Gå til innhold

hvordan stole på noen igjen?

Gjest Cristoph

Anbefalte innlegg

Gjest Cristoph

det ble slutt mellom meg og eksen for 5 måneder siden.

hun var utro med bestevennen min og i tillegg til det så ble hun gravid med han, men tok abort.

nå har jeg store problemer med å stole på damer igjen.

jeg har verken kontakt med eksen nå eller "vennen" min og er glad dem er ute av livet mitt.

jeg har møtt ett par jenter i ettertid men har hele tiden trukket meg tilbake før "løpet er kjørt".

jeg stoler med andre ord ikke på damer. jeg blir nesten litt redd.

er det sånn at man møter ei som bare gjør at man ikke får denne sølelsen av å ikke stole på?

eller må jeg bearbeide dette problemet selv? i såfall så lurer jeg på hvordan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Piper

Jeg vet ikke hvordan du kan jobbe med det, men dette er ditt problem. En ny dame er og blir en ny dame, og hun bør aldri bli straffet for noe en annen har gjort mot deg. Siden du ikke klarer å stole på en nye person, bør du kanskje gjøre deg helt ferdig med ex-en, før du innvolverer deg med en ny en.

Du bør kanskje tilgi ex-en for det hun gjorde, rett og slett for din egen del. Det er ikke dermed sagt at det var ok det hun gjorde, men at du velger å tilgi henne for din egen del.

Gi deg tid til å bearbeide dette, men jobb med det. Har du problemer med å komme ut av det selv, bør du kanskje oppsøke profesjonell hjelp. De kan nok hjelpe mer enn vi kan her inne, og spesielt siden det er såpass lenge siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cristoph
Jeg vet ikke hvordan du kan jobbe med det, men dette er ditt problem. En ny dame er og blir en ny dame, og hun bør aldri bli straffet for noe en annen har gjort mot deg. Siden du ikke klarer å stole på en nye person, bør du kanskje gjøre deg helt ferdig med ex-en, før du innvolverer deg med en ny en.

Du bør kanskje tilgi ex-en for det hun gjorde, rett og slett for din egen del. Det er ikke dermed sagt at det var ok det hun gjorde, men at du velger å tilgi henne for din egen del.

Gi deg tid til å bearbeide dette, men jobb med det. Har du problemer med å komme ut av det selv, bør du kanskje oppsøke profesjonell hjelp. De kan nok hjelpe mer enn vi kan her inne, og spesielt siden det er såpass lenge siden.

jeg har aldri påstått at dette er andres problem. selvfølgelig er dette mitt problem. hvem ellers problem skulle det være?

jeg straffer heller ingen dame, men følelsene mine kan jeg ikke styre.

jeg er også hundre prosent over eksen min, men jeg er "brent" etter hva eksen min har gjort.

og nei, jeg tilgir ikke sånt. for et svar. :overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet akkurat hvordan du har det :klem: jeg har selv opplevd at typen min var utro mot meg, og slet lenge med usikkerhet ovenfor mulige kjærester. Jeg ble jo sammen med en til slutt, men må nok innrømme at jeg ennå sliter litt med tilliten til menn. Nå går jeg i terapi av andre årsaker, men har allikevel muligheten til å ta opp dette temaet der, og det er helt klart et + i forhold til bearbeiding av problemet.

Jeg tror nok du blir nødt til å "hoppe" i det :) det er som å dette av hesten, du må opp på den igjen, ellers blir du nødt til å gå :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Hei!

Det er utrolig vanskelig å gi råd for denne situasjonen, det eneste er egentlig å la det få gå litt tid slik at sårene gror.

Tenk på at selv om en person har vist seg å ikke være til å stole på, så har ikke det betydelse for alle personer i samme gruppe (jenter). Det er på samme måte som at alle gutter ikke er svin, alle "utlenninger" ikke er kriminelle, alle svensker ikke er dumme osv ;)

Du forstår jo dette med hodet, så er det bare å forstå det med hjertet og følelsene også. Som du sier, det er ikke lett å styre de, men med litt aktiv tenkning så kan du hvertfall puffe dem i riktig retning.

Og det er helt ok å la det gå litt tid før du stoler på noen igjen, det er DU som skal føle det riktig.

Et tips er jo å prate sammen om grenser for utroskap og for forholdet ganske tidlig i en ny relasjon, slik at dere vet at dere er på samme bølgelengde.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Piper

Du er ikke 100% over ex-en din, for da ville du ikke slitt med dette nå.

Å tilgi er for din egen del, og har ikke noe med at du aksepterer at hun gjorde det.

Selvfølgelig går det ut over "de nye damene" dine, for de blir jo dømt før de får en sjangse. Eller som du så fint skriver, at du trekker deg tilbake før løpet er kjørt. Vel, kanskje en av de damene da allerede har fått følelser for deg, og da vil jo det selvfølgelig gå ut over de når du plutselig ikke vil mer.

Om du ikke klarer å stole på en annen dame igjen, bør du kanskje holde deg unna de til du finner ut at ikke alle er som din ex. Derfor kan det være lurt å få hjelp fra en profesjonell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Cristoph
Du er ikke 100% over ex-en din, for da ville du ikke slitt med dette nå.

ikke kom her og fortell hva jeg er/ikke er.

jeg vet da godt selv at jeg er over min eks. men etter et utroskap har man sår som må leges. og det handler da ikke om mitt savn til en eks, men at en person som man stolte på har brutt tillitten. hva er det du ikke forstår?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida

Det er ikke uvanlig å bli skeptisk til å åpne seg for andre og stole på andre etter å ha blitt sviktet på den måten.

Jeg har vært gjennom noe lignende, og for meg tok det flere år før jeg følte at jeg kunne stole på et annet menneske på den måten igjen. (Selv om jeg var fullstendig over vedkommende!)

Det å stole på noen som kommer en nær, og så bli sviktet, er en type 'feil' som jeg mener man ikke bør lære altfor godt av. Det man bør lære er kanskje å ikke stole på vedkommende igjen, men at andre mennesker ikke nødvendigvis er slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Piper
ikke kom her og fortell hva jeg er/ikke er.

jeg vet da godt selv at jeg er over min eks. men etter et utroskap har man sår som må leges. og det handler da ikke om mitt savn til en eks, men at en person som man stolte på har brutt tillitten. hva er det du ikke forstår?

Beklager så mye at jeg gadd ta meg tid å svare deg :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke uvanlig å bli skeptisk til å åpne seg for andre og stole på andre etter å ha blitt sviktet på den måten.

Jeg har vært gjennom noe lignende, og for meg tok det flere år før jeg følte at jeg kunne stole på et annet menneske på den måten igjen. (Selv om jeg var fullstendig over vedkommende!)

Det å stole på noen som kommer en nær, og så bli sviktet, er en type 'feil' som jeg mener man ikke bør lære altfor godt av. Det man bør lære er kanskje å ikke stole på vedkommende igjen, men at andre mennesker ikke nødvendigvis er slik.

Er stort sett enig. Jeg har nok også problemer med å stole på andre gutter etter at min ex var utro mot meg. Jeg lever likevel i det håpet at jeg kan stole på en annen likevel, men jeg vet at det ikke er like lett å "kaste" seg i det lenger. Jeg vet også at man aldri har noen garanti for at skjer igjen, så det er noe man bare må leve med desverre. Jeg velger derfor å ta med meg erfaringen videre. Jeg har ikke gitt opp i alle fall. Møter man en person man virkelig vil noe mer med og derfor selvfølgelig stole på igjen, og dette er gjengjeldt, så klarer man det. Lykke til! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cristoph
Beklager så mye at jeg gadd ta meg tid å svare deg  :roll:

Når du sitter og forteller en annen hvordan en er, da må du skjønne at man blir litt oppgitt. ellers kan du fritt vandre rundt å gi råd i en annan tråd. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Du må lære deg å stole på deg selv for å stole på andre. (Dr. Phil)

Er 6 mnd siden x var utro og prøver å si til meg selv at jeg må stole på meg

selv at hvis det skjer igjen så klarer jeg det. Han var utro for mange år siden også, kom gjennom det da, og gjør det nå også håper jeg.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FireFighter

selvom du har falt av hesten en gang så kan du ikke være redd for å sette deg opp på salen igjen. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest GreenSky
Det beste er egentlig og ikke stole på noen.

Ja, det er best, men jeg velger å tro at livet ville bli tomt da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...