Gå til innhold

Matprisene er helt sinnssyke

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hver søndag sitter jeg med tilbudene rundt om i butikkene. Men jeg blir like skuffa og nokså stressa hver søndag også. Det som er på tilbud føler jeg er dyrt og for dyrt. Syns prisene øker hver gang jeg er i butikken. Det er mer og mer av lønna som blir borte på mat. 

Vi er ganske gjennomsnittlig, på både økonomien og med at vi er to voksne og to barn. Men det er jo ikke alle, skjønner godt folk sliter! Så et luksusproblem sånn sett at jeg bare syns det er kjedelig at så mye penger skal bli borte i mat. Det er virkelig ikke mange år siden jeg klarte å bruke 1000 kr i uka på mat til alle oss. Ikke lenger... Nå har vi også cøliaki i familien som er igjen et helt annet prisnivå. Ett bittelite brød til 80 kroner, helt helt sinnsykt! 

Vet ikke hva jeg vil med innlegget, men hva er løsningen på dette? Hvor lenge er det til en melkekartong koster 100 kroner liksom?! Det bare skrus oppover uten at vi får gjort noe med det?!

Anonymkode: 24f94...d80

Du MÅ ikke spise ultraprosesserte usunne glutenfri brød da. Dropp erstatningsprodukter og spis ren mat. Egg, salat, smoothie, middagsrester, suppe, grøt, wraps av egg/cottage cheese eller av kikertmel eller lomper av potet og bokhvetemel etc. Mat er svindyrt nå uansett ja, men jeg har aldri skjønte greia med at folk med cøliaki tror de MÅ spise glutenfrie erstatningsprodukter. Ingen må ha brødmat og pasta.

Anonymkode: 2d249...b6e

• Liker 3
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Schmuhu skrev (18 minutter siden):

Hvor mange prosent av din lønn brukes på mat?

Om vi ser på forholdet mellom inntekt og pengene brukt på mat, så vil du få deg en overraskelse i historisk sammenheng.

SSB viser at andelen av budsjettet som går til mat har falt kraftig over tid – fra nær 40% i 1958 til litt over 11% i 2006. I 2024 brukes det rundt 10% på mat.

Maten ble dyrere pga. inflasjon. Men din arbeidskraft ble også dyrere pga. inflasjon. Om vi betrakter dette historisk, så har lønnsutviklingen vært kraftigere enn utvikling av matprisene.

Mat er ikke lenger den største utgiften i budsjettet ditt. Det er andre faktorer slik som bolig, mobilitet og teknologi som har begynt å spise kraftig fra pengene våre. 

Tenk at på 60-tallet så brukte vi rundt 20% på bolig. I dag er det rundt 60%. Det er dette som gjør at du ikke har råd.

Schmuhi

10% på mat? Da er det kanskje ikke regnet inn at man har barn å forsørge? Jeg har lønn langt over snittlønn, og bruker ca 15% på mat. Har to tenåringer, og har da regnet halvparten av matkosten som «min». Antar at man regner nettolønn i dette regnestykket?

Jeg synes virkelig synd på de med lav lønn og aleneforsørgere. Jeg forstår ikke hvordan de har råd til mat. Vi flotter oss på ingen måte, men er opptatt av å få i oss nok frukt og grønt, og lage mat fra bunnen av. Tenåringer som trener mye spiser jo enorme mengder mat. 

Anonymkode: 0b49f...cd5

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jeg husker en tid da mat var mye dyrere, og vi brukte nesten ca 50% av  lønna på det. Men utvalget var ikke like stort, og vi kjøpte råvarer som krevde at man lagde mat fra bunnen av hjemme. En sydenreise kostet flere månedslønner, det var for de velstående. 

Anonymkode: b22ed...a80

når var denne tiden? 1930-tallet?

• Liker 4
Skrevet
Schmuhu skrev (24 minutter siden):

Om vi ser på forholdet mellom inntekt og pengene brukt på mat, så vil du få deg en overraskelse i historisk sammenheng.

SSB viser at andelen av budsjettet som går til mat har falt kraftig over tid – fra nær 40% i 1958 til litt over 11% i 2006. I 2024 brukes det rundt 10% på mat.

Maten ble dyrere pga. inflasjon. Men din arbeidskraft ble også dyrere pga. inflasjon. Om vi betrakter dette historisk, så har lønnsutviklingen vært kraftigere enn utvikling av matprisene.

Mat er ikke lenger den største utgiften i budsjettet ditt. Det er andre faktorer slik som bolig, mobilitet og teknologi som har begynt å spise kraftig fra pengene våre. 

Tenk at på 60-tallet så brukte vi rundt 20% på bolig. I dag er det rundt 60%. Det er dette som gjør at du ikke har råd.

Schmuhi

Bolig er helt klart det største problemet, men 10 % på mat høres helt urealistisk ut. Jeg bruker ca 30 % av min netto inntekt på mat. Er set kanskje regnet ut i fra brutto? Det føles jeg blir feil akkurat her. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hvis det var normale priser på alt annet- så kunne man kanskje tålt og betale like mye for mat som man gjør nå.  Men bolig må man ha, strøm - da kutter folk på det de kan som feks.mat. Men risikerer å ikke få næringsrik nok mat pga. de ikke kan kjøpe ofte nok kjøtt, frukt, grønnsaker.

Anonymkode: 916af...be4

Det er like rart at folk velger bolig enn mat. I de fleste landene spares det på boligen først. I Norge sier vi at alt dette må betales uansett før alt annet, men hvorfor bør leie stå høyere prioritert enn næringsrik mat?

For å provosere litt:

Handler også litt om hvordan folk prioriterer.

Flintis skrev (21 minutter siden):

Hva gjør boligene dyrere i dag om en bygger dem i dag. Er det lønn, materialvalg, tekniske krav? Om en bygde en bolig med tilsvarende løsninger i dag, hva ville den kostet?

Gode spørsmål. Klart bidrar dagens boligstandard til høyere byggekostnader. Men poenget mitt var at vi bruker mer på bolig og mindre på mat i historisk sammenheng. Dermed forskyver seg hva vi bruker mesteparten av våre penger på.

Jeg vil påstå at matkvaliteten også var bedre før i tiden når bakeren kjørte lokale surdeigsbrød i motsetning til dagens fabrikkloff på butikken. Ikke å nevne all plast matvarene pakkes med.

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

10% på mat? Da er det kanskje ikke regnet inn at man har barn å forsørge? Jeg har lønn langt over snittlønn, og bruker ca 15% på mat. Har to tenåringer, og har da regnet halvparten av matkosten som «min». Antar at man regner nettolønn i dette regnestykket?

Nettolønn, men det er mye gjennomsnitt her. Det hadde selvsagt vært mer realistisk å se om dette her er normalfordelt i samfunnet. Matprisene oppfattes meget forskjellig fra husholdning til husholdning og region til region. Jeg mistenker at enkelte rammes urettferdig mer enn andre, men vær obs på at denne mistanken er min personlige mening og ikke en mening dekket av SSB stats.

Schnuhu

Endret av Schmuhu
Skrevet

Bare å stemme mgp i dag, da blir prisene enda høyere.

📊 Estimert bidrag til økte matpriser i Norge (2022–2025)

Global energi- og transportkostnader: ~30–35%

(Strøm, drivstoff, shipping, og generelt høyere energiutgifter for produksjon og distribusjon.)

Krig og geopolitikk (særlig Ukraina): ~20–25%

(Økte korn- og gjødselpriser, forstyrrede forsyningskjeder.)

Inflasjon og svak norsk krone: ~20%

(Importert mat, råvarer og innsatsfaktorer blir dyrere når kronen er svak.)

Det grønne skiftet (klimapolitikk, CO₂-avgifter, omlegging til miljøvennlige løsninger): ~15–20%

(Økte avgifter på drivstoff, krav til utslippsreduksjon, investering i grønn teknologi.)

Andre faktorer (logistikk, marginer, arbeidskraft, detaljhandelsstrukturer): ~10%

(Bl.a. økte lønnskostnader, matvarekjedenes prispolitikk, og lokal produksjo

nsbegrensning.)

Anonymkode: ea73e...dd2

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Einig i at maten her til lands er for dyr. Men meinar óg det blir feil å samanlikne så mykje med Sverige. Må hugse at vi har i snitt 35% høgare lønn i Noreg enn dei har i Sverige, så prosent av lønna vi brukar på mat er ganske lik. Har mange venner og bekjente frå Sverige som bur i Noreg, og dei seier alle det same. Maten her er dyr, men lønna er såpass mykje betre at det lønner seg likevel.

Eg jobbar sjølv i butikk. Gått frå å jobbe på golvet til no å vere kjøpmann. Og det er i alle fall ikkje den einskilde butikken som set igjen med pengane. Hugsar for 5-6 år sidan når kjøttdeigen kosta mellom 30 og 40 kr for ein pakke. No er den over 80 kr. Faktisk ganske horribelt kor mykje maten har steget. Men hugs i det minste at det ikkje er vi som arbeider i butikken som har skylda, for det er det imponerande mange som trur.

Anonymkode: bb92b...9c1

Mat er ikke 35% billigere i Sverige, så med teorien din er mat billigere i Norge målt mot inntekt.

Og det er jo også helt sant. Mat er billig i Norge. Hadde det vært noe annet ville bransjen flommet over av ulike konkurrenter og nyetableringer i dagligvarehandelen noe det absolutt ikke er.

• Liker 1
Skrevet
Flintis skrev (20 minutter siden):

Fortjenestemargin, da kjøper de vel inn en vare, selger den med avanse, trekker fra utgiftene og tjener 3%?

Ja. Resultatmargin er stort sett litt i overkant av 3%. 

Skrevet

Fordi markedet styres av to familier, da blir det dyrt da. Skulle gjerne betalt mer på norske produkter til norske bønder, men de får minimalt av hva det koster. Grådighet er derfor maten er dyr. 

Anonymkode: 9cd64...deb

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet

Kanskje vi må ta tilbake vaner fra "gamle dager"? Dette med matauk 🙂

Jeg vokste opp på 70-tallet, to foreldre i full jobb, og god råd. Men de brukte mye tid på å skaffe mat. To store frysere ble fylt opp på høsten.

Bærplukking i store mengder

Dyrket potet, kål, gulrøtter, div bær osv selv, og hadde matkjeller som ble fylt opp

Hver høst fisket de mengder med fisk. Den ble f.eks filetert og frosset, det ble lagd mengder med fiskekaker, fiskegrateng osv.

De kjøpte hele/halve slakt billig, skar opp, kvernet kjøttdeig.... Gjerne okse, gris og lam

Det var aldri kjøpte brød, rundstykker, kaker.

De spiste kanskje ute fire ganger i året. Kunne selvfølgelig ikke bestille ferdig mat på døra. Brukte lite penger på kafeer.

Ser også at vi bruker mye penger nå på diverse unødvendig drikke. Før var det vann, saft, melk, kaffe og te. En juicepakke til helga kanskje, og brus bare til jul og bursdag. Nå bruker noen folk mye penger på diverse drikker.

Kanskje vi rett og slett har blitt litt for godt vant, og vil ha alt for enkelt 🙂?

Jeg er selvfølgelig enig i at mat er for dyrt nå. Det er bare å se hvilket overskudd matbutikkene har. Norgesgruppen, Reitan osv går med enorme overskudd.

Anonymkode: b92f7...8fb

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

når var denne tiden? 1930-tallet?

70-tallet

Anonymkode: b22ed...a80

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Fordi markedet styres av to familier, da blir det dyrt da. Skulle gjerne betalt mer på norske produkter til norske bønder, men de får minimalt av hva det koster. Grådighet er derfor maten er dyr. 

Hvordan styres det av to familier? Overskuddet til Norgesgruppen er på rundt 3-4 %. Forstår du hva det betyr?

• Liker 2
Skrevet
A-hunter skrev (11 minutter siden):

Mat er ikke 35% billigere i Sverige, så med teorien din er mat billigere i Norge målt mot inntekt.

Og det er jo også helt sant. Mat er billig i Norge. Hadde det vært noe annet ville bransjen flommet over av ulike konkurrenter og nyetableringer i dagligvarehandelen noe det absolutt ikke er.

Matvarebransjen er langt mer kompleks enn som så. Både Lidl og Ica har forsøkt. Det handler ikke om at mat er billig. Langt derifra. 

Anonymkode: 0b49f...cd5

• Nyttig 1
Skrevet
thomH skrev (1 minutt siden):

Hvordan styres det av to familier? Overskuddet til Norgesgruppen er på rundt 3-4 %. Forstår du hva det betyr?

Overskuddet blir sånn når familiene bare blir rikere og rikere. Hvordan kan du forsvare at det er to som styrer markedet i Norge, det blir høy pris da. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Overskuddet blir sånn når familiene bare blir rikere og rikere. Hvordan kan du forsvare at det er to som styrer markedet i Norge, det blir høy pris da. 

Eieren til norgesgruppen hadde over 5 milliarder i formue i 2023. Så det går nok helt greit dette.. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Eieren til norgesgruppen hadde over 5 milliarder i formue i 2023. Så det går nok helt greit dette.. 

I fjor gikk Norgesgruppen med overskudd på 4,88 milliarder. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Du nevner jo unødvendige produkter.

Dropp brød, lag god mat fra bunnen. Her er ukas frokost fritatta med poteter og purreløk.

Drikk vann - gratis.

Anonymkode: e8ee2...a65

• Liker 1
Skrevet
Million skrev (1 time siden):

Men har de ikke alltid vært billigere på mat enn Norge? Synes å huske fra mange år tilbake, da jeg var barn, at folk reiste til Sverige for å handle allerede da. Ser at Sverige ble med i EU i 1995, men da var jeg voksen.

Lønnsnivået i Sverige er også betydelig lavere. Bare å sjekke opp hva en butikkmedarbeider tjener der kontra her

Anonymkode: b7636...e4f

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Kanskje vi må ta tilbake vaner fra "gamle dager"? Dette med matauk 🙂

Jeg vokste opp på 70-tallet, to foreldre i full jobb, og god råd. Men de brukte mye tid på å skaffe mat. To store frysere ble fylt opp på høsten.

Bærplukking i store mengder

Dyrket potet, kål, gulrøtter, div bær osv selv, og hadde matkjeller som ble fylt opp

Hver høst fisket de mengder med fisk. Den ble f.eks filetert og frosset, det ble lagd mengder med fiskekaker, fiskegrateng osv.

De kjøpte hele/halve slakt billig, skar opp, kvernet kjøttdeig.... Gjerne okse, gris og lam

Det var aldri kjøpte brød, rundstykker, kaker.

De spiste kanskje ute fire ganger i året. Kunne selvfølgelig ikke bestille ferdig mat på døra. Brukte lite penger på kafeer.

Ser også at vi bruker mye penger nå på diverse unødvendig drikke. Før var det vann, saft, melk, kaffe og te. En juicepakke til helga kanskje, og brus bare til jul og bursdag. Nå bruker noen folk mye penger på diverse drikker.

Kanskje vi rett og slett har blitt litt for godt vant, og vil ha alt for enkelt 🙂?

Jeg er selvfølgelig enig i at mat er for dyrt nå. Det er bare å se hvilket overskudd matbutikkene har. Norgesgruppen, Reitan osv går med enorme overskudd.

Anonymkode: b92f7...8fb

Akkurat slik vokste jeg og mannen opp også. Og det har vi videreført. Selv om det nå handler mer om helse enn om pris.

Matauk i sesong - alt av frukt og bær, ramsløk, sopp, einebær…

Mat i egen hage - urter, sukkererter, rabarbra, rips, epler..med været vi har hatt i år har vi nærmest levd på grønt som vokser raskere enn vi klarer å spise. 

Handler bulk i sesong. Vi har uvaskede poteter og rotgrønnsaker ut ca februar. 

Kjøper fra jaktlag og gardsslakteri. Hjort, gris, kalv  og lam. De parterer og pakker for oss. 

Anonymkode: e8ee2...a65

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man må tørre å legge politiske føringer på matvaregigantene. Det er ikke bonden som sitter igjen med fortjebesten på de økte prisene, ei heller lokale kjøpmenn eller ansatte på gulvene. Det er konsernene som får drive rovdrift på forbrukerne.

Anonymkode: ca135...745

Hvilke "føringer" - de tre store matvarekjedene har et samlet overskudd på 10 milliarder kroner, det er veldig lite i forhold til omsetningen. Til sammenligning har 1 - en - av våre banker et overskudd på 13 milliarder kroner. 

Overskuddet i de norske kjedene er på nivå med det de er i andre land. Forholdsivs lave marginer. 

Bonden har veldig mye av sine inntetekter fra overføringer - innttekstveksten der har vært formidabel. 

Jeg debatterer dette gansk ofte med folk, og jeg blir veldig frustrert over at det har fått satt seg en forestilling om at det er tre kjeder og dere eiere som tjener seg rike - og at det er begrunnelen for nøye priser. Det er bare tøv - rett og seltt. Desusten: En av kjedene, Coop, er jo eid av oss medlemmene, og vi tjener oss ikke søkkrike. Så om man tror på teorien om kjedenes forferdelighet, så velg Coop da.. 

Men så er premisset for debatten også ganske feil. Riktignok har matvareprisene steget ganske mye, og mer enn andre varer. Men slik er det i alle land i Europa. Det finnes ulike statistikker, men ingenting tyder på at matvareprisene i Norge har steget mer enn andre steder.

En ting politikerne kunne gjort var å lempe på importvernet. Men dette tør de ikke, av hensyn til norske bønder og de som lager norsk mat (industrien). Det er nettopp importvernet utenlandske aktører bruker som en begrunnelse for å ikke etablere seg i Norge. Hadde vi fått inn Lidl eller lignende, med en del av deres produkter, kunne vi fått en kjede til og noe skarpere konkurranse og billigere varer. 

Anonymkode: 66b0a...93a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...