Gå til innhold

Venninner og konkurranse om å være attraktiv for menn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg har begynt å innse et mønster i noe som skjer i tre av mine vennskap med kvinner.

Vi er alle i 30-årene, og de kjenner ikke hverandre.

Jeg tror det dreier seg om en slags sjalusi rundt dette med å være attraktiv som dame for menn.

Det kan være veldig subtilt. Jeg ble seksuelt trakassert på jobb. Fortalte det til en venninne, og hun sa "det er ikke så mange å trakassere der..hehe!". Tidligere i år nevnte jeg en fyr som var ekkel mot meg, etter at jeg hadde avvist han og hun var mest opptatt av å si "kanskje han bare ville plage deg"...og jeg måtte forklare at "nei, han la an på meg først og ble ekkel da han skjønte at jeg ikke var interessert".

Eller en venninne nevnte en felles bekjent og sa noe om dama hans, og jeg sa "hæ? har han dame?? Han flørta skikkelig med meg sist uke". Hun sier at "han bare er sånn, jeg tror ikke han flørter". Da fortalte jeg henne hva han hadde sagt, og hun ble stille.

Må understreke at jeg ALDRI skryter om at menn viser meg interesse, da jeg ikke anser det som nevneverdig, Det dukker opp naturlig som i de eksemplene jeg har skrevet ovenfor. FInnes mange flere eksempler, men vil bevare anonymitet for alle parter.

Jeg ønsker å høre andres erfaring med venninner og sjalusi. 

Planen min fremover er rett og slett å holde kjeft om alt som har med menn å gjøre og heller fokusere på alt jeg liker ved dem.

Anonymkode: f2a54...24f

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.9.2025 den 17.29):

Hei!

Jeg har begynt å innse et mønster i noe som skjer i tre av mine vennskap med kvinner.

Jeg tror det dreier seg om en slags sjalusi rundt dette med å være attraktiv som dame for menn.

Det kan være veldig subtilt. Jeg ble seksuelt trakassert på jobb. Fortalte det til en venninne, og hun sa "det er ikke så mange å trakassere der..hehe!". Tidligere i år nevnte jeg en fyr som var ekkel mot meg, etter at jeg hadde avvist han og hun var mest opptatt av å si "kanskje han bare ville plage deg"...og jeg måtte forklare at "nei, han la an på meg først og ble ekkel da han skjønte at jeg ikke var interessert".

Eller en venninne nevnte en felles bekjent og sa noe om dama hans, og jeg sa "hæ? har han dame?? Han flørta skikkelig med meg sist uke". Hun sier at "han bare er sånn, jeg tror ikke han flørter". Da fortalte jeg henne hva han hadde sagt, og hun ble stille.

Må understreke at jeg ALDRI skryter om at menn viser meg interesse, da jeg ikke anser det som nevneverdig, Det dukker opp naturlig som i de eksemplene jeg har skrevet ovenfor. FInnes mange flere eksempler, men vil bevare anonymitet for alle parter.

Planen min fremover er rett og slett å holde kjeft om alt som har med menn å gjøre og heller fokusere på alt jeg liker ved dem.

Der har jeg også vert, og endte med at mine venninder gav faen i å ha meg med. Så jeg har nå omtrent bare kompiser😂 jeg er 35

Anonymkode: 5a5b1...963

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Finn bedre venner?

Anonymkode: 0d4dd...56c

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Finn bedre venner?

Anonymkode: 0d4dd...56c

Ja, det er nok lett...

AnonymBruker
Skrevet

Joda, da vi var 14- 18 år gamle ja. Nja kanskje bare 16-17 egentlig. Så ble vi hverandres beste heiagjeng i livet, og gledet oss over hverandre lykke og fremgang. Nå er vi godt voksne og heier fremdeles på hverandre, og støtter hverandre når det er nødvendig. 

Gode venner ønsker hverandre godt. 

Anonymkode: 47b47...1da

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har flere venninner som ikke har blitt seksuelt trakassert. De er evig single, har egentlig aldri hatt draget, og i miljø med menn oppfører de seg nok litt...usynlig. Likevel, jeg har alltid ansett dem som gull, synes de er nydelige. 

Men det har vært skikkelig vondt når jeg har delt noen ting som har med seksuell trakassering å gjøre, og då har de bare avblåst det som om det var ingenting. "Han er jo gift, så jeg tror ikke det", "du misforsto nok bare situasjonen", "en sjef ville aldri hvisket deg noe slikt i øret, det er absurd" osv. Bare fordi de selv aldri har opplevd det, går det liksom ikke an å skje andre.

Det samme gjelder når man skriver her på KG at man har blitt sjekket opp x antall ganger av gifte mannfolk. Det er heeelt umulig at noen opplever dette til stadighet. Noen skulle sett innboksen min på Instagram... Men nei, når noen ikke har opplevd det "privilegiet" det er å være i mannfolks seksuelle søkelys, tror man selvsagt at det ikke eksisterer i det hele tatt. For det er jo helt logisk at alle menn holder seg på matta hele tiden.

Anonymkode: d37de...1b1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg har flere venninner som ikke har blitt seksuelt trakassert. De er evig single, har egentlig aldri hatt draget, og i miljø med menn oppfører de seg nok litt...usynlig. Likevel, jeg har alltid ansett dem som gull, synes de er nydelige. 

Men det har vært skikkelig vondt når jeg har delt noen ting som har med seksuell trakassering å gjøre, og då har de bare avblåst det som om det var ingenting. "Han er jo gift, så jeg tror ikke det", "du misforsto nok bare situasjonen", "en sjef ville aldri hvisket deg noe slikt i øret, det er absurd" osv. Bare fordi de selv aldri har opplevd det, går det liksom ikke an å skje andre.

Det samme gjelder når man skriver her på KG at man har blitt sjekket opp x antall ganger av gifte mannfolk. Det er heeelt umulig at noen opplever dette til stadighet. Noen skulle sett innboksen min på Instagram... Men nei, når noen ikke har opplevd det "privilegiet" det er å være i mannfolks seksuelle søkelys, tror man selvsagt at det ikke eksisterer i det hele tatt. For det er jo helt logisk at alle menn holder seg på matta hele tiden.

Anonymkode: d37de...1b1

Enhver person som følger med i samfunnet med ett halvt øye burde ha fått med seg at seksuell trakassering skjer overalt. 

Til deg og TS - skaff dere et bedre nettverk og jobb for å få bedre venner, venner som både er litt mer opplyste, og venner som tror på deg og vil deg vel.

TS, dine venninner virker å ønske å trykke deg ned, i så stor grad at man nesten kan mistenke dem om å være misunnelig på uønsket oppmerksomhet som du får. Da er de ikke helt rett navlet..!

Anonymkode: a3c7a...922

AnonymBruker
Skrevet

Trist, men vanlig. Opplever det samme. Skal bagatelliseres fra andre og æsjes over hvem som gir en oppmerksomhet. Sjalusi lenge leve! 

Anonymkode: 253a1...8b1

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Det letteste er vel å slutte å påpeke alle som flørter med deg? Da slipper du det temaet. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.9.2025 den 17.29):

Hei!

Har vært vitne til slikt selv. Ei som ikke forsto at ei annen fikk så masse oppmerksomhet fra menn. Akkurat som om det var et nederlag mot seg selv at den andre fikk mer oppmerksomhet. 

I senere tid har jeg erfart at denne som får masse oppmerksomhet er veldig skjør mot at jeg har fått samme mengde oppmerksomhet. 

Det er noe med usikkerhet i seg selv, ikke å se ned på andre. 

Anonymkode: 841e4...fe9

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg har også en sånn venninne.

Da jeg fortalte om at jeg over tid hadde hatt gradvis økende bekymring over interessen fra en mannlig venn, og at det den siste tida hadde vært tegn som kunne tilsi stalking-tendenser, avfeide ho det med at han helt sikkert bare hadde annen måte å kommunisere på og at jeg feiltolka det. Han var visst neppe interessert mente ho (selv om ho aldri har møtt han eller kjenner han på noe vis).

Samtidig som det ikke er måte på hvor mye oppmerksomhet ho selv får fra det motsatte kjønn, på jobb og i andre sammenhenger. Da handler det alltid om henne. 

På tross av dette anser jeg ho som en av mine alle beste venner. Jeg veit at ho har slitt med mye kroppskomplekser og forskjellig siden ungdommen, og mannens manglende evne til å løfte ho opp, har ikke gjort det noe bedre.

Alle har vi bagasje som på ulike vis former oss. Det er så mye annet fint i relasjonen vår, så jeg velger å se bort fra det. Selv om det enkelte ganger er fryktelig irriterende at selv når jeg trenger en venn på snakke med om en reell bekymring, så blir det redusert til en bagatell. 

Hvor mye dette veier i din relasjon til din venninne, må du selv vurdere. Dersom dette er det eneste negative området, og det er langt flere ting som veier opp for det, så får du heller la det fare (ev. prøve å gi en vennlig tilbakemelding på hvordan du opplever det). 

Endret av Stjertmeis
Rettet skrivefeil
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg har en venninde som er litt i samme situasjon som deg, hvorav jeg da blir motparten, og for min del handler det ikke om sjalusi, det hander om at det ALLTID er noen som er ekle mot henne, det er alltid noen som prøver seg, det er alltid en vennines kjæreste som ser litt «ekstra» på henne. Det er alltid en situasjon som gjerne kunne vært ganske uskyldig, men som blåses opp fordi hele verden en interessert i henne. I min situasjon så oppfattes det litt som eit mindreverdighetskompleks og en usikkerhet? Fordi hun har så stort behov for å kommunisere det og understreke det, som at alle skal vite hvor attraktiv hun er for omverden? I de fleste tilsvarende situasjoner så vet jeg med meg selv at jeg ikke hadde lagt merke til det engang, typ om en fyr såg på meg på bussen eller såg på meg flere ganger på en uteplass, langt mindre hadde jeg nevnt det som noe av stor betydning, med henne er det alltid en tilnærming som er viktig å understreke «NÅ skal du høre hvor attraktiv jeg er». Det er litt trist, som om hun egentlig ikke tror på det selv uten å bruke disse eksemplene som selvhevdelse. Vi er faktisk flere som har reagert på det, Så ja, jeg har blitt litt som venninne dine og bare antar at hun leser litt mye inn i situasjonen og trenger litt bekreftelse igjen. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
BobbySocks skrev (6 timer siden):

Det letteste er vel å slutte å påpeke alle som flørter med deg? Da slipper du det temaet. 

Hei. Jeg tror du må les HI igjen. Jeg snakker ikke om flørt, noe jeg ikke finner verdig å nevne til noen.

Snickersogtwist skrev (5 timer siden):

Jeg har en venninde som er litt i samme situasjon som deg, hvorav jeg da blir motparten, og for min del handler det ikke om sjalusi, det hander om at det ALLTID er noen som er ekle mot henne, det er alltid noen som prøver seg, det er alltid en vennines kjæreste som ser litt «ekstra» på henne. Det er alltid en situasjon som gjerne kunne vært ganske uskyldig, men som blåses opp fordi hele verden en interessert i henne. I min situasjon så oppfattes det litt som eit mindreverdighetskompleks og en usikkerhet? Fordi hun har så stort behov for å kommunisere det og understreke det, som at alle skal vite hvor attraktiv hun er for omverden? I de fleste tilsvarende situasjoner så vet jeg med meg selv at jeg ikke hadde lagt merke til det engang, typ om en fyr såg på meg på bussen eller såg på meg flere ganger på en uteplass, langt mindre hadde jeg nevnt det som noe av stor betydning, med henne er det alltid en tilnærming som er viktig å understreke «NÅ skal du høre hvor attraktiv jeg er». Det er litt trist, som om hun egentlig ikke tror på det selv uten å bruke disse eksemplene som selvhevdelse. Vi er faktisk flere som har reagert på det, Så ja, jeg har blitt litt som venninne dine og bare antar at hun leser litt mye inn i situasjonen og trenger litt bekreftelse igjen. 

Hei. Takk for ditt perspektiv. Dine eksempler virker som et behov på bekreftelse, ja, og eksemplene dine er tvetydige og relativt uskyldige. Det er ikke dette jeg snakker om. 

Jeg synes det er dumt at jeg ikke får nevne seksuell trakassering (som jeg faktisk politianmeldte) til en venninne, uten at det blir til "åh, jeg er så deilig". For jeg tenker jo at en mann som trakasserer meg absolutt ikke respekterer eller liker meg, og det er ingenting å skryte av.

I det andre eksemplet fikk jeg jo sjokk fordi jeg ikke ante at nevnte mann hadde dame, og jeg hadde jo aldri nevnt det ellers.

Takk for alle som har bidratt i tråden. Trist at det skal være så vanlig.

Jeg skal som tidligere nevnt aldri nevne noe med menn, annet enn rent overfladisk, til dem. Ser ikke poenget, da jeg regner med at deres reaksjon enten kommer av deres egen usikkerhet eller at de tror at jeg skryter. Så da er det enkleste å holde munn:)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...