Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Cockerlover skrev (4 timer siden):

Ville fristelser er et realityprogram, en lek, en konkuranse, ren underholdning. Det er fullt lov å ta fristelsene. Nrk caster deltakere som tar og motstår fristelser, for å skape underholdning, og det er har de virkelig klart. 

Hva mener du med at Mona har et ansvar for hvordan hun fremstår? Mona har et ansvar for å være en god person for de irundt seg, og følge reglene NRK har satt. I siste episode reagerte også jeg på oppførselen hennes mot resten av gruppa. Men jeg diskuterte det med kjæresten, ikke offentlig. 

Jeg synes det er trist, hvordan tonen er blitt på internett. Hvor hard og stygg den kan være. En ting er å kalle foreksempel trailermannen narsisist. Eller diskutere dårlig moral som styret i Helse Nord eller foreksempel Sophie Elise har. Det er viktig å kritisere offentlige personer som har innflytelse på samfunnet.  Men realitydeltakere er jo på skjermen for å underholde, hva hun gjør i jungelen har ingen påvirkning på meg. Derfor så synes jeg det blir drøyt å skrive så stygge ting om henne. 

Eg forstår godt kva du meiner. Det er heilt sant at Ville fristelser først og fremst er laga for underhaldning, og at NRK bevisst set deltakarane i situasjonar der dei må velje mellom å motstå eller gi etter for fristelsar. Programmet blir spennande nettopp fordi folk reagerer ulikt. Likevel meiner eg at deltakarane må ta ansvar for korleis dei oppfører seg ,også når kamera går. Når ein vel å vere med i eit realityprogram, veit ein at handlingane blir viste for heile Noreg, og at dei blir tolka og diskutert. Då bør ein òg vere bevisst på korleis ein framstår, og stå for det ein gjer. Eg er heilt einig i at tonen på nettet har blitt altfor hard. Personangrep og sjikane er aldri greitt, uansett kven det gjeld. Kritikk kan vere sakleg, men mobbing er noko heilt anna. Det eg prøver å peike på, er at ansvar og forståing ikkje utelukkar kvarandre , ein kan både meine at Mona burde oppført seg betre og samstundes fordømme hetsen ho får. Til slutt vil eg presisere at setninga eg la ut her på forumet om «evneveik» ikkje var meint som ei hentydning til ho eller nokon av dei andre jentene. Det var berre ein test, sidan uttrykket blir brukt i andre trådar på KG. Eg ser at det kunne verke støytande og er støytande, og eg er heilt einig i at debatten til tider er for hard på nett generelt.

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Zikkzakk skrev (18 timer siden):

Har noen sett den engelske versjonen "tempting fortune"? Det er to sesonger og i sesong 1 var det visst en twist som gjorde at pengebruken gikk ut av individuell pott og ikke fellespotten i følge en bruker på reddit, men vet ikke om dette stemmer. Spent på om denne twisten blir på norsk.

Neeeii....det ville jeg ikke vite. Vær varsom med grensen for spoling, please😊

Cockerlover skrev (4 timer siden):

*snip*

Jeg synes det er trist, hvordan tonen er blitt på internett. Hvor hard og stygg den kan være. 

Jeg synes det er trist, hvordan tonen til Mona er. Hvor stygg og hard den kan være. Og det blir det reaksjoner av. På internett, og mellom deltagerne.

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Turkis Sau skrev (24 minutter siden):

Neeeii....det ville jeg ikke vite. Vær varsom med grensen for spoling, please😊

Jeg synes det er trist, hvordan tonen til Mona er. Hvor stygg og hard den kan være. Og det blir det reaksjoner av. På internett, og mellom deltagerne.

kan jo være også at Mona durer på frem som hun gjør fordi det nettopp er mange som har forsvart henne oppi gjennom tidene. slik om enkelte brukere her. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
KomleKjetil skrev (10 minutter siden):

kan jo være også at Mona durer på frem som hun gjør fordi det nettopp er mange som har forsvart henne oppi gjennom tidene. slik om enkelte brukere her. 

Problemet med slike mennesker er jo det at de sjeldent får motstand. Og får de motstand så evner de ikke å vurdere det de blir møtt med engang, de går rett i offerrollen og blir bare enda verre.

• Liker 22
Skrevet
Turkis Sau skrev (1 time siden):

Hmm. 

Jeg synes også oppførselen hennes var dårlig.  

Samtidig så får hun reaksjoner fra deltagerne også.  Hun må jo svare for seg.  Hva slags reaksjoner får stygge kommentarer på nettet?

Enig med cockerlover

• Liker 3
Skrevet (endret)
miaw skrev (1 time siden):

Hmm. 

Jeg synes også oppførselen hennes var dårlig.  

Samtidig så får hun reaksjoner fra deltagerne også.  Hun må jo svare for seg.  Hva slags reaksjoner får stygge kommentarer på nettet?

Enig med cockerlover

Når hun kom frem til Nate, og skulle rettferdiggjøre budet sitt (som sikkert var på 100k+, vi får se), og hvorfor hun valgte Kathrine til å bli på overnatting i kokosnøtten, så gestiuklulerte hun voldsomt samtidig som hun ropte noe à la: "Fordi hu har blitt hetsa! Hu har blitt hundsa! Fra dag einn!" Noe sånt.

Etter at de to har tatt omtrent alle fristelser som kom deres vei. Njaaa...

Kommentaren om stygge kommentarer på nettet var det altså @Cockerlover som kom med. Mulig jeg misforsto hva du lurte på der😊

Det er sjeldent jeg ser et menneske som er så egosentrisk og blottet for selvinnsikt som Mona.

Endret av Turkis Sau
Skriveleif, og en setning
  • Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
Mystikk skrev (9 timer siden):

Jeg er enig i at personangrep ikke hører hjemme, men når man velger å delta i et konsept, som nettopp spiller på grådighet, egoisme og fristelser, så må man jo forvente reaksjoner på når man framstår nettopp det. Hele poenget med programmet er jo å se hvordan deltakerne håndterer slike situasjoner. Da er det også naturlig at man kommenterer nettopp de egoistiske handlingene. 

Ja, det er sant. Før så snakket vi ansikt til ansikt om ting som provoserte på tv. Nå skriver vi meningene våre offentlig. Det som før var en samtale på jobben om forrige episode, er nå blitt en offentlig tråd, hvor mange bak anonyme brukernavn skriver helt filterløst om personer de ikke kjenner, eller som ikke har gjort noe annet enn å delta i reality.  

Jeg sier det igjen, dette er et underholdningsprogram. Vær så snill, la oss bli litt snillere. Blir du så sint over en realitydeltaker, si det til noen istedefor, så ikke vedkommende eller hennes familie slipper å lese det. Tror dere at å snakke sånn om henne hjelper noe? Nei, det sprer bare hat.  Nettmobbing  mot offentlige personer er et stort problem. 

KomleKjetil skrev (6 timer siden):

Klassik hersketeknikk. Fordi jeg er imot sjikane og hat på nett, så forsvarer jeg oppførselen hennes? Det gjør jeg ikke, men du har ikke noe bedre å komme med. 

• Liker 2
Skrevet
Cockerlover skrev (12 minutter siden):

Ja, det er sant. Før så snakket vi ansikt til ansikt om ting som provoserte på tv. Nå skriver vi meningene våre offentlig. Det som før var en samtale på jobben om forrige episode, er nå blitt en offentlig tråd, hvor mange bak anonyme brukernavn skriver helt filterløst om personer de ikke kjenner, eller som ikke har gjort noe annet enn å delta i reality.  

Jeg sier det igjen, dette er et underholdningsprogram. Vær så snill, la oss bli litt snillere. Blir du så sint over en realitydeltaker, si det til noen istedefor, så ikke vedkommende eller hennes familie slipper å lese det. Tror dere at å snakke sånn om henne hjelper noe? Nei, det sprer bare hat.  Nettmobbing  mot offentlige personer er et stort problem. 

Klassik hersketeknikk. Fordi jeg er imot sjikane og hat på nett, så forsvarer jeg oppførselen hennes? Det gjør jeg ikke, men du har ikke noe bedre å komme med. 

Generelt enig, men ett sted går grensen. Noen trenger faktisk å høre det. Og Mona er en av dem. 

Det må være lov å kritisere en dame på 60 år, som oppfører seg som et lite bortskjemt barn når hun ikke får viljen sin. Makan til oppførsel. 

Det er faktisk snakk om ekte liv og ekte penger. Noen trenger kanskje pengebeløp sårt. Mona spytter på samtlige der inne. Ikke fordi hun anser fristelsene så himla fristende, men for å herske og få viljen sin, og tror hun er mer verdt enn samtlige på programmet. 

• Liker 25
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
theoneandonly4 skrev (4 timer siden):

Generelt enig, men ett sted går grensen. Noen trenger faktisk å høre det. Og Mona er en av dem. 

Det må være lov å kritisere en dame på 60 år, som oppfører seg som et lite bortskjemt barn når hun ikke får viljen sin. Makan til oppførsel. 

Det er faktisk snakk om ekte liv og ekte penger. Noen trenger kanskje pengebeløp sårt. Mona spytter på samtlige der inne. Ikke fordi hun anser fristelsene så himla fristende, men for å herske og få viljen sin, og tror hun er mer verdt enn samtlige på programmet. 

Poenget til cockerlover er vel at flere her går over en grense mot mobbibg. Sånn som jeg forstår det er det greit å diskutere hva mona Som en realitydeltakere, men personangrep er ikke greit. 

Jeg synes det er bra noen sier ifra. Da kan vi fortsette å ha gode tråder og diskutere.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Cockerlover skrev (7 timer siden):

Jeg håper hun leser det! 

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Cockerlover skrev (8 timer siden):

Akkurat her får vi være enig om å være uenig. Jeg er av den formening at når man velger å melde seg på et sånt type program, og også velger å framstille seg på en viss måte, så må man også forvente å få sterke reaksjoner på det. Men som jeg også sa, så er ikke personangrep okei. Men det er jo ikke feil å si at Mona sin oppførsel er egoistisk, og at hun tenker bare på seg selv,  når hun gjør disse tingene. Det er heller ikke feil å si at det virker kaldt og manipulerende av henne, og bruke "monsteret fra Nord" som trussel på hvorfor de må følge henne. 

I dag er man også veldig opplyst om at folk snakker på internett, og at det man gjør blir diskutert. Hvis man ikke tåler å få høre når man oppfører seg dårlig, så har de ingenting på et realityprogram å gjøre. 

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
CrazyCatLady2500 skrev (2 timer siden):

Jeg håper hun leser det! 

Du får si det til henne da.

• Nyttig 1
Skrevet
Mystikk skrev (På 28.10.2025 den 9.30):

Akkurat her får vi være enig om å være uenig. Jeg er av den formening at når man velger å melde seg på et sånt type program, og også velger å framstille seg på en viss måte, så må man også forvente å få sterke reaksjoner på det. Men som jeg også sa, så er ikke personangrep okei. Men det er jo ikke feil å si at Mona sin oppførsel er egoistisk, og at hun tenker bare på seg selv,  når hun gjør disse tingene. Det er heller ikke feil å si at det virker kaldt og manipulerende av henne, og bruke "monsteret fra Nord" som trussel på hvorfor de må følge henne. 

I dag er man også veldig opplyst om at folk snakker på internett, og at det man gjør blir diskutert. Hvis man ikke tåler å få høre når man oppfører seg dårlig, så har de ingenting på et realityprogram å gjøre. 

Det er ikke det at hun er egoistisk som provoserer meg. Johnny er også det. Det er måten hun rettferdiggjør seg selv på som er usmakelig. Manipulerer og blameshifting. Hun tar null ansvar for sin egen oppførsel.

• Liker 11
  • Nyttig 5
Skrevet
Strigiformes skrev (37 minutter siden):

Det er ikke det at hun er egoistisk som provoserer meg. Johnny er også det. Det er måten hun rettferdiggjør seg selv på som er usmakelig. Manipulerer og blameshifting. Hun tar null ansvar for sin egen oppførsel.

Jeg er enig med deg. 

Jeg prøver å forklare at sånn type oppførsel får jo kommentarer, til Cockerlover. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Det blir jo interessant å se hva de fem som takket ja til å ta penger til seg selv velger å gjøre, i hvilken grad egoisme/dobbeltmoral kommer frem. Er det verre å bruke penger til fristelser til seg selv enn å ta penger rett i egen lomme fra potten, om det er snakk om noenlunde tilsvarende beløp? (Mona har sikkert brukt flere hundre tusen på den budrunden, siden selv Katrine ble sjokkert, så Mona er det jo vanskelig å overgå uansett. Ser f.eks. beløpet

Spoiler

425 000

blir nevnt på Jodel, uten at jeg kan vite om det stemmer.)

Man kunne altså velge mellom 50, 80, 100, 200, 300 og 400k i minibanken. Jeg tviler vel på om noen av de fem er egoistiske nok til å ta mer enn "startsummen" på 250k pr. person. Men noen vil kanskje tenke at de fortjener 200k, som man jo kan forsvare om man selv har tappet potten for mindre enn 50k. Men så er det jo klart at dette vil gå ut over de andre. De tre livsnyterne er det nok ingen som bryr seg nevnerverdig om, spesielt ikke Mona, men det vil også gå ut over Martin og Ragnar om potten tappes. Katrine sier at hun blir "så provosert", som kan tyde på at det ikke var mye igjen i potten etter minibank-seansen.

Forbehold om det er noen ekstra tvister utover dette, som fint kan være.

Endret av Djækklåsst
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg håper at neste sesong bare blir med folk som har skikkelig dårlig råd, som virkelig trenger pengene. Og å da se hvordan de klarer å motstå fristelsene, tror jeg hadde blitt gøyere. Men så er det jo god tv, og mer provoserende, å se sånne som "lever et godt liv og tjener mer enn nok penger" også da. Skjønner de må ha motvekter blant deltagerne, men 😅

• Liker 3
Skrevet
wallflower skrev (32 minutter siden):

Jeg håper at neste sesong bare blir med folk som har skikkelig dårlig råd, som virkelig trenger pengene. Og å da se hvordan de klarer å motstå fristelsene, tror jeg hadde blitt gøyere. Men så er det jo god tv, og mer provoserende, å se sånne som "lever et godt liv og tjener mer enn nok penger" også da. Skjønner de må ha motvekter blant deltagerne, men 😅

Jeg tror ikke det hadde blitt underholdende. Man ser jo på sparegrisene i årets sesong at de egentlig ikke har så vanskelig for å si nei. Hadde alle vært sparegriser så måtte det eventuelt vært veldig mange tvister som at de kan ta penger til seg selv fra fellespotten eller noe. Ellers hadde vi sett 10 episoder med jungelvandring, camp og lite annet.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg er så skuffet over siste episode. Jeg tror ikke jeg blir å se på dette igjen.

• Liker 6
Skrevet (endret)
Mystikk skrev (10 minutter siden):

Jeg er så skuffet over siste episode. Jeg tror ikke jeg blir å se på dette igjen.

Ja, det var ganske kjedelig. Nesten bare godstemning jo. Her lot jeg meg lure til å tro at Mona virkelig dro til med det budet, og så var det en såpass ubetydelig sum, kun 3 % av startpotten. 

Interessant å se at f.eks. Katrine endte opp med å bli den som tappet fellespotten med 3. minst av de 10. Kun Ragnar og Martin brukte/tok mindre av fellespotten enn henne.

Endret av Djækklåsst
  • Liker 4
Skrevet

Litt interessant sosialt eksperiment. Men jeg klarer ikke la være å bekymre meg for at de har ødelagt og bygget ned naturen for å sette opp alle fristelsene. Regner med at de bare har kjøpt opp et ferdig konsept men likevel. Kontrastene og fråtsingen er ganske grotesk. Det er kanskje ikke særegent for akkurat dette programmet, men det er veldig synlig her. 

• Liker 3
  • Nyttig 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...