AnonymBruker Skrevet søndag kl 07:17 #1 Skrevet søndag kl 07:17 Det selges noe som heter Matfløte fra Tine. Denne har noe lavere fettprosent enn kremfløten. Men vil ikke dette da gå ut over smaken, selv om det gir færre kalorier? Lager f.eks en kyllinggryterett noen ganger, og den skal det være fløte i. Ville man merket forskjell på smaken om jeg gikk over til matfløte istedenfor kremfløte? Hva bruker du i matretter som middagsretter? (ikke desserter og sånt da) Anonymkode: a6dbb...392 2
AnonymBruker Skrevet søndag kl 07:18 #2 Skrevet søndag kl 07:18 Gryr. Matfløte tåler ikke koking, så jeg velger bare matfløte om det skal i på slutten. Anonymkode: faf23...2c1 2 2
AnonymBruker Skrevet søndag kl 07:19 #3 Skrevet søndag kl 07:19 Jeg bruker bare kremfløte (eller crème fraiche, dersom det passer med syren i den aktuelle retten). Matfløte har ironisk nok lett for å skille seg ved varmebehandling. Anonymkode: 8eeac...c82 4 6
AnonymBruker Skrevet søndag kl 07:24 #4 Skrevet søndag kl 07:24 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Gryr. Matfløte tåler ikke koking, så jeg velger bare matfløte om det skal i på slutten. Anonymkode: faf23...2c1 Vent. Er det kremfløte man bruker i matretter som skal kokes? Hvorfor er navnene så misvisende? 😅 Anonymkode: 6bf1a...752 2
Frøkenfryden Skrevet søndag kl 07:28 #5 Skrevet søndag kl 07:28 Jeg bruker mye matfløte, sliter ikke med at det skiller seg. Men bruker ikke så mye. F eks 2 dl i en 2 liters pølsegryte. 1/2 dl i en ovnsomelett o.l. Har jeg kremfløte bruker jeg det og melk sammen, så det blir jo litt som matfløte. Smak er nok bedre med kremfløte da. Men jeg unngår det pga fett og kaloriinnhold. 6
AnonymBruker Skrevet søndag kl 07:34 #6 Skrevet søndag kl 07:34 Jeg bruker kremfløte til alt, fordi jeg vil ha høyest mulig kaloriinnhold. Anonymkode: 6f243...753 8 2
AnonymBruker Skrevet søndag kl 07:36 #7 Skrevet søndag kl 07:36 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hvorfor er navnene så misvisende? 😅 for å selge utvannet fløte. Matfløte er vel strengt tatt ikke fløte. Matfløte er ekstra fet melk. Aner ikke om man får tak på det lenger, men før hadde man også Kaffefløte, som var/er det samme som matfløte. Bare annen farge på pakken. Anonymkode: bc20c...663 6 2
AnonymBruker Skrevet søndag kl 07:37 #8 Skrevet søndag kl 07:37 Kremfløte. Matfløte skiller seg. Forstår ikke hvofor det produktet i det hele tatt eksisterer. Anonymkode: fe582...ce0 7 5
AnonymBruker Skrevet søndag kl 07:39 #9 Skrevet søndag kl 07:39 Jeg bruker ikke matfløte, som nevnt iver, utvanna tullemelk. Jeg bruker kremfløte eller kokosmelk, ikke lett kokosmelk. Jeg koker ikke opp med matfløte, jeg har det i eventuelt etter oppkok. Kokosmelk tåler mye mer og gir fylde og god smak synes jeg. Så veksler mellom de, eller har i både kremfløte og kokosmelk, må ha litt å gå på til vinterkulden. Anonymkode: c2d0a...683 6
Gekko Skrevet søndag kl 07:40 #10 Skrevet søndag kl 07:40 Bruker det jeg har. Som regel matfløte. Har aldri opplevd at det skiller seg. Matfløte har mange måneders holdbarhet, kremfløte rundt en uke. Skal jeg bruke 1/2 dl fløte i en saus ser jeg ikke poenget med å kjøpe kremfløte, som jeg sannsynligvis ikke rekker å bruke opp. Matfløte har jeg alltid i kjøleskapet. 12 2 5
exictence Skrevet søndag kl 07:43 #11 Skrevet søndag kl 07:43 Jeg bruker kremfløte til alt. Aldri matfløten. Jeg bruker til og med kremfløte og vann når jeg lager grøt. De melkene som er tatt ut fett av er mest behandlet. AI-oversikt Ja, matfløte er mindre fet og mer bearbeidet enn kremfløte, som er et renere produkt med høyt fettinnhold som ikke er homogenisert. Matfløte inneholder tilsetningsstoffer for å stabilisere den, og er derfor klassifisert som et prosessert produkt, mens kremfløte ikke er klassifisert som ultraprosessert. Gekko skrev (1 minutt siden): Bruker det jeg har. Som regel matfløte. Har aldri opplevd at det skiller seg. Matfløte har mange måneders holdbarhet, kremfløte rundt en uke. Skal jeg bruke 1/2 dl fløte i en saus ser jeg ikke poenget med å kjøpe kremfløte, som jeg sannsynligvis ikke rekker å bruke opp. Matfløte har jeg alltid i kjøleskapet. Nettopp, fordi matfløten er prosessert mer. 3 3
AnonymBruker Skrevet søndag kl 07:45 #12 Skrevet søndag kl 07:45 Jeg bruker som regel matfløte, og opplever heller ikke at det skiller seg. Skulle gjerne brukt kremfløte fordi jeg synes smaken ofte blir bedre med det, men kremfløte er for fett og jeg blir ofte uvel av det, selv om det kun er små mengder. Anonymkode: 05542...bb6 4
AnonymBruker Skrevet søndag kl 07:48 #13 Skrevet søndag kl 07:48 Jeg bruker nesten utelukkende kokosmelk. Liker ikke fløtesmaken, det er for fett. Synes kokosmelk også smaker fett, men litt mindre. Liker også bruke creme fraiche eller rømme. Anonymkode: 858bf...df8 3
AnonymBruker Skrevet søndag kl 10:24 #14 Skrevet søndag kl 10:24 Jeg kjøper aldri matfløte (eller kaffefløte og annet), synes det er et helt meningsløst produkt. Man betaler vel nesten fullpris for noe som inneholder halvparten så mye fett og smak. Om man trenger noe som er magrere, så er det bare å ta mindre av kremfløten. Jeg tror at matfløten er rettet mot folk som ikke "vet", slik at produsentene kan tjene bedre En god hovedregel generelt er å unngå produkter som har i navnet hva det er "til", istedenfor hva det ER i seg selv. Unngå "pizzadressing", og kjøp heller noe som går under navn som "rømmedressing" eller "hvitløksdressing". Unngå "pizzakrydder", kjøp heller Oregano osv.. Man lærer da å stå på egne ben når man velger produkter, fremfor å veiledes/villedes av markedsføringen. Ellers så kan det være en idé å tilsette fløten eller andre melkeprodukter mot slutten av tilberedelsestiden. I de aller fleste tilfeller der jeg lager supper, sauser og gryter med fløte eller rømme som skal koke en stund, så tilsetter jeg det etter jeg har skrudd av varmen. Uansett om det er ment å tåle koking eller ikke. Anonymkode: 441f4...9a0 5 3
AnonymBruker Skrevet søndag kl 10:29 #15 Skrevet søndag kl 10:29 Gekko skrev (2 timer siden): Bruker det jeg har. Som regel matfløte. Har aldri opplevd at det skiller seg. Matfløte har mange måneders holdbarhet, kremfløte rundt en uke. Skal jeg bruke 1/2 dl fløte i en saus ser jeg ikke poenget med å kjøpe kremfløte, som jeg sannsynligvis ikke rekker å bruke opp. Matfløte har jeg alltid i kjøleskapet. Matfløte har lang holdbarhet før åpning. Etter åpning har den holdbarhet på ca en uke. Her i huset brukes kun vanlig fløte. Anonymkode: b3be4...fe7 7 2
AnonymBruker Skrevet søndag kl 10:30 #16 Skrevet søndag kl 10:30 Alltid kremfløte Anonymkode: d634a...b63 3 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl 10:31 #17 Skrevet søndag kl 10:31 Kremfløte i helgen og matfløte på hverdager😄 Anonymkode: 12371...525 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl 10:32 #18 Skrevet søndag kl 10:32 Matfløte er helt OK om man vil ha en mindre fyldig smak og mindre fett. Fint i supper og gryter til hverdags. Praktisk at den har lengre holdbarhet. Anonymkode: 82a72...830 1
ToveM Skrevet søndag kl 10:35 #19 Skrevet søndag kl 10:35 Bruker stort sett kremfløte, Bruker også en del kokosmelk spesielt til type "asiatiske" retter. 2
Miaiai Skrevet søndag kl 10:36 #20 Skrevet søndag kl 10:36 Frøkenfryden skrev (3 timer siden): Jeg bruker mye matfløte, sliter ikke med at det skiller seg. Men bruker ikke så mye. F eks 2 dl i en 2 liters pølsegryte. 1/2 dl i en ovnsomelett o.l. Har jeg kremfløte bruker jeg det og melk sammen, så det blir jo litt som matfløte. Smak er nok bedre med kremfløte da. Men jeg unngår det pga fett og kaloriinnhold. Jeg har heller ikke opplevd den skillingen ved bruk av matfløte. Men har brukt en del koskosmelk istedenfor også. Men jeg lar ting koke opp litt først og tar i matfløten mere på slutten. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå