Gå til innhold

Hva ville dere gjort, om dere jobbet i HR og sjefen krevde dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sjefen krevde at du sørger for at et par ansatte slutter frivillig eller at de sparkes. Hvis det ikke er ordentlig grunnlag? 

Anonymkode: 88d11...fff

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lest Fyrsten av Machiavelli veldig nøye og bedt om saftig bonus for hver person person du klarer å kvitte deg med. Ikke ødelegg integriteten din gratis i alle fall.

Eller gjøre det riktige og tvinge alle til å spille med åpne kort. Overtallighet er ikke helt ualminnelig i arbeidslivet, men du hinter til at det kanskje er noe annet? Hvorfor tror du sjefen ber deg om noe slikt?

Anonymkode: c667d...422

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Ville gjort det ja

Anonymkode: 61b33...d28

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Lest Fyrsten av Machiavelli veldig nøye og bedt om saftig bonus for hver person person du klarer å kvitte deg med. Ikke ødelegg integriteten din gratis i alle fall.

Eller gjøre det riktige og tvinge alle til å spille med åpne kort. Overtallighet er ikke helt ualminnelig i arbeidslivet, men du hinter til at det kanskje er noe annet? Hvorfor tror du sjefen ber deg om noe slikt?

Anonymkode: c667d...422

Det er nok fordi han selv ikke vil og han ser på firmaet som sin egen lekeplass der han styrer som han skulle ønske. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Sjefen krevde at du sørger for at et par ansatte slutter frivillig eller at de sparkes. Hvis det ikke er ordentlig grunnlag? 

Da ville jeg sørget for å kvitte meg med den det nå er et grunnlag for å sparke, sjefen. 

Anonymkode: 49f80...f44

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Spørre sjefen om hvorfor han ønsker å bli kvitt de. Hvis sjefen ikke har et gyldig grunnlag så må han gi et tilbud de ikke kan si nei til.

Arbeidsrettssak er kostbart og oppsigelsesvernet i Norge er ganske strengt.

• Liker 4
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Overtallighet er ikke helt ualminnelig i arbeidslivet

Utfordringen er sikkert at sjefen ønsker å ansette noen andre i stedet for og ikke har tålmodighet til å vente til det har gått ett år før han ansetter nye.

Jeg håper de to er organisert, sånn at de får hjelp hvis sjefen dummer seg ut.

Endret av petterm
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde forklart sjefen hvordan loven stiller krav til at oppsigelser skal være saklig begrunnet. 

Anonymkode: a2c65...ac0

• Nyttig 2
Skrevet

Forklar sjefen lovverket og gi han en skriftlig advarsel.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Ville varslet de ansatte slik at de kan kontakte forbund eller andre for bistand. 

Eventuelt sagt opp. Jeg ville ikke jobbet i en slik bedrift.

Ville også sagt hvilken bedrift som driver på med sånt.

Anonymkode: d74d4...f42

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg ville sagt opp selv, og heller funnet meg en skikkelig arbeidsplass med godt lederskap - omså det betydde at jeg måtte starte karrieren på nytt igjen.

AnonymBruker
Skrevet

Først ville jeg forsøkt med voksenopplæring og forklart ham hva som skal til for å si opp noen i Norge, og om dere sammen skal legge en plan slik at dere holder dere innenfor lovverket.

Hvis han fortsatt insisterer på å gjøre noe som er utenfor lovverket så ville jeg umiddelbart begynt å se meg om etter ny jobb.

Anonymkode: 963db...a07

AnonymBruker
Skrevet

Om det var min sjef ville jeg spurt hen om rammen for sluttpakke for disse to. Dersom hen ikke hadde tilbudt dette hadde jeg spurt han om hvilke, helt konkrete, virkemidler hen tenkte jeg skal benytte. dersom hen hadde foreslått noe ulovlig hadde jeg bedt hen om å sende meg en mail på dette (som jeg hadde videresendt til styreleder). Dersom hen ikke hadde svart hadde jeg bare driti i hele greia. 

Og så lurer folk på hvorfor sykefraværet ser så høyt i Norge!?! Det er ikke sløve ansatte eller fastleger, det er det vanvittig dårlige lederskapet!

Anonymkode: 8499b...efd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...