AnonymBruker Skrevet 6. september #1 Skrevet 6. september Når det er småting som f.eks. de andre ansatte har klagd på? Jeg har aldri hatt en jobb der jeg har fått slike tilbakemeldinger. Har nå blitt spurt om å vikariere et år som leder på min arbeidsplass, og dette er en av faktorene som gjør at jeg vurderer å måtte si nei. Er det i det hele tatt mulig å ta opp sånt uten at det blir kleint? Jeg ser for meg at den ansatte vil bli alt fra engstelig eller fornærmet, til å tro at det er en større greie enn det egentlig er. Sånne ting. Samtidig må man jo kunne snakke sammen om ting. Så hvordan gjøres det der ute? 🧐 Anonymkode: 236b2...4df
AnonymBruker Skrevet 6. september #2 Skrevet 6. september Som leder er jeg mer et lyttende øre enn en mellommann. Det er veldig sjelden at klagene er mer enn en frustrasjon som må ut. Men er det mange klager på samme person, så prøver jeg å få et møte der vi snakker litt om tilbakemeldingene jeg har fått, hører den andre sidens argumenter og prøver å finne løsninger sammen. Det kommer sikkert litt an på jobben, men folk flest er voksne på jobb. De passer seg mye selv. Anonymkode: c5e62...379 1
Summeer Skrevet 7. september #3 Skrevet 7. september Det første jeg gjør når noen kommer til meg og "klager på kollegaen" er å spørre om hen har gitt noen tilbakemelding selv til kollegaen. Det aller beste er om man snakker sammen direkte! Er det småting som kommer opp for første gang skal ikke leder agere, det skaper mer støy og samarbeidsutfordringer for medarbeiderne videre. Gjentagende og mer alvorlige ting må jeg selvfølgelig koble meg på. Etter den første praten sjekker jeg alltid litt rundt saken, for det er alltid minst to sider. Sannsynlig er det en dialog som må til, også bør resultatet være et sted mellom ytterpunktene. Det beste er nudging, rett og slett små "hvordan går det" prater ved kaffeautomaten eller i gangen hvor jeg kommer innpå om det er mye å gjøre/rutiner eller fordeling burde være annerledes/det er dårlig samarbeid og mye venting på noen etc. Så kan jeg på neste formelle samtale spørre den som tok opp noe hvordan det gikk med "saken" og den andre kan jeg enten si at jeg har fanget opp noen utfordringer eller at jeg har fått noen tilbakemeldinger på at jobben ikke blir gjort som forventet og hva personen selv tenker om det. Lytting og det å få folk til selv å reflektere og snakke om situasjonen er som regel den enkleste måten å håndtere mye på. Som leder bør jeg ikke være part i alt, men jeg må vite nok om det som skjer til å vite om jeg må være tett på og ta ledelsen. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå