Gå til innhold

Utrolig vanskelig å gå ned i vekt. Trenger noe enkelt,hjelp

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det er så utolig komplisert å gå ned i vekt. Jeg tror det er pga det er så mye å forholde seg til. Har lyst til å bare begrense meg til noen få matvarer og lage mat selv dvs ikke gå ut og spise heller. Kunne det gått?

Anonymkode: 3021d...1ea

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er mye enklere med periodisk faste, hvis det fungerer for deg. Da trenger du ikke forholde deg til noe annet enn klokkeslett. Det tar noen få dager å venne seg til det, men ellers er det virkelig det enkleste du kan gjøre for å gå ned i vekt.

Anonymkode: 6e710...564

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Selv om du ikke går ut og spiser og bare begrenser deg til noen matvarer så kan du fortsatt slite med å gå ned i vekt. Tenk macros, finn ut hvor mye av protein, karbohydrater og fett du skal ha i deg i løpet av en dag så lager du måltider ut i fra dette. 

Anonymkode: b2172...7c3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenkte mer noe som potet, brokkoli, tomat, agurk, knekkebrød og kanskje kyllingbryst og at jeg holder meg til det. Så hvis middag er potet, brokkoli og kyllingbryst, jobb blir knekkebrød med agurk og tomat og at det holder. Altså jeg er kommet dit at jeg ikke orker å forholde meg til kaloritelling eller noe som helst lenger. Snart gir jeg opp og blir bare norges feiteste. 

Eventuelt at jeg holder meg til salater. Altså alt jeg spiser er en eller annen form for bladsalat. Eller frukt. Kategorier på en eller annen måte

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du kombinerer periodisk faste (f eks 16:8) med å unngå ultraprosessert mat, så går du ned i vekt. Jeg garanterer.

Gikk selv ned over 30 kg på denne måten over noen mnd. Før det hadde jeg prøvd ALT.

Anonymkode: ec827...8b2

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Vektnedgang er i teorien veldig enkelt. Det handler ikke om hva du spiser, men hvor mye. Du kan gå ned i vekt på all slags mat, bare du spiser lite nok av den.

Det blir jo veldig komplisert når man skal begynne med alle slags dietter, kalorier, glykemisk indeks, antioksidanter og alle slike detaljer. Men det trenger ikke være så vanskelig. Det går an å gå ned i vekt ved å spise helt vanlig mat, akkurat den maten du spiste før og mat du liker. Du må bare spise lite nok av det.

Jeg ville sett bort i fra alle slags matvaretyper i første omgang og bare fokusert på en enkelt ting, nemlig kalorier. Det finnes apper og nettsider som kan hjelpe deg å beregne kaloriinnholdet i det du spiser. Så er det bare å passe på at du spiser mindre kalorier enn det du forbruker, og det finnes det også apper og nettsteder som kan hjelpe deg med å beregne.

Anonymkode: da340...728

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

800 g grønt (hovedsakelig grønnsaker og litt frukt) om dagen, kombinert med begrensninger på det du har størst problemer med.

Anonymkode: 9ac01...4c4

AnonymBruker
Skrevet

Kan gå ned i vekt på.mcdonaldsmat om du vil, men da blir det jo veldig lite mat da, siden d er kaloririkt

Derfor spis mettende mat, masse proteiner, ikke vær redd fett i normale mengder heller. Peanøttsmør, nøtter, avocado, litt olje...

Anonymkode: df680...320

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.9.2025 den 14.47):

Jeg syns det er så utolig komplisert å gå ned i vekt. Jeg tror det er pga det er så mye å forholde seg til. Har lyst til å bare begrense meg til noen få matvarer og lage mat selv dvs ikke gå ut og spise heller. Kunne det gått?

Meld deg inn et sted hvor du får en kostholdsplan som er laget spesielt for deg. Av en veileder som kan dette. Som tilpasser planen nøyaktig som du ønsker. 

Så går du noen turer i uka, helst i skogen eller litt oppoverbakker. Klarer du litt styrketrening hjemme i tillegg, har du verdens beste utgangspunkt og en plan å forholde deg til.

Det er ikke vanskelig å gå ned i vekt hvis du er innstilt og dedikert til å gjøre det. Ikke lag det komplisert. 

Anonymkode: 05543...97c

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.9.2025 den 14.59):

Jeg tenkte mer noe som potet, brokkoli, tomat, agurk, knekkebrød og kanskje kyllingbryst og at jeg holder meg til det. Så hvis middag er potet, brokkoli og kyllingbryst, jobb blir knekkebrød med agurk og tomat og at det holder. Altså jeg er kommet dit at jeg ikke orker å forholde meg til kaloritelling eller noe som helst lenger. Snart gir jeg opp og blir bare norges feiteste. 

Eventuelt at jeg holder meg til salater. Altså alt jeg spiser er en eller annen form for bladsalat. Eller frukt. Kategorier på en eller annen måte

Du kan oppleve vektøkning med å bare spise grønnsaker, og du kan gå ned i vekt med å spise bare sjokolade.

Ingen av delene er sunt, men det er mulig.

Poenget mitt er at hvor mye du spiser er sannsynligvis den største årsaken til vektoppgangen din, og når du spiser.

Om du absolutt ikke vil telle kalorier så vil jeg anbefale deg å starte med periodevis faste. Dropp frokost og kvelds, og spis kun mellom 11 og 19. Mellom 19 og 11 skal du kun drikke vann eller andre ting uten kalorier i. Lettbrus uten kalorier går fint.

Det viktigste er ikke nødvendigvis å gå ned i vekt nå men å holde en stabil vekt.

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.9.2025 den 14.59):

Så lenge du tenke at dette skal du gjøre resten av livet, så funker alle former for redusert kcal inn.  Livet er ikke en kur.......men VARIG livstilsendring, og dette koster krefter ja, men det er det eneste  som virkelig virkelig livet ut, antar du har lyst på VARIG endring!!?

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.9.2025 den 15.03):

Hvis du kombinerer periodisk faste (f eks 16:8) med å unngå ultraprosessert mat, så går du ned i vekt. Jeg garanterer.

Gikk selv ned over 30 kg på denne måten over noen mnd. Før det hadde jeg prøvd ALT.

Det virket for deg, å garantere at det virker for andre er tull.

det virket ikke for meg!!!

men eg gjekk ned 27 kg eg og😉

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.9.2025 den 15.03):

Vel... Jeg klarer fint å få i meg 3000 kcal på 8 timer, selv om det ikke er ultraprosessert mat. 

Anonymkode: 1720e...640

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Lavkarbo. Ekte mat. Kjøtt, egg, meierismør, grønnsaker som vokser over bakken, litt bær, nøtter og frø. 

Anonymkode: 8cfc9...240

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sier ikke dette fungerer for alle men for meg har det fungert veldig godt å spise skikkelig mat. Unngår stort sett ultraprossesert mat og spiser ordentlige råvarer. Ren fisk,kjøtt,gresk yoghurt,nøtter,knekkebrød,pålegg som ikke er ultraprossesert,egg,frukt og grønnsaker osv. 

Spiser litt brød,men kanskje bare et par ganger i uka. 

Kuttet ut godteri og det er overraskende lett når man venner seg av med det. Tar gjerne et kakestykke eller lignende i selskap.

Går ikke rundt og er sulten og har til nå gått ned 2-4 kg i mnd.

Anonymkode: 0d457...c8a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok tak for noen måneder siden. Jeg brukte en uke på kaloritelling der jeg lagde retter jeg kunne tenke meg å spise framover, justerte så disse til rundt kalorimålet mitt. 

ETterpå sluttet jeg å telle kalorier, men bruker de måltidene jeg laget den uka som "mal". Har gått ned hver uke siden. 

Jeg spiser kanskje ikke spesielt variert, men siden det er relativt mye grønnsaker, får jeg i meg det jeg trenger.

Så får jeg se om jeg snart må ta en uke der jeg måler igjen, for å få litt mer inspo. 

Anonymkode: 610f6...992

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Her får du mange forskjellige råd. Jeg hadde satset på å spise mat med lavt kaloriinnhold. Vet du ikke hva slags varer det er, finn det ut. Så spiser du mest det, og koser deg med kaloririk mat i små mengder av og til. Dvs mest fisk og grønnsaker, sjelden kaker og potetgull. Forstår ikke hvorfor det er så vanskelig jeg. 

Anonymkode: 75e25...8eb

Skrevet

Jeg sliter med å gå ned i vekt selv. Ikke så lett det der. Har prøvd i åresvis og kan gå ned litt også går jeg opp igjen enda mere enn jeg veide fra før av. Jeg sliter med å holde meg stabil lenge avgangen.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg begrenser meg skikkelig 2 dager i uka, f.eks. kun en viss kategori den ene dagen og en annen den andre, f.eks. kun fjærkre + grønnsaker-dag og havregrøt + suppedag.

For meg er det blitt en livsstil, og er mye lettere å kjøre en slik linje enn å passe på alle dager. 

Anonymkode: 622d9...0ef

AnonymBruker
Skrevet

Har i to år nå spist det samme til frokost og lunsj. Lagt på et kveldsmåltid nå for å vedlikeholde vekt, men om du er som meg og liker rutiner og forutsigbarhet så funker det jo! 54 kilo ned, og stabil de siste 8 mnd :) til middag spiser jeg variert fordi jeg gidder ærlig talt ikke lage separate middager til familien og meg. Men det er alltid mulig å tilpasse (f.eks. bare spise torskefileten med grønnsaker, droppe saus og poteter), og de gangene det ikke gjør det - så går det fint og. 

To Wasa husmann til frokost, kaffe med helmelk  

To Wasa husmann til lunsj + en grønnsak/frukt

Valgfri middag med smarte valg

Nå kvelds med müsli og banan og helmelk eller lompewraps eller også en skål med 30g potetgull 🥰

Anonymkode: e36f5...ac9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...