AnonymBruker Skrevet lørdag kl 17:09 #1 Skrevet lørdag kl 17:09 Jeg beklager langt innlegg men jeg har en situasjon jeg trenger å lufte og få råd til hvordan jeg skal forholde meg til dette. Vi er et gift par med et barn på 1 år som skal døpes nå ( vi måtte vente med det til nå grunnet flytting) i starten av året var vi på besøk hos et vennepar som også var våre forlovere (Dette er venner jeg har blitt kjent med igjennom min mann) men når vi var på besøk hos dem spurte vi de om å være faddere noe de sa ja til, vi var veldig glad for det og ga dem dato for at de på reise med fly for å komme så for å være sikker på at det passet for dem, dem svarte at datoen passet og at de skulle være der, jeg spurte en ekstra gang om jeg skulle bytte dato for å være sikker på at de kom men de svarte at dette gikk bra og at de kom. Nå 2 uker før dåpen for vi melding av de at de ikke kommer for at det kostet dem 15000 kr + at en av de var fri for feriedager. Kjente da at jeg blei både sint og lei meg, jeg vet at de i sommer har reist mye i tillegg har vært på konserter så føler at de her burde lagt av penger når de viste at dåpen kom nå, og dette med feriedager måtte de ha vist tidligere, tenker også at de kunne gitt beskjed tidligere så vi kunne flyttet dato. Min mann og jeg var begge knust når vi fik meldingen og satt begge to våken på natten og snakket mye om at dette var skikkelig dårlig gjort av de. Vi bestemte oss der og da for å avlyse hele dåpen for at vi ikke ønsket å døpe barnet uten gudforeldrene og ga derfor beskjed til alle at dem er avlyst og hvorfor. Dagen etterpå snakket min mann med gudforeldrene og har snudd helt! Han har sagt at det var jeg som overdriv og at det ikke var så stor greie å avlyse hele dåpen. Problemet med å avlyse den er at bunaden til ungen vil bli for liten i tillegg er det flere som har planlagt å komme fra flere steder i Norge som fortsatt ønsker å komme opp i dåpen, så i dag i siste liten heiv jeg meg rundt og fik andre i nær familie til å bli gudforeldrene og ordet med mat osv. Min mann er kjempe sint og mener han nå ikke skal komme i dåpen i det hele tatt for at han mener alt er min feil og at det tydeligvis er ingen problem å avlyse dåpen. Jeg føler at dette stammer fra at han heller vil såre meg og barnet enn å stå opp til sine venner å si i fra at å avlyse 2 uker før faktisk er dårlig gjort. Vll også informere om at ingen i hverken hannes familie eller de som skulle være gudforeldrene ga barnet vårt noe gave hverken til jul eller i 1 årsdag som jeg også syns er sårende for det føles som ingen bryr seg om vårt barn. Dette syns hvis heller ikke pappaen er noe problem på tross av at vi sender penger/ gaver til alle demmes sine barn hver bursdag og jul. I julen var vi i pappaen sitt land ( han er ikke fra Norge) og vårt barn fik kun 1 gave som var en bitering mens alle andre sine barn fik mange gaver, jeg syns det var litt rart der og da men tenkte først at det var siden barnet var så liten at ingen tenkte på den men nå i 1 årsdag fik barnet heller ingenting som jeg syns er vondt. Akkurat nå vil jo ikke barnet skjønne noe men etter vært vil barnet forstå at den ikke for noen gaver derfra som jeg er redd vil gjøre barnet trist. Dette har tatt så på at jeg skal dra å se på en annen leilighet og vurderer å flytte ut fra pappaen for at jeg føler at han ikke står opp meg hverken barnet eller meg og sier i fra når ting er ugreit til sine, mens far skylder alt på meg og mener jeg overdriver og slenger meg under bussen til sine venner ( føles det som) Trenger råd er jeg helt på bærtur her? Beklager skrivefeil jeg er litt stressa og frustrert, og lei meg akkurat nå. Anonymkode: e347a...e2e 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 17:20 #2 Skrevet lørdag kl 17:20 At du først avlyser dåpen på to ukers varsel fordi noen melder avbud og så ombestemmer deg igjen sier jo litt om at du har anlegg for drama, overreagering og å handle før du tenker. Kanskje drøye det litt og la følelsene roe seg litt før du flytter ut... Å først si ja til å være gudforeldre og så melde avbud på kort varsel er dårlig gjort, men de så kanskje ikke heller for seg at det ville kreve feriedager og så store utgifter. Jeg ville ikke brukt 15000 på en barnedåp (men ville nok funnet ut av det litt før...). Anonymkode: 94da1...e61 10 7
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 17:26 #3 Skrevet lørdag kl 17:26 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): At du først avlyser dåpen på to ukers varsel fordi noen melder avbud og så ombestemmer deg igjen sier jo litt om at du har anlegg for drama, overreagering og å handle før du tenker. Kanskje drøye det litt og la følelsene roe seg litt før du flytter ut... Å først si ja til å være gudforeldre og så melde avbud på kort varsel er dårlig gjort, men de så kanskje ikke heller for seg at det ville kreve feriedager og så store utgifter. Jeg ville ikke brukt 15000 på en barnedåp (men ville nok funnet ut av det litt før...). Anonymkode: 94da1...e61 Dette. Vi valgte flere faddere til begge barna. Hadde noen uteblitt så hadde vi bare hatt de andre, eller valgt noen flere. SÅ STORT er det faktisk ikke å være faddere at man avlyser hele dåpen fordi 2 stk uteblir 😅 Anonymkode: d6a40...1e6 8 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 17:29 #4 Skrevet lørdag kl 17:29 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): At du først avlyser dåpen på to ukers varsel fordi noen melder avbud og så ombestemmer deg igjen sier jo litt om at du har anlegg for drama, overreagering og å handle før du tenker. Kanskje drøye det litt og la følelsene roe seg litt før du flytter ut... Å først si ja til å være gudforeldre og så melde avbud på kort varsel er dårlig gjort, men de så kanskje ikke heller for seg at det ville kreve feriedager og så store utgifter. Jeg ville ikke brukt 15000 på en barnedåp (men ville nok funnet ut av det litt før...). Anonymkode: 94da1...e61 TS her. Pappaen og jeg var begge enig i at vi ønsket å avlyse om de ikke kom for at ingen av de på fars side blei og komme og nå ikke gudforeldrene heller. Og hverken far eller jeg ønsker å døpe barnet uten gudforeldre. Men etter å ha snakket med min familie og de som fortsatt ønsket å feire fik de meg til slutt på tanken om å feire likevel bare med andre gudforeldre. Vil også informere om at dette ikke er noe stor dåp kun kirke og ut å spise. Det har alltid vært dyrt å reise fra sør til nord så tenker at gudforeldrene måtte være klar over at dette blei å koste litt, i tillegg bor de gratis hos oss. Vi hadde hopet de så dette som en liten ferie og pappaen hadde gledet seg veldig til de kom opp og snakket om det lenge. Anonymkode: e347a...e2e 3
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 17:30 #5 Skrevet lørdag kl 17:30 Dette venneparet, hva skal de egentlig være? Faddere slik som du først skriver? Eller gudforeldre? Anonymkode: 320b4...e0a 3
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 17:31 #6 Skrevet lørdag kl 17:31 Og dere kan fint døpe et barn uten at alle faddere er tilstede! Hvorfor vil dere ha et vennepar forresten? Hvorfor ikke bruke tanter og onkler eller noen som bor i nærheten! Anonymkode: 320b4...e0a 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 17:33 #7 Skrevet lørdag kl 17:33 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Og dere kan fint døpe et barn uten at alle faddere er tilstede! Hvorfor vil dere ha et vennepar forresten? Hvorfor ikke bruke tanter og onkler eller noen som bor i nærheten! Anonymkode: 320b4...e0a Vi bruker familien nå. Vi valgte de for at pappaen ønsket det for at de her var hans bestevenner. Og i følge han " hans familie i Norge" Anonymkode: e347a...e2e 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 17:34 #8 Skrevet lørdag kl 17:34 Jeg hadde aldri i verden betalt 15.000,- i reiseutgifter for å dra i barnedåp. Denne dåpen er ikke viktig for noen andre enn dere foreldre. Anonymkode: f61b5...9f5 9 6
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 17:34 #9 Skrevet lørdag kl 17:34 Det var veldig mye drama på grunn av dåp. Anonymkode: 6b01f...829 5 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 17:38 #10 Skrevet lørdag kl 17:38 Er dere kristne? Eller døper dere barnet selv om dere per definisjon dermed ljuger i kirka og spytter på kristendommen? Hilsen ateist. Anonymkode: 54fd5...825 3 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 17:42 #11 Skrevet lørdag kl 17:42 Er dere veldig unge? Anonymkode: 0d104...c81 3
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 17:49 #12 Skrevet lørdag kl 17:49 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): At du først avlyser dåpen på to ukers varsel fordi noen melder avbud og så ombestemmer deg igjen sier jo litt om at du har anlegg for drama, overreagering og å handle før du tenker. Kanskje drøye det litt og la følelsene roe seg litt før du flytter ut... Å først si ja til å være gudforeldre og så melde avbud på kort varsel er dårlig gjort, men de så kanskje ikke heller for seg at det ville kreve feriedager og så store utgifter. Jeg ville ikke brukt 15000 på en barnedåp (men ville nok funnet ut av det litt før...). Anonymkode: 94da1...e61 Enig med dette. Jeg hadde aldri avlyst en dåp fordi et vennepar hadde meldt avbud, selv om de skulle være gudforeldre. Jeg hadde nok blitt skuffet ja, men hadde ikke avlyst. Jeg hadde bare funnet andre gudforeldre, og det har dere jo gjort nå. De som avlyste burde nok ha undersøkt pris for lenge siden, og sagt fra i god tid. Jeg hadde aldri betalt 15.000kr for å komme i en dåp til barnet til et vennepar. Det er veldig mye penger. Jeg hadde ikke droppet ferien min og konsertene jeg hadde lyst på, for å få råd til dette. Sårhet forstår dem godt, men syns dem kunne ha sagt fra for lenge siden. Anonymkode: a9487...9f1 6 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 17:57 #13 Skrevet lørdag kl 17:57 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Og dere kan fint døpe et barn uten at alle faddere er tilstede! Hvorfor vil dere ha et vennepar forresten? Hvorfor ikke bruke tanter og onkler eller noen som bor i nærheten! Anonymkode: 320b4...e0a Ganske vanlig å ha venner Anonymkode: e3e91...cca 3
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 17:57 #14 Skrevet lørdag kl 17:57 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Er dere kristne? Eller døper dere barnet selv om dere per definisjon dermed ljuger i kirka og spytter på kristendommen? Hilsen ateist. Anonymkode: 54fd5...825 Usaklig innlegg Anonymkode: e3e91...cca 4
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 17:57 #15 Skrevet lørdag kl 17:57 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): TS her. Pappaen og jeg var begge enig i at vi ønsket å avlyse om de ikke kom for at ingen av de på fars side blei og komme og nå ikke gudforeldrene heller. Og hverken far eller jeg ønsker å døpe barnet uten gudforeldre. Men etter å ha snakket med min familie og de som fortsatt ønsket å feire fik de meg til slutt på tanken om å feire likevel bare med andre gudforeldre. Vil også informere om at dette ikke er noe stor dåp kun kirke og ut å spise. Det har alltid vært dyrt å reise fra sør til nord så tenker at gudforeldrene måtte være klar over at dette blei å koste litt, i tillegg bor de gratis hos oss. Vi hadde hopet de så dette som en liten ferie og pappaen hadde gledet seg veldig til de kom opp og snakket om det lenge. Anonymkode: e347a...e2e Men hvorfor i alle dager synes du det er greit at disse to personene skal betale 15000 kr for å være faddere for ditt barn. Hvis dette var viktig for deg så skulle du/dere betalt for disse flybilletten. I alle dager?! 15.000 kr er jo mye penger Anonymkode: d6920...0b8 3 2
fru Alving Skrevet lørdag kl 17:59 #16 Skrevet lørdag kl 17:59 Høres jo ut som du og mannen din har større problemer enn disse gudforeldrene. Du lager drama og avlyser og han forvrenger historien for å høres bedre ut selv. Bare ikke få flere barn før dere har blitt mer voksne begge to. En barnedåp er viktig for foreldrene, alle andre drar av plikt. Det å forvente at folk kommer fra andre kanten av landet og betaler i dyre dommer det kan du nesten ikke gjøre. Nå er jeg jo helt enig i at de kunne sagt fra om dette, sjekket priser og tenkt litt over hva de sa ja til. Det å si ja til å være fadder er og en handling som krever noe, de må vise interesse for barnet og stille litt opp for det. 4
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 18:00 #17 Skrevet lørdag kl 18:00 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men hvorfor i alle dager synes du det er greit at disse to personene skal betale 15000 kr for å være faddere for ditt barn. Hvis dette var viktig for deg så skulle du/dere betalt for disse flybilletten. I alle dager?! 15.000 kr er jo mye penger Anonymkode: d6920...0b8 Hæ? Betale for at de skal være med 🤦🏻♀️ Anonymkode: e3e91...cca
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 18:01 #18 Skrevet lørdag kl 18:01 De burde takket nei , klart når man venter lenge blir billetter dyre. men helt unødvendig å avlyse , det var overreaksjon Anonymkode: e3e91...cca 1
Lillemy8 Skrevet lørdag kl 18:06 #19 Skrevet lørdag kl 18:06 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Men hvorfor i alle dager synes du det er greit at disse to personene skal betale 15000 kr for å være faddere for ditt barn. Hvis dette var viktig for deg så skulle du/dere betalt for disse flybilletten. I alle dager?! 15.000 kr er jo mye penger Anonymkode: d6920...0b8 Støtter denne! Selvfølgelig skal ikke de betale 15k for å være med! Maks 2000 pr person, så kan foreldre som absolutt skal ha de der betale resten. Og ikke minst bistått med å finne passende transport (kjøpt flybillett på salg osv). 1
Brunello Skrevet lørdag kl 18:10 #20 Skrevet lørdag kl 18:10 (endret) Det høres ut som om ts er spik spenna gæren, så her har vi nok et av de utallige tilfellene der man tror ingen bryr seg mens realiteten er at man har jaget bort folk med egen oppførsel. Endret lørdag kl 18:20 av Brunello 3 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå