Gå til innhold

Noen som tror meningsmålingene får rett ang valget?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Media er sikre på at Venstresiden vinner - tross at meningsmålingene tar feil gang på gang. 

Hvem svarer egentlig på disse målingene? Jeg har aldri blitt spurt....

Tar heller aldri telefonen når ukjente nr ringer - har også blokkering av slike numre.

Er det da kun eldre som svarer?

Hadde vært fint om de opplyste alder og kjønn på de som svarer... 

• Liker 7
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vel det har ikke skjedd her enda men d har skjedd i usa og andre steder at meningsmålinger er feil. Hovedsaklig fordi høyresiden er flinkere til å stemme og mobilisere på sosiale media

• Nyttig 1
Skrevet

Tanken har slått meg også at i våre dager kan det være en utfordring med meningsmålingene at en del grupper ikke tar tlf. Jeg er selv en av dem som aldri tar tlf når ukjente nr ringer.

2 ganger denne valgkampen har jeg blitt oppringt uten å svare, funnet ut etterpå at det var meningsmåling. 

Jeg stemmer frp. 🍎💙

Det er jo også interessant at borgerlig side vant skolevalget med god margin, og skolevalget har stemt med valget hver gang de siste 20 årene eller noe sånt. Så enten må meningsmålingene ta feil, eller så blir det plutselig voldsomt brudd i mønsteret med at skolevalget stemmer. 🤷🏽‍♀️

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 12
Skrevet

Kan ikke si noe annet enn at jeg håper meningsmålingene ikke stemmer.

Støre som statsminister i 4 år til kommer til å bli stygt for alle, enten man er fattig eller rik

• Liker 16
  • Hjerte 2
  • Nyttig 13
Skrevet
Alizee skrev (9 minutter siden):

Kan ikke si noe annet enn at jeg håper meningsmålingene ikke stemmer.

Støre som statsminister i 4 år til kommer til å bli stygt for alle, enten man er fattig eller rik

Om det er sånn at de unge ikke svarer på meningsmålingene og man vet at de borgerlige er i flertall hos de unge så er det noen som får seg en big surprise på mandag.....🤔

• Liker 3
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Sportydame skrev (4 minutter siden):

Om det er sånn at de unge ikke svarer på meningsmålingene og man vet at de borgerlige er i flertall hos de unge så er det noen som får seg en big surprise på mandag.....🤔

Det er vel sånn at resultatet av skolevalget også viser seg å stemme med resultatet av stortingsvalget de siste 20 årene

• Liker 4
Skrevet (endret)
Sportydame skrev (4 timer siden):

Media er sikre på at Venstresiden vinner - tross at meningsmålingene tar feil gang på gang. 

Tar heller aldri telefonen når ukjente nr ringer - har også blokkering av slike numre.

Personlig, som borgerlig velger, tror jeg meningsmålingene stemmer. Venstresiden har vunnet kampen om denne valgkampens narrativ. I kort tekst har denne vært;
"Forskjeller mellom å fattig og velstående er et kjempeproblem som står i veien for velferd til de som har minst i verdens rikeste land og næringsdrivendes sutring om formueskatten er ikke verdt å bry seg om gitt problemets omfang."

Jeg mener høyresiden burde gått løs på hovedlinjen her; at forskjeller mellom fattig og rike i seg selv er et problem. Poenget må jo være hva som gir de fattige mest i et lengre perspektiv;
A: Å være et land som tiltrekker grundere og kapitaleiere som kan bidra å gi inntekter til landet gjennom selskapsskatt, mva, arbeidsgiveravgifter, personbeskatning osv..
B: Være et land som må lage skattemessig "Berlinmur" for å sikre at et stort flertall av overnevnte ikke stikker av (eller utenlandske flytter til Norge som kunne vært tilfelle A.=

Jeg mener Norge burde vært i gruppe A for å sikre framtiden etter Oljen, da staten har så mye midler (bare sammenlign det norske statsbudsjettet med sammenlignbare land - vi "vasser" i penger) at skatter som skyver initiativ og innovasjon ut av landet ikke er nødvendig.

Endret av Grandidosa83
  • Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Dessverre ja. Dog, hvis MDG skulle havne under sperregrensen (de ble overvurdert på meningsmålingene for fire år siden) kan det blir veldig jevnt.

• Liker 1
Skrevet
Sportydame skrev (8 timer siden):

Men utgangspunktet ditt er feil - meningsmålingene bommer ikke så mye. Hverken i USA eller Norge.

Nettstedet pollofpolls.no viser meningsmålingene i august og september 2021 vs valgresultatet. Ap og FrP gjorde det noe bedre enn målingene, og MDG noe dårligere. Men forskjellene er små.

Det vil heller ikke være dramatisk om skolevalget og stortingsvalget blir forskjellig. Det har ikke skjedd på over 20 år sies det (har ikke sjekket selv), men det er bare fem valg. I 2001 vant venstresida skolevalget, men tapte stortingsvalget. Det vil skje av og til.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Å la høyresiden vinne valget er synonymt med å la Russland få større påvirkning. Vi må bevare demokratiet og det tror jeg velgerne har forstått.

• Liker 15
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
kikkana skrev (På 6.9.2025 den 22.05):

Vel det har ikke skjedd her enda men d har skjedd i usa og andre steder at meningsmålinger er feil. Hovedsaklig fordi høyresiden er flinkere til å stemme og mobilisere på sosiale media

En sentral grunn til at Trump har gjort det bedre enn meningsmålingene har tilsagt, skal også ha vært at mange har opplevd det som sosialt stigmatiserende og flaut å oppgi at de vil stemme på Trump, og har derfor valgt å være tilbakeholdende med å innrømme det i meningsmålinger. Høyre og FRP bærer ikke et slikt stigma, så denne effekten vil nok bare mikropartier som Norgesdemokratene og Konservativt merke. Skjønt de bittesmå meninghetene som stemmer på disse. er vel så skamløse at de ikke bryr seg.

Endret av Caniggia
  • Liker 2
Skrevet

Håper det stemmer, selv om jeg frykter et for stort MDG som blir høye på seg selv og skal sette for mange ultimatumer. Men er fortsatt nervøs for at FRP og et KRF som plutselig ble et interessant investeringsobjekt kan vippe seier over til borgelig side. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Sportydame skrev (På 6.9.2025 den 21.58):

Jeg tror det blir fire nye år med Støre og fullt kaos for å være ærlig. 
Beg har blitt spurt. Fått SMS. 
Teorien din med at bare eldre svarer henger ikke ihop med ditt andre utsagn om å ikke ta telefonen ved ukjent nummer. Min erfaring er at det er eldre som er mest redd for det. 

• Liker 3
Skrevet (endret)
mammams skrev (15 minutter siden):

Håper det stemmer, selv om jeg frykter et for stort MDG som blir høye på seg selv og skal sette for mange ultimatumer. Men er fortsatt nervøs for at FRP og et KRF som plutselig ble et interessant investeringsobjekt kan vippe seier over til borgelig side. 

Ja, men får vi alle partiene på rødgrønn side over sperregrensen, slik det kan se ut nå, er utsiktene gode. Skulle valget vise at MDG er overvurdert av meningsmålingene, kan det gå fryktelig galt.

Endret av Caniggia
Skrevet
Grandidosa83 skrev (21 timer siden):

Personlig, som borgerlig velger, tror jeg meningsmålingene stemmer. Venstresiden har vunnet kampen om denne valgkampens narrativ. I kort tekst har denne vært;
"Forskjeller mellom å fattig og velstående er et kjempeproblem som står i veien for velferd til de som har minst i verdens rikeste land og næringsdrivendes sutring om formueskatten er ikke verdt å bry seg om gitt problemets omfang."

Jeg mener høyresiden burde gått løs på hovedlinjen her; at forskjeller mellom fattig og rike i seg selv er et problem. Poenget må jo være hva som gir de fattige mest i et lengre perspektiv;
A: Å være et land som tiltrekker grundere og kapitaleiere som kan bidra å gi inntekter til landet gjennom selskapsskatt, mva, arbeidsgiveravgifter, personbeskatning osv..
B: Være et land som må lage skattemessig "Berlinmur" for å sikre at et stort flertall av overnevnte ikke stikker av (eller utenlandske flytter til Norge som kunne vært tilfelle A.=

Jeg mener Norge burde vært i gruppe A for å sikre framtiden etter Oljen, da staten har så mye midler (bare sammenlign det norske statsbudsjettet med sammenlignbare land - vi "vasser" i penger) at skatter som skyver initiativ og innovasjon ut av landet ikke er nødvendig.

Høyresiden burde hatt en god statsministerkandidat. Det har den ikke. Flere potensielle høyrevelgere stoler mer på Jonas (spesielt men Jens på laget) enn både Erna og Sylvi. 

• Liker 13
  • Nyttig 3
Skrevet
Sportydame skrev (På 6.9.2025 den 21.58):

De regner inn det i feilmarginen.

Særlig unge mennesker vil ikke snakke i telefon.

De har også en teori om at FrP-velgere ikke ønsker å svare ærlig.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Brunello skrev (4 minutter siden):

Høyresiden burde hatt en god statsministerkandidat. Det har den ikke. Flere potensielle høyrevelgere stoler mer på Jonas (spesielt men Jens på laget) enn både Erna og Sylvi. 

Nå må du begynne og bli litt mer kritisk til hva du leser. Noe som virkelig har kommet fram nå i valgkampen er hvor utrolig venstrevridd media er. Det er jo helt ekstremt, og har sluttet å ta til meg det som blir skrevet.

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Skrevet
Mardrøm skrev (16 timer siden):

Men utgangspunktet ditt er feil - meningsmålingene bommer ikke så mye. Hverken i USA eller Norge.

Nettstedet pollofpolls.no viser meningsmålingene i august og september 2021 vs valgresultatet. Ap og FrP gjorde det noe bedre enn målingene, og MDG noe dårligere. Men forskjellene er små.

Det vil heller ikke være dramatisk om skolevalget og stortingsvalget blir forskjellig. Det har ikke skjedd på over 20 år sies det (har ikke sjekket selv), men det er bare fem valg. I 2001 vant venstresida skolevalget, men tapte stortingsvalget. Det vil skje av og til.

Det vil skje av og til, vel mye mulig, men vi snakker altså 20år. Det er ikke av og til. 20 år er noe som er ganske så konstant.

Skrevet
Alizee skrev (3 minutter siden):

Nå må du begynne og bli litt mer kritisk til hva du leser. Noe som virkelig har kommet fram nå i valgkampen er hvor utrolig venstrevridd media er. Det er jo helt ekstremt, og har sluttet å ta til meg det som blir skrevet.

Dette har jeg ikke lest. Dette har jeg diskutert med venner og kolleger. Alle er i inntektsgruppen som tradisjonelt ville hatt overvekt av høyrevelgere, men mange stemmer Ap eller Venstre.

• Liker 3
Skrevet
Brunello skrev (1 minutt siden):

Dette har jeg ikke lest. Dette har jeg diskutert med venner og kolleger. Alle er i inntektsgruppen som tradisjonelt ville hatt overvekt av høyrevelgere, men mange stemmer Ap eller Venstre.

Dine venner og kolleger representerer jo ikke en stor gruppe av høyrevelgere. Trodde det var noe såkalt statistikk fra venstreaviser du hadde det fra jeg

• Liker 3
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...