Gå til innhold

Hva ville dere gjort? Samvær, rettsak og en ustabil barnefar

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Beklager langt innlegg... 

Det ble slutt mellom meg og barnefar for snart fire måneder siden. Etter litt over 2 måneder møtte han en alenemor med tre barn. De ble kjærester etter to uker, og etter tre uker flyttet han inn hos henne. Han har ikke hatt noe kontakt med barna siden bruddet (jeg har prøvd å få han til å ta kontakt med de, men det har han ikke ønsket, fordi han er mer opphengt i konflikten mellom meg og han).

Bruddet skjedde etter en episode med vold forann barna. Det har vært psykisk vold, og "mild" vold over flere år. Psykisk vold også mot barna, og ved flere anledninger har han tatt hardt i de (trykker fingeren inn i siden på dem når han skulle løfte for eksempel - når de ikke hørte etter). Den siste hendelsen ble også meldt til barnevernet, da det ene barnet vårt fortalte hva h*n hadde opplevd. 

Jeg har holdt tilbake samvær lenge, fordi hans psykiske helse ikke er bra, og jeg for hva redd hva det kan gjøre med barna. Han har ønsket samvær, men på sine premisser, og ikke barnas. Derfor har han ikke sett eller hatt noen form for kontakt med barna på fire måneder. 

Nå har han sett seg lei, og vurderer, sånn jeg forstår det, og ta det videre til retten hvis jeg ikke går med på samvær under neste "felles møte" hos barnevernet. Jeg er redd for at jeg mister muligheten til å påvirke tempoet for gjenforening hvis han tar det til retten, og vurderer å gå med på samvær, med rolig oppstart. Jeg er dog ikke sikker på at det er godt nok for han, da han ved flere anledninger har sagt at "enten så er jeg en vanlig pappa med en gang, eller så kan jeg trekke meg helt ut av livet til barna. Altså sikter han til at han mener at han ikke godtar at vi gjør prosessen på en trygg måte for barna. 

Hans nye kjæreste, som han har vært sammen med i en måned, har tre små barn under 5 år. 

Barnefar har slitt med å takle våre to barn, og jeg er redd for hvordan han skal håndtere fem, og samtidig gi barna våre oppmerksomheten og tryggheten de trenger. 

Han har også nylig (rett før bruddet) vært på sinnemestringskurs. Han har hatt episoder med hva vi tror er psykoser, han utredes for autisme og har slitt mye med sin psykiske helse generelt. 

Barnefar og hans nye kjæreste planlegger allerede å gifte seg om et år, og kjøpe felles bolig, 45 minutter unna barnas hjemsted. De har allerede begynt å se på biler, som skal romme alle barna og han og den nye kjæresten, uten at samvær er planlagt i det hele tatt. 

Han har et voldsomt sinne, og jeg er derfor også redd for faren ved at far og den nye kjæresten egentlig ikke kjenner hverandre, før de planlegger både giftemål, bolig og bil. 

Jeg er redd for at deres problemer kan skape samme problemer han hadde mens jeg og han var sammen, og at barna skal oppleve dette på nytt. 

Jeg vet også at hennes barn har hatt en "lignende" far, og at han nå ikke er tilstede i barnas liv. Jeg vet også at hennes barn har traumer etter deres far. 

Far skrev under på at jeg skulle ha foreldreansvaret alene hos fvk. Men har i ettertid nektet å sende inn id, og har trukket tilbake signaturen sin. Han lager også økonomiske problemer, og nekter å samarbeide om salg av felles bolig. Han har sluttet å betale på lånet sitt, og mener at det er mitt ansvar - at jeg må vente på at barnebidraget blir satt, og at barnebidraget skal dekke hans del.

Er det noen som har vært i samme situasjon, som vet hva som er lurt å gjøre? Eller bare noen tips og råd? Jeg ønsker bare at barna skal ha det trygt og forutsigbart. Vi har det veldig fint nå, og hverdagen går som normalt - men de savner jo selvfølgelig pappan sin. 

Barnevernet er ferdig med sine undersøkelser hos oss, og det eneste de kunne tilby var frivillig hjelpetiltak, som et støtteben for meg (Hjelp til søknader, hjelp til å vite hvordan jeg skulle møte barna før og etter samvær osv). Dette har jeg takket ja til. 

Vi skal på nytt felles møte nå snart, og jeg er så usikker på hva jeg skal gjøre... 

Noen? 

Endret av Error404
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har han råd til å ta dette til retten da? Eller er det bare trusler? Jeg hadde ikke gått med på samvær med en så ustabil mann. La ham trekke seg ut, krev barnebidrag via Nav og start prosessen med å selge boligen. Å gi ham samvær kommer ikke til å dempe konfliktnivået dere imellom - det kommer til å være en konstant faktor i livet ditt til barna er myndige. Det beste du kan gjøre for deg og barna nå er å sørge for å skape så stabile og trygge rammer som mulig. 

Anonymkode: 79518...458

• Liker 11
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har han råd til å ta dette til retten da? Eller er det bare trusler? Jeg hadde ikke gått med på samvær med en så ustabil mann. La ham trekke seg ut, krev barnebidrag via Nav og start prosessen med å selge boligen. Å gi ham samvær kommer ikke til å dempe konfliktnivået dere imellom - det kommer til å være en konstant faktor i livet ditt til barna er myndige. Det beste du kan gjøre for deg og barna nå er å sørge for å skape så stabile og trygge rammer som mulig. 

Anonymkode: 79518...458

Han har karantene på advokatforsikring via jobben frem til midten av November, men jeg vet at han har kontakt med en advokat allerede. Han har jo ingen utgifter nå, så han har sikkert mer enn nok til å bruke på utgifter til advokat. 

Skrevet

Hva er fordelene for ungene ved å ha samvær med ham? Voldelig, ustabil, selvopptatt, psykotiske episoder - jeg sier nei takk, jeg hadde blitt sjeleglad om han trakk seg helt bort, jobbet med seg selv noen år og så eventuelt tok opp kontakten når (hvis) han var blitt stabil og trygg. 

Sånt ødelegger ungene. 

Mitt andre råd er å ha minst mulig kontakt med han og bruk advokat på det med huset. Det finnes gratis rådgiving hos krisesenter, kirkens nødhjelp, jurk og andre steder, hvis ikke hadde jeg lånt penger for å dekke det om nødvendig. Det her er uholdbart. Dette må være veldig tøft for deg å stå i. 

Anonymkode: e1bf7...dbe

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva er fordelene for ungene ved å ha samvær med ham? Voldelig, ustabil, selvopptatt, psykotiske episoder - jeg sier nei takk, jeg hadde blitt sjeleglad om han trakk seg helt bort, jobbet med seg selv noen år og så eventuelt tok opp kontakten når (hvis) han var blitt stabil og trygg. 

Sånt ødelegger ungene. 

Mitt andre råd er å ha minst mulig kontakt med han og bruk advokat på det med huset. Det finnes gratis rådgiving hos krisesenter, kirkens nødhjelp, jurk og andre steder, hvis ikke hadde jeg lånt penger for å dekke det om nødvendig. Det her er uholdbart. Dette må være veldig tøft for deg å stå i. 

Anonymkode: e1bf7...dbe

Barnevernet pusher på samvær. Men de ser også hvem han er, og rådet meg til å heller samarbeide med de om samvær, for å ha mer kontroll på tempoet for gjenforening. De sa at : "tar han deg til retten, så kommer han til å få samvær - og da har du ingenting du skulle ha sagt. Da er det retten som avgjør". 

Det er det som skremmer meg litt. Jeg mener jo fortsatt at samvær ikke er trygt, og ønsker jo egentlig ikke å gå med på det. 

Jeg forstår at barna savner pappan sin, men jeg mener ikke at samvær skal skje "bare fordi". Det må være trygt. Jeg føler meg litt trengt opp i et hjørne, og vet ikke helt hva jeg skal gjøre..

Skrevet

For å ta det til retten må det foreligge en meklingsattest som ikke er eldre enn 6 mnd - min anbefaling er at du sitter stille og lar han ta seg av alt dette. Mest sannsynlig er dette bare tomme trusler.

Krev bidrag via Nav.

• Liker 4
Skrevet

Han høres helsemessig svært ustabil ut, og jeg tenker det er skadelig for barna med samvær.

Jeg tror det beste er at han trekker seg helt ut.

Voldsutøvelsen har ingenting med autisme å gjøre. Derimot er sjansen for at ett eller flere av deres barn har arvet hans autisme/evt adhd som gjør dem enda mer sårbare for kaos og ustabile forhold.

Synes du skal dokumentere alt du kan, og han har jo ikke råd til å ta dette til rettssak.

Jeg synes du skal gå for 100%, samvær på dagtid med tilsyn DERSOM han også klarer ha gode stunder med dem. 

Skrevet
yes! skrev (1 minutt siden):

For å ta det til retten må det foreligge en meklingsattest som ikke er eldre enn 6 mnd - min anbefaling er at du sitter stille og lar han ta seg av alt dette. Mest sannsynlig er dette bare tomme trusler.

Krev bidrag via Nav.

Nettopp.

Og han høres rimelig opptatt ut allerede. 

Skrevet
Error404 skrev (9 minutter siden):

Barnevernet pusher på samvær. Men de ser også hvem han er, og rådet meg til å heller samarbeide med de om samvær, for å ha mer kontroll på tempoet for gjenforening. De sa at : "tar han deg til retten, så kommer han til å få samvær - og da har du ingenting du skulle ha sagt. Da er det retten som avgjør". 

Det er det som skremmer meg litt. Jeg mener jo fortsatt at samvær ikke er trygt, og ønsker jo egentlig ikke å gå med på det. 

Jeg forstår at barna savner pappan sin, men jeg mener ikke at samvær skal skje "bare fordi". Det må være trygt. Jeg føler meg litt trengt opp i et hjørne, og vet ikke helt hva jeg skal gjøre..

Der er mange typer samvær. Joda, han vil få samvær. Men der kan være samvær under tilsyn, støttet tilsyn eller bare 'vanlig' samvær. Altså vanlig samvær er at barna er med han og han bestemmer alt. 

De typene samvær jeg nevner er alle nevnt i barneloven. Les deg opp på dette. 

Om du tilbyr samvær under noen av disse formene, har du ryggen din dekket og de kan ikke si at du nekter samvær. Det barnevernet her sier til deg, er ren og skjer skremselsprogaganda og viser hvor lite de kjenner barneloven, som er den dere vil gå under om bf saksøker. 

Dessuten er det ikke bare å saksøke også får dere en time i retten. Det er en lang vei dit, mange møter og måneder før man kommer til en hovedforhandling. 

Jeg antar dere har hatt en møte på fvk og har en meklingsattest allerede. Dette må dere også ha for å sende et søksmål inn etter barneloven. Og dere må det etter samlivsbruddet og siden det er såpass nylig, og du har sendt inn til nav antar jeg at dette er på på plass. MEN, det er kun gyldig i 6 mnd. Etter dette må han ha ett nytt. 

Og når et søksmål er sendt inn, er det møte. Da møter dere der med advokat og dommer. Mest sannsynlig blir en sakkyndig oppnevnt og med det følger det flere måneder med utredning (og her vil det også være samvær med sakkyndig til stedet som skal observere) og en følgende rapport. Alder på barna har mye å si her om hvor fort det går. Jo yngre barn, jo høyere blir dere prioritert. 

Først etter rapporten er levert er det en hovedforhandling blir satt opp. Og her vil dommeren uansett pushe på for at dere skal komme fra til et forlik. Dommere vil ikke dømme i barnefordelingssaker. 

Jeg kunne ha skrevet veldig mye mer, men det kan jeg vet ta senere. Må begynne på middag ;)

Håper dette hjelper deg. Ha fin lørdag videre :D

Anonymkode: 698e1...e77

Skrevet

Jeg har svært god kjennskap til ganske liknende din situasjon. Bf var ustabil og psykisk vold mot mor. Dette kom ikke frem før i svangerskapet. 

Mor tok med baby og flyttet ut etter 1 mnd. Da hadde hun fått nok av psykisk vold og en bf som ikke tok noe ansvar.

Det sier seg selv at samværet 50/50 er totalt uaktuelt. Ei heller overnattinger. Bf fikk tilbud om samvær 2 timer 3 dager i uken. Samværet ble gjennomfør på ett offentlig sted for å beskytte mor og baby fra psykisk vold. Selvfølgelig klarte han ikke å la være å hyle og skrike til mor på offentlig sted med mange folk tilstede. Mor hadde opptak av dette på mobil. Hun hadde ALL kommunikasjon med bf på meldinger som ble brukt overfor retten, sakkyndig og BV.

Vel, enden på saken var at far fikk samvær som han ville. Barnet var da nærmere 2 år da saken var ferdig i retten. De skulle starte rolig med samvær sammen med mor og en 3 person.

Dette ble vel gjort 3-4 ganger, da ga bf opp. Nå er det 3 år siden han så barnet av egen fri vilje. Nå bruker han heller tiden på å drikke, feste og ligge rundt. Han nektet å betale bidrag siden han ikke så barnet. Det endte med at han frem til barnet ikke trenger bidrag lenger så blir det trekt fra lønnen hans. Han er skikkelig forbannet på grunn av dette. 

Søk om barnebidrag via nav og be de kreve det inn for deg. Da kommer pengene til fast tid.

Du kan også nevne til din eks at bf i denne saken fikk regning på over 200K til advokat.

Anonymkode: 4662f...af8

Skrevet

stå på ditt, la han ta dt til retten, det tar lag tid og sakyndigerapporten fra BV vil telle betydelig i idin favør, ha is i magen eer mitt råd og ikke la deg manipulere til å gå på akkord med det beste for barna. 

Anonymkode: 7902e...3a6

Skrevet

Hvor gamle er barna? Og hva vil barna? 

Anonymkode: 33188...582

Skrevet

Ta først og fremst barnebidrag igjennom nav.

Start bolig salg.

Og avvent situasjonen.

Ikke gi deg på samvær. Ta vare på all kommunikasjon.

Her er det barna dines psykiske helse og sikkerhet som er viktigst.

Du trenger ingenting fra han personlig. Det er instanser for sånn. 

Anonymkode: 52a1d...632

Skrevet

Jeg har erfaring med dette. Endte med at far har samvær under tilsyn noen ganger i året. Det beste du kan gjøre er å henvende deg til en advokat som har erfaring med slike saker. Anmelde far for vold i nære relasjoner. 

Ikke vær redd for retten. Sett deg inn i liggende saker. Ikke gi far og dette nye forholdet mye oppmerksomhet denne nye kvinnen har sannsynligvis ikke opplevd vold enda da slikt skjer sakte og gradevis. 

Anonymkode: 441bc...293

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...