Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Dette var en feilposting, men jeg får skrive noe....

Angående skatt, hvor høyresiden taper debatten:

Norge er 100% avhengig av olje,, gass og billig strøm, men det er på vei ned. Oljereserverne blir tømt. Bare Google norsk eksport så ser dere at alt er olje, gass og litt oppdrett. Norge har ingen ting utenom olje og billig strøm (Yara). Virkelig ikke ingen ting.. Sverige og Danmark har mye annet

9 av 10 oppstarter er fiasko i følge Innovasjon Norge. Hva er vitsen med å starte opp noe i Norge? Ingen tingm  Nå har media blitt enige om at det ikke spiller noen rolle om man øker skattene siden firmaene "har råd til å betale" uten å gå konkurs. Det har ingen ting å si å øke skattene på næringslivet.

Så kommer "hjertesukket". Man kan tjene 2 mill i året som ingeniør i statseide Equinor. (Det er gjennomsnittslønn der!). Helt uten risiko. Hva er vitsen med å satse på en startup i Norge?/

Jeg har kanskje tjent like mye  på å satse, men det har vært en knokkelkamp. Jeg har gått i perioder uten lønn. Sagt opp de som underpresterer osv. Nå har firmaet jeg startet tresifret antall ansatte, men personlig kunne jeg like gjerne startet i Equinor eller Statkraft. Et enkelt liv uten risiko.

Ikke misforstå: Det er ikke synd på meg. Spørsmålet er hvorfor jeg gadd å starte noe nytt når jeg kunne levd på olje.

SSB kan si hva de vil, men vis meg én startup i  Norge som ville nådd topp 10 i Sverige? Seriøst: Google Norges 10 største firma. Vi har ingenting utenom olje, gass og laks.

Equinor har 2 mill i snittlønn. Er ikke det utrolig? AP angriper Rema 1000 og private barnehager....

Nå kommer Støre til å vinne. Enda mer krig mot næringsliv som ikke er olje og gass? Håper ikke det. 

Seriøst: AP har økt skatt på utbytte, formue og "grunnrente", og arbeid. Tror noen at det ikke betyr noen ting?? Det spiller ingen rolle liksom? Hvorfor betyr det ikke noe å ta penger fra næringslivet?

Én ting er rimelig klart: Norge har ikke klart å få frem en eneste betydelig bedrift som ikke er avhengig av billig strøm eller ikke. Vi står på bar bakke når oljen tar slutt.

Dette er et mye større problem enn valget 2025. Større enn høyre vs venstre.

Appelsinsaft......jeg glemte poenget. Jeg sølte appelsinsaft på et møbel i min bedrift og synes det var synd. Jeg tror mange gir blanke f .....

Endret av Isambard
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis noen lurer på om jeg er full, så er svaret ja. Jeg forstår bare ikke debatten i Norge.

Spørsmålet er ikke hvem det er synd på. Det er ingen det er mindre synd på enn meg i hele Norge (og det betyr i praksis hele verden)

Spørsmålet er:

Hvorfor skal noen satse på å starte noe nytt i Norge? Kontekst: Oljen tar slutt og Norge har ingenting annet å leve av pr i dag.

Venstresiden kommer til å vinne. Jeg har egentlig tro på Arbeiderpartiet og håper det finner tilbake til sin beste side. Jeg håper de klarer å balansere verdiskaping og fordeling. Nå har det vært for lite fokus på verdiskaping. De har gjort næringslivet (aka "de rike"') til fiender.

Jeg har som jobb å si opp flinke folk fordi en privat bedrift faktisk ikke har noe valg. Man må gå i pluss.

Det er selvfølgelig ikke bare Støres feil, men de trekker i feil retning og det er dårlig stemning over alt i næringslivet.

Som om det hjelper å tømme hjertet på KG..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...