 Skrevet 28. mars 2006 Er det noe å lure på? Folk er forskjellige, det er snakk om forskjellige interesser og klessmak. Jeg synes en gjennomført gother er vakrere enn en gjennomført berte. ←
Abr@xas Skrevet 28. mars 2006 #11 Skrevet 28. mars 2006 Kanskje det er så enkelt som at folk tiltrekkes av forskjellige livsstiler og har forskjellig smak ?
Gjest Gjest Skrevet 28. mars 2006 #12 Skrevet 28. mars 2006 Jeg skjønner selvfølgelig at det har med forskjellig smak å gjøre... Men jeg lurer på va den enkelte tiltrekkes av. Noen her sier de har elementer av stilen men at de ikke definerer seg selv som gother. Hvorfo ikke? Hvor går grensen hen?
Gjest Skrevet 28. mars 2006 #13 Skrevet 28. mars 2006 Jeg vil for all del ikke kalle meg selv gother, men har blitt kalt det en del ganger, kun fordi jeg går i svart og kun det som oftest, også har jeg svart hår i tillegg.. Men nå spørs det også hvilken gother stil du er ute etter, den vanlige svart,svart,svart stilen eller den klassiske gother stilen...
Gjest *Snart medlem* Skrevet 28. mars 2006 #14 Skrevet 28. mars 2006 Ta en titt på Norsk Gothforum, der er det mange tråder om emnet. Kikk særlig under "Livsstil" -> "Kultur" Gothkulturen er som andre subkulturer mer (og ofte noe annet) enn de mest gjennomførte individene man kan observere rundt omkring. I utgangspunktet er gothkulturen mer en "livsstil" eller et mindset, altså en måte å tenke på, en rekke bestemte interesser, musikksmak osv, og klærne kommer gjerne i tillegg. Utseendet er faktisk ofte noe mer sekundært i forhold til kulturen, og derfor er det ofte slik at de som har et mer avslappet forhold til utseendet sitt er mer komfortabel med andre aspekter av gothkulturen enn det de som virkelig strever med å få til et "riktig" utseende. Så å tiltrekkes gothkulturen kan bestå i forskjellige ting. Enten kan det være utseendet til den prototypiske goter man faller for, eller det faktum at man allerede har noen bestemte interesser og oppdager at man finner likesinnede i gothmiljøet.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå