Gå til innhold

Innekatt - kattesand!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, har nylig fått meg en innekatt, alt går supert til nå, men er det en ting som irriterer meg så er det all kattesanden som havner rundt om i leiligheten. Det er seriøst kattesand overalt. Per nå har jeg brukt to forskjellige merker på kattesand, en billig fra matbutikken, og en dyrere fra dyrebutikken. Har også en matte ved kattedoen, som samler opp noe kattesand, men ikke mye. Noen som har samme problem? Vurderer å bytte til tre pellets, men har sett at de oppløser seg istedenfor å klumpe seg, og har jo bare vanlig kattedo, så er redd det blir mye jobb å rengjøre? Har også sett på en type pellets som faktisk klumper seg. Har noen prøvd denne? https://www.musti.no/cats-best-original
evt andre tips?

Anonymkode: a7454...2ff

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du vil bruke trepellets, finnes det egne doer for det, med silesystem. 

For å eliminere kattesand over alt er hop-in do bedre. Da spaserer de over lokket før de hopper ned på gulvet, og evt sand mellom tær ramler ned i doen igjen, så kan man ha en matte foran i tillegg. De klarer heller ikke grave sanden over kanten og ut over gulvet med en sånn. 

Anonymkode: 66138...e5f

Skrevet

Jeg bruker pellets og har kasser med rist som er ment for pellets. Det hjelper ikke bare med tanke på at leiligheten ikke lengre kjennes ut som en sandstrand, men det er mindre støv, bedre luft, lukter mindre og billigere. Joda, du må kjøpe inn eget toalett, men summen har du spart inn i løpet av 2 måneder med tanke på pris på sand vs pellets. 

Men hvis økonomi ikke er av relevans, så funker den du linker til også veldig bra! passer noen katter som bruker det, og det er aldri noe utenfor kassene! 

Anonymkode: 578a6...603

Skrevet

Har du observert katten din bruke doen? Hvordan gjør den det med sanden? Har doen lave vegger og katten klorer ut sand? Hopper den over matten du har lagt ned? Prøvd en annen type matte? Blir den våt på beina og dermed tar med mer sand ut? 

Robotstøvsuger?

Anonymkode: 9c134...4cb

• Liker 1
Skrevet

Jeg bruker kun EverClean total Cover, har "innebygd" kattedo i et møbel og en matte utenfor åpningen inn til doen. Det er svært lite sand utenfor doen, og de få sandkornene som havner utenfor blir liggende på matta og i området nærmest doen. Jeg har prøvd andre typer klumpesand, inkludert flere andre fra EverClean, men gidder ikke tøyse bort mer penger. Total Cover er det eneste jeg synes duger. Synes ikke det støver heller, og det klumper godt, kamuflerer lukt greit og setter seg ikke så lett i potene på kattene (og jeg har to langhårede puser med pelsdusker under potene).

Det kommer også an på hvordan kattene oppfører seg på do, som andre er inne på. Noen graver iherdig så sanda spruter ut av dokassa, mens andre er mer pertentlige og graver bare forsiktig over det de har gjort.
Kanskje et vanskelig råd, men du må nesten bare prøve deg frem til du finner noe som fungerer for både deg og katten(e).

Anonymkode: d3782...136

Skrevet

Kattesand vil man få på gulvet med katt i hus, sånn er det bare. Vi har to utekatter. Om sommeren bruker de kassen max en gang i uka, ellers går de ute. Så nå er det ikke sand rundtom. Men om vinteren bruker de kassen daglig, og da blir det litt sand, uansett om jeg har matte foran kassen. Jeg bruker Everclean. Så litt sand må du regne med. Du må også regne med kattehår på møbler. Kanskje måndu også regne med at møbler og lister blir foretrukket framfor klorebrettet. Kanskje vil den klatre i gardinene. Hadde du hatt utekatt ville du fått inn både blad, kvister, granbar og mer til. Det er ikke «gratis» å ha dyr i hus, det medfører kostnader både i form av mer renhold, økt slitasje og økt økonomisk belastning. Det er en del av pakken. Vi har en ergorapido trådløs støvsuger som vi bruker minimum en gang daglig. Den tar også kattesand. Ellers har jeg også feiebrett tilgjengelig slik at jeg kan ta opp sand her og der. Som alt annet så er det slik at det er lettere å holde rent enn å gjøre rent. Fjern sandkornene med en gang så dras de ikke rundt i hele huset. Fjern bæsjen med en gang også så unngår du lukt. 

Anonymkode: 76b73...55f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg bruker pellets og har kasser med rist som er ment for pellets. Det hjelper ikke bare med tanke på at leiligheten ikke lengre kjennes ut som en sandstrand, men det er mindre støv, bedre luft, lukter mindre og billigere. Joda, du må kjøpe inn eget toalett, men summen har du spart inn i løpet av 2 måneder med tanke på pris på sand vs pellets. 

Men hvis økonomi ikke er av relevans, så funker den du linker til også veldig bra! passer noen katter som bruker det, og det er aldri noe utenfor kassene! 

Anonymkode: 578a6...603

Takk for svar 👌🏻 tror jeg kjøper inn den sanden jeg linket til, og hvis katten min «godtar» den type kattesand, kjøper jeg heller ny kattedo og billigere pellets🤞🏻

Anonymkode: a7454...2ff

Skrevet

Noen katter godtar pellets, andre ikke. Vi har en av hver, men den som ikke liker det går på do ute.

Pellets er billigere og enklere å håndtere. Mindre støv og graps og ikke så tungt. Bæsjen kan plukkes rett opp med toalett papir og kastes i do, så man slipper de evinnelige posene med tung kattesand. Vi bruker pelletskasse og egne poser i bunnen under silen. Det er selvfølgelig ikke nødvendig, men det gjør det enklere å rengjøre siden vi har utekatt og ikke trenger å bytte så ofte.  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...