AnonymBruker Skrevet lørdag kl 21:56 #1 Skrevet lørdag kl 21:56 Jeg føler meg ikke så gravid egentlig. Føler ikke at han sparker så mye, jeg er ikke så stor enda (har bakovervendt livmor og plasenta mot ryggen) Han sparker på morgenen og når jeg spiser men ellers så føler jeg meg bare skikkelig mett og trøtt, litt tjukk men det er alt. Trodde det skulle være anerledes. Plutselig er jeg mamma men det føles som om det går for fort. Er det rart? Anonymkode: d9df4...604
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 21:58 #2 Skrevet lørdag kl 21:58 Jeg ha fått komentarer på at jeg er for liten. Men jeg er 175 cm høy og har lang overkropp da 😄 Så jeg har mye plass. ts Anonymkode: d9df4...604
AnonymBruker Skrevet søndag kl 10:45 #3 Skrevet søndag kl 10:45 Nei det er vel ikke rart 🤷🏽♀️ Jeg er også høy som deg og bærer "bakover" som de sier, så jeg kunne skjult magen min frem til fødsel om jeg hadde villet begge svangerskapene. Fikk sååå mange kommentarer på at jeg var aalt for liten, spiser du ikke, bla bla bla. Men SF-målene mine var normale hele veien, og jeg hadde flere ultralyder i svangerskapene (ikke pga vekst) hvor babyene lå i øvre normal hele veien - begge to hadde også normal fødselsvekt 🙄 Jeg er også en som ikke har særlig symptomer og har følt meg i fremifra form begge gangene, så det var liksom litt spark nå og da som minnet meg om at jeg var gravid 😄😄 Jeg anser meg bare som heldig som slapp unna plager og enorm vektoppgang, og prøvde å overse alle teite kommentarer! Jeg har heller ikke vært særlig knyttet til/kjent noe særlig morsfølelse ovenfor ungene i magen, har liksom ikke helt klart å forholdt meg til dem skikkelig. Men dette har endret seg begge ganger med en gang de har komt ut 🥰 Anonymkode: 9ed9a...755 2
AnonymBruker Skrevet søndag kl 10:53 #4 Skrevet søndag kl 10:53 Følte meg egentlig bare feit og trøtt, og slet med halsbrann. Men var i relativt fin form i alle mine 3 svangerskap. Nå har tidene åpenbart endret seg, jeg jobber i en kvinnedominert bedrift og nær alle som blir gravide sykemeldes kjapt og kommer tilbake 1,5 år senere når ungen skal starte i bhg. Svangerskap blir i 2025 sett på som en langtidssykdom. Virker som om alle sliter massivt med bekkenet f eks. Muligens fordi kvinner er langt mer overvektige nå enn før. Anonymkode: 4817c...a9c 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl 20:47 #5 Skrevet søndag kl 20:47 Jeg er i uke 32 nå. 4.svangerskap, og er i elendig form. Har egentlig hatt fine svangerskap, men blir tyngre for hver gang. Nå har jeg null energi, sover dårlig, kynnere, halsbrann, restless legs, ligamentsmerter, tungpust osv osv 😅 Så gleder meg veldig til jeg er ferdig! Anonymkode: ad405...dbe 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl 20:51 #6 Skrevet søndag kl 20:51 Første svangerskap var jeg omtrent sengeliggende i uke 32 med invalidiserende bekkenløsning. Uke 32 i mitt siste svangerskap var jeg i knallform, var i Hellas, og jeg lå og duppet i vannkanten. Spiste på restauranter og nøt deilig sommer. Anonymkode: c549a...069 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl 21:21 #7 Skrevet søndag kl 21:21 I uke 32 begynte jeg å kjenne at energien fra 2. trimester gradvis forsvant, og jeg ble ganske trøtt og sliten. I tillegg begynte jeg å plages med halsbrann i denne perioden. Jeg var sykemeldt nesten hele 1. trimester, jobbet ca. 50% 2. trimester og hatt ferie/permisjon 3. trimester (kunne nok ikke jobbet da heller). Så svangerskapet har vært tungt, mest på grunn av null energi og utmattelse. Babyen har vært VELDIG aktiv til alle døgnets tider ganske lenge, så det virker som om hun har det bra - i det minste 😅 Nå kommer hun hvert øyeblikk! Anonymkode: 08985...1fb 1
katties Skrevet søndag kl 21:29 #8 Skrevet søndag kl 21:29 Har bakovervendt livmor også, men følte meg som en jævla svær ball, at jeg allerede begynte å bli lei, sove funket dårlig, bære ting funket dårlig, bekymret meg når jeg kjørte bil, MÅTTE ha gravidklær, det var i tillegg alltid på vinteren. Første gangen jeg var gravid så lurte folk på det allerede fra uke 16 🙄 Var stor alle gangene, men klarte å skjule det for noen frem til uke 36 siste gangen 😆 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl 13:41 #9 Skrevet mandag kl 13:41 AnonymBruker skrev (På 7.9.2025 den 12.53): Følte meg egentlig bare feit og trøtt, og slet med halsbrann. Men var i relativt fin form i alle mine 3 svangerskap. Nå har tidene åpenbart endret seg, jeg jobber i en kvinnedominert bedrift og nær alle som blir gravide sykemeldes kjapt og kommer tilbake 1,5 år senere når ungen skal starte i bhg. Svangerskap blir i 2025 sett på som en langtidssykdom. Virker som om alle sliter massivt med bekkenet f eks. Muligens fordi kvinner er langt mer overvektige nå enn før. Anonymkode: 4817c...a9c Før måtte man stå i det, bekkenløsning, oppkast, dårlig form, spillte ingen rolle. Da min mor gikk gravid med meg på 90-tallet jobbet hun nesten hele svangerskapet selv med bekkenløsning. Da hun fikk mine søsken i 2006 og 2008 fikk hun sykmelding umiddelbart av nøyaktig samme grunn. Så ja, tidene har forandret seg. HELDIGVIS 💖♥️ Anonymkode: fbdcd...fc0 1 1 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl 14:14 #10 Skrevet mandag kl 14:14 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Før måtte man stå i det, bekkenløsning, oppkast, dårlig form, spillte ingen rolle. Da min mor gikk gravid med meg på 90-tallet jobbet hun nesten hele svangerskapet selv med bekkenløsning. Da hun fikk mine søsken i 2006 og 2008 fikk hun sykmelding umiddelbart av nøyaktig samme grunn. Så ja, tidene har forandret seg. HELDIGVIS 💖♥️ Anonymkode: fbdcd...fc0 Ja, heldigvis! Moren min har samme erfaring fra graviditeter på 80- og 90-tallet. Hun fikk først sykemelding da hun begynte å besvime jevnlig på jobb.. Jeg er takknemlig for at det er lett å få sykemelding. Hadde aldri fungert på jobb store deler av svangerskapet mitt. Selv om man ikke har en sykdom, føles det minst like ille for mange. Det hadde vært lettere å gå på jobb med litt feber og forkjølelse enn mange av svangerskapssymptomene. Anonymkode: 08985...1fb 1 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl 15:06 #11 Skrevet mandag kl 15:06 AnonymBruker skrev (På 7.9.2025 den 12.53): Følte meg egentlig bare feit og trøtt, og slet med halsbrann. Men var i relativt fin form i alle mine 3 svangerskap. Nå har tidene åpenbart endret seg, jeg jobber i en kvinnedominert bedrift og nær alle som blir gravide sykemeldes kjapt og kommer tilbake 1,5 år senere når ungen skal starte i bhg. Svangerskap blir i 2025 sett på som en langtidssykdom. Virker som om alle sliter massivt med bekkenet f eks. Muligens fordi kvinner er langt mer overvektige nå enn før. Anonymkode: 4817c...a9c Når du kaster opp flere ganger daglig, ikke får sove om natten og har kraftig bekkenløsning så vil jeg betegne det som sykdom jo. Å stå i jobb da er klin umulig. Anonymkode: c2665...6e4 2 1
boblevann Skrevet tirsdag kl 07:53 #12 Skrevet tirsdag kl 07:53 (endret) AnonymBruker skrev (På 7.9.2025 den 12.53): Følte meg egentlig bare feit og trøtt, og slet med halsbrann. Men var i relativt fin form i alle mine 3 svangerskap. Nå har tidene åpenbart endret seg, jeg jobber i en kvinnedominert bedrift og nær alle som blir gravide sykemeldes kjapt og kommer tilbake 1,5 år senere når ungen skal starte i bhg. Svangerskap blir i 2025 sett på som en langtidssykdom. Virker som om alle sliter massivt med bekkenet f eks. Muligens fordi kvinner er langt mer overvektige nå enn før. Anonymkode: 4817c...a9c Det spiller jo også en rolle at mange kvinnedominerte yrker - feks helsevesenet hvor jeg jobber - er travlere enn aldri før da. Å løpe galmann fra det ene tunge stellet til det andre og ikke ha tid til å gå på do er jo noe annet enn å sitte i dagligstuen med de eldre og strikke å drikke kaffe slik de hadde mye bedre tid til før. Mange steder er også så presset på ressurser at tilrettelegging er klin umulig. Jeg hadde veldige bekkenplager nå i siste svangerskap, men er heldig som jobber på en godt bemannet avdeling med utrolig gode kollegaer og en romslig leder som viste forståelse for plagene mine - og jeg slapp derav unna sykmelding. Det vil si, jeg fikk en fleksisykmelding 20% siste tre ukene så jeg kunne gå litt tidligere hjem fra kveldsvakt. Hadde jeg vært på en annen avdeling med knappere ressurser og mindre forståelse hadde jeg også blitt fullt sykmeldt lenge - så dette med miljø, ressurser og tilrettelegging spiller også en stor rolle i debatten. Det er slett ikke bare kvinnene som er blitt sykere, arbeidsplasser har endret seg og. Endret tirsdag kl 07:54 av boblevann 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå