Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
kvinneguide skrev (1 time siden):

Litt interessant sosialt eksperiment. Men jeg klarer ikke la være å bekymre meg for at de har ødelagt og bygget ned naturen for å sette opp alle fristelsene. Regner med at de bare har kjøpt opp et ferdig konsept men likevel. Kontrastene og fråtsingen er ganske grotesk. Det er kanskje ikke særegent for akkurat dette programmet, men det er veldig synlig her. 

Dette her er vel relativt lite innhogg i naturen, kontra riving av riving av regnskogen, bygging av hytter på alle fjell, vindmølleparker, osv. Men dette er en helt annen diskusjon. 

• Liker 4
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Spoiler

Heldigvis seriet rettferdigheten sånn delvis tilslutt.

• Liker 8
Skrevet
Spoiler

Overrasket hvor mye all fikk til slutt.

• Liker 5
Skrevet
Spoiler

Siste episode ble et antiklimaks. Litt kjedelig episode og ikke noe dramatikk. Og så synes jeg det er kjipt at sluttpotten ble delt likt på alle - lite straff for de som har forsynt seg grovt underveis og presten fikk totalt sett minst av alle. Minst penger og færrest opplevelser ble liksom belønningen for å stå i mot, være minst egoistisk og et godt medmenneske. 🙄

• Liker 18
  • Nyttig 5
Skrevet
Babyface skrev (51 minutter siden):
  Skjul innhold

Siste episode ble et antiklimaks. Litt kjedelig episode og ikke noe dramatikk. Og så synes jeg det er kjipt at sluttpotten ble delt likt på alle - lite straff for de som har forsynt seg grovt underveis og presten fikk totalt sett minst av alle. Minst penger og færrest opplevelser ble liksom belønningen for å stå i mot, være minst egoistisk og et godt medmenneske. 🙄

Jeg forstår at en tvist hvor den som tok minst iløpet av turen fikk mest til slutt bare hadde fungert én sesong. Men hva om de 5 som skulle ta en del av potten også kunne delt med de 5 som sto imot? Om så bare én av dem. Og en valgfri sum. Eller noe?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Dette er helt på siden, men.., herregud så søt Rebecca så ut etter å ha fjernet flettene. Så naturlig pen! 

• Liker 15
  • Nyttig 2
Skrevet
Djækklåsst skrev (15 timer siden):

Ja, det var ganske kjedelig. Nesten bare godstemning jo. Her lot jeg meg lure til å tro at Mona virkelig dro til med det budet, og så var det en såpass ubetydelig sum, kun 3 % av startpotten. 

Interessant å se at f.eks. Katrine endte opp med å bli den som tappet fellespotten med 3. minst av de 10. Kun Ragnar og Martin brukte/tok mindre av fellespotten enn henne.

Jeg vil si at de offisielle tallene for hver enkelts deltakers pengebruk gir et uriktig bilde over det egentlige forbruket. Det tar ikke hensyn til at enkelte deltagere har akseptert fristelser der de har "tvunget" eller manipulert andre deltakere til å måtte ta imot fristelser de ellers ville ha takket nei til. Som at sengeplassen allerede er betalt, det blir for dumt å ikke bruke den.

Jeg får oppriktig vondt inni meg, når jeg tenker på hvordan én enkelt deltaker har takket nei til hver eneste fristelse, for mot slutten av spillet å bli manipulert til å måtte takke ja for å unngå splid og tantrum. At vedkommende må gå mot alle sine etiske prinsipper. For å gjøre det enda verre står motparten å hoverer i etterkant. Det er så stygt gjort! 😩

• Liker 18
  • Hjerte 2
  • Nyttig 13
Skrevet
Momio skrev (10 timer siden):

Jeg vil si at de offisielle tallene for hver enkelts deltakers pengebruk gir et uriktig bilde over det egentlige forbruket. Det tar ikke hensyn til at enkelte deltagere har akseptert fristelser der de har "tvunget" eller manipulert andre deltakere til å måtte ta imot fristelser de ellers ville ha takket nei til. Som at sengeplassen allerede er betalt, det blir for dumt å ikke bruke den.

Eller alle gangene flertallet bestemmer og noen har stemt ja og andre nei. Da er det jo de som har stemt ja som har tatt fristelsen, selv om alle i gruppa har fått nytte av den. De som stemte nei stod jo faktisk imot fristelsen. 

Jeg fatter ikke hvordan de fikk Rebecca sin sum til å bli høyere enn Katrine sin, hva slags regnskap er det? Katrine har sovet i luksus-seng, hva, fire ganger? Det er da ikke mye Rebecca har sagt ja til, det har omtrent bare vært gruppeaktiviteter som alle har vært med på.

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet
os Maxilla skrev (3 minutter siden):

Jeg fatter ikke hvordan de fikk Rebecca sin sum til å bli høyere enn Katrine sin, hva slags regnskap er det? Katrine har sovet i luksus-seng, hva, fire ganger? Det er da ikke mye Rebecca har sagt ja til, det har omtrent bare vært gruppeaktiviteter som alle har vært med på.

Dette reagerte jeg på også.

• Liker 2
Skrevet
os Maxilla skrev (2 minutter siden):

Eller alle gangene flertallet bestemmer og noen har stemt ja og andre nei. Da er det jo de som har stemt ja som har tatt fristelsen, selv om alle i gruppa har fått nytte av den. De som stemte nei stod jo faktisk imot fristelsen. 

Tja, Martin spiste seg jo god og mett på pizzaen. Det hadde han ikke behøvd. I den britiske versjonen skjedde noe tilsvarende med en som sa nei til alle fristelser, flertallet sa ja til mat, men han lot være å spise fordi hans mål var å unngå alt av fristelser.

At Rebecca havnet over hadde med taxi å gjøre, pluss som nevnt at Katrine var gratispassasjer flere ganger.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Djækklåsst skrev (4 minutter siden):

Tja, Martin spiste seg jo god og mett på pizzaen. Det hadde han ikke behøvd. I den britiske versjonen skjedde noe tilsvarende med en som sa nei til alle fristelser, flertallet sa ja til mat, men han lot være å spise fordi hans mål var å unngå alt av fristelser.

At Rebecca havnet over hadde med taxi å gjøre, pluss som nevnt at Katrine var gratispassasjer flere ganger.

Han hadde vel blitt tatt med i regnskapet uansett, siden de slapp inn på restauranten som gruppe.

Tok Rebecca så mye taxi da, var ikke det bare en gang? Katrine har også tatt taxi. Rart at akkurat hun regnes som gratispassasjerer flere ganger, som har vært involvert i de aller fleste fristelsene. 

• Liker 6
Skrevet
os Maxilla skrev (28 minutter siden):

Han hadde vel blitt tatt med i regnskapet uansett, siden de slapp inn på restauranten som gruppe.

Tok Rebecca så mye taxi da, var ikke det bare en gang? Katrine har også tatt taxi. Rart at akkurat hun regnes som gratispassasjerer flere ganger, som har vært involvert i de aller fleste fristelsene. 

Ja, men bare om han hadde latt være å spise, kunne man sagt at det var "urettferdig" at det var med i regnskapet. 

Jeg har ikke helt oversikten over hvorfor hva de drøyt 70 000 Rebecca brukte bestod av. Dette med gratispassasjer kan sikkert diskuteres om burde telt slik det ble. Men f.eks. kokosnøtten, der kan ikke Katrine lastes for at Mona hadde det høyeste budet. Klart, hun kunne jo takket nei til å være med, men hvorfor skulle hun nå det.

• Nyttig 2
Skrevet

Og plutselig var det over.  Det var et rart program, men jeg synes det var gøy å se hvor forskjellig de håndterte utfordringene. Jeg hadde trodd at den summen som var brukt, var mye større, for vi fikk jo inntrykk av at noen forsynte seg veldig grådig av fristelsene hele veien.

• Liker 11
Skrevet
Perine skrev (3 minutter siden):

Og plutselig var det over.  Det var et rart program, men jeg synes det var gøy å se hvor forskjellig de håndterte utfordringene. Jeg hadde trodd at den summen som var brukt, var mye større, for vi fikk jo inntrykk av at noen forsynte seg veldig grådig av fristelsene hele veien.

Ja, det var nesten bråstopp. Til neste sesong, håper jeg det blir en tvist på dette… var litt tam (i mangel av bedre ord) slutt synes jeg…

• Liker 3
Skrevet
Elsker sjokolade skrev (7 timer siden):

Dette reagerte jeg på også.

Hun har jo blitt invitert med av Mona uten å betale selv et par ganger.

• Liker 2
Skrevet

Tråden er ryddet for spekulasjoner, avsporinger, latterliggjøring, personangrep, krenkende innlegg og svar til dette. 

Elaine Marley, mod. 

Skrevet
Perine skrev (På 2.11.2025 den 18.35):

Ja, plutselig var man på siste episode. Den siste turen gikk ganske fort i forhold til de andre. Synes det har vært interessant å følge med for å se hvordan de ulike personene taklet det og hvor mange fristelser som ble tatt. 

Kjempeoverrasket over hvor lite penger som hadde blitt brukt. Trodde det var mye mer som var blitt brukt. Ikke overrasket over hvem som hadde brukt mest. 

• Liker 3
Skrevet

Mona mangler jo selvinnsikt. Snakker høyt om hvor mye hun fortjener, bruker hersketeknikker for å få viljen sin, og skylder på at andre lager dårlig stemning. Sier rett ut at hun ikke har kjeftet eller vært høylytt mot noen, når det er nettopp det hun har gjort. Hun gjør meg direkte flau av å være nordlending.

• Liker 12
  • Nyttig 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...