AnonymBruker Skrevet 6. september 2025 #21 Skrevet 6. september 2025 Aldri hørt om det før. Googlet nå og tror ikke det er helt min smak, men hadde selvfølgelig gitt det en sjanse hvis jeg ble tilbudt det. Anonymkode: 65bc2...8f8
AnonymBruker Skrevet 7. september 2025 #22 Skrevet 7. september 2025 Jeg har smakt det én gang, og det var utrolig nok da jeg fikk det som flymat til kaffekoppen på et Braathens-fly for mange år siden. Helt greit, men jeg synes krumkaker er bedre - avletter var veldig lite søte og ganske tørre i forhold til krumkaker slik jeg husker det. Jf denne oppskriften jeg fant: https://norsktradisjonsmat.no/oppskrift/avletter-fra-dovre/ Krumkaker lager jeg som regel selv til jul, og savner hvis jeg ikke har det - hører med til multekrem. Jeg kan til og med finne på å bake en liten porsjon til is og bær midt om sommeren. Anonymkode: 14bf3...a06
AnonymBruker Skrevet 7. september 2025 #23 Skrevet 7. september 2025 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Nei, jeg måtte google det. Aldri hørt om det før men det ser veldig godt ut! Og veldig pent 😊 Smaker det som goro eller krumkake? Anonymkode: cb543...006 Heller mer over mot krumkaker men er ikke søte. Kan være rømme og/eller fløte i. Tynne fine kaker som stekes flate i jern og er sprø og gode 😀 Typisk tradisjonsbakst i deler av Østlandet/Gudbrandsdalen/Østerdalen. Anonymkode: 9f7a1...b27
AnonymBruker Skrevet 7. september 2025 #24 Skrevet 7. september 2025 Syns trådtittelen var litt misvisende. Høres ut som det er noe helt ufyselig, som ts lurer på pm vi "virkelig" tvinger i oss 😅. Det kan sammenlignes litt med flatbrød og vi spiser det gjerne ved St.hans, ved siden av rømmegrøt. Helt vanlig der jeg kommer fra. Anonymkode: cb81e...9b7 2
AnonymBruker Skrevet 7. september 2025 #25 Skrevet 7. september 2025 Avletter/jønnbrød baker svigermor hver jul. Jeg spiser masse av de når vi er hos henne. Lager de ikke selv, da vil de ikke bli like spesielle for meg. Det er mange kaker mamma og svigermor lager som jeg bevisst ikke lager selv, fordi jeg forbinder det med dem, og å lage de selv vil medføre at de ikke blir så spesielle. Om de en gang i fremtiden ikke er i stand til å bake, vil jeg vurdere å videreføre oppskriftene deres og bake de selv. Anonymkode: 464e6...322 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2025 #26 Skrevet 7. september 2025 Nei, spiser ikke ankelstøvletter Anonymkode: 5a7ad...95a
AnonymBruker Skrevet 7. september 2025 #27 Skrevet 7. september 2025 Spiser hvis jeg får det servert, men har ingen tradisjon med å lage dem selv. Kjøper dem heller ikke. Anonymkode: 7ece3...4dc
Brunhilde Skrevet 8. september 2025 #28 Skrevet 8. september 2025 Har aldri smakt eller blitt tilbudt avletter, men om anledningen byr seg, så vil jeg jo prøve.
AnonymBruker Skrevet 8. september 2025 #29 Skrevet 8. september 2025 Ja, klart det, eg er gudbrandsdøl. Anonymkode: 6dedf...015 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2025 #30 Skrevet 8. september 2025 Ja, men under navnet tynnbakkels eller jønnbrød, mener jeg å huske. Min mor bakte det noen ganger før i tiden. Spesielt min avdøde far, som ikke var så glad i kaker/søte kaker, likte disse særlig godt. Synes de er gode. Anonymkode: d8af6...808
Daisy-love Skrevet 9. september 2025 #31 Skrevet 9. september 2025 Måtte google jeg også, og ser de er lette å lage melkefrie, så hadde gjerne smakt dem om jeg ble tilbudt det. 😊 Ikke tradisjon i min familie heller på disse her.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå