AnonymBruker Skrevet søndag kl 05:28 #1 Skrevet søndag kl 05:28 Hei Jeg fikk en litt brå oppvåkning nå på morgenen med at røykvarsleren gikk av for full guffe. Ingen røyk, og den har ikke signalisert at batteriet var begynt å bli tomt (sånn små pipping). Så helt uten forvarsel eller en åpenbar grunn. Her byttes batteriet fast i desember hvert år. Ingen unntak, men jeg har også alltid nytt batteri liggende så byttet batteri, og per nå så kommer de vanlige blinkene som illustrerer at den virker. Jeg har tenkt på å bytte røykvarsleren da. Er noen år siden sist (under 5år, var i 21 eller 22). Kan dette bare være en liten feil, batteriet gikk plutselig tomt (som jo ikke er bra), eller kan det mer være feil med varsleren? Eventuelt andre grunner? Jeg vet ingen her vet eksakt grunnen, men dere har gjerne noe erfaring å komme med. Jeg kjenner jeg gruer meg for å være borte hjemmefra i hele dag på grunn av dette, men dette skjedde før 6, og jeg skal ikke avsted enda, så litt tid for å følge med på om det skjer igjen. Jeg har traumer relatert til brann, så jeg er ganske skvetten her, og setter pris på forståelse rundt det. Takk for hjelpen. Anonymkode: 3cdb5...dbf 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl 05:33 #2 Skrevet søndag kl 05:33 Har du støvsugd utapå røykvarsleren? Støv kan få røykvarslere til å slå ut/pipe. Det opplevde vi. Anonymkode: dfe68...057 5
AnonymBruker Skrevet søndag kl 05:38 #3 Skrevet søndag kl 05:38 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har du støvsugd utapå røykvarsleren? Støv kan få røykvarslere til å slå ut/pipe. Det opplevde vi. Anonymkode: dfe68...057 Tusen takk, jeg tenkte også på støv. Jeg tørker støv av den jevnlig, men har aldri støvsuget den. Støv og skit er grunnen til at jeg bytter ekstra ofte. Er det da å ta ut batteriet og bare støvsuge? Mulig jeg spør dumt altså 🤪🫣 Anonymkode: 3cdb5...dbf
NoaideBiehtar Skrevet søndag kl 05:53 #4 Skrevet søndag kl 05:53 De bør støvsuges årlig. Jeg vet ikke hvordan for har aldri gjort det selv (🙈) , men får alltid mail fra alarmselskapet at de bør støvsuges etter sommeren for å unngå falske alarmer. Pga pollen er det visst på sommeren mest støv legger seg. 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl 05:58 #5 Skrevet søndag kl 05:58 NoaideBiehtar skrev (3 minutter siden): De bør støvsuges årlig. Jeg vet ikke hvordan for har aldri gjort det selv (🙈) , men får alltid mail fra alarmselskapet at de bør støvsuges etter sommeren for å unngå falske alarmer. Pga pollen er det visst på sommeren mest støv legger seg. UPS, ok, ikke bra, for her er det aldri gjort 🤪🫣🙃 Tror jeg bare kjøper meg en ny imorgen, og begynner på nytt med godt mot 🤞🏻😊 Anonymkode: 3cdb5...dbf
AnonymBruker Skrevet søndag kl 06:10 #6 Skrevet søndag kl 06:10 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): UPS, ok, ikke bra, for her er det aldri gjort 🤪🫣🙃 Tror jeg bare kjøper meg en ny imorgen, og begynner på nytt med godt mot 🤞🏻😊 Anonymkode: 3cdb5...dbf Et lite tips. Du kjøper ikke en ny. Du kjøper nok til å ha en i hvert eneste rom minus lite kjøkken og bad. Anonymkode: 94457...e84 1 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl 06:43 #7 Skrevet søndag kl 06:43 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Et lite tips. Du kjøper ikke en ny. Du kjøper nok til å ha en i hvert eneste rom minus lite kjøkken og bad. Anonymkode: 94457...e84 Jeg bor på 30kvm så da skal det holde med én, men ellers helt enig. Kjøkken og bad er rett ved siden av hverandre og varsleren er i gangen rett ved soverom og 1 meter fra stuedøra. Anonymkode: 3cdb5...dbf
Pysa Skrevet søndag kl 06:51 #8 Skrevet søndag kl 06:51 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg bor på 30kvm så da skal det holde med én, men ellers helt enig. Kjøkken og bad er rett ved siden av hverandre og varsleren er i gangen rett ved soverom og 1 meter fra stuedøra. Anonymkode: 3cdb5...dbf Kjøp en til soverommet også. Om det begynner å brenne på soverommet, tar det lang tid før røyken kommer ut i gangen og får røykvarsleren der ute til å vekke deg. Så mye tid har du kanskje ikke. 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl 07:01 #9 Skrevet søndag kl 07:01 Hvor gamle er røykvarslerne dine? Om de begynner å bli gamle, kan det hende at de må byttes ut Jeg opplevde dette to netter, med en ukes mellomrom. Og det var fælt, selv om jeg ikke har noen traumatiske opplevelser med brann med meg. Plutselig gikk bare alle de seriekoblede røykvarslerne av midt på natten, og selv om jeg gikk runde på runde i huset og ikke fant noe røykutvikling eller brann, så fikk jeg ikke sove mer den natten. Vi byttet røykvarslerne, som var ca. 8 år gamle etter dette. Vi hadde ikke vært nøye med å støvsuge og rengjøre dem, som andre sier, men byttet batteri jevnlig. Men røykvarslere kan bli for gamle og ikke til å stole på mer, og bør byttes ut. Levetiden er typisk 8-10 år fant jeg da jeg googlet et nå. Anonymkode: 668bb...838
AnonymBruker Skrevet søndag kl 07:08 #10 Skrevet søndag kl 07:08 Pysa skrev (15 minutter siden): Kjøp en til soverommet også. Om det begynner å brenne på soverommet, tar det lang tid før røyken kommer ut i gangen og får røykvarsleren der ute til å vekke deg. Så mye tid har du kanskje ikke. Jeg har alltid døren åpen, og bittelite soverom. Kun plass til seng og skap. Siden det er så lite så må døren stå åpen for luft. Trodde det var nok? 🤔 Anonymkode: 3cdb5...dbf
AnonymBruker Skrevet søndag kl 07:12 #11 Skrevet søndag kl 07:12 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hvor gamle er røykvarslerne dine? Om de begynner å bli gamle, kan det hende at de må byttes ut Jeg opplevde dette to netter, med en ukes mellomrom. Og det var fælt, selv om jeg ikke har noen traumatiske opplevelser med brann med meg. Plutselig gikk bare alle de seriekoblede røykvarslerne av midt på natten, og selv om jeg gikk runde på runde i huset og ikke fant noe røykutvikling eller brann, så fikk jeg ikke sove mer den natten. Vi byttet røykvarslerne, som var ca. 8 år gamle etter dette. Vi hadde ikke vært nøye med å støvsuge og rengjøre dem, som andre sier, men byttet batteri jevnlig. Men røykvarslere kan bli for gamle og ikke til å stole på mer, og bør byttes ut. Levetiden er typisk 8-10 år fant jeg da jeg googlet et nå. Anonymkode: 668bb...838 Den er fra desember 2021 eller 22. Fikk hjelp av en venninne på julebesøk til å bytte. Ja det er kjempeekkelt ♡ Der jeg bodde før så hadde de seriekoblet og de gikk av i hytt og pine over hele huset. Så stressende.. Her ønsker ikke utleier seriekoblet, men jeg hører deres inne hos meg, så vil tro de hører min også, men beste er jo seriekoblet i hele huset. Anonymkode: 3cdb5...dbf
Slarti Skrevet søndag kl 07:20 #12 Skrevet søndag kl 07:20 røykvarslere skal skiftes etter 10 år (10 år etter dem er produsert ikke kjøpt) Da er den radioaktive biten "brukt opp" Fabrikasjonsdato skal stå på varsleren. Mange er ikke klar over dette. Gammel varsler kan gi falsk alarm, men også null alarm ved faktisk røykutvikling. Og som andre sier, støvsug eller blås ren en gang i året (blås med trykkluft eller støvblåser) 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl 07:53 #13 Skrevet søndag kl 07:53 Slarti skrev (31 minutter siden): røykvarslere skal skiftes etter 10 år (10 år etter dem er produsert ikke kjøpt) Da er den radioaktive biten "brukt opp" Fabrikasjonsdato skal stå på varsleren. Mange er ikke klar over dette. Gammel varsler kan gi falsk alarm, men også null alarm ved faktisk røykutvikling. Og som andre sier, støvsug eller blås ren en gang i året (blås med trykkluft eller støvblåser) Takk! Sjekket og det står at den må byttes i 2030, så jeg er godt innenfor. Kjøper uansett ny imorgen og begynner på nytt. Jeg har dessverre ikke støvsuget den så det var dumt av meg. Anonymkode: 3cdb5...dbf
Slarti Skrevet søndag kl 08:05 #14 Skrevet søndag kl 08:05 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg har dessverre ikke støvsuget den så det var dumt av meg. kjøp deg en støvblåser. Mission SG 75W støv- og luftblåser (sort) - Luft/vask/rens - Komplett.no eksisterer flere billigere på AliExpress. Dem er geniale, kjekt til plasser som er vanskelig å komme til.
AnonymBruker Skrevet søndag kl 08:14 #15 Skrevet søndag kl 08:14 Dette skjedde meg for kanskje to timer siden, bråvåknet av at alarmen gikk. Har en app på telefonen som forteller meg hvor brannen er, der sto det at det var på mitt soverom. Jeg forsto absolutt ingenting? Anonymkode: 53fb3...01b 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl 08:54 #16 Skrevet søndag kl 08:54 Slarti skrev (47 minutter siden): kjøp deg en støvblåser. Mission SG 75W støv- og luftblåser (sort) - Luft/vask/rens - Komplett.no eksisterer flere billigere på AliExpress. Dem er geniale, kjekt til plasser som er vanskelig å komme til. Tusen takk 😊 Den var litt dyr og det er litt styr å bestille når jeg helst vil ha det fikset idag, men må vente til imorgen. Får ny alarm til 130kr på Jernia, men takk for tipset, det er fint å vite om. 😊 Anonymkode: 3cdb5...dbf
AnonymBruker Skrevet søndag kl 08:56 #17 Skrevet søndag kl 08:56 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Dette skjedde meg for kanskje to timer siden, bråvåknet av at alarmen gikk. Har en app på telefonen som forteller meg hvor brannen er, der sto det at det var på mitt soverom. Jeg forsto absolutt ingenting? Anonymkode: 53fb3...01b Det er skikkelig ekkelt. Jeg bodde et sted for mange år siden som var ganske nytt. Der gikk alarmen når det blåste mye 😵💫🤪 Var en lang høst i den leiligheten. Veldig ubehagelig når det skjer på natten. Anonymkode: 3cdb5...dbf
AnonymBruker Skrevet søndag kl 09:18 #18 Skrevet søndag kl 09:18 Her også gikk alarmen i to av varslerne sånn plutselig, det var med noen dagers mellomrom, og det var for noen uker siden. Ingen røyk eller brann. Jeg stusset veldig, aldri opplevd før. Og jeg er godt voksen. Den ene varsleren er ca 2 år gammel, den andre ca 6 år. Visste ikke de skulle støvsuges, det skal jeg prøve først. Anonymkode: 405b8...ffb 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl 10:14 #19 Skrevet søndag kl 10:14 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Her også gikk alarmen i to av varslerne sånn plutselig, det var med noen dagers mellomrom, og det var for noen uker siden. Ingen røyk eller brann. Jeg stusset veldig, aldri opplevd før. Og jeg er godt voksen. Den ene varsleren er ca 2 år gammel, den andre ca 6 år. Visste ikke de skulle støvsuges, det skal jeg prøve først. Anonymkode: 405b8...ffb Da er vi flere som ikke visste dette. Blir å kjøpe ny her og begynne på nytt fra imorgen 😊 Anonymkode: 3cdb5...dbf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå