AnonymBruker Skrevet lørdag kl 14:04 #1 Skrevet lørdag kl 14:04 Har litt dårlig forhold til svigermor så vil gjerne være forberedt på hva som er «normen», så jeg kan planlegge litt og vite hva jeg skal svare. Svigermor kan for eksempel finne på å forlange å få se rett etter fødsel og da vil jeg vite hva som er innafor å svare. Jeg er ikke motvillig til å la svigermor få se, men hun har i mange tilfeller et sterkt behov for å styre og kontrollere (samboeren min har sagt det helt fra start så det kommer ikke fra meg), og her kan jo ikke hun få bestemme alt. Søsteren min har to barn, og hun har sagt at hun angret etter første fødsel på at alle fikk komme på sykehuset og se, for det ble for mye inntrykk og hun var helt utkjørt. Etter fødsel på nr 2 tok hun dem imot med åpne armer hjemme etter en ukes tid. Kan dere dele hvordan dere gjorde det? Gjerne litt utfyllende Anonymkode: 35c13...9b3 5
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 14:06 #2 Skrevet lørdag kl 14:06 Fikk forsåvidt et fint svar fra AI da jeg Googlet hva som er normalt: Det finnes ikke én fasit på når svigermor skal få møte babyen, da det avhenger av hva som føles riktig for foreldrene. Mange venter gjerne noen dager eller uker for å få ro og etablere rutiner, mens andre velger å ha besøk tidligere. Det viktigste er at foreldrene føler seg trygge og klare, og at det er en situasjon som fungerer for både den nye familien og besteforeldrene. Her er noen faktorer å vurdere: Foreldrenes behov for ro: Det er naturlig for mange nybakte foreldre å ønske noen dager eller uker med privatliv for å bli kjent med babyen og etablere nye rutiner. Babyens behov: En nyfødt baby har behov for ro og en stabil tilværelse for å tilpasse seg livet utenfor magen. Ønske om å bygge relasjon: Mange foreldre ønsker å bygge sterke bånd med svigerfamilien, og et første møte kan være en fin anledning til dette. Fleksibilitet: Vær åpen for å tilpasse besøket til babyens og foreldrenes behov, for eksempel ved å starte med korte besøk eller la babyen være i eget rom. Tips for første møte: Snakk sammen: Ha en åpen dialog med svigermor om hva dere føler dere klare for. Sett rammer: Vær tydelig på hvor lenge besøket varer, og at det er greit med pauser. Prioriter babyen: La babyens signaler styre når det er på tide med en pause eller at besøket er over. Anonymkode: 35c13...9b3
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 14:12 #3 Skrevet lørdag kl 14:12 Min ble født 34+6. Svigerforeldre fikk faktisk komme en liten tur på ettermiddagen dagen etter. Jeg fikk se babyen min på morgenen samme dag som de så henne faktisk, fordi jeg var på overvåkning 1 døgn etter fødsel. Men det var på våres initiativ og det var bare typ 20 min og de bare så på baby som lå i sengen sin. Jeg husker ikke hvor gammel baby var da de fikk holde, men kanskje det var når baby var et par uker gammel. Ellers var det veldig få som var i kontakt med baby første mnd pga at vi måtte beskytte mot virus osv. Vi har et kjempegodt forhold til svigerforeldre. Mine foreldre var på besøk når baby var 6 uker gammel (lang reisevei). Da var de på besøk en hel helg. Det var også kjempekoselig. Anonymkode: 6fba0...303 2
Mezzosoprena Skrevet lørdag kl 14:13 #4 Skrevet lørdag kl 14:13 Mamma var med på fødselen, og svigermor fikk hilse på litt senere på dagen (fødte på morgenen). 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 14:15 #5 Skrevet lørdag kl 14:15 Begge bestemødre fikk komme å hilse på på sykehuset. Det er jo uansett et kortvarig besøk der. Så må mannen din ha ansvaret for å begrense sin mor litt om det er nødvendig. Anonymkode: 86c52...149 3
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 14:17 #6 Skrevet lørdag kl 14:17 Ble mormor i sommer og vi kom alle sammen på ettermiddagen når hen ble født på morgenen. Datteren sa til meg etterpå at de skulle ønske de delte det litt opp, ble litt mye med alle på en gang🙏 Anonymkode: 0a2b6...576 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 14:17 #7 Skrevet lørdag kl 14:17 Svigermor fikk hilse på samme dag (møtte mannen min ute ved heisen i fem minutter). Mamma og resten av gjengen kom dagen etterpå. Anonymkode: 9c7ff...08a 1 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 14:18 #8 Skrevet lørdag kl 14:18 Jeg hadde også anstrengt forhold til ekssvigermor, hun var faktisk helt jævlig mot meg og egentlig grunnen til at det ble slutt mellom meg og barnefar til slutt. Jeg fødte på kvelden, hun fikk komme dagen etterpå å hilse. For meg var det viktig å ikke gjøre forskjell på henne og min mor sånn sett; slik jeg hypotetisk ville gjort det ovenfor egen mor ville jeg også gjort ovenfor svigermor. Anonymkode: e395e...4ae 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 14:18 #9 Skrevet lørdag kl 14:18 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Har litt dårlig forhold til svigermor så vil gjerne være forberedt på hva som er «normen», så jeg kan planlegge litt og vite hva jeg skal svare. Svigermor kan for eksempel finne på å forlange å få se rett etter fødsel og da vil jeg vite hva som er innafor å svare. Jeg er ikke motvillig til å la svigermor få se, men hun har i mange tilfeller et sterkt behov for å styre og kontrollere (samboeren min har sagt det helt fra start så det kommer ikke fra meg), og her kan jo ikke hun få bestemme alt. Søsteren min har to barn, og hun har sagt at hun angret etter første fødsel på at alle fikk komme på sykehuset og se, for det ble for mye inntrykk og hun var helt utkjørt. Etter fødsel på nr 2 tok hun dem imot med åpne armer hjemme etter en ukes tid. Kan dere dele hvordan dere gjorde det? Gjerne litt utfyllende Anonymkode: 35c13...9b3 Her ser det ut som du har like stort kontrollbehov. Normalt er å se flate dag etter fødselen. Anonymkode: 6da22...762
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 14:18 #10 Skrevet lørdag kl 14:18 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Fikk forsåvidt et fint svar fra AI da jeg Googlet hva som er normalt: Det finnes ikke én fasit på når svigermor skal få møte babyen, da det avhenger av hva som føles riktig for foreldrene. Mange venter gjerne noen dager eller uker for å få ro og etablere rutiner, mens andre velger å ha besøk tidligere. Det viktigste er at foreldrene føler seg trygge og klare, og at det er en situasjon som fungerer for både den nye familien og besteforeldrene. Her er noen faktorer å vurdere: Foreldrenes behov for ro: Det er naturlig for mange nybakte foreldre å ønske noen dager eller uker med privatliv for å bli kjent med babyen og etablere nye rutiner. Babyens behov: En nyfødt baby har behov for ro og en stabil tilværelse for å tilpasse seg livet utenfor magen. Ønske om å bygge relasjon: Mange foreldre ønsker å bygge sterke bånd med svigerfamilien, og et første møte kan være en fin anledning til dette. Fleksibilitet: Vær åpen for å tilpasse besøket til babyens og foreldrenes behov, for eksempel ved å starte med korte besøk eller la babyen være i eget rom. Tips for første møte: Snakk sammen: Ha en åpen dialog med svigermor om hva dere føler dere klare for. Sett rammer: Vær tydelig på hvor lenge besøket varer, og at det er greit med pauser. Prioriter babyen: La babyens signaler styre når det er på tide med en pause eller at besøket er over. Anonymkode: 35c13...9b3 En ting er at du ikke gidder å svare selv, men bruker AI, men kunne du ikke det minste ta deg bryet med å lime inn uten formattering? Hvordan forventer du at noen skal kunne lese dette??? Anonymkode: 4b092...182 10 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 14:19 #11 Skrevet lørdag kl 14:19 Fikk holde på samme dag Anonymkode: cfc6a...d0e
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 14:19 #12 Skrevet lørdag kl 14:19 Fødte i 6-tiden på morgenen, og hadde svigerforeldre og svigersøsken der på ettermiddag. Null problem, selv etter fødsel med komplikasjoner. På den tiden var vi mange på rommet, og alle hadde besøk de timene det var visittid. Så om jeg hadde sagt nei til besøk, så hadde det vært mange der uansett. Tomannsrom en natt, og 8-mannsrom de to neste 😄. Dette var i 1996. Hadde nesten daglig besøk da vi kom hjem også, men folk var flinke, og ble ikke så lenge. Serverte bare en kaffekopp. Anonymkode: e8931...3bb 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 14:19 #13 Skrevet lørdag kl 14:19 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Her ser det ut som du har like stort kontrollbehov. Normalt er å se flate dag etter fødselen. Anonymkode: 6da22...762 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): En ting er at du ikke gidder å svare selv, men bruker AI, men kunne du ikke det minste ta deg bryet med å lime inn uten formattering? Hvordan forventer du at noen skal kunne lese dette??? Anonymkode: 4b092...182 Øhh, dette var da voldsomt til krasse reaksjoner? Anonymkode: 35c13...9b3 2 5
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 14:20 #14 Skrevet lørdag kl 14:20 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Fødte i 6-tiden på morgenen, og hadde svigerforeldre og svigersøsken der på ettermiddag. Null problem, selv etter fødsel med komplikasjoner. På den tiden var vi mange på rommet, og alle hadde besøk de timene det var visittid. Så om jeg hadde sagt nei til besøk, så hadde det vært mange der uansett. Tomannsrom en natt, og 8-mannsrom de to neste 😄. Dette var i 1996. Hadde nesten daglig besøk da vi kom hjem også, men folk var flinke, og ble ikke så lenge. Serverte bare en kaffekopp. Anonymkode: e8931...3bb Vi har familierom Anonymkode: 35c13...9b3
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 14:21 #15 Skrevet lørdag kl 14:21 Nr 1: mine foreldre samme dag(født på morgenen) fordi de bor langt unna og tilfeldigvis var på gjennomreise den dagen, svigers og meg og mannens søsken og svigerinner: dag to og tre (husker ikke hvem som kom når. Mannens familie kom sammen) nr 2: ikke lov med besøk på sykehuset. Jeg fødte natt til tirsdag, dro hjem fredag. Da valgte mine foreldre å dra før jeg kom hjem(de passa eldste) for å gi oss og storebror rom. Så kom både de, mannens foreldre og våre søsken med familie i starten av uka etter, så ca ei uke. Anonymkode: ebe8e...440
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 14:23 #16 Skrevet lørdag kl 14:23 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Min ble født 34+6. Svigerforeldre fikk faktisk komme en liten tur på ettermiddagen dagen etter. Jeg fikk se babyen min på morgenen samme dag som de så henne faktisk, fordi jeg var på overvåkning 1 døgn etter fødsel. Men det var på våres initiativ og det var bare typ 20 min og de bare så på baby som lå i sengen sin. Jeg husker ikke hvor gammel baby var da de fikk holde, men kanskje det var når baby var et par uker gammel. Ellers var det veldig få som var i kontakt med baby første mnd pga at vi måtte beskytte mot virus osv. Vi har et kjempegodt forhold til svigerforeldre. Mine foreldre var på besøk når baby var 6 uker gammel (lang reisevei). Da var de på besøk en hel helg. Det var også kjempekoselig. Anonymkode: 6fba0...303 Mezzosoprena skrev (7 minutter siden): Mamma var med på fødselen, og svigermor fikk hilse på litt senere på dagen (fødte på morgenen). AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Begge bestemødre fikk komme å hilse på på sykehuset. Det er jo uansett et kortvarig besøk der. Så må mannen din ha ansvaret for å begrense sin mor litt om det er nødvendig. Anonymkode: 86c52...149 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ble mormor i sommer og vi kom alle sammen på ettermiddagen når hen ble født på morgenen. Datteren sa til meg etterpå at de skulle ønske de delte det litt opp, ble litt mye med alle på en gang🙏 Anonymkode: 0a2b6...576 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Svigermor fikk hilse på samme dag (møtte mannen min ute ved heisen i fem minutter). Mamma og resten av gjengen kom dagen etterpå. Anonymkode: 9c7ff...08a AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg hadde også anstrengt forhold til ekssvigermor, hun var faktisk helt jævlig mot meg og egentlig grunnen til at det ble slutt mellom meg og barnefar til slutt. Jeg fødte på kvelden, hun fikk komme dagen etterpå å hilse. For meg var det viktig å ikke gjøre forskjell på henne og min mor sånn sett; slik jeg hypotetisk ville gjort det ovenfor egen mor ville jeg også gjort ovenfor svigermor. Anonymkode: e395e...4ae AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Fikk holde på samme dag Anonymkode: cfc6a...d0e AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Fødte i 6-tiden på morgenen, og hadde svigerforeldre og svigersøsken der på ettermiddag. Null problem, selv etter fødsel med komplikasjoner. På den tiden var vi mange på rommet, og alle hadde besøk de timene det var visittid. Så om jeg hadde sagt nei til besøk, så hadde det vært mange der uansett. Tomannsrom en natt, og 8-mannsrom de to neste 😄. Dette var i 1996. Hadde nesten daglig besøk da vi kom hjem også, men folk var flinke, og ble ikke så lenge. Serverte bare en kaffekopp. Anonymkode: e8931...3bb Tusen takk for svar Tenker dette holder for meg av svar. Jeg og samboer har snakket sammen og vi har landet på at det vi sier er: Vi kan ikke love at noen får hilse på på sykehuset, vi ser an alt men alle skal få hilse på så snart både vi og baby er klare for det. Jeg leser ikke flere innlegg her. Ts Anonymkode: 35c13...9b3 8
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 14:23 #17 Skrevet lørdag kl 14:23 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nr 1: mine foreldre samme dag(født på morgenen) fordi de bor langt unna og tilfeldigvis var på gjennomreise den dagen, svigers og meg og mannens søsken og svigerinner: dag to og tre (husker ikke hvem som kom når. Mannens familie kom sammen) nr 2: ikke lov med besøk på sykehuset. Jeg fødte natt til tirsdag, dro hjem fredag. Da valgte mine foreldre å dra før jeg kom hjem(de passa eldste) for å gi oss og storebror rom. Så kom både de, mannens foreldre og våre søsken med familie i starten av uka etter, så ca ei uke. Anonymkode: ebe8e...440 Mente å ta med deg også i siteringen over Anonymkode: 35c13...9b3
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 14:23 #18 Skrevet lørdag kl 14:23 Vi tok ikke imot besøk før vi hadde vært en uke hjemme alene først. Dette har vi gjort med alle barna, og det anbefaler jeg. 1-2 uker. Man blør, svetter, gråter når man kommer hjem. Da vil de fleste av oss helst ha fred hjemme. Jeg gjorde ikke forskjell på svigermor og min mor; alle fikk komme samme dagen. Hvis ikke hadde det blitt baluba. Jeg hadde barnet i bæresjal så jeg hadde barnet på meg hele tiden. Verken jeg eller barnet orket holdebonanza. Det kan vente til en annen gang. Kort besøk på 1-1.5 time anbefales. Anonymkode: ad834...2e7 2 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 14:25 #19 Skrevet lørdag kl 14:25 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tusen takk for svar Tenker dette holder for meg av svar. Jeg og samboer har snakket sammen og vi har landet på at det vi sier er: Vi kan ikke love at noen får hilse på på sykehuset, vi ser an alt men alle skal få hilse på så snart både vi og baby er klare for det. Jeg leser ikke flere innlegg her. Ts Anonymkode: 35c13...9b3 Merkelig at du etter 16 minutter stenger tråden, når folk er midt i skriving her. Waste of time da. Anonymkode: ad834...2e7 10
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 14:28 #20 Skrevet lørdag kl 14:28 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Merkelig at du etter 16 minutter stenger tråden, når folk er midt i skriving her. Waste of time da. Anonymkode: ad834...2e7 Jeg leste innlegget ditt. Men det begynte å komme krasse svar som det ofte gjør her på KG, og da så jeg ikke behovet for flere innspill siden jeg ikke trenger slike kommentarer. Så ville bare informere om hvorfor jeg ikke kom til å svare på flere slike. Jeg syntes innlegget ditt var veldig fint og setter pris på at du skrev det. Anonymkode: 35c13...9b3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå