AnonymBruker Skrevet i går, 05:19 #1 Skrevet i går, 05:19 Hver søndag sitter jeg med tilbudene rundt om i butikkene. Men jeg blir like skuffa og nokså stressa hver søndag også. Det som er på tilbud føler jeg er dyrt og for dyrt. Syns prisene øker hver gang jeg er i butikken. Det er mer og mer av lønna som blir borte på mat. Vi er ganske gjennomsnittlig, på både økonomien og med at vi er to voksne og to barn. Men det er jo ikke alle, skjønner godt folk sliter! Så et luksusproblem sånn sett at jeg bare syns det er kjedelig at så mye penger skal bli borte i mat. Det er virkelig ikke mange år siden jeg klarte å bruke 1000 kr i uka på mat til alle oss. Ikke lenger... Nå har vi også cøliaki i familien som er igjen et helt annet prisnivå. Ett bittelite brød til 80 kroner, helt helt sinnsykt! Vet ikke hva jeg vil med innlegget, men hva er løsningen på dette? Hvor lenge er det til en melkekartong koster 100 kroner liksom?! Det bare skrus oppover uten at vi får gjort noe med det?! Anonymkode: 24f94...d80 16 4
AnonymBruker Skrevet i går, 05:26 #2 Skrevet i går, 05:26 Det er både skremmende og frustrerende. Jeg føler vi blir holdt som gisler av matbransjen. Ja, selvsagt trenger vi alle mat. Men den heftige økningen. Disse konstante tilbudene, med endringer i pris - jeg føler målet deres er å gjøre oss så forvirret at vi ikke vet hva en ‘normalpris’ er. Bor heldigvis nært grensa. Storhandler i Sverige og har ikke dårlig samvittighet for det. Anonymkode: 8be1d...f23 7 2
Million Skrevet i går, 05:31 #3 Skrevet i går, 05:31 Hvorfor klarer Sverige å holde matvareprisene på det nivået de gjør, men ikke vi? Hva gjør Sverige som ikke Norge også kan gjøre? Styrer staten noe der? Eller er bare matvarekjedene i Sverige mindre grådige enn de norske? Jeg synes f.eks kyllinglårfilet har blitt sinnsykt dyrt. Vi liker å spise det fremfor rødt kjøtt, men det er sinnsyke priser. 9 3
AnonymBruker Skrevet i går, 05:33 #4 Skrevet i går, 05:33 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hver søndag sitter jeg med tilbudene rundt om i butikkene. Men jeg blir like skuffa og nokså stressa hver søndag også. Det som er på tilbud føler jeg er dyrt og for dyrt. Syns prisene øker hver gang jeg er i butikken. Det er mer og mer av lønna som blir borte på mat. Vi er ganske gjennomsnittlig, på både økonomien og med at vi er to voksne og to barn. Men det er jo ikke alle, skjønner godt folk sliter! Så et luksusproblem sånn sett at jeg bare syns det er kjedelig at så mye penger skal bli borte i mat. Det er virkelig ikke mange år siden jeg klarte å bruke 1000 kr i uka på mat til alle oss. Ikke lenger... Nå har vi også cøliaki i familien som er igjen et helt annet prisnivå. Ett bittelite brød til 80 kroner, helt helt sinnsykt! Vet ikke hva jeg vil med innlegget, men hva er løsningen på dette? Hvor lenge er det til en melkekartong koster 100 kroner liksom?! Det bare skrus oppover uten at vi får gjort noe med det?! Anonymkode: 24f94...d80 Enig, har sett en sinnsyk økning i prisene bare de siste årene og det slutter ikke heller. Tilbudene som før var feks 2 for 50 er nå 2 for 75 eller lignende. Coop sine merker har økt enormt i pris, noen varer er billigere originalt faktisk, coop xtra pizzasaus er dyrere enn peppes pizzasaus for eksempel. Når 18 egg fra coop koster rundt 70 kroner så har jeg ikke råd. Anonymkode: b9337...442 2 1 3
AnonymBruker Skrevet i går, 05:34 #5 Skrevet i går, 05:34 Million skrev (2 minutter siden): Hvorfor klarer Sverige å holde matvareprisene på det nivået de gjør, men ikke vi? Hva gjør Sverige som ikke Norge også kan gjøre? Styrer staten noe der? Eller er bare matvarekjedene i Sverige mindre grådige enn de norske? Jeg synes f.eks kyllinglårfilet har blitt sinnsykt dyrt. Vi liker å spise det fremfor rødt kjøtt, men det er sinnsyke priser. Ikke sant, og ikke minst allergi og intoleranseprodukter, glutenfritt og melkefritt er enormt mye billigere i Sverige enn her. Anonymkode: b9337...442 3
AnonymBruker Skrevet i går, 07:01 #6 Skrevet i går, 07:01 Million skrev (1 time siden): Hvorfor klarer Sverige å holde matvareprisene på det nivået de gjør, men ikke vi? Hva gjør Sverige som ikke Norge også kan gjøre? Styrer staten noe der? Eller er bare matvarekjedene i Sverige mindre grådige enn de norske? Sverige er jo med i EU? Man kan ikke sammenligne Sverige med Norge, vi har tollmurer på import av mat. Det er ikke mer komplisert enn det Anonymkode: fab19...5c6 2
Million Skrevet i går, 07:10 #7 Skrevet i går, 07:10 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Sverige er jo med i EU? Man kan ikke sammenligne Sverige med Norge, vi har tollmurer på import av mat. Det er ikke mer komplisert enn det Anonymkode: fab19...5c6 Men har de ikke alltid vært billigere på mat enn Norge? Synes å huske fra mange år tilbake, da jeg var barn, at folk reiste til Sverige for å handle allerede da. Ser at Sverige ble med i EU i 1995, men da var jeg voksen. 5 5
Tumelodijo Skrevet i går, 07:15 #8 Skrevet i går, 07:15 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er både skremmende og frustrerende. Jeg føler vi blir holdt som gisler av matbransjen. Ja, selvsagt trenger vi alle mat. Men den heftige økningen. Disse konstante tilbudene, med endringer i pris - jeg føler målet deres er å gjøre oss så forvirret at vi ikke vet hva en ‘normalpris’ er. Bor heldigvis nært grensa. Storhandler i Sverige og har ikke dårlig samvittighet for det. Anonymkode: 8be1d...f23 Jeg lurer på om du har rett - at vi og de som styrer landet faktisk blir holdt som gisler og at det er derfor man ikke klarer adressere problemet politisk. Leste med interesse saken om konkurs og nær kollaps av godstrafikken på jernbanen. Den er så vanskjøttet, særlig nordover, at hverken passasjerer eller varetransport kommer frem. Lurer på om det faktum at dagligvarekjeden også styrer varetransporten gjør at de kan rute frem som de vil. Vi subsidierer bøndene, men har vel ikke forsyningssikkerhet i praksis, og dårlige kort når man skal forhandle med dagligvarehandelens næringsforeningen. Helt krise og ikke tema i valget! 4 1
AnonymBruker Skrevet i går, 07:24 #9 Skrevet i går, 07:24 Einig i at maten her til lands er for dyr. Men meinar óg det blir feil å samanlikne så mykje med Sverige. Må hugse at vi har i snitt 35% høgare lønn i Noreg enn dei har i Sverige, så prosent av lønna vi brukar på mat er ganske lik. Har mange venner og bekjente frå Sverige som bur i Noreg, og dei seier alle det same. Maten her er dyr, men lønna er såpass mykje betre at det lønner seg likevel. Eg jobbar sjølv i butikk. Gått frå å jobbe på golvet til no å vere kjøpmann. Og det er i alle fall ikkje den einskilde butikken som set igjen med pengane. Hugsar for 5-6 år sidan når kjøttdeigen kosta mellom 30 og 40 kr for ein pakke. No er den over 80 kr. Faktisk ganske horribelt kor mykje maten har steget. Men hugs i det minste at det ikkje er vi som arbeider i butikken som har skylda, for det er det imponerande mange som trur. Anonymkode: bb92b...9c1 2 6
AnonymBruker Skrevet i går, 07:29 #10 Skrevet i går, 07:29 Jeg husker en tid da mat var mye dyrere, og vi brukte nesten ca 50% av lønna på det. Men utvalget var ikke like stort, og vi kjøpte råvarer som krevde at man lagde mat fra bunnen av hjemme. En sydenreise kostet flere månedslønner, det var for de velstående. Anonymkode: b22ed...a80 2 3
AnonymBruker Skrevet i går, 07:31 #11 Skrevet i går, 07:31 AnonymBruker skrev (1 time siden): Enig, har sett en sinnsyk økning i prisene bare de siste årene og det slutter ikke heller. Tilbudene som før var feks 2 for 50 er nå 2 for 75 eller lignende. Coop sine merker har økt enormt i pris, noen varer er billigere originalt faktisk, coop xtra pizzasaus er dyrere enn peppes pizzasaus for eksempel. Når 18 egg fra coop koster rundt 70 kroner så har jeg ikke råd. Anonymkode: b9337...442 Naboen har anskaffet seg 7 høner. Nok egg til at vi får noen innimellom også! Hønene klarer seg stort sett på matrester og gress/insekter i hagen om sommeren. Anonymkode: 714de...3c4 4
Schmuhu Skrevet i går, 07:37 #12 Skrevet i går, 07:37 Hvor mange prosent av din lønn brukes på mat? Om vi ser på forholdet mellom inntekt og pengene brukt på mat, så vil du få deg en overraskelse i historisk sammenheng. SSB viser at andelen av budsjettet som går til mat har falt kraftig over tid – fra nær 40% i 1958 til litt over 11% i 2006. I 2024 brukes det rundt 10% på mat. Maten ble dyrere pga. inflasjon. Men din arbeidskraft ble også dyrere pga. inflasjon. Om vi betrakter dette historisk, så har lønnsutviklingen vært kraftigere enn utvikling av matprisene. Hvor mange prosent av din lønn brukes på mat? Mat er ikke lenger den største utgiften i budsjettet ditt. Det er andre faktorer slik som bolig, mobilitet og teknologi som har begynt å spise kraftig fra pengene våre. Tenk at på 60-tallet så brukte vi rundt 20% på bolig. I dag er det rundt 60%. Det er dette som gjør at du ikke har råd. Schmuhi 5 2
AnonymBruker Skrevet i går, 07:39 #13 Skrevet i går, 07:39 Man må tørre å legge politiske føringer på matvaregigantene. Det er ikke bonden som sitter igjen med fortjebesten på de økte prisene, ei heller lokale kjøpmenn eller ansatte på gulvene. Det er konsernene som får drive rovdrift på forbrukerne. Anonymkode: ca135...745 1 3
thomH Skrevet i går, 07:42 #14 Skrevet i går, 07:42 (endret) Det er tre forklaringer på det høye prisnivået på mat i norge: 1) Høye lønninger. Norge har generelt et høyt lønnsnivå. Selv butikkmedarbeidere tjener relativt godt - mye mer enn i andre land. Det presser prisene opp for matvarekjedene. 2) Mat-toll. Det er dyrt å produsere mat i Norge. Forholdene er langt mindre gunstig her enn i f.eks. Danmark, Nederland, Polen osv. Ved å legge toll på importert mat kan bøndene ta langt høyere priser for mat enn ellers. 3) Høye skatter og avgifter. Vi har 15% moms og 14% arbeidsgiveravgift, i tillegg til formueskatt, selskapsskatt osv. Andre land har også dette, men med et stort oljefond ville det vært mulig å redusere skatter og avgifter sammenlignet med andre land. Hva det ikke skyldes: Matvarekjedene har ca. 3% profitt. Det betyr at om alt overskuddet til matvarekjedene gikk til å redusere prisene, så ville prisene ha gått ned med 3-4%. Ikke mer. Endret i går, 07:42 av thomH 2 1
AnonymBruker Skrevet i går, 07:49 #15 Skrevet i går, 07:49 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Jeg husker en tid da mat var mye dyrere, og vi brukte nesten ca 50% av lønna på det. Men utvalget var ikke like stort, og vi kjøpte råvarer som krevde at man lagde mat fra bunnen av hjemme. En sydenreise kostet flere månedslønner, det var for de velstående. Anonymkode: b22ed...a80 Men strøm, bensin og boligpriser var ikke like ille. Nå er det alt samtidig: Strøm, bolig, bensin, mat, kollektivtransport - alt har økt ekstremt i pris. Anonymkode: 916af...be4 8 1
Flintis Skrevet i går, 07:50 #16 Skrevet i går, 07:50 Schmuhu skrev (9 minutter siden): Hvor mange prosent av din lønn brukes på mat? Om vi ser på forholdet mellom inntekt og pengene brukt på mat, så vil du få deg en overraskelse i historisk sammenheng. SSB viser at andelen av budsjettet som går til mat har falt kraftig over tid – fra nær 40% i 1958 til litt over 11% i 2006. I 2024 brukes det rundt 10% på mat. Maten ble dyrere pga. inflasjon. Men din arbeidskraft ble også dyrere pga. inflasjon. Om vi betrakter dette historisk, så har lønnsutviklingen vært kraftigere enn utvikling av matprisene. Hvor mange prosent av din lønn brukes på mat? Mat er ikke lenger den største utgiften i budsjettet ditt. Det er andre faktorer slik som bolig, mobilitet og teknologi som har begynt å spise kraftig fra pengene våre. Tenk at på 60-tallet så brukte vi rundt 20% på bolig. I dag er det rundt 60%. Det er dette som gjør at du ikke har råd. Schmuhi Hva gjør boligene dyrere i dag om en bygger dem i dag. Er det lønn, materialvalg, tekniske krav? Om en bygde en bolig med tilsvarende løsninger i dag, hva ville den kostet?
Flintis Skrevet i går, 07:52 #17 Skrevet i går, 07:52 thomH skrev (8 minutter siden): Det er tre forklaringer på det høye prisnivået på mat i norge: 1) Høye lønninger. Norge har generelt et høyt lønnsnivå. Selv butikkmedarbeidere tjener relativt godt - mye mer enn i andre land. Det presser prisene opp for matvarekjedene. 2) Mat-toll. Det er dyrt å produsere mat i Norge. Forholdene er langt mindre gunstig her enn i f.eks. Danmark, Nederland, Polen osv. Ved å legge toll på importert mat kan bøndene ta langt høyere priser for mat enn ellers. 3) Høye skatter og avgifter. Vi har 15% moms og 14% arbeidsgiveravgift, i tillegg til formueskatt, selskapsskatt osv. Andre land har også dette, men med et stort oljefond ville det vært mulig å redusere skatter og avgifter sammenlignet med andre land. Hva det ikke skyldes: Matvarekjedene har ca. 3% profitt. Det betyr at om alt overskuddet til matvarekjedene gikk til å redusere prisene, så ville prisene ha gått ned med 3-4%. Ikke mer. Fortjenestemargin, da kjøper de vel inn en vare, selger den med avanse, trekker fra utgiftene og tjener 3%?
AnonymBruker Skrevet i går, 07:52 #18 Skrevet i går, 07:52 Schmuhu skrev (12 minutter siden): Hvor mange prosent av din lønn brukes på mat? Om vi ser på forholdet mellom inntekt og pengene brukt på mat, så vil du få deg en overraskelse i historisk sammenheng. SSB viser at andelen av budsjettet som går til mat har falt kraftig over tid – fra nær 40% i 1958 til litt over 11% i 2006. I 2024 brukes det rundt 10% på mat. Maten ble dyrere pga. inflasjon. Men din arbeidskraft ble også dyrere pga. inflasjon. Om vi betrakter dette historisk, så har lønnsutviklingen vært kraftigere enn utvikling av matprisene. Hvor mange prosent av din lønn brukes på mat? Mat er ikke lenger den største utgiften i budsjettet ditt. Det er andre faktorer slik som bolig, mobilitet og teknologi som har begynt å spise kraftig fra pengene våre. Tenk at på 60-tallet så brukte vi rundt 20% på bolig. I dag er det rundt 60%. Det er dette som gjør at du ikke har råd. Schmuhi Hvis det var normale priser på alt annet- så kunne man kanskje tålt og betale like mye for mat som man gjør nå. Men bolig må man ha, strøm - da kutter folk på det de kan som feks.mat. Men risikerer å ikke få næringsrik nok mat pga. de ikke kan kjøpe ofte nok kjøtt, frukt, grønnsaker. Anonymkode: 916af...be4 4
AnonymBruker Skrevet i går, 07:55 #19 Skrevet i går, 07:55 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvis det var normale priser på alt annet- så kunne man kanskje tålt og betale like mye for mat som man gjør nå. Men bolig må man ha, strøm - da kutter folk på det de kan som feks.mat. Men risikerer å ikke få næringsrik nok mat pga. de ikke kan kjøpe ofte nok kjøtt, frukt, grønnsaker. Anonymkode: 916af...be4 Hører ingen klager på at en halvliter koster 100kr? Mat er jo en livsnødvendighet da. Anonymkode: 714de...3c4
AnonymBruker Skrevet i går, 07:59 #20 Skrevet i går, 07:59 Flintis skrev (5 minutter siden): Hva gjør boligene dyrere i dag om en bygger dem i dag. Er det lønn, materialvalg, tekniske krav? Om en bygde en bolig med tilsvarende løsninger i dag, hva ville den kostet? Har ikke noen konkrete tall å komme med her, men de tekniske kravene er helt klart en stor prisdrivende faktor i dag. I tillegg stilles det krav til fagkompetanse for mye mer av arbeidet som utføres enn det det gjorde tidligere. Standard og størrelse er også en del av dette. Anonymkode: 19a2a...96b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå