Gå til innhold

Hvordan stemme diskré uten å bli observert?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ønsker å stemme. Men tilhører et samfunn som ikke tillater politisk deltagelse. Verken i Norge eller noe annet land i verden.

Hvis noen av mine kjente ser meg, vil de ikke snakke med meg igjen. Jeg har aldri stemt før. De lange køene der jeg bor er for risikabelt.

Anonymkode: e5999...b08

• Hjerte 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Burka. Finlandshette. 

• Liker 2
Skrevet

Hvilke samfunn er det? Om jeg kan være litt frekk da :P 

Bruk munnbind, sett flere som gjør det i store folkemengder nå 😊

Anonymkode: ad61e...512

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Har du mulighet til å reise til et valglokale som ligger langt unna, slik at du ikke risikerer å møte på noen bekjente?

Anonymkode: 49053...39d

• Liker 4
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvilke samfunn er det? Om jeg kan være litt frekk da :P 

Bruk munnbind, sett flere som gjør det i store folkemengder nå 😊

Anonymkode: ad61e...512

De som vet. Vet.🙈

• Liker 7
Skrevet

Briller med nese og bart?

image.png.748f6278ad6bf3d6a572ee47fec5156a.png

Anonymkode: 73a68...11b

• Liker 7
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De som vet. Vet.🙈

JV?

Anonymkode: 73a68...11b

• Liker 5
Skrevet

Typ Jehovas Vitner eller Pinsevenner?

Anonymkode: 6e481...fd9

• Liker 4
Skrevet

Da skulle du dratt til en annen kommune og forhåndsstemt mens det fortsatt var mulig 👍

De fleste kommuner har også tidligstemming som starter i begynnelsen av juli, så neste gang kan du stikke innom råshuset en plass du er på ferie og stemme i vei 😊

Du kan stemme hvor som helst innenfor din kommune på selve valgdagen, så sjekk valg.no for å finne et som er lenger unna der du bor. Enkelte kommuner har også stemming i morgen så du kan sjekke om du kanskje får til å være litt mer diskret da 👍

Lykke til og godt valg! 🤞

• Liker 10
  • Hjerte 4
  • Nyttig 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ønsker å stemme. Men tilhører et samfunn som ikke tillater politisk deltagelse. Verken i Norge eller noe annet land i verden.

Hvis noen av mine kjente ser meg, vil de ikke snakke med meg igjen. Jeg har aldri stemt før. De lange køene der jeg bor er for risikabelt.

Reis til et valglokale langt unna

kle deg ut. Ja, jeg er seriøs. Parykk (bare en annen hårfarge), litt andre klær enn du vanligvis går med og munnbind. Du må fortsatt være gjenkjennelig for de som skal se legitimasjon, så du må sikkert dra ned maska de 2 sekundene. 

Du burde jo i utgangspunktet ha forhåndsstemt, for å minimere risikoen for at noen ser deg, men det er litt seint nå.. 

Anonymkode: cdc7e...734

• Liker 8
Skrevet

Du er nok for sen nå, men hjemmestemming er et alternativ neste gang du vil stemme. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Nok en god grunn til at jeg aldri kommer til å bli Jehovas vitne. 

Litt sent nå, men til neste gang hadde jeg forhåndsstemt i en helt annen by eller kommune enn jeg selv bor. Så langt unna som mulig. Selv om det er trist at du må gjemme deg på den måten 

• Liker 1
Skrevet

Oi, jeg visste ikke at man i JV ikke kan stemme. Hjelp 🙈 Håper du får stemt, ts. Nydelig at du ikke lar deg stoppe!

Anonymkode: e50ef...9e4

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Det beste rådet er å forlate denne sekten.

Men ellers er det å dra til et valglokale lengst mulig fra det du hører til.

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Ville jo vært uendelig mye lurere å forhåndsstemme, noe du har kunnet gjøre hvor som helst i Norge i en måned, fremfor å velge akkurat valgdagen(e) der du må stemme i hjemkommunen. 

Anonymkode: 851d7...44c

• Liker 7
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Typ Jehovas Vitner eller Pinsevenner?

Anonymkode: 6e481...fd9

Pinsevenner? Jeg er det ikke selv, men kjenner mange. De stemmer, ser på det som en samfunnsplikt og noen er partipolitisk aktive. 

Anonymkode: 0c33d...1b0

• Liker 12
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er mulig med hjemmestemme - men du er for sent ute nå. Til neste gang, kan du ringe kommunen og be om å få stemme hjemme. De gir deg tillatelse over telefon, så det er ingen søknad som må godkjennes osv.

Ellers er det mulig å benytte et hvilke som helst valglokale i kommunen din på valgdagen - fra tidlig morgen. Jeg ser for meg at det er mindre sannsynlig å treffe kjente tidlig om morgenen i en annen del av kommunen..og dine venner/familie skal jo uansett ikke stemme..så sannsynligheten for å treffe dem i et valglokale er vel liten?

• Liker 6
Skrevet

Medlemmer av Samfundet blir fortalt de ikke skal stemme ved valg. Nå er jo de i mot barnetog på 17.mai også så det er en rimelig spesiell sekt. 
Det positive her er at sekten, hvem de nå enn er, ikke har klart å hjernevaske ts totalt. Vi gleder oss over at ts fremdeles har litt fri vilje igjen. Ts skulle selvsagt forhåndsstemt i et lokale der trosfeller ikke ferdes, men jeg støtter munnbind og caps i tillegg. Siden de ikke stemmer er det vel liten sannsynlighet for at ts blir observert av sektmedlemmer i et valglokale uansett?

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Høres ut som fokuset ditt bør være på å redde deg selv fra dette "samfunnet".

Anonymkode: b70a3...276

• Liker 9
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Håper det går greit, og neste gang (om det fortsatt er et problem), kan du forhåndsstemme. I vår kommune foregår det på biblioteket og der er det lett å finne en grunn til å stikke innom. Ingen kø og det tar bare noen minutter. 

Anonymkode: 85f07...820

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...