Gå til innhold

Tips fra å gå fra full sminke til helt sminkefri

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hatt lang ferie og det har vært så utrolig befriende å gå sminkefritt. Jeg ønsker å kutte det helt ut også på jobb med kundeservice, men er ikke der at jeg føler meg komfortabel med det nå.

Noen som har gått fra full sminke daglig til ingen og kan forklare hvordan dere ble komfortable med det? 🦋

Ingen skjønnhetsbehandlinger i form av inngrep/injeksjoner eller permanent makeup, men f.eks hudpleie for ekstra glød og farging av bryn, og andre tips som går på det mentale.

Anonymkode: c2079...51b

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg går uten sminke på jobb, eneste jeg har på er mascara men smått går jeg uten det og. Men jeg jobber på kontor og ser i beste fall en kunde på en videosamtale. 
Men hva med å trappe det ned langsomt?:) Eller bare begynn å gå en og anna dag uten og trappe ned på den måten? Hadde det hjulpet å se på hva det faktisk koster deg å vedlikeholde all denne sminkingen? 

Du kan jo farge både vipper og bryn hjemme, og en mild rens, hyaluronsyre toner for fukt, vitamin C serum for glød og en god fuktighetskrem oppå der igjen kommer du jo langt med:) Retinol/retinal øyekrem kanskje. Eksfolierende produkter om du tåler det. Selvbruning? Får jo både sånne fuktighetskremer som bygger opp fargen over tid, dråper å bruke primært i ansikt osv. 

Om jeg treffer en sminket eller usminket person som kunde gir jeg ett fett faen i bare jeg får hjelpen jeg trenger:) Det er virkelig ikke det jeg legger merke til, jeg forventer ikke at folk skal bruke sminke på jobb om de ikke selv ønsker det, selv ikke på en sminkebutikk som Kicks:P 

Anonymkode: 02ccb...43d

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg har aldri brukt sminke, så ikke helt det du er ute etter, men tenker at folk ikke bryr seg.

Det er jo ikke noe krav om at man må gå med sminke ute i samfunnet, og flere synes sånt er helt unødvendig. 

Anonymkode: bd30b...5a0

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har aldri brukt sminke, så ikke helt det du er ute etter, men tenker at folk ikke bryr seg.

Det er jo ikke noe krav om at man må gå med sminke ute i samfunnet, og flere synes sånt er helt unødvendig. 

Anonymkode: bd30b...5a0

I enkelte yrker er det visst et krav, har jeg hørt.

• Nyttig 1
Skrevet

At du sier det føles befriende å være sminkefri, er en følelse det er verdt å kjenne på så ofte du kan! Det er en vakker kraft! 

Jeg reiste til utlandet for å studere yoga i 2-3 måneder i fjor, og tok ikke med meg sminke dit. Jeg brukte sminke nesten hver dag før det. Da jeg kom hjem fra reisen, begynte jeg aldri igjen heller. Jeg tror mye av den indre og dype praksisen jeg gjorde der var ekstremt helbredende. Jeg fordømmer virkelig ikke andre som velger å bruke sminke, men for min del var det viktig å kunne akseptere ansiktet mitt og naturen min slik det er skapt. Jeg trenger ikke lenger andres blikk eller bekreftelse for å føle meg elsket og akseptert. Jeg sluttet også med hårfarging og produkter med mye parfyme, aluminium eller andre stoffer som ikke er bra for kroppen. Og jeg tror bare det å tilbringe mindre tid foran speilet, hjelper veldig. 

Jeg jobber som lærer, og jeg tror ingen bryr seg. Da er det i så fall deres problem, ikke mitt. Jeg bryr meg selvfølgelig om egen hygiene, og bruker økologiske produkter på huden, leppene og i håret. Jeg elsker å føle meg feminin  og bruker ofte kjoler, smykker, sjal og andre feminine plagg. Ved spesielle anledninger som bryllup og feiringer, har jeg brukt litt solpudder og rouge i kinnene og en leppepomade med litt farge. 

Lykke til! Jeg håper du finner ro, aksept og frihet i å vise frem ditt ekte ansikt ❤️ Ingen sminke i verden er vakrere enn et levende ansikt som smiler og møter andres blikk med vennlighet. 

Anonymkode: 39b9d...c66

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

At du sier det føles befriende å være sminkefri, er en følelse det er verdt å kjenne på så ofte du kan! Det er en vakker kraft! 

Jeg reiste til utlandet for å studere yoga i 2-3 måneder i fjor, og tok ikke med meg sminke dit. Jeg brukte sminke nesten hver dag før det. Da jeg kom hjem fra reisen, begynte jeg aldri igjen heller. Jeg tror mye av den indre og dype praksisen jeg gjorde der var ekstremt helbredende. Jeg fordømmer virkelig ikke andre som velger å bruke sminke, men for min del var det viktig å kunne akseptere ansiktet mitt og naturen min slik det er skapt. Jeg trenger ikke lenger andres blikk eller bekreftelse for å føle meg elsket og akseptert. Jeg sluttet også med hårfarging og produkter med mye parfyme, aluminium eller andre stoffer som ikke er bra for kroppen. Og jeg tror bare det å tilbringe mindre tid foran speilet, hjelper veldig. 

Jeg jobber som lærer, og jeg tror ingen bryr seg. Da er det i så fall deres problem, ikke mitt. Jeg bryr meg selvfølgelig om egen hygiene, og bruker økologiske produkter på huden, leppene og i håret. Jeg elsker å føle meg feminin  og bruker ofte kjoler, smykker, sjal og andre feminine plagg. Ved spesielle anledninger som bryllup og feiringer, har jeg brukt litt solpudder og rouge i kinnene og en leppepomade med litt farge. 

Lykke til! Jeg håper du finner ro, aksept og frihet i å vise frem ditt ekte ansikt ❤️ Ingen sminke i verden er vakrere enn et levende ansikt som smiler og møter andres blikk med vennlighet. 

Anonymkode: 39b9d...c66

For et befriende og fint innlegg!

Jeg har aldri vært glad i å sminke meg, synes det er mest pes. Har tidligere brukt mascara, concealer og foundation/pudder, men nå er det kun til spesielle anledninger (som ikke er ofte).

Jeg farger vipper og bryn, tar vippeløft og laminerer bryn. Da føler jeg meg fresh. Ellers bor jeg i utlandet og litt sol i fjeset (faktor 50) hjelper på å føle seg bedre. I tillegg har yoga gjort noe med meg. Jeg føler meg lettere og smidigere i kroppen, og yogaen gir meg en indre ro. Tror bare jeg er lykkeligere og mer glad i meg selv enn før. Jeg bryr meg ikke så mye om hva andre tenker lenger. Da trengs ikke sminke 😍

Anonymkode: 3017e...2f8

Skrevet

Jeg sminket meg daglig hele vgs, bare slutta på dagen. Noen kommenterte at jeg så «annerledes ut» og noen sa at jeg så syk ut, men helt ærlig, man ser bedre ut. Det er sjelden man ser bedre ut med mye sminke, særlig hudsminke.

Anonymkode: 9bb94...6e8

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg brukte full glam hver dag. Også når jeg hadde fri. Synes fortsatt at det er artig med sminke. Men sjeldent jeg bruker det nå. Jeg bruker maskara for det meste når jeg skal møte folk. Ellers ikke. Jeg synes faktisk at jeg er fin uten sminke også. Så selvtilliten har jeg. Jeg bare kuttet ut det. Jeg orket ikke å bruke tid på det. Jeg var deprimert en stund. Så jeg sluttet å bry meg. Og jeg er glad for det nå. Så jeg fant ut at jeg ikke ville bruke så mye tid på det. Jeg elsker mote og slik. Så jeg prøver å kle meg fint. Og fin på håret. 

Anonymkode: 4922e...d9c

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg har sminket meg mye siden tenåra og er i dag 50. De siste åra har jeg tonet ned bruken av sminke veldig mye. Nå bruker jeg kun litt mascara og litt øyenbrynsfarge når jeg skal på jobb eller noe annet spesielt. Bruker ingenting når jeg har fri eller bare er hjemme. Pga veldig lyse/blonde vipper og bryn, så ser jeg mest våken ut med litt mascara, og bruker derfor det på jobb. Ett strøk er nok, vil at det skal se naturlig ut. Bruker ingen sminke på huden. 

For min del har det vært lettest å trappe ned sminke gradvis. Sånn har folk gradvis blitt vant til å se meg uten sminke (eller med kun litt mascara). Ingen har kommentert. Hadde jeg droppet all sminke over natta hadde det nok kommet reaksjoner.

Anonymkode: 4c472...394

Skrevet

Ikke gjør det.

er så trist å se de som gir op fullstendig på den måten. Man ser bare sliten og gammel ut.

Anonymkode: 37a90...82a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

For min del har det vært lettest å trappe ned sminke gradvis.

Dette! 

Anonymkode: 60fb8...dfe

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ikke gjør det.

er så trist å se de som gir op fullstendig på den måten. Man ser bare sliten og gammel ut.

Det er mye tristere å se min kollega i midten av femtiåra med platinablondt hår og knallsvart sterk sminke rundt øynene. Hun er egentlig en naturlig pen dame og burde tonet ned for hun ser "billig og enkel" ut, men er superdyktig i jobben. 

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ikke gjør det.

Man trenger overhode ikke se sliten og gammel ut uten sminke. Jeg har kjøpt meg ny garderobe med kvalitetsklær, det er noe jeg prioriterer. Er fin på håret og møter folk med et smil. Har roser i kinnene etter gåturen til kontoret :) 

I tillegg har jeg kuttet ut å stripe håret platinablondt. Ser yngre ut med min naturlige litt mørkere blondfarge, synes jeg.

Huden min ser også mye bedre ut uten hudsminke. Med hudsminke ser den tørr ut.

Anonymkode: 4c472...394

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg sluttet bare å bry meg over natta (er deprimert, da) og har ikke sminket meg på flere år. Unntak er når jeg har vært ute på reise, men de to siste gangene har jeg ikke orket heller. 

Angående den som skriver her at man ser "sliten og gammel ut"... I de aller fleste tilfeller, stemmer ikke dette, og det smeller gjerne fra folk som er misunnelige og lignende. Jeg kjenner ingen som ser yngre eller friskere ut MED sminke. Men har man en idè om hvordan damer skal se ut og høye "forventinger" så mener man nok mye rart. 

Sminke er flott og det er fint med naturlig sminke og litt mer spesiell sminke om man har en viss stil og lignende, men jeg føler meg mer som meg selv uten sminke og jeg syns ikke jeg er penere verken med eller uten, så da kan jeg like godt gå uten. 

Kanskje du kan få stelt brynene/farget de, nappet og for eksempel vippeløft? Da er du ikke sminket, men kanskje du føler deg litt mer freshere? IKKE gå for vippeextensions, det ser bare unaturlig og rart ut. 

Anonymkode: 41c06...727

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.9.2025 den 19.45):

Jeg har hatt lang ferie og det har vært så utrolig befriende å gå sminkefritt. Jeg ønsker å kutte det helt ut også på jobb med kundeservice, men er ikke der at jeg føler meg komfortabel med det nå.

Noen som har gått fra full sminke daglig til ingen og kan forklare hvordan dere ble komfortable med det? 🦋

Ingen skjønnhetsbehandlinger i form av inngrep/injeksjoner eller permanent makeup, men f.eks hudpleie for ekstra glød og farging av bryn, og andre tips som går på det mentale.

Anonymkode: c2079...51b

Jeg gjør ingenting. Vasker ansiktet med mild rens daglig i dusjen.

Det gikk noen uker før jeg var komfortabel.

Nå bruker jeg minimalt ved høytider og spesielle anledninger, og det føles så inderlig godt å komme hjem og ta det av 😂

Anonymkode: c0903...d99

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg synes ansikt blir mer åpent uten sminke, mer sårbart på en måte- og synes det er fint. Når man blir eldre og får linjer blir disse mer fremhevet, og øynene mindre med sminke. Det handler ikke om å gi opp, men stå trygt i seg selv. 

Anonymkode: e5bd8...e6b

• Liker 2
Skrevet

Det er en tilvenningssak. 

Jeg har sluttet med sminke på jobb etter å ha vært i mammapermisjon. Nå er all sminken min virkelig for gammel, og siden jeg har brukt parfymefrie produkter for vask og hygiene med nyfødt baby lukter alle sånne produkter helt utrolig mye (har kjøpt en sånn dyr K18 tørrsjampo, den lukter så sykt sterkt). Dessuten er de fem minuttene det tar om morgenen mer verdifulle for søvn enn skjønnhetsrutine 😅 Jeg tror likevel jeg ser helt fin ut. Jeg er ren og velstelt, har kvalitetsklær i passende snitt, mørke vipper og bryn og frisk farge etter mye tid ute og tar ellers vare på kroppen. 

Anonymkode: 91269...260

Skrevet

Fokus på hudpleie tilpasset din hudtype. Ha fokus på å få en gjevn hudtone fremfor rynker. En liten linje her og der er ikke det som eldrer ansiktet mest. 

Jeg bruker veldig lite sminke og trives med det.

Jeg bruker litt pudder for å matte ned huden (har oily skinn som blir lett dehydrert så pudder funker bedre for meg enn enda lettere kremer) Brynnspudder fordi jeg synes det er fint men kan helt fint gå uten. Jeg liker også å ha litt nude øyeskygge men dette er også noe jeg helt fint kan droppe. Maskara bruker jeg ikke lengre. Og jeg liker leppe farge så bruker stain, lipliner og lipgloss men dette er heller ikke noe must. 

Utenom dette pudderet for å slippe å skinne som en disko kule så har jeg ikke noe stort behov for sminke. Det lille jeg bruker er fordi jeg liker det og fordi det aldri tar mer enn 5 minutter foran speilet. 

For min hud så har reseptbelagt retinol og azelaic acid hatt størst effekt sammen med svært milde produkter med fokus på fukt og hudbarrieren. Jeg tåler også at huden min ikke er 100% perfekt. 

Anonymkode: aed24...4f2

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er mye tristere å se min kollega i midten av femtiåra med platinablondt hår og knallsvart sterk sminke rundt øynene. Hun er egentlig en naturlig pen dame og burde tonet ned for hun ser "billig og enkel" ut, men er superdyktig i jobben. 

Dette var jo ekstremt.
Om man har såpass lite peiling er det nok like greit å droppe alt… 

Men generelt seg man veldig friskere og penere ut med litt sminke og egenpleie. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes de som gjør dette ser ut som triste spøkelser. 

Anonymkode: 021eb...e14

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...