AnonymBruker Skrevet 7. september #1 Skrevet 7. september Om man bare har boliglån, kan man da likevel få avslag på billån via f.eks Santander? F.eks om man har egenkapital på bare 15% av kjøpesummen? Jeg skjønner at banken må være sikre på å få tilbake pengene sine, men med pant i bilen og egenkapital - kan de likevel nekte billån? I så fall i hvilke situasjoner? Har aldri hatt betalingsanmerkning. Kan ikke låne mer på boligen. Anonymkode: a2065...ed6
laila1973 Skrevet 7. september #2 Skrevet 7. september AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Om man bare har boliglån, kan man da likevel få avslag på billån via f.eks Santander? F.eks om man har egenkapital på bare 15% av kjøpesummen? Jeg skjønner at banken må være sikre på å få tilbake pengene sine, men med pant i bilen og egenkapital - kan de likevel nekte billån? I så fall i hvilke situasjoner? Har aldri hatt betalingsanmerkning. Kan ikke låne mer på boligen. Anonymkode: a2065...ed6 En bank kan vel nekte om de mener du har nok å betale på. Men hadde jeg vært deg, så hadde jeg snakket med flere banker.
Schmuhu Skrevet 7. september #3 Skrevet 7. september (endret) Om du ønsker å kjøpe noko nytt, så burde du øke egenkapitalen til minst 30%. Bilene mister mye verdi de første årene og du bør passe på at bilens salgsverdi alltid dekker lånet. Det er lettere å få til med høyere egenkapital enn høyere innbetaling hver måned. Dersom en bank er usikker om du får betjent gjelden, så er det enda mer viktig at bilen kan dekke inn det resterende lånet. Banken kan selvsagt velge å si nei av mange ulike årsak. Det er enkelt å søke og så ser du hva du kan få. Når det er sagt, så lønner det seg ofte å sjekke sin lokalbank fremfor kredittbankene som Santander. Schmuhu Endret 7. september av Schmuhu 1
AnonymBruker Skrevet 7. september #4 Skrevet 7. september Har du fått avslag? Anonymkode: a1de8...a6d
AnonymBruker Skrevet 7. september #5 Skrevet 7. september Selvfølgelig kan man få avslag på billån, selv om du bare har boliglån. Du kan også få avslag om du ikke har lån i det hele tatt. Alt avhenger av inntekt og total gjeldsgrad. Anonymkode: 6a0f2...cb0 3
AnonymBruker Skrevet 7. september #6 Skrevet 7. september AnonymBruker skrev (2 timer siden): Selvfølgelig kan man få avslag på billån, selv om du bare har boliglån. Du kan også få avslag om du ikke har lån i det hele tatt. Alt avhenger av inntekt og total gjeldsgrad. Anonymkode: 6a0f2...cb0 Mulig det er selvfølgelig for deg, men om jeg hadde visst det var en selvfølge så ville jeg ikke spurt her. Jeg skjønner at man ikke kan ha betalingsanmerkninger eller høy kredittgjeld, men lurte altså på i hvilke situasjoner man får avslag. Så da er det altså f.eks den totale gjeldsgraden en stor faktor. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har du fått avslag? Anonymkode: a1de8...a6d Har ikke søkt ennå. Bare vurderer. laila1973 skrev (5 timer siden): En bank kan vel nekte om de mener du har nok å betale på. Men hadde jeg vært deg, så hadde jeg snakket med flere banker. Trodde kanskje de ikke var fullt så strenge som ved opptak av boliglån siden det ikke er snakk om så store summer. Ja, jeg kan legge inn hos flere. Anonymkode: a2065...ed6
AnonymBruker Skrevet 7. september #7 Skrevet 7. september AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Mulig det er selvfølgelig for deg, men om jeg hadde visst det var en selvfølge så ville jeg ikke spurt her. Jeg skjønner at man ikke kan ha betalingsanmerkninger eller høy kredittgjeld, men lurte altså på i hvilke situasjoner man får avslag. Så da er det altså f.eks den totale gjeldsgraden en stor faktor. Har ikke søkt ennå. Bare vurderer. Trodde kanskje de ikke var fullt så strenge som ved opptak av boliglån siden det ikke er snakk om så store summer. Ja, jeg kan legge inn hos flere. Anonymkode: a2065...ed6 De er enda strengere med billån fordi du har mindre sikkerhet. Anonymkode: 5e7bf...1de 2
newman01 Skrevet 8. september #8 Skrevet 8. september Billån teller inn på den totale gjeldsgraden sammen med boliglånet. Og så skal man ha betjeningsevne til å håndtere all samlet gjeld. Og så skal økonomien stresstestes med økt rente. Så litt avhengig av privatøkonomien og de faste kostnadene du har er det ikke sikkert du får billån. Om du har 90% belåning på hus og håper på 85% belåning på bilen er det ikke mye tilgjengelig egenkapital i husholdningsøkonomien...
AnonymBruker Skrevet 8. september #9 Skrevet 8. september Vi fikk enkelt billån uten egenkapital. Kjøpte hus først (og brukte da opp egenkapitalen), og så bil rett etterpå. Andre veien hadde det ikke gått. Vår erfaring er at det er relativt enkelt å få billån (på godt og vondt). Bilselgeren mente også at han knapt hadde hørt om folk som fikk avslag. (Vi har aldri kjøpt ny bil da, men drøyt 3 år gammel, etter det aller verste verditapet er over). Anonymkode: 72fda...c20 1
AnonymBruker Skrevet 9. september #10 Skrevet 9. september Kjøpte en ny bil i sommer, fullfinansiert med pant i bilen. Var null problem, sendte bare inn søknad og fikk svar morgen etter med ok. Har ikke spesielt høy inntekt og ganske stort boliglån, men lå fortsatt under Max gjeldsgrense i forhold til inntekt/barn og bil. Anonymkode: a1de8...a6d
AnonymBruker Skrevet 9. september #11 Skrevet 9. september AnonymBruker skrev (På 7.9.2025 den 15.21): De er enda strengere med billån fordi du har mindre sikkerhet. Anonymkode: 5e7bf...1de Ikke minst fordi den sikkerheten krymper i rasende fart.... Billån - at folk gidder. Tenk å låne penger til noe som faller så ekstremt i verdi. Anonymkode: b7a13...878
AnonymBruker Skrevet 9. september #12 Skrevet 9. september Hvis du ikke har råd til å kjøpe bil uten å ta opp lån, så har du ikke råd til bil. Anonymkode: 3cd71...b96
AnonymBruker Skrevet 9. september #13 Skrevet 9. september Siden du bare "vurderer" tolker jeg det som det ikke er akutt for deg å anskaffe deg en bil. Foreslår derfor at du heller sparer aggressivt noen måneder og kjøper den bilen du da får råd til. Anonymkode: 54611...3d2 1
A-hunter Skrevet 9. september #14 Skrevet 9. september AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Billån - at folk gidder For de fleste som har billån handler det helt sikkert om det å gidde ja...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå