Gå til innhold

Endring i kosthold og livsstil for å håndtere migrene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilke tiltak har hjulpet deg til færre migreneanfall?

Jeg har store deler av 2025 prøvd å komme i gang med trening, da intervalltrening fordi det er det jeg liker best og blir motivert av. Føler meg fantastisk etterpå! ....bortsett fra denne ene tingen: hodepine og migrene. Hvis jeg trener for hardt for tidlig etter et migreneanfall så blusser det opp igjen og det er dritt. Jeg hadde migrene på søndag, hadde dårlig hode mandag og tirsdag, så følte jeg meg ok så trente hardt på onsdag og siden har jeg hatt følelsen av at det er et anfall i anmarsj men uten at det bryter ut.

Men jeg tror jeg begynner i feil ende, jeg må sikkert komme meg dit at migrene og hodepine er minimert før jeg kan trene intenst igjen?

HVA hjelper for å redusere hyppighet av migrene og hodepine? Føler jeg aldri kommer i gang med en treningsrutine/rytme fordi det blir stadige ukelange avbrekk.

Ellers: jeg er overvektig, har barn som vekker meg om natta så søvnen er jo suboptimal, spiser noenlunde sunt men for mye karbohydrater i forhold til det jeg tåler, tror jeg.

Anonymkode: ee347...dc7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg  vil bare si at migrene er en nevrologisk tilstand, en kan handtere og minimere triggere i øst og vest, men selv med det så kommer det anfall, enten i forbindelse med sykkus i måneden, eller bare fordi. 

Mine verste triggere er sitronsyre og appelsiner, sitrus generelt, ost, rødvin, alkohol nr 1 så jeg har omtrent sluttet drikke. 

Hvis du kan minimere triggere, se hva som er igjen og kontakt lege for å vurdere preventive medisiner. 

Anonymkode: acbdf...413

• Nyttig 2
Skrevet

Det er veldig vanlig at man ikke kan trene hardt. Når pulsen øker over et visst nivå trigger det migrene hos mange. Løsningen er roligere, seigere, trening med fokus på pusten for å holde pulsen nede. 

Anonymkode: e5f9d...14d

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg har hatt migrene hele livet og jeg kan ikke si at noe endring i kost, trening eller annet har gjort meg "friskere" og jeg har virkelig forsøkt, nå er jeg 54 og ble fortalt at bare jeg kom gjennom overgangsalderen ville migrenen bli bedre - det ble den ikke. Den er kliss lik, og det eneste som hjelper er Sprøyte, botox og triptaner - så hjelper typ polarlue og nakkekrage som er kald på muskelsmertene sammen med elektroterapi - men migrenen er migrenen.. 

Anonymkode: 567d0...71e

• Hjerte 2
Skrevet

Ketogent kosthold. 👍👍 har meget sjelden anfall lenger, og de anfallene er mye mildere. Hadde før helt invalidiserende migrene, samt klasehodepine. Ketogent med mye rødt, fett kjøtt, smør og egg, minimalt med planteoljer og plantemat. (nesten carnivore).

Anonymkode: 86121...f85

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Ketogent kosthold. 👍👍 har meget sjelden anfall lenger, og de anfallene er mye mildere. Hadde før helt invalidiserende migrene, samt klasehodepine. Ketogent med mye rødt, fett kjøtt, smør og egg, minimalt med planteoljer og plantemat. (nesten carnivore).

Anonymkode: 86121...f85

Samme erfaring her. Det er «kjent» i ketomiljøet at migrene er lett å få bort/ dempe ved å spise ketogen kvalitetsmat. 

Anonymkode: 698ad...81d

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke karbohydratene som er problemet. Jeg kjenner en som har blitt kvitt migrene med mye karbohydrater, men ved å kutte ut nøkkel-matsorter som mater det som skaper migrene. Og hun er faktisk nevrolog, men alt hun kunne finne i nevrologien var jo medikamenter, så hun valgte en annen tilnærming. Det hun gjorde var å følge Anthony William's protokoller. Jeg kjenner også en som fikk fibromyalgi og senere leddgikt etter en ulykke da hun var tjue. Hun hadde smerter i tiår før hun faktisk ble kvitt det, med hans protokoller. Før det gikk hun med stokk, nå har hun null problem med å gå trapper. Så om du er interessert i å gjøre noe  med kosthold, så kan det være noe å se på.

Anonymkode: 88d95...cfa

Skrevet

Har endret kostholdet en del det siste året, men merker ingen endring på migrenen. Som en over her sier; man kan forebygge så mye man vil og det kan hjelpe, men migrenen kan plutselig bare komme uansett. Mine største triggere er stress, uregelmessige måltider og lite/dårlig søvn. Men jeg kan ha alt dette på plass og ha en skikkelig migrenedag. Min beste medisin som ikke er medikamenter, er yoga. Får en helt egen ro og så tror jeg pustingen gjør noe med hodet. Anbefales!

Anonymkode: db705...39b

• Liker 3
Skrevet

Med meg så har jeg kuttet ned på sukkeret, er bla veldig glad i sjokolade. Så det har hjulpet. 

Anonymkode: 4eb1f...8ef

Skrevet

Legen mente jeg hadde migrene, jeg vet neimen ikke selv. Kjenner ikke helt igjen beskrivelsene av migrene. Og nesten borte nå, nå har jeg det bare ca 1 dag i året. Men hadde hodepine som var såpass sterk at jeg bare lå i ro i mørket gjennom dagen. Kun oppe for å kaste opp. Sov og sov. Å snakke var slitsomt, se på mobil gikk ikke. Rennende øyne hvis jeg satt oppe. Hadde det ca månedlig. 
Nærmest borte etter at jeg gjorde dette: Fast leggetid og stå-opp-tid 7 dager i uka. Trim 3-4 ganger i uka. Sunn mat og regelmessige måltider. Aktivt arbeid på jobb med å sette grenser og ikke jobbe lenger enn 7.5 t daglig. Avspenningsøvelser. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...