Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jul er tull og mas. Ikke rart at de fleste hjerteinfarkt skjer i desember 😬

Anonymkode: 8a5c9...f6f

Så koselig av deg å stikke innom denne tråden! Og hvis du i samme slengen leste litt, fikk du kanskje litt tips til en stressfri julefeiring, noe som er resultatet av å starte tidlig! Så da håper jeg at du, som Grinchen, kan slippe julen inn i ditt hjerte og få en fin førjulstid og jul❤️❤️

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
On 10/11/2025 at 7:47 PM, AnonymBruker said:

Nå er julegaven til svigermor også i boks! Vi sto og snoket litt i tilbudskurven på Coop Obs og fant plutselig den perfekte gaven; en elektronisk plantepotte som kan programmeres til å gi passe mengde vann og gjødsel etter hvilken plante som er oppi. Førpris 900 kr, nå nedsatt til 270 kr! Den var så genial og rimelig at vi kjøpte to! :) Hun elsker å pusle rundt med alskens små og store planter, og gjerne urter og grønnsaker, så jeg synes vi gjorde et scoop med denne gaven! 😁Kjekt med alt som er unnagjort :) 

Nå burde jeg begynne å handle julegaver snart, for tida går fort og jeg vil ha færrest mulig gaver å handle i desember.

Anonymkode: 32856...187

Denne var lur! Har du tilfeldivis lenke til den? Har en kompis som hadde hatt god nytte av en slik😁 Veldig greit å få komme tidlig igang med julegavene ja, mindre å tenke på jo nærmere julen kommer:juletre2:

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
On 10/11/2025 at 9:45 PM, AnonymBruker said:

Jeg gleder meg veldig til Hjem til jul sesong 3! 1. sesong kom ut 5. desember og sesong 2 kom ut 18. desember, så om jeg skulle tippe vil jeg tro at sesong 3 også kommer ut i løpet av desember en gang. For de første to sesongene har dato blitt annonsert i starten av november. :) 

Anonymkode: 3e81f...7cc

Da er det bare å smøre seg med tolmodighet. Tiden flyr avgårde så er vel her før man rekker å få sukk for seg, men klager ikke😁

21 hours ago, Brighton said:

September ble nemlig brukt på planlegging. Jeg dro fram juleplanleggeren min fra i fjor, fikk oversikt over julegaver, julestrømpene, julevasken, sammenkomster, juleforestillinger, kalendergaver, rampenissen, og aktiviteter vi ønsker å gjennomføre i førjulstiden.

For oktober er målet mitt å bli ferdig med alle julegaver, kalendergaver og få en god start på innholdet til julestrømpene. Jeg har kjøpt fire av tretti julegaver, så der har jeg fortsatt en vei å gå. Når det kommer til kalendergavene er jeg godt i gang, der er allerede fjorten gaver kjøpt og pakket inn. Jeg vet hva de neste ti gavene skal være, men jeg må vente til det kommer flere julevarer i butikkene før jeg kan gå til innkjøp.

Har du tips til planlegger? Vurderer å invistere i en slik selv, begynner å bli lei av utalle notater i flere ulike apper😅 Har også lignende mål om å bli ferdig med julegaver iløpet av oktober, men må se litt an når folk er klar for å tenke på ønskelister.🙈 Jeg bruker å kjøre samme liste på bursdag og jul, for å gjøre det enklere for meg selv og de som eventuelt ønsker å gi gave😁

21 hours ago, MarianneE said:

Jeg følger julens.verden på Instagram, i går la hun ut julestæsj hun hadde funnet i diverse butikker. Jeg fikk akutt shoppingtrang 😬

Ja der var det mye fint, ble lagt inn litt på handlelisten ja🙈 Huff, jeg som skulle spare penger🤣

I skrivende stund er det bare 72! dager igjen til julaften:juletre2:

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Dette er min favoritt-tråd for både hygge og inspirasjon!❤️

I dag var jeg på en liten shopperunde, og kan nå krysse av for 15 ferdige gaver! Og så har jeg en del halvferdige, så føler jeg er godt i rute. Fikk og kjøpt inn litt til "julekassa" mi, som jeg fyller med tørrvarer til jul.

Om nøyaktig 10 uker er det bittelillejulaften! Det går fort!

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg er nesten ferdig med alle julegavene. Det er jeg veldig glad for! 

Ellers, jeg gleder meg til jul! Det er min favoritthøytid. :) 

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har fått gjort 12/32 punkt på lista. Skal få gjort et par punkt til i løpet av uka, samt få planlagt noen julegaver. Jeg er sent ute med julegaver i år, og sånn får det bare bli denne gang, men jeg håper å få dem i havn til midten av november. Jeg skal være ferdig med julegavene til adventen tennes, som skjer rundt 24. november. 🎁 🌟

Tenk at vi har nådd midten av oktober nå. Bare et par uker til julemusikken kommer på radio, julegater settes opp, julebutikkene finnes overalt, folk får opp vinterlysene og sikkert noen der ute som starter sånn smått med å ta inn jul i hus. :nisse:

(Bildet fra KG fotoarkiv - for visuelle inntrykk)

city-382148.jpg

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Ble så inspirert av tråden at jeg begynte med de 72 gavene til pakkekalenderen i dag. Har hørt på juleradioen siden begynnelsen av oktober. Planen er å ta vindusvasken før oktober er omme. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Koselig tråd ❤️

jeg er gravid, med termin 7.desember - überkoselig, men også litt stressende mtp at jeg eeelsker jul og alt som hører med. Redd jeg ikke får gjort alt jeg vil og planlegger ettersom jeg har null peiling på når vesla faktisk velger sin ankomst😅

også har jeg to barn fra før, og pleier å ha pakke/aktivitetskalender til de. Men nå blir det jo vanskelig å skulle planlegge eventuelle aktiviteter annet enn filmkvelder da jeg ikke aner hvordan nov/des blir! Så tenker jeg må kjøre mest på med gaver, men det er så vanskelig, spesielt til 17åringen (gutt), hva kjøper jeg der uten at det skal ruinere meg totalt med 24 gaver?! Jentungen på 12 er litt enklere da ho elsker alt på normal 🤣

noen tips til meg? :) 

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Lene-Marie skrev (39 minutter siden):

Du går spennende tider i møte. Skjønner at du kommer til å få det hektisk framover. Så da gjelder det å være tidlig ute. 😊

Angående adventskalender til 17-åring, kan det være en idé å spørre han hva han vil ha i den? 

Alternativt foreslå at du heller gir han noe penger istedenfor adventskalender, slik at han kan kjøpe noe til seg selv? Det kan jo hende han ikke har samme interesse for adventskalender lenger, slik som meg når jeg var på den alderen. 

Eventuelt kan du se litt her etter ferdigkalendere:

https://www.coolstuff.no/adventskalendere

Mange rare og artige kalendere der.
Du kan jo også spørre han om han kan hjelpe deg med å finne seg sin egen ferdigkalender som du betaler for. 

Det trenger ikke være så avansert, og 17-åringen selv kan kanskje hjelpe deg med å løse kalenderutfordringen. :nisse: 

Endret av Bombasi
  • Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
Lene-Marie skrev (1 time siden):

Koselig tråd ❤️

jeg er gravid, med termin 7.desember - überkoselig, men også litt stressende mtp at jeg eeelsker jul og alt som hører med. Redd jeg ikke får gjort alt jeg vil og planlegger ettersom jeg har null peiling på når vesla faktisk velger sin ankomst😅

også har jeg to barn fra før, og pleier å ha pakke/aktivitetskalender til de. Men nå blir det jo vanskelig å skulle planlegge eventuelle aktiviteter annet enn filmkvelder da jeg ikke aner hvordan nov/des blir! Så tenker jeg må kjøre mest på med gaver, men det er så vanskelig, spesielt til 17åringen (gutt), hva kjøper jeg der uten at det skal ruinere meg totalt med 24 gaver?! Jentungen på 12 er litt enklere da ho elsker alt på normal 🤣

Så koselig med førjulsbaby❤️ Men, som du sier, litt vanskelig å planlegge. Jeg har en kronisk sykdom, som gjør at jeg aldri kan forutsi dagsformen. Jeg har løst det med at jeg henger tomme konvolutter på kalenderen, og så putter jeg nedi kort med aktivitet kvelden før/samme morgen. Har ikke bare 24 kort da, har mange ekstra "lavterskel-kort" bare sånn i tilfelle. Da står det f.eks "se i kjøleskapet", og så har jeg satt inn favorittdrikken der. Kjøper inn alt til evnt baking, filmkveld, juleverksted osv., i tillegg til smågaver til de dårlige dagene, sånn at jeg har alt på forhånd, og så lar jeg helsa bestemme.

• Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Lene-Marie skrev (6 timer siden):

Koselig tråd ❤️

Jeg har en gutt på 18 og en på 15. De får billig sjokoladekalender i første luke og Flax kalender i andre. Så er det alt fra hår voks, ansiktsmasker, merke truser, julesokker, om det er noe de trenger uansett f.eks. hansker eller t-skjorte, til små chipsposer, griseflaks, tyggis, proteinbarer i forskjellige varianter, små poser med nøtter eller tørket frukt, en øl til han på 18 i helgen eller lørdagsgodt på lørdagen. Finner også på litt gøye ting og julepynt. Men er vanskelig, kjøper en del på normal. Prøver å unngå mye søtt, og utenom det de trenger uansett prøver jeg å begrense det til maks 20 om dagen. Noe koster bare 10, så tror det går sånn ca greit. Tror det er mest spenningen de liker.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Brunhilde skrev (På 7.9.2025 den 7.25):

Jeg venter med alt til første søndag i advent. Jeg er så gammel at jeg syns det skal være jul i desember og ikke resten av året. Ikke kjøper jeg gaver heller lenger, bortsett fra til de aller nærmeste. 

Så jeg kan skryte av at jeg er helt i rute med å nyte høsten. 😉🍁🍂

Hilsen Grinch. 

Samme, pynter når advent begynner og så kommer jula 24. Jeg har full forståelse for alle som synes det er hyggelig med tidlig pynting, men for meg blir det helt feil. 

Anonymkode: ca19c...331

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.10.2025 den 21.51):

Jul er tull og mas. Ikke rart at de fleste hjerteinfarkt skjer i desember 😬

Anonymkode: 8a5c9...f6f

For meg er julen det som redder meg fra å gli inn i dyp depresjon i mørketida. Hadde det ikke vært for den lille pausen med lys og glede (og fridager), hadde jeg endt opp med sykemelding. Jeg blir stresset av mørketiden og henter meg inn og holder ut gjennom å gjøre tullete ting som å gå med julegenser hele desember, høre på julemusikk, åpne en luke i adventskalenderen hver dag, og rett og slett glede meg til jul og juleferie, og etterhvert feire julen. For meg er jul det motsatte av stress. 
Julen er nok mest stress for de som ikke liker jul eller ikke synes julen er så veldig viktig, men føler seg presset til å være med på alt som har med jul å gjøre. For oss som elsker jul er det jo ikke stress.

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
SebastianA skrev (På 13.10.2025 den 9.41):

Denne var lur! Har du tilfeldivis lenke til den? Har en kompis som hadde hatt god nytte av en slik😁 Veldig greit å få komme tidlig igang med julegavene ja, mindre å tenke på jo nærmere julen kommer:juletre2:

Denne, men ser den er til full pris på nett: https://www.obs.no/bygg-og-hage/hage-og-uterom/fro-og-dyrking/2602655?v=Obs-6430058280262

Ser når jeg søker på nett at dette er et utgått produkt hos mange butikker, så er nok derfor at det lå i billigkurven med 70% avslag. Du kan jo kikke innom din lokale OBS og se om de har samme tilbudet der :) Eller se om du finner det andre steder. Clas Ohlson har visst også hatt disse inne tidligere, så kanskje noen få butikker fremdeles har.

Lene-Marie skrev (7 timer siden):

Koselig tråd ❤️

Stress ned og tenk at du tross alt har en god grunn til å ta det med ro i år. Det forstår jo ungene dine også! :) Legg fra deg de største forventningene til deg selv og gjør dette til en skikkelig kosejul der du slapper av og lemper litt på kravene. Ungene dine er jo dessuten store nok til å hjelpe deg masse med juleforberedelsene.

Angående kalendergaver: Hva med aktiviteter som kan gjøres hjemme? Spillkveld (gode gammeldagse brettspill), bestille takeaway midt i uka, lage hjemmelaget julegodteri og marsipan sammen, lage pepperkakehus sammen (kan være artig og trivelig for 17-åringen også), legge puslespill sammen (brikkene kan fordeles i flere kalenderpakker), "Den store JA-dagen" der du som mor skal si ja til alt (innenfor rimelighetens grenser da) osv osv. Jeg tror barna synes det er stas så lenge det er noe utenom det vanlige og du gjør ting sammen med dem.
I forhold til små kalendergaver til en 17-årig gutt, så kommer det jo litt an på hva han liker og interesserer seg for. Hvis det er vanskelig å finne noe smått å pakke inn, kan han kanskje få små spiselige pakker og "kjedelige" ting som sokker og sånn på hverdagene, men litt større og dyrere pakker i helgene, f.eks. hver fredag eller lørdag.

Men uansett: sørg for å kose deg i førjulstida! Jeg synes jo barna burde ta seg litt ekstra av deg også ;) 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Bombasi skrev (På 14.10.2025 den 16.50):

Jeg har fått gjort 12/32 punkt på lista. Skal få gjort et par punkt til i løpet av uka, samt få planlagt noen julegaver. Jeg er sent ute med julegaver i år, og sånn får det bare bli denne gang, men jeg håper å få dem i havn til midten av november. Jeg skal være ferdig med julegavene til adventen tennes, som skjer rundt 24. november. 🎁 🌟

Tenk at vi har nådd midten av oktober nå. Bare et par uker til julemusikken kommer på radio, julegater settes opp, julebutikkene finnes overalt, folk får opp vinterlysene og sikkert noen der ute som starter sånn smått med å ta inn jul i hus. :nisse:

city-382148.jpg

Du har 32 punkter på lista. Av ren nysgjerrighet, hva er alle disse punktene som du skal ha gjort? Synes det var så mange 🙃 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Ms. Steele skrev (1 time siden):

Du har 32 punkter på lista. Av ren nysgjerrighet, hva er alle disse punktene som du skal ha gjort? Synes det var så mange 🙃 

Det er kanskje mange.. eventuelt at jeg har tatt med ting som er så opplagt å gjøre at andre ikke skriver det på en liste. :fnise:

Men her har du innholdet i min liste: 

Bombasi skrev (På 1.10.2025 den 11.23):

Jeg bedriver rundvask av hus før jul, så hvert rom i huset utgjør hvert sitt punkt. Det blir ca. 16 punkt. 
Deretter har jeg andre ting som f.eks avrime fryseboks, vasking av vinduer/speil/bilder osv som egne punkt.
Av særlig relevanse for jul har jeg vasking av duker,trekk og pledd, montering av utelys, utsetting av advent, henge opp julegardiner, innpakking av julegaver, utsetting av julepynt, pynting av juletre osv som egne punkt. 

Har i tillegg 2-3 ting på lista som jeg ikke kan publisere i fare for å identifisere meg. 🫣 ☺️

Tenkte jeg skulle få gjort et par ting løpet av helga, før det blir stille en stund fra meg i tråden. :juletre2:

• Hjerte 2
Skrevet

Jeg fikk gått gjennom medisiner i helgen, og det som var gått ut på dato ble levert på apoteket. Ryddet og vasket det største skapet på badet i samme slengen. Det blir jul uten at dette blir gjort også, men det meste blir lettere med ryddige og rene skaper😄 

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
On 10/16/2025 at 9:48 PM, AnonymBruker said:

Denne, men ser den er til full pris på nett: https://www.obs.no/bygg-og-hage/hage-og-uterom/fro-og-dyrking/2602655?v=Obs-6430058280262

Ser når jeg søker på nett at dette er et utgått produkt hos mange butikker, så er nok derfor at det lå i billigkurven med 70% avslag. Du kan jo kikke innom din lokale OBS og se om de har samme tilbudet der :) Eller se om du finner det andre steder. Clas Ohlson har visst også hatt disse inne tidligere, så kanskje noen få butikker fremdeles har.

Takker! Da skal jeg se litt på det😁

Skrevet

Tiden flyr som vanlig😅

Men jeg har vært svært produktiv i helgen. Fått byttet dekk på bilen og vasket den. Tatt nedvask på badet, vegger, tak og gulv. All innredning og ryddet / vasket skapene der. Fikk kastet litt og pakket ned andre ting til våren. Så fikk jeg brått unnagjort en haug av julegaver også i helgen, så det kommer nok i løpet av uken, da kan jeg kose meg med innpakning som et avbrekk når eksamensperioden kommer. Nå er det bare to julegaver igjen på listen, der den ene er planlagt. I går gjorde jeg noe som føltes nesten "ulovlig", satte meg i sofaen med julebrus på glassflaske og noe lite julegodterier og så faktisk en julefilm, ikke ofte det skjer før November. 

Ellers så leter jeg etter lydbok med "jul" som tema. Noen anbefalinger? Jeg har Nextstory.

I skrivende stund er det bare 64! dager igjen til julaften :juletre2:

• Nyttig 1
Skrevet

Sånn. Det har gått unna med meg i oktober. Har fullført 14/32 punkter på førjulslisten min. Nesten halvveis til jul. 😁 
Men det er fordi jeg skal reise på kurs og blir borte to-tre uker. Så det blir stille fra meg i tråden. :nissevink:

Det som er fint å tenke på er at når jeg kommer hjem så har vi kommet et stykke ut i novembern, og det første punktet jeg skal i gang med da er å henge opp utelys på terrasser og hekker. Samtidig er det nyss for jeg går i gang med å bytte til røde gardiner, duker osv. Det gleder jeg meg sykt til. 🤩

Nå nærmer vi oss med stormskritt. Adventsgatene og julebutikkene er rett rundt hjørnet. 

Ønsker dere en fin førjulstid videre. :nisse:

christmas-market-4705877.jpg

• Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...