Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har ikke selv barn og har i tillegg null peiling på barn. Naboen i borettslaget har et barn jeg regner med kanskje er over året. Aldri vært plaget av at barnet gråter, og det er ikke noe jeg lar meg irritere av heller. Stort sett er det lite lyd. 

Men den siste 1,5 uka har det vært masse gråting på natt. Skal sies de har vinduene åpne også som gjør at man våkner veldig lett når den gråter. Kan høre flere som lukker vinduene sine, så man er flere som får det med seg.

Det som gjør at jeg blir litt urolig er at den kan gråte 20-40 minutter i strekk uten at det høres ut som noen plukker den opp? Det er ingen avbrudd i gråten og kan liksom ikke høre at noen ´´prater´´med den heller. Det kan skje flere ganger om natta men stort sett rundt 05. Først tenkte jeg hun kanskje var syk siden det hørtes litt jamrende ut, men nå har det gått 1,5 uke og jeg regner med at det skulle gått over til nå? Virker som den bare gråter seg i søvn. Gikk ut første natta fordi det var så høyt at jeg lurte på om hun var glemt i vogna eller no, men så ingenting unormalt. 

Er det normalt? Er det en åpenbar forklaring jeg som ikke kan barn ikke kobler? De virker som normale folk til info. 

• Liker 2
  • Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan være helt normalt. Barn kan få uroperioder på natt av ymse årsaker. Det kan godt være at foreldrene holder barnet og trøster uten å snakke høyt. Det er heller ikke sikkert at barnet er helt våkent selv heller. 

Anonymkode: 1a3b7...648

• Liker 6
  • Nyttig 5
Skrevet

Er nok helt normalt. I perioder våkner babyer og små barn til ulike tider eller rundt samme tid hver natt. Her kan det jo høres ut som at barnet våkner tidlig, rundt 5, og derfor er sint/lei seg fordi h*n egentlig vil stå opp, men foreldrene prøver å drøye tiden siden 5 er tidlig. Det er tidlig både for foreldrene og barnet. Barnet har behov for å sove litt til gjerne. Så er vel gjerne en «kamp» som må til for at barnet skal sove videre. Selv om du ikke hører foreldrene så er de sikkert til stede. Men er rolige. Ikke vits at de snakker høyt når det er natt. Kanskje barnet ligger i foreldrenes seng i armkroken eller en forelder har lagt/satt seg inn på barnets rom.

Noen barn har også nattskrekk. Da er det så og si ingenting som kan roe ned før det stopper. 

• Liker 2
Skrevet

Kan være nattskrekk. Det hadde vårt barn da hun var rundt samme alder. Skrek hysterisk i opp til 20 minutter. Ingenting annet å gjøre enn å la det gå over av seg selv. 

Anonymkode: 995c1...3b4

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Naboen/jeg slet med det samme selv i 8-9 mnd, så må nesten være vanlig. Har gått over nå når barnet er blitt eldre. Nå er det nå og da på dagtid når barnet ikke får viljen sin. 

Anonymkode: dec66...275

• Liker 2
Skrevet

Det kan være de trøster uten at du hører det, eller så kan det hende de avvenner natt-amming, barnet får tenner, er urolig pga barnehageoppstart, er syk/vondt i magen.. Eller de driver med skrikekur/ferber. Det er etter min mening ikke bra men heller ikke noe som er ulovlig eller bv o.l. bryr seg om. 

Anonymkode: b2d15...d39

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Kan være nattskrekk. Det hadde vårt barn da hun var rundt samme alder. Skrek hysterisk i opp til 20 minutter. Ingenting annet å gjøre enn å la det gå over av seg selv. 

La det gå over av seg selv og la barnet gråte alene??

Anonymkode: 2df7a...b0d

Skrevet

Ene ungen her hylskrek flere timer hver kveld og natt i flere mnd… 

Om vi holdt på å klikke? Ja! Om vi trøsta? Ja! Men hylgråting overdøver både prating, hysjing og sang… 

Vi holdt vinduer lukket for at naboer ikke skulle bli forstyrret, men tror det hørtes godt gjennom vinduene også. 

Kan være barnet er syk, har vondt, får tenner, avvenning av nattamming eller lignende. 

Anonymkode: 37f65...300

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Dette høres ganske normalt ut. Barnet kan ofte fortsette å gråte selv om de blir tatt opp fra sengen. Det kan være at barnet har vært syk i det siste eller at det har vært forandringer i rutiner. 

Anonymkode: 2a612...05c

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hvem har sagt det?

Anonymkode: aab3d...ae8

• Liker 2
Skrevet

Mitt barn hadde perioder der han kunne grine hysterisk midt på natten helt uten grunn. Å ta han opp og tilby alt av trøst var meningsløst. Muligens mareritt/natteuro. Helt friskt barn.

Ved sykdom kan de også klikke midt på natten pga overtrøtthet og tett nese/vondter.

Jeg vet ikke om naboen min hadde klart å høre mine rolige ord og varme klemmer over hylgriningen til småen, så det betyr ikke nødvendigvis noe. Det er anbefalt at man som forelder er helt rolig dersom barnet er stresset.

Virker foreldrene ellers oppegående?

Anonymkode: 60fe2...1eb

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Barn med nattskrekk gråter lett 20 min selv om det ikke er alene.

Anonymkode: 60fe2...1eb

• Liker 1
Skrevet

Det kan være helt normalt, men det soørs jo helt på naboen din.
Nabobarnet gråt ganske mye, og jo mer tiden gikk jo verre følelse fikk jeg. Joda, naboen ble funnet ruset ut av sinn og samling med barnet skrikende i et annet rom. 
Jeg tenker stadig på det, og skulle ønske jeg reagerte på det tidligere. 😔

Anonymkode: cb6eb...83a

Skrevet

Baby på 4mnd har hatt noen slike netter. Prøver å amme, blir sint, trøster og holder. Men han er så rasende. Han må "skrike seg tom", han må bare få holde på. Han har ikke vondt, bleien er tørr, han er mett. Jeg holder han, jeg stryker på han, og jeg synger til han sovner. Det er grusomt, jeg hater det. Jeg har snakket med hs om dette også, det viktigste er at vi er der.

Om noen hadde gått forbi på veien, hadde de garantert hørt han. Men de hadde ikke sett at jeg holder ham, stryker og synger. Babytida er intens

Anonymkode: 30094...dbc

Skrevet
Lokomotiv33 skrev (8 timer siden):

Hei!

Jeg har ikke selv barn og har i tillegg null peiling på barn. Naboen i borettslaget har et barn jeg regner med kanskje er over året. Aldri vært plaget av at barnet gråter, og det er ikke noe jeg lar meg irritere av heller. Stort sett er det lite lyd. 

Men den siste 1,5 uka har det vært masse gråting på natt. Skal sies de har vinduene åpne også som gjør at man våkner veldig lett når den gråter. Kan høre flere som lukker vinduene sine, så man er flere som får det med seg.

Det som gjør at jeg blir litt urolig er at den kan gråte 20-40 minutter i strekk uten at det høres ut som noen plukker den opp? Det er ingen avbrudd i gråten og kan liksom ikke høre at noen ´´prater´´med den heller. Det kan skje flere ganger om natta men stort sett rundt 05. Først tenkte jeg hun kanskje var syk siden det hørtes litt jamrende ut, men nå har det gått 1,5 uke og jeg regner med at det skulle gått over til nå? Virker som den bare gråter seg i søvn. Gikk ut første natta fordi det var så høyt at jeg lurte på om hun var glemt i vogna eller no, men så ingenting unormalt. 

Er det normalt? Er det en åpenbar forklaring jeg som ikke kan barn ikke kobler? De virker som normale folk til info. 

Kan være tenner som kommer, sykdom kan vare en stund. Jeg bærer rundt på min ettåring om natten i blant, selv med full gråt. 

Kl 5 høres ut som barnet er våken, men samtidig veldig trøtt. Da blir det endel gråt. 

Anonymkode: d5700...094

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jepp. Med nattskrekk vil sjeldent barnet bli holdt eller tatt på. Må også i noen tilfeller låse døra eller sikre rommet på andre måter. Vi pleide å bare sitte i senga og vente til det gikk over, så kom barnet til oss selv. Hvis du googler er det mye info om det. 

• Liker 1
Skrevet

Umulig for oss å vite om dette er noen som lar barnet gråtes i søvn eller om det er andre årsaker

Anonymkode: d0351...6aa

Skrevet

Du kan be dem lukke vinduene.

Anonymkode: a49d3...ef9

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du kan be dem lukke vinduene.

Anonymkode: a49d3...ef9

Enig. Bare be høflig om at de lukker vinduet og uttrykk forståelse for at det er kjip situasjon for dem også, men at det gjerne er mer lyd enn de selv har tenkt når vinduet er åpent. Her vil du trolig få en følelse av om ting er normalt eller ikke ut fra hvordan foreldrene svarer. Mest sannsynlig vil de feks beklage for lyd og komme med en forklaring på at barnet har vært syk siste uken, hatt ørebetennelse, har nattskrekk, strever med å sovne igjen e.l. 

• Liker 1
Skrevet

Klokka 05 er morgen for mange småbarn. De vil stå opp, men foreldrene mener det er for tidlig,og da blir det jo grining og sint hyling, da.

Har selv en sønn som var ganske rutinert på det der. Våknet mellom kl 05 og 05.30 hver morgen i årevis, og på det tidspunktet var det umulig å få han til å sovne igjen uansett. For det var PÅ TIDE Å STÅ OPP NÅ for barnet. Ikke snakk om noe annet. 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...